جمعه, ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 10 May, 2024
مجله ویستا


قم درمسیرسازندگی


قم درمسیرسازندگی
استان قم ۲ سال پس از سفر استانی هیأت دولت به این منطقه، اخیراً میزبان گروهی از خبرنگاران بود تا از نحوه کار و میزان پیشرفت پروژه های مهم آموزشی، فرهنگی، صنعتی ، ورزشی، بهداشتی و... این استان بازدید کنند.
سفر خبرنگاران به استانها که اکنون مانند سفرهای استانی دولت روال منظم و مستمری به خود گرفته است بنا به درخواست اصحاب مطبوعات و با همراهی و همکاری دفتر ریاست جمهوری صورت می گیرد.
پس از آن که اولین دوره سفرهای استانی دولت به تمام مناطق کشور پایان یافت ، حضور خبرنگاران در استان های مختلف کشور برای ارزیابی میزان پیشرفت این پروژه ها به یک ضرورت تبدیل شد. بویژه آن که منتقدان و مخالفان این سفرهای استانی دولت همچنان بر اثرات ناچیز این سفرها تأکید داشتند . اما استقبال دولت از حضور خبرنگاران در استان ها و مهیا ساختن امکانات بازدید نمایندگان رسانه ها از پروژه های در حال اجرا فرصتی ساخت تا اصحاب رسانه که بر خلاف روال معمول به استناد آمار و ارقام مدیران و مسئولان ، خبرها و گزارش های خود رامنتشر می کردند، این بار به زبان خود روایت کنند. بخصوص آن که در این سفرها به هنگام بازدید از پروژه ها تمام مسئولان استانی در دسترس خبرنگاران قرار دارند و امکان هرگونه پرسش و پاسخ و تطبیق آمارهای اعلام شده با میزان پیشرفت طرح های در دست اجرا بیش از پیش وجود دارد.
مروری بر عملکرد رسانه ها در این سفرها و استخدام واژه هایی که خبرنگاران برای توصیف مشاهدات خودبه کار گرفته اند نشانگر افزایش اعتماد رسانه ای به تحقق وعده هایی است که در سفرهای استانی دولت در قالب مصوبه و یا توافق داده شده است.
بویژه آنجا که خبرنگاران درمناطق محروم و دورافتاده تلاش های شبانه روزی مسئولان و مدیران را دیده اند یا با مشاهده سربرآوردن ساختمان های بلند، زیبا و مستحکم در کنار جاده ها و در دل بیابان های تشنه و محروم بامردمانی قانع و خونگرم ، مضمون روایت های خود را به قلم صادق سپرده اند . روایت هایی که در کویر، بیابان، شهر ، روستا و ... گواهی تلاش و خدمت روزافزون داده اند. آنچه گزارشگران در این سفرها می بینندگاه چنان باورنکردنی و دور از تصور آنها بوده که این سفرها را سفر به سرزمین های ناشناخته شبیه تر می کند. این تشبیه زمانی به نوشته های خبرنگاران راه یافت که در زیر تیغ آفتاب ، در سوز سرما و در دل منطقه ای فراموش شده به ثمر نشستن تلاش هایی را مشاهده کردند که در سفرهای استانی دولت تصویب شده بود.
نه تنها خبرنگاران که حتی بومیان این گونه مناطق به رسم عادت مألوف سالیان گذشته تصور نمی کردند کسی به خاطر آنها رنج ببرد. حقیقت این است که دراین سفرها واقعیت با تمام هیبت و قامت خود در مقابل دیدگان خبرنگاران قرار می گیرد. آنجاست که دیگر راوی فقط می بیند نه این که فقط بشنود.
● در نگاه اول
شهر قم مرکز استان قم و نیز مرکز شهرستان قم می باشد. این شهر در سال ۱۳۷۵ خورشیدی به استان تبدیل شد و کوچک ترین استان ایران است. قم در منطقه ای خشک و کویری واقع گردیده است. با این وجود به علت اهمیت این شهر، مرکزی برای مهاجرت مردم از شهرها و کشورهای گوناگون است.
قم جزو معدود شهرهای جهان است که تقریباً در تمام طول تاریخ اسلام فقط شیعه نشین بوده است.
ریشه نام این شهر به «کومه» به معنای آلاچیق مانندی که چوپانان برای استراحت می ساختند، بازمی گردد. بنابر روایتی نیز نام قم از یک حدیث منسوب به حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام گرفته شده است.
قم چندین شهرت دارد که از جمله آنها می توان به این ها اشاره کرد:
▪ «مجمع انصار القائم (عج)» یعنی محل تجمع یاران امام زمان.
▪ «مأوی للفاطمیین» یعنی پناهگاه منسوبین به فاطمه زهرا سلام الله علیها.
▪ «شهر خون و قیام» این عنوان به دلیل نقش فعال این شهر در تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی به این شهر داده شده است.
● موقعیت جغرافیایی
شهری است در حاشیه کویر، که در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شهر تهران قرار دارد. وسعت این شهرستان برابر با وسعت استان قم می باشد و دارای ۵ بخش، ۱۰ دهستان و ۳۶۳ آبادی دارای سکنه است. پنج بخش آن عبارتند از: جعفرآباد، خلجستان، مرکزی، سلفچگان و کهک.
از لحاظ جغرافیایی قم همسایه جنوبی استان تهران است. دریاچه حوض سلطان در استان قم و چهل کیلومتری شهر قم واقع شده است. بلندترین ارتفاعات کوهستانی این استان در ۴۵ کیلومتری شهر قم، منطقه فردو، به نام قله برف انبار به ارتفاع ۳۱۵۰ متر می باشد که در فصول سرد سال یخچالی دارد که نام این کوه نیز برگرفته از آن است.
مساحت شهر قم حدود یازده هزار کیلومترمربع است که اندکی از کشور لبنان بزرگ تر است.
آرامگاه و حرم تاریخی و باستانی حضرت فاطمه معصومه دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر
امام رضا (ع) و مسجد جمکران و بیش از چهارصد امامزاده دیگر و حوزه ها و مدارس علمیه قم و مساجد تاریخی و مهم مثل مسجد جامع و مسجد امام حسن (ع) و مسجد باب الجنه و مسجد رفعت و مؤسسات آموزشی و بین المللی و رودخانه قمرود با آن طغیان ها و پرآب شدن های قدیمی که به علت سد ۱۵ خرداد و دلایل جوی کم آب و یا بی آب شده، از جمله جاذبه های توریستی شهر قم می باشند.
● موقعیت تاریخی
از لحاظ تاریخی روایت های گوناگونی در مورد تأسیس شهر قم وجود دارد . یک گزارش تاریخی برآن است که شهر قم در سال های دور توسط مهاجرانی که از یمن به ایران هجرت کرده بودند تأسیس شده است. روایت مستندتر حاکی از آن است که این شهر قدمت ۵۰۰۰ ساله دارد که این ادعا توسط دانشگاه آکسفورد با استناد به آزمایش کربن ، مورد تأیید واقع شده است.
● اقلیم شهرستان
آب وهوای قم در طبقه بندی اقلیمی کشور در زمره آب و هوای نیمه بیابانی (جزو اقلیم کویری و خشک) محسوب می شود چون نزدیک به منطقه بیابانی مرکز ایران است. تابستان های آن گرم و خشک و زمستان های آن کم و بیش سرد است. اختلاف دمای سالانه نسبتاً زیاد و در اغلب اوقات خشکی هوا غلبه دارد. علی رغم آب و هوای خشک و نیمه بیابانی این استان، مناطق خوش آب وهوایی اطراف شهر قم وجود دارد که برخوردار از آب و هوای سرد کوهستانی بوده و محل مناسبی برای گذران تعطیلات و ایام گرم سال می باشد.
● قابلیت های استان
وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و حضور پربرکت مراجع تقلید و آیات عظام این استان را به یکی از استان های کلیدی و مهم در کشور تبدیل کرده است. به نحوی که سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر از سراسر ایران برای زیارت و دیدار با مراجع تقلید روانه شهرستان قم می شوند.
۴۰ مؤسسه پژوهشی در این استان فعالیت می کند و ۳۰ درصد از کل چاپخانه های کشور در استان قم هستند.
همچنین قرار گرفتن در مسیر ۱۷ استان کشور و دسترسی استان به راه آهن و راه های زیرزمینی بین المللی و امکان تبدیل شدن قم به محل دپوی کالاهای مورد نیاز سایر استان های کشور از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این استان است.
وجود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و پتانسیل جذب سرمایه های داخلی و خارجی، برخورداری از صنعت فرش و سایر صنایع دستی، توانایی بالای تولید محصولات دام و طیور، محصولات گلخانه ای، دانه های روغنی و انار، توان بالای تولید نرم افزارهای علوم اسلامی و فرهنگی از دیگر قابلیت های استان است.
● در مسیر سازندگی
سفر به قم با این سؤال در ذهن خبرنگاران آغاز می شود که دولت نهم برای شهری که پایگاه اصلی و حامی بی حد و حصر انقلاب اسلامی بوده ، چه کرده است سالهاست که از تریبون های مختلف و توسط مراجع دینی و کارشناسی از محرومیت شهری گفته می شود که در کنار تهران نشسته و شاهد آمد و رفت فراوان مقامات ارشد کشوری به مناسبت های مختلف به این شهر است . آنجا که نه دوری ازمرکز کشور، نه کمبود نیروی انسانی و تحصیل کرده هیچ کدام بهانه ای برای توجیه محرومیت نبوده است. اما نبود اکسیر عدالت و اراده تمام عیار دولتمردان ، کامل کننده چهره محروم قم بوده است. وقتی که در سپیده دم نیمه بهمن وارد شهر قم می شویم اشتیاق مسئولانی را می بینیم که برای نمایش چهره جدید این استان درجنب و جوش اند. پرونده قم با سخنان مهندس عباس محتاج استاندار این استان باز
می شود.
تصویب ۱۰۰ مصوبه و توافقنامه با اعتباری بالغ بر ۳۲۰ میلیارد ریال برای احداث زیرساخت ها، توسعه حرم مطهر حضرت معصومه (س) و توسعه خیابان های منتهی به مسجد مقدس جمکران برای کاهش بار ترافیکی آن، توسعه بخش بهداشت و درمان، از مهمترین مصوبات نخستین سفر استانی رئیس جمهوری و هیأت دولت به این استان است. تا قم با همه پتانسیل ها و قابلیت ها، برای ساختن زیرساخت ها توجه ویژه مسئولان ارشد نظام و سختکوشی مسئولان استانی را تجربه کند و اکنون
« عباس محتاج » کارنامه عملکرد دو ساله دولت نهم را ریز به ریز و دقیق پیش روی خبرنگاران می گذارد.
استاندار قم اینگونه آغاز کرد: در گذشته آنچنان که باید و شاید این استان موردتوجه قرار نگرفته و نیاز دارد که با توجه به اهمیت این استان برای تمامی مردم کشور مورد توجه جدی قرار بگیرد. وی با بیان این که دولت نهم برای رفع محرومیت ها و کاستی های استان قم عنایت ویژه ای دارد، تصریح کرد: در جریان سفر هیأت دولت به استان، مصوبات، توافقنامه ها و اعتبارات بسیار خوبی برای جبران کاستی های استان تصویب شد. استاندار با بیان این که ۹۳ درصد از مصوبات و توافقنامه های نخستین سفر استانی هیأت دولت به استان قم اجرایی شده است، گفت: هفت درصد باقی مانده نیز بنا به مشکلاتی ازجمله مسائل حقوقی و فنی تاکنون اجرایی نشده است.
محتاج یادآور شد: در مجموع بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال طرح به بهره برداری رسیده است و این نشان می دهد که دو برابر اعتباراتی که هیأت دولت در جریان نخستین سفر خود به این استان اختصاص داده ، هزینه شده است. وی همچنین تصریح کرد: میزان اعتبارات عمرانی استان در دو سال گذشته نسبت به مدت مشابه حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است.
استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر از شهرستان قم دیدن می کنند، افزود: رئیس جمهوری علاوه بر اعتبارات سفر استانی، در سال ۸۶ مبلغ ۴۴۰ میلیارد ریال و در سال ۸۷ مبلغ ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه اطراف حرم حضرت معصومه (س) و ایجاد تسهیلات برای زائرین مسجد مقدس جمکران اختصاص داد.
محتاج گفت: تخصیص چنین اعتباری برای توسعه اماکن مقدس در شهرستان قم بی سابقه است و به طور یقین با برنامه هایی که برای توسعه حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران در حال طراحی است و اعتبارات خوبی که رئیس جمهوری اختصاص دادند، به طور یقین در آینده بسیاری از مشکلات کنونی که زائرین با آن روبه رو هستند، مرتفع خواهدشد.
منبع : روزنامه ایران