جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

راهی برای مبارزه با سرطان سینه


استفاده از رژیم های كم چرب، خطر بازگشت سرطان سینه در ۵ سال بعد از جراحی را تا ۲۴ درصد كاهش می‌دهد.
استفاده از رژیم های كم چرب، خطر بازگشت سرطان سینه در ۵ سال بعد از جراحی را تا ۲۴ درصد كاهش می‌دهد. البته این نكته بسیار مهم است كه بدانیم بدنمان به چه مقدار چربی نیاز دارد و چه میزان چربی باید خورده شود. چربی اضافه یكی از دلایل خطر بازگشت سرطان است.
پزشكان دو گروه از زنان بین سنین ۴۸ تا ۷۹ سال را به مدت ۵ سال كه درمان های سرطان سینه را انجام داده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.
یك گروه از آنها، تحت نظر دكتر تغذیه یاد گرفتند كه چگونه چربی بدن خود را كم كنند و رژیم های كم چربی استفاده كنند در حالی كه گروه دوم از یك رژیم غذایی سالم استفاده كردند، البته بدون اینكه چربی را كاهش دهند. در گروه اول چربی از ۲۹ درصد به ۲۰ درصد كاهش پیدا كرده و به طور متوسط حدود ۳۳ گرم چربی در روز مصرف كردند، اما گروه دوم روزانه به طور متوسط ۵۱ گرم چربی مصرف كردند. زنان دسته اول از پنیرهای كم چرب، گوشت قرمز، مرغ و كمی شیرینی استفاده كردند. بزرگترین دلیل كه به خانم‌های دسته اول كمك كرد این بود كه آنها از خوردن زیاد غذاهای غنی از چربی مثل بیسكویت، كلوچه، دسر، آجیل، تخم مرغ، بادام زمینی پرهیز كردند. خانم های كه در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند باید سه نكته را مد نظر داشته باشند.
۱) قبل از ادامه دار شدن سرطان از جراحی پستان استفاده كنید.
۲) خانم های چاق كه مبتلا به سرطان بودند، باید دائماً تحت درمان و نظر پزشك باشند.
۳) ورزش مداوم باعث بهبود سرطان سینه و عدم بازگشت آن می شود.
البته لازم به ذكر است كه بدانید، همه انواع چربی ها یكسان نیستند و اثرات متفاوتی دارند. به طور مثال چربی های امگا ،۳ در گردو، ماهی و بذر كتان وجود دارد كه از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری و از بدن محافظت می كند. افرادی كه از رژیم های كم چربی استفاده می‌كنند، از میوه، سبزیجات و غلات بسیار استفاده می كنند. این نوع غذاها به دلیل داشتن فیبر، محافظ سرطان است.
همانطور كه گفتیم، اضافه وزن باعث بازگشت سرطان می شود، بنابراین رژیم غذایی كم چربی، باعث كاهش وزن نیز می شود. چون اضافه وزن ۶۴ درصد باعث بازگشت سرطان می شود.
در اینجا چند نكته را به شما برای جلوگیری از بازگشت سرطان پیشنهاد می كنیم.
۱) سعی كنید به وزن مناسب برسید و آن را ثابت نگه دارید.
۲) از خوردن غذاها و مواد پرچرب پرهیز كنید، زیرا به دلیل كالری زیاد باعث بازگشت بیماری می‌شود، اما این نكته را به خاطر داشته باشید كه چربی امگا ۳ محافظت كننده و مفید است.
۳) حتماً روزانه كمی ورزش كنید، زیرا هم باعث كنترل وزن می شود و هم از بروز سرطان جلوگیری به عمل می‌آورد.
۴) از مواد غذایی كم چربی كه ارزش غذایی بالایی دارند مثل سبزیجات، میوه، غلات و حبوبات به مقدار زیادی استفاده كنید.
۵) سعی كنید حتماً با یك رژیم غذایی مناسب و كم چربی، انرژی مورد نیاز روزانه خود را تأمین كنید تا كاهش آن باعث آسیب رساندن به بدنتان نشود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید