شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


روانشناسی گل‌ها


روانشناسی گل‌ها
● گل رز سفید
White Rose
▪ گل وجودی متولدین مهر ماه
همان‌طور که می‌دانید هر گلی پیام و معنی خاص خودش را دارد رز سفید یعنی مهربانی، پاکی و خلوص
عاشق با هدیه گل رز سفید به معشوق خود می‌گوید: برای این‌که عشق پاک ما تا ابد باقی بماند نباید بگذاریم که ناملایمات، دگرگونی‌ها و تغییرات در خلوص و پاکی و سفیدی زندگی ما اثر بگذارد و آن را تاریک نماید. گل رز به ملکه باغ و چمن‌زار معروف است و در حدود ۱۰ هزار نوع مختلف گل رز وجود دارد که همگی عطر خوشایندی از خود متصاعد می‌کنند و در انواع رنگ‌های مختلف پرورش داده شده‌اند. گل رز سرخ گل وجودی متولدین فروردین ماه و رز صورتی گل وجودی متولدین اردیبهشت ماه و گل رز سفید گل وجودی متولدین مهر ماه می‌باشد. خصوصیات اخلاقی و شخصیت متولدین این ماه براساس گل وجودیشان به شرح زیر است:
شما متولد ماه مهر و محبت و درست در وسط چرخه دایره البروج واقع شده‌اید که معروف به برج میزان است و علامت ماه شما ترازو می‌باشد و در تمام مراحل زندگی تعادل و توازن را رعایت می‌کنید. آیا می‌دانید عدالت‌خواهی در خون شما جاری است و دارای چشمان نافذی هستید که عدالت را به راحتی از بی‌عدالتی تشخیص می‌دهد و همیشه می‌تواند دو روی سکه را ببیند؟
شما متولد مهر ماه قدرت ذهنی‌تان بسیار قوی است، آیا تا به حال متوجه شده‌اید که قادر هستید اتفاقات آینده را در خواب ببینید و فکر سایرین را بخوانید؟ بد نیست بدانید که حس ششم شما بسیار قوی است و هم‌چنین از نیروهای دیگری نیز برخوردارید که با تمرینات مخصوص، این نیروها فعال شده و شما را قوی و خوشحال خواهند کرد.
متولد مهر ماه، شما عاشق برقراری ارتباط هستید و از آن‌جائی که فردی اجتماعی، خوش برخورد هستید همه شما را دوست دارند.
شما فردی پر حوصله، شجاع، بی‌پروا، رک و راست، رمانتیک، شاد، دارای حافظه قوی، سمج و پرپیله می‌باشید، که معمولاً هر کاری را شروع کنید موفق خواهید شد. یک نکته جالب این‌که مرد متولد این ماه به واسطه طبع ملایم، محبوب و احساس عاشقانه و ملاطفتی که دارد، بسیار سلیم‌النفس‌تر از زن متولد مهر است.
اما شما ”زن متولد مهرماه“ شما دارای خصوصیات ریاست‌طلبی و سخت‌گیری بیشتری هستید. لیکن با این همه خوبی که دارید گاهی حق و حقوق خودتان را بر دیگران ترجیح می‌دهید و یک احساس زرنگی به شما دست می‌دهد و حس همکاری با دیگران را در شما کاهش می‌دهد و این زمانی است که اعتدال ترازوی شما به‌هم خورده و حس برتری بر همه در شما ایجاد می‌گردد.
شما اکثراً راه‌های میان‌بر را انتخاب می‌کنید و از نیروهای تلقینی عجیبی برخوردارید و به‌طور کلی تلقین در سلامتی شما نقش مهمی را بازی می‌کند و شما بیش از هر شخص دیگری می‌توانید با تلقین، خود را سالم و یا خود را بیمار کنید. برقراری و ارتباط و هم‌جوشی با مردم در ذات شما است و به همین دلیل می‌توانید به راحتی با افراد رابطه و دوستی برقرار کنید و در آرام کردن دیگران بسیار زیردست هستید و در عین حال یک بازنگر هستید به‌طوری که نقش خود و اطرافیان را در زندگی تعیین می‌کنید و عاشق زندگی سطح بالا هستید.
شما متولد مهرماه آموخته‌اید که از خودتان در مقابل مشکلات محافظت کنید و اهمیت چندانی به گذر زمان نمی‌دهید گاهی اوقات مسامحه‌کاری، عدم تصمیم‌گیری سریع، انجام بحث‌های طولانی، از کوره در رفتن سریع، ممکن است باعث رنجش دوستانتان شود.
خوب است بدانید که تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد وجود رایحه خوش گل رز حافظه را افزایش می‌دهد، پس اگر می‌خواهید حافظه بهتری داشته باشید و چیزهای بهتری یاد بگیرید در کنار یک گل رز بایستید و آن را بو کنید به گفته محققان آلمانی، رایحه گل رز برای فعال نگه داشتن حافظه زمانی که افراد در خواب هستند باعث می‌شود تا افراد بتوانند چیزها را سریع‌تر به یاد بیاورند.
در ابتدا گفتیم که بیش از ۱۰ هزار نوع گل رز وجود دارد که این مقدار رز به‌طور کلی در ۶ گروه به شرح زیر قرار می‌گیرد:
۱) رزهای گل درشت پا کوتاه و دائم گل.
۲) نسترن‌های رونده پا کوتاه و دائم گل.
۳) رزهای رونده گل درشت.
۴) نستن رونده
۵) رزهای پا بلند
۶) رزهای مینیاتوری
به‌عنوان حسن ختام شعری از ”ابوالقاسم لاهوتی“ شاعر نام‌دار تقدیم می‌کنیم:
زهجر روی تو، ای گل، تنم شد بی‌روان این گل
بسان بلبلی باشم، جدا از آشیان، ای گل
تو شمع بزم یارانی، تو بلبل در گلستانی
تو هم جسمی و هم جانی، بمانی بی‌خزان، ای گل
به کنج دوری و بیماری و دور از رخ ماهت
صدای تو نوازش می‌دهد، هم روح و هم جان، ای گل
تو با این چهره مهر افزا، تو با این قلب چون گوهر
زدیدارت به شوق آری، همه پیر و جوان، ای گل
نگاه چشم جادویت، مسخر کرده قلبم را
نمی‌دانم چرا بخشد به تن، تاب و توان، ای گل
همه از گل سخن گفتم، ولی ترسم چون عمر گل
وفا و عهد، در نزدت نباشد جاودان، ای گل
نما دست محبت پیش و بفشر دست گرمم را
نما عهدی که باشد بی‌خزان، هم توأمان، ای گل
▪ گل‌آرائی
رز سفید تزئین میز ناهارخوری بسیار مناسب است. در این‌جا یک گلدان طوق‌دار سفید مشاهده می‌کنید که با رز سفید آراسته شده، این گلدان در بالای یک ظرف کنگره‌دار قرار گرفته و شکل متفاوت از یک برج را تشکیل می‌دهد. مطلب جالب در مورد این آرایش این است که صدف‌ها به طرز مرواریدواری در کنار ظرف قرار گرفته‌اند و گل‌آرائی تصویری از یک کیک را القاء می‌کند. این گلدان به راحتی می‌تواند بعد از ناهار به محل دیگری شاید به میزی نزدیک‌تر انتقال داده شود.
● گل ارکیده
Orchid
▪ گل وجودی متولدین آبان ماه
ارکیده گیاهی است که در طبیعت به‌صورت خاکزی در شیار سنگ‌ها و به‌صورت غیر خاکزی بر روی درختان، و در سایه، روی خزه‌های اطراف تنه درختان می‌روید، ارکیده یک گیاه تجملی، زیبا، در شکل‌های مختلف و رنگ‌های بسیار گوناگون، ظریف، قابل توجه و تقریباً کمیاب می‌باشد. همان‌طوری که می‌دانید هر گل معنی خاص دارد و پیامی است از سوی هدیه دهنده به هدیه گیرنده.
گل ارکیده را می‌بایست به افرادی که دارای شخصیت ثابت هستند و همه چیز را در این جهان در نهایت و در اوج خود می‌پسندند هدیه داد.
عاشق با هدیهٔ گل ارکیده به معشوق می‌گوید که طالب درک و احساسات عمیق و برقراری ارتباطات عاطفی می‌باشد.
گل ارکیده را می‌توان برای ستایش خصوصیات خوب و برجستهٔ دوست، از جمله فرزانگی و مدیر بودن به او هدیه داد.
خانواده ارکیده‌ها بسیار بزرگ است و در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ جنس و ۲۰ الی ۳۰ هزار گونه در رنگ‌های مختلف و شکل‌های زیبا و متفاوت را شامل می‌شود. در اصل ارکیده گل هزار چهره می‌باشد و به علت وضع خاص گل‌ها و نامنظم بودن آنها و پراکندگی رنگ‌های مختلف در قسمت‌های متفاوت گلبرگ، تشریح و توضیح رنگ آن کمی مشکل است. در قسمت پایانی شرح بیشتری از این گل تقدیم خوانندگان می‌گردد. گل ارکیده گل وجودی متولدین آبان ماه می‌باشد.
خصوصیات متولدین این ماه براساس گل وجودی‌شان به شرح زیر می‌باشد.
شما که متولد آبان ماه هستید موجودی با اراده، پر هیجان، با انرژی، مدیر و مدبر، مغرور و بلندپروازید که همه چیز را در اوج می‌پسندید و با حد وسط و اعتدال سر و کاری ندارید و به قول معروف یا صفر صفر و یا صد صد هستید، همیشه تشنه قدرت می‌باشید و مایلید در نظر دیگران بسیار متشخص و موفق جلوه کنید.
دارای حافظه خوب و احساس قوی هستید و از ذهن فوق‌العاده‌ای برخوردارید به‌طوری که اگر روی افکارتان یا زندگی‌تان، ذهن خود را متمرکز نمائید می‌توانید آن فکر را به واقعیت تبدیل نمائید.
واقعیت‌ها از نظر شما بسیار پر اهمیت و اساسی می‌باشند، با کسی رودربایستی ندارید و نمی‌توانید کم‌رو و خجالتی باشید.
متولدین برج عقرب دانا و عاقل هستند و به عمق هر چیزی دقت می‌کنند، مرتب دیگران را ارزیابی و کنترل می‌کنند و از شم کارآگاهی برخوردارند، نگاه آنان نافذ و عاشق راز و رمز خلقت و کشف اسرار جهان می‌باشد و اصولاً هر راز و رمزی آنان را به خود جلب می‌کند و آنها باید از همه چیز سر در آورند و این کار به آنها سلامت می‌بخشد و غالباً احساس می‌کنند که در یک دوره از زمان چندین بار متولد شده‌اند.
متولدین آبان اهل مسابقه و رقابت هستند و مایلند در تمام مسابقات زندگی برنده باشند و دوست دارند که همه چیز را تحت کنترل خود در آورند و همیشه برای انجام آزمایش‌های کوچک اشتیاق دارند متولدین این ماه ظاهر آهنی دارند در حالی‌که دنیای باطنی آنها آسیب‌پذیر و حساس است و همیشه علاقمند در کمک کردن به دیگران می‌باشند.
متولدین آبان ماه، جذاب، اجتماعی و خوش ظاهر هستند در عین حال وفادار، عاطفی، مهربان و از قوه جاذبه خوبی برخوردارند و احتیاج ندارند که به دنبال گروهی که هم‌فکر و هم‌ایده او باشند بگردند زیرا این افراد خودشان جذب آنها می‌شوند یک راز موفقیت متولدین این ماه لبخند زدن آنان است. خیلی دقیق و عمیق می‌اندیشند و موجوداتی قابل هستند که می‌توانند خوشبختی را برای خود و اطرافیانشان به ارمغان آورند.
لذا این همه صفات خوب فقط یک روی سکه است و گاهی خصوصیات جناب عقرب که سمبل برج آنان است در آنان ظاهر شده و از آنها افرادی انعطاف‌پذیر، یک‌دنده، خودرأی می‌سازد که به حرف دیگران توجه نمی‌کنند و با سوءظن و شک و تردید به دیگران نگاه می‌کنند و از لغاتی مانند عفو، بخشش و این‌طور حرف‌ها خوششان نمی‌آید. ضمناً رنگ مورد علاقه آنها قرمز و عدد شانس آنها عدد ۹ می‌باشد. و همان‌طوری که می‌دانید گل وجود آنان گل ارکیده است. گیاه ارکیده دارای ۷۰۰ تا ۸۰۰ جنس و ۲۰ تا ۳۰ هزار گونه است و اغلب گونه‌ها دارای پیازهای دروغین می‌باشند که در انتهای خود برگ‌هائی به رنگ سبز تیره، ساقه‌های گل‌دهنده از قسمت تحتانی پیاز دروغین خارج و تولید گل می‌نماید. ارکیده را می‌توان در شرایط باز و در اقلیم‌های ملایم و بدون سرما و نیز گلدان، تراس‌ها، باغ‌هائی با فضای محدود، بر روی درختان، در سایه به روی خزه‌های اطراف تنه درختان، در سبدهای آویخته و یا مستقیماً در زمین۷ کاشت مشروط بر این‌که شرایط مناسب و مورد نیاز گیاه مانند نور، دما، رطوبت، تغذیه، خاک مناسب و غیره را برای این گیاه مهیا نمود. تکثیر و ازدیاد این گل، به وسیله تقسیم بوته در بهار و از طریق کاشت بذر می‌باشد قابل ذکر است ازدیاد از روش کاشت بذر ۴ تا ۸ سال به درازا خواهد کشید تا گیاه به گل نشیند. ضمناً برای آگاهی بیشتر در خصوص پرورش این گل به کتاب‌های گلکاری مراجعه فرمائید برای آشنائی خوانندگان تعدادی گونه‌های معروف ارکیده آورده شده است. نام فارسی رایج این گیاه دارزی (دار=درخت، زی=زیستن) یعنی روی درخت زیستن به عبارتی اشاره به دار چسب بودن آن یا همزیستی با درخت می‌باشد.
▪ ارکیده سیمبیدیوم
Cymbidium
بلندی ساقه منتهی به گل و سنبله به یک متر می‌رسد رنگ گل‌های آن طیف وسیعی از سبز، کرم، زرد، صورتی رویش بر روی خزه‌های اطراف تنه درختان واریته‌های بسیار دیدنی و متعددی دارد.
▪ ارکیده صلیبی
Epidendrum-radicans
دارای ساقه‌های بلند نی مانند و ریشه‌های هوائی ـ در رنگ‌های قرمز، صورتی، نارنجی، ارغوانی روشن. رویش بر روی تنه درختان، بر روی خزه‌های اطراف تنه درختان.
▪ ارکیده کریس‌تاتا
Coelogyn-cristata
بومی نواحی شمالی هند (مدارهای بالاتر از استوا) گل‌های فراوان با گلبرگ‌های سفید براق و نوارهای طلائی در وسط آنها. در زمستان و بهار گل می‌دهد.
▪ ارکیده ویرجین
Lycaste
دارای گل‌هائی با سه گلبرگ که در روی تنه درختان می‌روید.
▪ ارکیده معروف به شکوفه پرتغالی
Sarcochilus-hartmannii
بومی استرالیا گونه‌ای کوچک ارتفاع تا ۱۵ سانتی‌متر، معطر، گل‌هائی به رنگ سفید براق با لکه‌هائی قهوه‌ای به تعداد ۱۲ عدد بیشتر تولید می‌کند. رویش بر روی تنه درختان و یا خزه‌های اطراف تنه درختان.
▪ ارکیده معروف به عروسک رقصان
Oncidium
به رنگ صورتی، قرمز، سفید، قهوه‌ای و رنگ‌های گوناگون زیبا، ارتفاع سنبله آنها تا یک متر می‌رسد بر روی تنه درختان و یا خزه‌های اطراف درختان می‌روید.
▪ ارکیده پافیویدیلیوم
Paphiopedilum
دارای گونه‌های بسیار زیاد متنوع در اوایل بهار گل‌های کیسه‌ای شکل عجیب آنها ظاهر می‌شود با رنگ‌های بسیار متنوع و متفاوت، به آسانی می‌توان آن را در گلدان پرورش داد.
▪ ارکیده زیگوپتالیوم
Zygoptalim
از اندک ارکیده‌هائی هستند که گل‌های به رنگ آبی ـ ارغوانی و ظاهری زیبا و جذاب دارند.
▪ ارکیده
Enyclia-cochleata
ارتفاع آن تا ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد سنبله راست، گل‌ها سبز با لبه‌های به رنگ قهوه‌ای ـ بنفش بسیار زیبا، رویش روی تنه درختان یا خزه‌های اطراف تنه درختان
▪ ارکیده
Dendrobium
بومی اقیانوسیه، آسیا، استرالیا، ارتفاع آن به ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. دارای گل‌های سفید با لبه‌های قرمز تیره و یا سفید ساده، در بهار عطر و بوی قابل توجهی دارد، رویش بر روی تنه درختان.
▪ یک سبد گل ارکیده
ارکیده گلی خاص و کمیاب است. شکل ظاهری آن بسیار زیبا و استثنائی است. نگهداری از ارکیده می‌تواند نشانه سلیقه خاص شما باشد.
