چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ / Wednesday, 22 November, 2017

قرآن راجع به علمانیگری چه می گوید؟


قرآن راجع به علمانیگری چه می گوید؟
ما نباید مانند بعضی ها بدون هیچگونه احساس مسؤولیتی هر آنچه را که نفس ما می خواهد ویا که شیطان به ما القاء می کند به خدا ورسول صلی الله علیه وسلم نسبت بدهیم، بلکه باید مؤدب باشیم و اگر حکمی از کتاب خدا وسنت رسول خدا صلی الله علیه وسلم در موضوع مورد بحث موجود نبود و یا آنکه وجود داشت وما از آن اطلاع نداشتیم،بایستی خاموش بنشینیم واز خداوند متعال برای خود طالب هدایت شویم. من به پندار خود می خواهم آیه مبارکی از سوره نساء را راجع به طرز دید علمانیگری،از نگاه قرآن بیاورم که اگر به خطا رفته باشیم از نفس من وشیطان است واگر به حق گفته باشم از عطیه خداوندی واز اثر توفیق الهی است ولی بیشتر از آن،آنچه را که من از اصطلاح علمانیگری فهمیده ام می خواهم برسم مقدمه،چند کلمه کوتاه خدمت شما خوانندگان عزیز،عرض وارایه نمایم،در اسلام گرایش به علمانیگری از لحاظی مورد ندارد که در جامعه اسلامی،قدرت به صورت یک زوج،کلیسا - دولت ویا دولت - کلیسا وجود ندارد که تا ما بخواهیم به تفکیک دین از حکم ویا که حکمرانی از دین،دست یازیم.
در اسلام روحانیت به یک " طبقه" ممتاز وجود ندارد ویا که به رسمیت شناخته نشده که بخواهیم به عنوان استفاده از یک اصل علمانیگری،مبارزه علیه روحانیت را به راه اندازیم وسر و سامان بدهیم. در اسلام قرائت وفهم کتاب خدا،به مانند آئین مسیحیت،در انحصار هیچ مرجعی مانند کلیسا یا گروه وطبقه خاصی قرار ندارد که ما بخواهیم به شیوه علمانیها،آزادی مذهب را بهانه قرار دهیم وبا این بهانه قوانین الهی بسازیم ویا که در سیاست از مذهب فاصله بگریم.
برای فهم بهتر علمانیگری منطقاً لازم می اید که از روش مؤمنان صحبت کنیم که در آن قرآن کریم می گوید:{ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلاً} [النساء : ۵۹] ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا واز پیغمبر اطاعت کنید ،واز کارداران وفرماندهان مسلمان خود فرمانبرداری نمائید واگر در چیزی اختلاف داشتید آن را به خدا وپیغبر او بر گردانید اگر به خدا وروز رستاخیز ایمان دارید. این کار برای شما بهتر وخوش فرجام تر است . دکتر محمد عماره این آیه مبارکه را بدین نحو شرح می دهد که می گوید: فرمانبرداری کنید " فرمانبرداری کنید خدا را " به معنی مرجعیت قرآن است ومنظور از اینکه می گوید( فرمانبرداری کنید پیغمبر را)به معنی مرجعیت سنت است وباز چون می گوید که " فرمانروایان را " هدف اصل سلطه وقدرت است وچون می گوید: " از جنس خویش " منظور یک سلطه حکمرانی در اسلام است " مرجعیت دینی" وباز وقتی که می گوید " اگر اختلاف کردید در چیزی پس گردانید آن را به سوی خدا وپیامبر خدا" منظور اطاعت مطلق از اولوالامر نیست بلکه مشروط ومقید به پیروی از کتاب خدا وسنت است وباز که می گوید: اگر اعتقاد می دارید به خدا وروز رستاخیز ،این مطلب را می رساند که اگر مرجعیت کتاب وسنت را نپذیرید که در وقت نزاع واختلاف نظر با احکام،به منظور حل وفصل قضایای اختلافی،تنها به رأی حاکم مراجعه کنید واطاعت شما از حکام والوالامر مشروط ومقید به حکم خدا ورسول خدا نباشد در واقع شما به خدا وروز آخرت ایمان ندارید.
در همین رابطه شیخ جعفر ادریس می گوید : اینکه خداوند به هنگام نزاع واختلاف به حکام ومحکومین هر دو به مراجعه به کتاب وسنت امر کرد،به این علت است که در چنین حالتی مراجعه به حکام،این معنی را می دهد که حاکم در عین اینکه خصم است (طرف نزاع است)حَکَم" نیز هست وقبول رأی حکام در چنین حالتی زمینه را برای زورگوی وطاغوت منشی در قلمرو زیر نفوذ مسلمانان گسترش وتعمیم می دهد.
استباط دیگری از این آیه مبارکه را در اینجا قابل بحث می دانیم که بعضی ها به این نتیجه برسند که چون مراجعه به کتاب وسنت،وظیفه علما است،بناءً عالم باید حکم فرما نیز باشد وبه این باورند که منظور از اولوالامر علما است،این طرز استدلال مستند قوی ندارد چونکه لزوم مراجعه به کتاب وسنت به هنگام بروز نزاع میان فرمانروایان ومحکومین، برای هر دو حتمی وضروری پنداشته شده واین حتمی است که حاکم باید عالم باشد واما گروه خاصی که علم را وظیفه واختصاص خود بشناسند وباقی أمّت،همچنان جاهل ونافهم باقی بماند،در اسلام هیچ محلی از اعراب ندارد وما گروه خاصی را از این آیه مبارکه بنام عالم،نمی توانیم استنتاج نماییم،این طرز دید ما ملهم از تعبیر امام شافعی رحمه الله در این آیه است که امام شافعی می گوید:" فَإِن تَنَازَعْتُمْ ..- یعنی والله اعلم لهم وأمراهم الذین أمروا بطاعتهم" در ین جا امام شافعی تصریح می کند که خطاب متوجه فرماندهان ومردم عام هردو است که از احکام اطاعت می کنند در رابطه با اطاعت از خدا ورسول وبه تبع آن از الوالامر میگوید که : بعضی از اهل علم مراد از الوالامر" سرایا" سران لشکر پیامبر خدا را گفته اند وچون عرب حوالی مکه به امارت،آشنا نبودند .بعضی از آنان از بعضی دیگر به شیوه امارت اطاعت نمی کردند،همینکه به پیامبر خدا ایمان آوردند،به این باور آمدند که فرمان برادری تنها از پیامبر خدا شایسته است. از همین رو به پیروی از الو الامری مامور شدند که پیامبر خدا آن را امیر مقرر کرده است .
این تعبیر امام شافعی نظر به همه تفسیر های که تا اکنون از ین آیه مبارکه شده به شمول تفسیر دکتر محمد عماره که ما آن را در بالا نقل کردیم متفاوت است . حال بیاییم بر سر بحث از علمانیگری،ما پیوست به همان آیه مبارکه می خوانیم:{ أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُواْ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ یُرِیدُونَ أَن یَتَحَاکَمُواْ إِلَی الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن یَکْفُرُواْ بِهِ وَیُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُضِلَّهُمْ ضَلاَلاً بَعِیداً ، وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَی مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَی الرَّسُولِ رَأَیْتَ الْمُنَافِقِینَ یَصُدُّونَ عَنکَ صُدُوداً ............... فَلاَ وَرَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّیَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُواْ تَسْلِیماً [النساء : ۶۰-۶۵] آیاتعجب نمیکنی از کسانی که میگویند که آنان بدانچه برتو نازل شده وبدانچه پیش از تو نازل شده ایمان دارند میخواهند داوری را به پیش طاغوت ببرند وحال آنکه بدیشان فرمان داده شده است که به طاغوت ایمان نداشته باشند. و اهر یمن میخواهد که ایشان را بسی گمراه کند. وزمانی که بدیشان گفته شود: به سوی چیزی بیائید که خداوند آن را نازل کرده است،وبه سوی پیغمبر روی آورید،منافقان را خواهی دید که سخت به تو پشت میکنند..........".
اما،نه! به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن بشمار نمیآیند تا تو را در اختلافات ودر گیریهای خود به داوری نطلبند وسپس ملالی در دل خود از داوری تونداشته وکاملا تسلیم باشند. درین آیه های قرآنی،اشارت صریح وروشن به روش وآئین علمانیها است از آن جمله وقتی که می گوید:" آیا تعجب نمیکنی از کسانی که میگویند که آنان بدانچه برتو نازل شده وبدانچه پیش از تو نازل شده ایمان دارند میخواهند داوری را به پیش طاغوت ببرند وحال آنکه بدیشان فرمان داده شده است که به طاغوت ایمان نداشته باشند" تفاوت یک علمانی بایک غیر مسلمان،این است که علمانی می گوید: که من به خدا ورسول وی ایمان دارم مگر نمی خواهم که بجای یک دولت مدنی داشته باشیم وشریعت را در رفع خصومات مدار حکم قرار بدهم،ودر عوض سلطه دینی می خواهیم که سلطه مدنی را جانشین آن بسازیم واز قانون وضعی غرب استفاده می کنم در حالیکه بر عکس ادعای علمانی،اتباع مسلمان،مامور ومکلف به پیروی از آن نه بلکه مامور ومکلف به مخالفت با آنند وباز که می خوانیم: " وچون گفته شود به ایشان بیائید به سوی آنچه نازل کرده است به سوی پیغمبر،او بینی آن منافقان باز می ایستـند " وچون تطبیق کارنامه اسلام را از ایشان مطالبه کنی حاضر به قبول آن نمی شوند. در این جا قرآن برای شان وصف منافق را سزاوار می داند چون که اسلام را به عنوان عقیده می پذیرند واما به عنوان شریعت از آن انکار می کنند ودر عوض شریعت قانون دیگران را در خودشان نافذ می سازند،نتیجه چه می شود بشنوید (آنچه از مصائب وبلا به شما میرسد،به خاطر کار هائی است که خود کرده اید)و وقتی که قانون دیگران را در یک کشور اسلامی نافذ کنند،مجبور می گردند که سیستم دادگستریخود را تغییر بدهند وقاضی هم که این سیستم را جاری می کند،باید قاضی باشد آشنا به قانون غ... وحتی خود هم غربی باشد که تا بتواند که قانون آن را به مورد تطبیق واجرا بگذارد و چونکه افراد مسلمان همان کشور،به عنوان قاضی مسلمان نبایستی وظیفه یک قاضی غیر مسلمان را به پیش ببرند ویا که داوطلب چنین یک وظیفه شوند واین استثمار قانونی،درپایان کار منجر به از دست رفتن ازادی کشور می گردد واین همان پیش بینی قرآن کریم است که می گوید:{ وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ} [الشوری : ۳۰] آنچه از مصائب وبلا به شما میرسد،به خاطر کار هائی است که خود کرده اید.
حال پس از آن که علمانی به کوتاهی خود متوجه نبود،تو با ایشان چگونه باید معامله کنی وچه رویه را در پیش گیری واین در واقع دستور وطرز العمل ورهنمود قرآن کریم،در امر معامله با علمانیگری در کشورهای شرقی است بخوانید: { ُمَّ جَآؤُوکَ یَحْلِفُونَ بِاللّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ إِحْسَاناً وَتَوْفِیقا}ً[النساء : ۶۲] به پیش تو میآیند وبه خدا سوگند میخورند که ما مقصودی جز خیر خواهی نداشته ایم.
در این جا قرآن کریم که الهی قربان قرآن کریم ،شویم،نحوه استدلال علمانیها را در شرق وغرب بیان می کند که می گوید: ما اگر حکم شرعی را در کشور بپذیریم،در داخل یک کشور اسلامی که به گروه های جدا گانه تقسیم شده اند،این کار ما سبب تفرقه وپراگند گی افراد ملت می شود وما صرف بخاطر احساس(که در متن عربی آمده)ودلسوزی به مردم خود وبه واسطه آنکه میان شان توافق(که در متن عربی توفیق آمده)برقرار نماییم،از تطبیق اسلام صرف نظر می کنیم ودر عوض از قانون غرب استفاده می کنیم ولی در اصل ما مخالف اسلام نیستیم،ولی در وقتی که متوجه می گردند که از اثر تطبیق قوانین دیگران استعمار قانونی،آزادی قضایی وفکری خود را از دست داده اند وآنگاه که زمینه برای باز گشت به شریعت آماده می گردد،پس با این مردم چگونه بایستی معامله کنیم بشنوید: { أُولَـئِکَ الَّذِینَ یَعْلَمُ اللّهُ مَا فِی قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِی أَنفُسِهِمْ قَوْلاً بَلِیغاً}[النساء : ۶۳] آنان کسانیند که خداوند میداند در دلهایشان چیست. پساز ایشان کناره گیری کن وپنده ده وبا گفتار رسائی که به درونشان رسوخ کند با آنان سخن بگوی.
مفسران واز جمله ابن کثیر،این عبارت را که می گوید: ایشان کناره گیری کن وپنده ده به این وجه تفسیر می کند که می گویند از آنچه در دلهای شان است خدا به آن آگاهی دارد تو از آن اعراض کن وایشان را بنا بر باطن ایشان مئاخذه مکن بلکه تو باید ایشان را پند دهی وسخنانی بگویی که در دل شان کارگر افتد وپس از آنکه با سخنان موثر در دلهای شان نفوذ کردی وایشان نیز به واسطه مصیبتی که به آنان رسیده است،آماده پذیرش فرمایشات تو شدند،نوبت به چه چیز می رسد،بشنوید:{ وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّاباً رَّحِیماً} [النساء : ۶۴]وهیچ پیغمبری را نفرستادیم مگر بدین منظور که به فرمان خدا از او اطاعت شود. واگر آنان بدان هنگام که به خود ستم میکردند ،به نزد تو میآیند واز خدا طلب آمرزش مینمودند وپیغمبر هم برای آنان در خواست بخشش میکرد،بیگمان خدا را بس توبه پذیر ومهربان می یا فتند.
این درواقع محک صدق علمانیها به ایمان است ودر واقع وثیقه سلامتی ایمان شان است وهمان طور که در آغاز این مبحث گفتیم که خداوند متعال در حق مؤمنان تصریح می نماید که اگر به هنگام نزاع واختلاف به مرجعیت کتاب وسنت توجه نکنند،ایمان ایشان به خدا وبه روز آخرت صحت پیدا نمی کند،طبیعتاً قبول ایمان علمانی به طریق اولی،پذیرفتن شریعت در قلب وقالب است ودر این میان تفاوتی میان علمانی ومؤمن وجود ندارد.
توضیح این نکته را در این جا از لحاظی ضروری دانستیم که شأن نزول این آیه مبارکه به تقسیم حقا به میان حضرت زبیر رضی الله عنه ویک نفر از انصار از اهل بدر بوده است وما هم در فرصت مساعدی خاصتاً به توجیه وتعبیر مجدد بخش اخیر همین آیه مبارکه در ارتباط با اسلام وعلمانیگری باز خواهیم گشت.

