جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فرانسه بازیچه دست صهیونیسم


فرانسه بازیچه دست صهیونیسم
فرانسه یکی از کشورهایی است که درقالب ۱+۵ و تروئیکای اروپا (انگلیس، آلمان و فرانسه) در پرونده هسته‌ای ایران فعالیت می‌کند. فرانسوی‌ها که برای بازیگری در عرصه بین‌الملل وخروج از انزوای گذشته خود تلا‌ش‌های بسیاری را درسالهای اخیر آغاز کرده‌اند، حضور در پرونده هسته‌ای ایران را فرصتی برای این مهم می‌داند. با عنایت به عملکردهای پاریس در قبال فعالیت های هسته ای ایران پیش از انقلا‌ب اسلا‌می که در کنار آمریکا خواستار هسته ای شدن ایران و حتی تامین اورانیوم مورد نیاز نیروگاه هسته ای ایران شده بودند اگر بخواهیم پرونده فعالیتهای فرانسه درقبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال های اخیر را بررسی کنیم می‌توان آن را به دو دوره، دوران شیراک و سارکوزی تقسیم‌بندی نمود.
الف ) ژاک شیراک به عنوان سیاست‌مداری از نسل گذشته فرانسه، در دوران ریاست جمهوری‌اش همواره تلا‌ش داشت تا با حفظ استقلا‌ل فرانسه در عرصه بین‌الملل، همچنان پاریس را بازیگری فعال معرفی نماید لذا دربسیاری از موارد مغایر با خواست آمریکا و حتی اتحادیه اروپا حرکت می‌نمود.در دوران شیراک، پاریس در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران، هر چند که در قالب ۱+۵ وتروئیکای اروپایی بعضا مواضعی خصمانه اتخاذ می‌کرد اما در مجموع نسبت به سایر کشورهای اروپایی (انگلیس و آلمان) و آمریکا دیدگاهی متعادل تر داشته و در مواردی بر حق ایران برای دست‌یابی به دانش هسته‌ای تاکید می‌نمود. ژاک شیراک در دیدار از تاسیسات هسته‌‌ای فرانسه صراحتا اعلا‌م کرده بود که دست‌یابی ایران به یک بمب هسته‌ای تهدیدی برای امنیت جهانی نخواهد بود چراکه دارندگان این سلا‌ح‌ها نمی‌توانند از آنها استفاده کنند لذا دلیلی برای تهدید دانستن تهران وجود ندارد. هر چندکه این موضع‌گیری با انتقاد متحدان وی همراه بود اما در نهایت بیانگر تعادل بیشترفرانسه درقبال تهران بود.
در دوران شیراک سیاست فرانسوی‌ها بیشتر بر اصل ایجاد شرایط برای حضور اقتصادی در تهران استوار بود.به عبارتی دیگر می‌توان گفت که نگاه اقتصاد مدارانه و آینده‌نگری سران پاریس موجب می‌شد تا این کشور چندان موضع‌گیری خصمانه ای در قبال تهران نداشته باشد و بیشتر تلا‌ش کند از این فرصت برای کسب امتیازهای اقتصادی از ایران و جامعه جهانی بهره‌برداری نمایدبویژه اینکه فرانسه سومین شریک تجاری ایران قلمداد می‌شد.
ب‌) دگرگونی در ساختار سیاسی فرانسه و آمدن سارکوزی را می‌توان به نوعی آغاز رویکرد خروج از تصمیمات مستقل پاریس در عرصه بین‌الملل و گرایش به همکاری مطلق با آمریکا دانست. سارکوزی که سیاست خود را به دو اصل همکاری با آمریکا و رژیم صهیونیستی بنا نهاده است، در قبال پرونده هسته‌ای ایران نیز این رویه را در پیش گرفت. پیشتازی در ارائه پیش‌نویس قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنیت، تاکید بر عدم برخورداری ایران از دانش هسته‌ای حتی برای امور صلح‌آمیز ،تهدید به استفاده از بمب هسته‌ای برای پایان دادن به فعالیتهای هسته‌ای ایران، تاکید بر اجرای مجازات‌های اقتصادی و سیاسی علیه کشورهایی که با تهران همکاری نمایند، ایجاد پرونده‌های ضد ایرانی در سازمان ملل برای اعمال فشار در پرونده هسته‌ای و... از جمله تحرکاتی است که از سوی سارکوزی علیه تهران صورت گرفته است. وی این اقدامات را نوعی خوش‌خدمتی برای صهیونیست‌ها و آمریکا می‌داند و همچنان بر استمرار آن تاکید دارد. هر چند که سارکوزی با این تحرکات منافع دیگری را در عرصه بین‌الملل جستجو می‌کند اما سیاستمداران پاریس بارها خواستار تغییر این رویه گردیده‌اند. بسیاری از سیاستمداران و اقتصاد‌دانان فرانسوی بر این اصل تاکید دارند که این تحرکات منافع اقتصادی فرانسه در ایران را تهدید می‌کند و راه را برای ورود سایر رقبا هموار می‌سازد.
اکنون دو کشور ۹۳۸/۳ میلیارد دلا‌ر تراز تجاری دارند که عملکردهای نادرست سارکوزی می‌تواند تاثیر ات منفی برای آن به همراه داشته باشد هر چند که آنها نیز امید دارند تا با اعمال فشار بر تهران با نام تحریم‌های سازمان ملل، شرایط را به گونه‌ای فراهم آورند که شرکت‌های فرانسوی به نام شکستش تحریم بتوانند در فعالیت‌های اقتصادی ایران بویژه در بخش انرژی حضوریابند. با توجه ظرفیت‌های اقتصادی ایران، شرایط کنونی لغو امتیاز این شرکت‌ها و جلوگیری از فعالیت‌های آنها هر چند درظاهر چالش هایی را در بخش سرمایه‌‌گذاری خارجی ایجاد می‌کند اما در نهایت رویارویی این شرکت‌ها با دولتمردان پاریس را به همراه دارد که می‌تواند عاملی برای کاهش سیاست‌های خصمانه فرانسه در قبال ایران باشد.
علی تتماج
منبع : روزنامه سیاست روز


همچنین مشاهده کنید