ـ مواد لازم
▪ گلدان سبدی دو جداره بدون سوراخ با قطر حداقل ۱۵ سانتی‌متر
▪ سنگریزه
▪ خزه اسفاگنوم
▪ قیم ۵۰ سانتی‌متری ۳ عدد
۱) کف گلدان را با لایه‌ای ۳ سانتی‌متری از سنگریزه بپوشانید و گلدان را پر از خزه و آن را فشرده کنید.
۲) گل ارکیده را در حالی‌که با گلدان است در وسط خزه کاشت کنید.
۳) سه عدد قیم تهیه شده را در سه گوشه گلدان کار بگذارید.
۴) قیم‌ها را در یک یا دو ردیف به همدیگر متصل کنید و گره بزنید.
ـ نکته: گرچه ارکیده‌ها رطوبت را دوست دارند اما نمی‌توانند آب زیادی تحمل کنند. سنگریزه کف گلدان به‌عنوان تأمین کننده رطوبت عمل می‌کند و آب اضافی را به طرف خزه‌ها هدایت می‌کند. آب‌فشانی برگ‌ها و محیط، راه دیگر تأمین رطوبت است.
● گل میخک
Dianthus
▪ گل وجودی متولدین آذر ماه
میخک این گل زیبا، بومی منطقه مدیترانه است که سابقه کشت آن بیش از ۲۰۰۰ سال قبل می‌رسد. یونانیان باستان به آن گل خدایان می‌گفتند، رومیان به خاطر زیبائی و عطر گل‌ها و نیز مصرف پزشکی، آن را پرورش می‌دادند و تاجی از گل‌های میخک قرمز درست نموده و در مراسم مختلف بر سر می‌نهادند.
گل میخک قلب عاشق است قلبی که به معشوق تقدیم می‌کند و از زبان دل عاشق می‌گوید: من از نگاه اول به تو دل بستم نگاه تو در قلب، جسم و جان، روح و روان من ریشه دوانده و در آن جای گرفته. امرسون فیلسوف آمریکائی می‌گوید: چشمان انسان به اندازهٔ زبان او گویاست با این امتیاز که سخن گفتن با نگاه، نیاز به فرهنگ لغت ندارد و در سراسر جهان فهمیده می‌شود. زبان گل‌ها نیز از همین امتیاز برخوردار است.
همان‌طوری که می‌دانید هر گلی پیامی دارد که هدیه دهنده با زبان گل آن پیام را به هدیه گیرنده منعکس می‌کند. گل میخک قلب عاشق است که می‌گوید من از نگاه اول به تو دل بستم و باید بدانی که چشم‌ها هیچ وقت دروغ نمی‌گویند.
میخک گل وجودی متولدین آذر ماه می‌باشد ضمناً گل شمعدانی نیز دومین گل وجودی متولدین این ماه است که در این‌جا به شرح گل میخک پرداخته‌ایم.
علامت فلکی متولدین آذر ماه سانتور یا کمان‌دار است که سانتور ‌به‌صورت انسانی است که نیمی از بدنش انسان و نیمی دیگر مانند پاهای اسب بوده، البته این تصویری خیالی از خدایان اسطوره‌ای باستان می‌باشد. متولد آذر ماه شما جوان ابدی هستید، روحیه و صفای کودکانه دارید و تا آخر عمر این روحیه را حفظ کرده‌ و قادرید که در سن ۱۰۰ سالگی از روحیه ۱۰ سالگی خود، برخوردار باشید. شما در سنین بالا، از شادابی و نشاط نوجوانی خود استفاده نموده، سرزنده و شادی‌بخش هستید، شما چشمان شفاف، نگاه کنجکاو و پر صداقت خود را برای همیشه حفظ می‌کنید.
متولدین برج کمان‌دار، همیشه انسان‌های خوش‌بین و خوش‌دلی هستند و به خوش‌بینی جاودانی معروف هستند. آنها در لحظه حال زندگی می‌کنند، با مسائل با دید مثبت برخورد نموده و سخت نمی‌گیرند. به‌ندرت در مورد چیزی ناراحت می‌شوند، حتی ناکامی‌های زندگی را هم با خنده و شوخی برگزار می‌کنند. و از آنها کسب تجربه می‌نمایند، این موضوع دقیقاً راز جوانی ابدی، سلامتی و طول عمر آنها است.