استاد: سمندرغوریانی

منبع : سایت اعجاز علمی

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
زهرا احمدی‌پور , رحمت الله رحمتی , شخصیت سال مجله تایم , والیبال پیشکسوتان وزارت نیرو , دکترای علوم پزشکی , شهدای رسانه ای , جانمایی , تلفن برچسبی , تردد سربازان , گندم و کلزا , چالش آب سرد , دوستان مجازی , سردار پاکپور , مراکز رادیوتراپی , همیار مشاور , سراح , حبیب الله خراسانی , تربیت دانشمندان , قرارگاه لشگر 16 زرهی قزوین , علائم آلرژی , سامانه سراج , اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه , ریچارد دانات , فیروزی , آمار بازدید , شبه‌دولتی , برنامه ورزشی , پارو کردن برف , استارت آپ گردشگری , دبیرکل سازمان بدر عراق , شیوع بیماری در ایران , ستادمبارزه با مواد مخدر , دلال های هنر , شهرستان سروآباد , فیلم سینمایی هایلایت , قرآن و سلامت , نقش تازه , داریوش خطیر , مجوز مولد , ضیاییان , غنی زی , جرئم غیر عمد , سریال مهران مدیری , ناظران بین المللی , مرقد , دولت کودتای تایلند , عصبانیت ترامپ از ایران , محله های محروم , سرکرده های داعش , منصور نصرت نظامی ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
برق , یافتن مرید مراد را و ملاقات او با شیخ نزدیک آن بیشه , میدان‌ها , نظریهٔ میکروبی ایجاد بیماری‌ها , حرکات بدنی بسیار فعال , انقلاب پزشکی , بیان آنک خلق دوزخ گرسنگانند و نالانند به حق کی روزی... , منطقهٔ آزاد کنستانزا - جنوب , کاربردهای بالینی , انواع پریدن با توجه به سطح دشواری آنها , مبادله , آمد خیال خوش که من از گلشن یار آمدم , شاباش , اقتصاد , میرزامحمدتقی سپهر , سرود گفتن نکیسا از زبان شیرین , دو خواهر , گر تنگ بدی این سینه من , عمده‌فروشی , حنابندان ,

برخی منابع مهم خبری
etemadnewspaper.ir روزنامه اعتماد , sena.ir سنا , alef.ir الف , aftabeyazd.ir روزنامه آفتاب یزد , navad.net روزنامه نود , shahrvand-newspaper.ir روزنامه شهروند , icana.ir خانه ملت , hhnews.ir حوزه هنری , jahanesanat.ir روزنامه جهان صنعت , dolatebahar.com دولت بهار , https: سخت افزار مگ , sport.shafaqna.com شفقنا ورزشی , 55online.ir 55 آنلاین , boursenews.ir بورس نیوز , itna.ir ایتنا , eghtesadnews.com اقتصادنیوز , aftabnews.ir آفتاب نیوز , taraznews.com تراز نیوز , tarafdari.ir طرفداری , ictpress.ir آی سی تی , farheekhtegan.ir روزنامه فرهیختگان , farhangemrooz.com فرهنگ امروز , rouydad24.ir رویداد 24 , khabaronline.ir خبر آنلاین , citna.ir سیتنا , vaghayedaily.ir روزنامه وقایع اتفاقیه , javanonline.ir جوان آنلاین , kojaro.com کجارو , sourehcinema.ir سوره سینما , ghanoondaily.ir روزنامه قانون ,

وبگردی
دیدار پوتین و اسد
دیدار پوتین و اسد - ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در شهر سوچی روسیه، پیروزی بر تروریست های بین المللی را به وی تبریک گفت و طرفین درباره روندحل و فصل سیاسی و دراز مدت اوضاع سوریه با یکدیگر مذاکره کردند.
پس‌لرزه سياسی
پس‌لرزه سياسی - سياسي‌اش كردند. زود رفتند سراغ مسكن مهر... خدا لعنت كند معاول اول رييس‌جمهوري، آقاي جهانگيري را... نخستين تخم لق سياسي را ايشان گذاشت و زود در جلسه اقتصاد مقاومتي اعلام كرد مسكن مهر... اصلا چه ربطي دارد؟
فیلم | حجاب ورزشی نایکی یکی از ٢۵ اختراع مهم سال
فیلم | حجاب ورزشی نایکی یکی از ٢۵ اختراع مهم سال - فیلم - «مسابقه دادن با حجاب سخت است، اگر جنس لباس سنگین باشد باعث عرق کردن زیادی می شود؛ اگر زیادی سبک باشد ممکن است در طول مسابقه حجاب از سر بیفتد و اگر اشتباه بسته شود حس می کنید در حال خفه شدن هستید»... این ها اظهارات منال رستوم دونده مصری است که در فیس بوک گروه "ناجی حجاب" را راه اندازی کرده و نزدیک به نیم میلیون دنبال کننده دارد. او با طراحی های حجاب کمپانی نایک در مسابقات شرکت کرده است و این…
گریه مجری حین روایت دردناک جواد خیابانی از زلزله
گریه مجری حین روایت دردناک جواد خیابانی از زلزله - جواد خیابانی این روزها برای کمک به مصدومان حادثه زلزله کرمانشاه، در مناطق زلزله زده حضور دارد و در گفتگویی تلفنی با شبکه ورزش، در حالی که اشک می ریخت، یکی از خاطرات دردناک این حادثه را بازگو کرد. مجری برنامه نیز پس از شنیدن خاطره، با صدای بلند شروع به اشک ریختن کرد.
فیلم | توضیحات مهناز افشار درباره ماجرای واردات شیرخشک‌های فاسد توسط همسرش
فیلم | توضیحات مهناز افشار درباره ماجرای واردات شیرخشک‌های فاسد توسط همسرش - فیلم - مهناز افشار در نشستی با خبرنگاران درباره ماجرای واردات شیرخشک‌های فاسد از سوی همسرش گفت: من از شما درباره این موضوع پیگیرترم. صحبت های این بازیگر را در ویدئوی زیر بشنوید.
تصویری از ستونهای مسکن مهر
تصویری از ستونهای مسکن مهر - تصویری عجیب از ستون های مسکن مهر پس از زلزله را مشاهده می کنید. این تصویر صبح امروز پس از عملیات آوار برداری منتشر شد.
فیلم تلخ از لحظه خودکشی مرد آبادانی
فیلم تلخ از لحظه خودکشی مرد آبادانی - مرد آبادانی در اقدامی هولناک خودش را زیر خودروی سمند انداخت و به زندگی اش پایان داد.
مسکن‌مهر در اولین آزمون
مسکن‌مهر در اولین آزمون - واحدهای مسکونی مهر با ساکنانشان بی مهری کردند و به شکل گسترده ای در زلزله کرمانشاه، سرپل ذهاب،قصر شیرین و ایلام و ... تخریب شدند،این در حالی است که قدیمی ترین مسکن مهر در ایران هنوز 10 ساله نشده است.
فیلم تمرینات بدنسازی بهنوش طباطبایی
فیلم تمرینات بدنسازی بهنوش طباطبایی - بهنوش طباطبایی با انتشار این ویدیو در صفحه شخصی خود نوشت: یک هفته پر انرژى با تمرینات آمادگى جسمانى هر روزه
قشر متوسط - ازدواج سفید / قش پائین - تجاوز
قشر متوسط - ازدواج سفید / قش پائین - تجاوز - الان این ازدواج سفید بحرانی است که قشر متوسط دارد ایجاد می‌کند، بعد از آن ازدواج‌های ساندویچی است، یعنی رابطه جنسی ساندویچی. در ازدواج سفید طرفین چندمدت با هم هستند اما اگر قرار شد رابطه ... سر خیابان انجام شود، چه کسی می‌خواهد آن‌ها را بگیرد؟ چند نفر را می‌خواهند بگیرند؟ چند نفر را می‌خواهند اعدام کنند؟
تهران 1396 / تن فروشی در 10 سالگی برای 5 هزار تومان
تهران 1396 / تن فروشی در 10 سالگی برای 5 هزار تومان - فاطمه در 8 سالگی برای مدتی هر روز به بهانه بستنی و... به کارگاه چوب بری کشیده می‌شد و آنجا مورد تجاوز قرار می‌گرفت.
فیلم دو دختر اصفهانی لحظاتی قبل از خودکشی
فیلم دو دختر اصفهانی لحظاتی قبل از خودکشی - فیلم خودکشی دختر اصفهانی (جدید) | دو دختر اصفهانی در فیلمی که پیش از خودکشی ضبط کرده اند، با خوشحالی به سمت مرگ می شتابند. لحظاتی که آنها نزدیکان شان را خطاب قرار می دهند و خودشان را آرام و آهسته می رسانند به بلندترین ارتفاعی که برای خودکشی به ذهنشان آمده یعنی پل شهید چمران اصفهان و در این مسیر هیچ عاملی، هیچ دلیلی نیست که دست دلشان را بگیرد و پشیمان شان کند برای رفتن.
مجری : مسی شما را بعنوان نماینده ایران ! تحویل نگرفت
مجری : مسی شما را بعنوان نماینده ایران ! تحویل نگرفت - توضیحات رضا پرستش درمورد دیدار ناموفق با مسی! / ویدیو از آپارات
قهر مهدی فخیم زاده در برنامه زنده / رفتار عجیب مجری
قهر مهدی فخیم زاده در برنامه زنده / رفتار عجیب مجری - مهدی فخیم زاده مهمان شب گذشته مهمان برنامه زنده «سینما دو» بود که بعد از ارتباط تلفنی با لاله اسکندری و معطلی در استودیو، بعد از پخش آیتمی، بدون خداحافظی برنامه را ترک کرد. ویدیو از آپارات
در منزل بقایی ۷۰۳ سکه تمام بهار آزادی، ۱۸۴۲ نیم‌سکه، مبلغ ۲۱ میلیارد ریال وجه نقد ...
در منزل بقایی ۷۰۳ سکه تمام بهار آزادی، ۱۸۴۲ نیم‌سکه، مبلغ ۲۱ میلیارد ریال وجه نقد ... - زمانی که آقای بقایی در سازمان میراث فرهنگی مسئولیت داشتند چندین شرکت با نام‌های توسعه فناوری اطلاعات، میراث آریا، بهار سرزمین من، تور گردشگری ایران، کانون جهانگردی اتومبیلرانی ایران تأسیس کردند...
فیلم / مالباختگان ایران خودرو
فیلم / مالباختگان ایران خودرو - اعتراض جمعی از مالباختگان نمایندگی ایران‌ خودرو مقابل ساختمان اصلی وزارت صنعت امروز در حالی برای چندمین بار ادامه یافت که شرکت خودروساز با این ادعا که سهامدار نمایندگی، شرکت دیگری است، مسئولیت ماجرا را نمی‌پذیرد.
تصاویر جشن تولد احمدی نژاد
تصاویر جشن تولد احمدی نژاد - کیک تولد 61 سالگی احمدی نژاد که توسط طرفداران به خانه اش برده شد روی کیک نوشته شده: چه خوب شد که به دنیا آمدی و چه خوبتر که دنیای ما شدیدکتر جان تولدت مبارک.
انصافاً هیچ دولتى در شیرین كارى، خلاقیت اینا رو نداشت!
انصافاً هیچ دولتى در شیرین كارى، خلاقیت اینا رو نداشت! - امروز كه این عكسا رو دیدم، یهو دلم واسه كل ایل و تبارشون تنگ شد. انصافاً هیچ دولتى در شیرین كارى، خلاقیت اینا رو نداشت.
آشکارشدن ابعادجدیدی از تجاوز ناپدری به اهورا
آشکارشدن ابعادجدیدی از تجاوز ناپدری به اهورا - یکی از همسایه ها گفت: هنگامی که وارد خانه شدیم اهورا لخت مادرزاد بود و قاتل نیز در حالی که نیمه برهنه بود روی مبل نشسته بود. یکی دیگر از همسایه ها نیز گفت: اهورا را در حالی که از بینی، دهان و.... دچار خونریزی بود از خانه خارج کردیم.
پربازدیدها