اکثر متولدین آذر ماه دارای ذهنی فعال هستند و باید از همه چیز و از همه کار سر در آورند و همیشه دنبال یافتن اطلاعات و معلومات و عقاید خوب و مفید هستند تا هرچه سریع‌تر آن را در اختیار دیگران قرار دهند.
سانتور یک روح آزاد، بی‌پروا و بی‌خیال است او باهوش و از نیروی تجسم خوبی برخوردار است، صداقت و راستی در متولدین این ماه وجود دارد و باعث می‌شود که از یک معصومیت فوق‌العاده‌ای برخوردار باشند و برای حقیقت ارزش بسیاری قائل شوند.
خداوند نعمت بسیار بزرگی در اختیار شما متولد آذر ماه قرار داده است که به آن صبر می‌گویند و به‌طور کلی شکست دادن شما کار بسیار سختی است. شما متولد آذر صادقانه به آن‌چه که در اطرافتان روی می‌دهد اعتماد می‌کنید، رک‌گوئی، صداقت، حس شوخ‌طبعی، خندە‌روئی، آسان‌گیری در ارتباط با افراد، اشتیاق به معاشرت و دوستی، عشق به آزادی، چابکی، نجابت، اعتقاد و ایمان قوی، امیدواری، باعث جذابیت و راز موفقیتتان می‌باشد.
شما متولد آذر ماه هر چیزی را زود یاد می‌گیرید، دنیا برایتان یک زمین بزرگ بازی است و نیاز به همبازی خوب دارید که قوانین بازی را رعایت کند.
کارهای یکنواخت و ماشینی شما را کسل و افسرده می‌کند، از افراد مغرور و خودخواه خوشتان نمی‌آید. لیکن با این همه صفات خوب و مثبت و ممتازی که دارید گاهی سر به هوا، تک‌رو می‌شوید و حرف، حرف خودتان می‌باشد. رک‌گوئی، حقیقت‌گوئی خودمحوری شما را در نظر دیگران مرموز و زیرک می‌نماید. بالاخره باید همیشه به خاطر داشته باشید که گل وجودیتان گل میخک، عدد شانس ۳ و رنگ دلخواهتان ارغوانی است.
بوته گل میخک دارای ساقه گره‌دار و برگ‌های باریک خمیده و به رنگ سبز یا خاکستری مایل به آبی است که به‌صورت متقابل از محل گره‌ها بیرون آمده‌اند. گل میخک منظم است و در آن ۵ کاسبرگ اصلی و ۵ کاسبرگ فرعی وجود دارد که از زیر کاسبرگ‌های اصلی تشخیص داده می‌شود لبه گلبرگ‌ها دندانه‌دار است و رنگ آنها سفید، قرمز، صورتی، ارغوانی، زرد و گل‌های دو رنگ می‌باشد.
گل میخک دارای ۳۰ گونه است که در آن انواع گل‌های یک‌ساله، دوساله و پایا دیده می‌شود. بیشتر انواع گل میخک دارای رایحه دل‌انگیزی هستند، عموماً میخک‌های دائم و گل درشت را در گلخانه پرورش می‌دهند گرچه می‌توان آن را در منزل هم پرورش داد به شرطی که درجه حرارت بیش از صفر درجه سانتی‌گراد باشد.
ازدیاد گل به سه طریق قلمه، خوابانیدن و بذر صورت می‌گیرد.
به‌طوری که در کتب داروئی قدیم و طب سنتی منعکس است. از میخک قرنفلی نوعی شربت و آب مقطر تهیه می‌گردید، که برای رفع عطش بیماران تب‌دار به کار می‌رفته و هم‌چنین از آن برای تقویت اعمال پوست بدن استفاده به عمل می‌آمده است.
▪ گل‌آرائی
گل‌آرائی با میخک بسیار جذاب و ساده است و شما پس از آرایش میخک‌ها گلدانی با رنگ‌های چشم‌نواز خواهید داشت. این آرایش فشرده ملایم از میخک صورتی کمرنگ، صورتی پر رنگ و میخک قرمز تشکیل شده که در یک توده از اسفنج داخل یک گلدان سرامیکی طرح‌دار گرفته است. یک حلقه از برگ‌های ادریس یا هورتانسیا که از یک آرایش دیگر باقی مانده حدود را مشخص می‌کند و شکل برآمده که به وسیله شکوفه‌های محکم بسته شده به وجود آمده‌اند به گل‌آرائی با میخک جذابیتی خاص می‌بخشد.
گردآورنده: محمد مهدی یوسف‌پور
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید