پنج شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ / Thursday, 21 February, 2019

پیکاسوی جوان نقاشی نمی‌دانسته است


پیکاسوی جوان نقاشی نمی‌دانسته است
اگر «دورست» پیکاسو، اصل است، آیا این نشان می‌دهد که او تا سال ۱۸۹۹ نمی‌توانسته نقاشی کند؟
در دومین خبری که از پیدا شدن یک اثر آبرنگ نایاب از پیکاسو، در یک اتاق خواب در ناحیه جنوب غربی انگلستان، اعلام شده بود، تصویر یافت شده به وسیله رسانه‌های گروهی‌دنیا، با عنوان «چیزی کمتر از یک پرتره، از هنرمندی ۲۰ ساله، به عنوان یک مرد جوان در کنار دوست دخترش» توصیف شده بود. متانت عادی که در «تلگراف روزانه» وجود داشت نشان داد که این اثر میلیون‌ها دلار می‌ارزد.
بعضی از آدم‌های باهوش این اثر با نام «اترینت» (در آغوش گرفتن)، را با سری مشهور شگفت آوری از حکاکی‌ها و طراحی‌هایی که با همین نام و توسط پیکاسو در سال ۱۹۶۰ کشیده است ارتباط میدهند.
«دورست اترنیت» با یک قلم مو، روی تکه کاغذی از کتاب طراحی مقدماتی، با سرعت طراحی شده است; اندازه آن ۱۲ در ۱۹ سانتیمتر است. شخصی با خط خرچنگ قورباغه‌ای یک «وی» (بله، به فرانسوی) در قسمت مشخصی از پشت آن با مداد نوشته و امضا کرده است: «پیکاسو» و به این ترتیب به آن سندیت داده است. او تاریخ ۱۵ فوریه ۱۹۶۹ را هم اضافه کرده است.
تصویر در جلوی صفحه با مشهورترین امضای پیکاسو، که امضایی نیست که او در سال‌های آغاز به کارش از آن استفاده می‌کرد، امضا شده است. یکی یا دیگری، یا همه کسانی که می‌توانستند پیکاسو باشند و پیکاسو هم می‌توانست همان هنرمند اصلی باشد; اما هیچ چیزی نمی‌توانست «دورست اترنیت» را به چیزی جز یک تکه کار کاملا غیربرجسته و غیر ممتاز تبدیل کند.
پیکاسو از اینکه کارهای درجه دو و نامرغوبش را امضا کند ابایی نداشت، اگر آن کار ارزش چیزی را داشت و یا حتی اگر به هیچ نمی‌ارزید. برای سال‌ها، کارشناس هنری «رمولو-آنتونیو تنس» دست و پا زد که ورثه پیکاسو را، علی الحساب، بر یک حق اعتراض و متعهد به سوء استفاده‌هایی که از نام و آثار پیکاسو می‌شد فرا بخواند.
او با آنها مشاجره می‌کرد که چرا عمدا اثر هنری پیکاسو را بد جلوه می‌دهند، «جوزه رویز بلاسکو»، به عنوان نمونه ای از کارهای نوجوانی پیکاسو. تنس در حال حاضر در رای نهایی هیئت منصفه به خوبی عمل می‌کند، او کسی است که هنر پیکاسو برای اعاده کردن اثر هنری دزدیده شده «بلاسکو»، به آن نیاز دارد. تاکنون نتیجه تلاش‌هایش این بوده است که بعضی گالری‌ها در سکوت کارهای «بلاسکو» را از ارائه حذف کرده‌اند، و بعضی از اتاق‌های فروش کارهای بسیار زیادی را که مشکوک بوده‌اند از فروش بیرون کشیده‌اند.
تنس در حال حاضر خبر چاپ قریب الوقوع کاتالوگی از کارهای بلاسکو را اعلام کرده است، که در آن همه کارهایی که او ادعا می‌کند متقلبانه بوسیله یک پیوستگی نامقدس از سوی وارثان پیکاسو، اداره امور پیکاسو (اس ای)، موزه پیکاسو در بارسلونا، موزه ملی پیکاسو در پاریس، به پیکاسو نسبت داده شده‌اند مشخص کرده است. او همچنین وسعت تاریخی نسبت دادن‌های آثار دروغین به پیکاسو را تا ۱۹۰۲ به عقب برده است.
اگر «دورست اترینت» اصل است، این یک بی‌عرضه‌گی و نادانی آشکار است که در حقیقت بحث مورد نظر تنس را تقویت می‌کند، اینکه پیکاسو تا ۱۸۹۹، با اعتراف خود او، نه می‌توانست طراحی کند و نه نقاشی. بنابراین به طور ابتدایی و ناپیوسته‌ای، طراحی رنج‌آوری از بدن در دورست اترینت وجوددارد، فیگورها حتی می‌توانستند موجوداتی مانند ماهی‌های روغنی کوچک دراز کشیده بر روی تخته یک ماهی فروش باشند. دست راست و پای راست یک انسان، بدون استخوان و پلاسیده است و بالاتنه او خالی است. پیکره بالایی به نظر سقوط کرده می‌رسد، احتمالا در حالت خواب.
انگار کسی برای صدا زدن فرد داخل اتاق، در استودیو را برای بازکردنش هل داده و نقاش و مدلش را پیدا کرده، یک قلم موی کثیف را قاپیده و برای سربه سرگذاشتن او قصد کرده است یک تصویر از او در این حالت بکشد. اگر نگهدارنده قلم مو، پیکاسو بوده است، در نتیجه فیگور بالایی در تصویر، نمی‌تواند او باشد، و برعکس. هیچ مردی تاکنون او را از چنین زاویه‌ای ندیده است.
کسی، یا در آن لحظه و یا بعدا طراحی کلی و سریعی در یک حالت مبهم، با خطوط نامشخص، از یک تخت خواب، برای پر کردن فضا و شستن شل و ول تابلو، با رقیق کردن آبی پروس، این اثر را بوجود آورده است; اما این توجیه برای خواباندن سرو صداها و کشاندن موضوع به سمت صلح کافی نیست.
گمراه کننده، هم احساسی بود که به وسیله سخنران خانه به مزایده گذاشته شده دوک، در دورچستر (انگلستان)، بیان شد، در حقیقت آن اثر در حراج ساتبی در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۳، به قیمت ۷۲ هزار پوند فروخته شده بود، با یادداشت‌هایی که در کاتالوگ فروش دوک، دوباره چاپ شده بودند. این یادداشت‌ها از سوی آخرین کارشناس پیکاسو کریستین زرووس، سندیت پیدا کرده بود.
پیکاسو به قدر کافی در ساختن طراحی‌های اروتیک از فانتزی‌های ذهنی‌اش و از تصور خودش در این صحنه‌ها توانا بود. در این اثر، «دورست اترینت»، فقدان اروتیسم احساس می‌شود، اگر اینطور باشد، و این نقاشی، اثری از پیکاسو نباشد آخرین خریدار «دورست اترینت» با پرداخت ۶۸ هزار پوند مبلغ زیادی را بابت آن پرداخته است. اما اگر همه آن اثر مال پیکاسو باشد، حالا که این روزها پیکاسوها کمیاب‌تر از گذشته‌اند، قیمت بسیار اندکی بابتش پرداخته شده است. البته ذوق و سلیقه هیچ کاری برای انجام دادن با آن اثر ندارد!

گاردین، آوریل ۲۰۰۸

منبع : روزنامه حیات نو

مطالب مرتبط

رامبراند، مرد چند چهره

رامبراند، مرد چند چهره
ازسال ۲۰۰۶به بعد ، همزمان با چهارصدمین سالگرد تولد رامبراند نقاش، طراح و حکاک بزرگ هلندی بزرگداشت هایی برای این هنرمند بزرگ در سراسر اروپا برپا شده است . این فعالیت ها شامل نمایشگاه هایی است که به ما فرصت مقایسه این نقاش بزرگ را با سایر استادان این هنر که در زمینه سایه و روشن کار می کردند، می دهد .
برگزاری کنسرت ها ازدیگر برنامه های این جشنواره است و ما می توانیم در مسیرهایی که او در زادگاهش پیموده ، قدم بزنیم. تمام این جریانات به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا هر چه بیشتر با چهره این نقاش غیر قابل وصف و این مرد چند چهره، آشنا شوند . بیشتر این جشنواره ها در شهر لیدن، محل تولد او و آمستردام متمرکز شده اند .
البته در دیگر نقاط اروپا نیز جشن هایی برگزار خواهد شد . رامبراند در یک خانواده ثروتمند به دنیا آمد؛ او نهمین فرزند خانواده ای ده نفری بود . به مدرسه لا‌تین لیدن رفت، اما به جای پرداختن به اسطوره های کلا‌سیک در آثارش ، از موضوعات مذهبی استفاده کرد . (شیوه تصویرگری او شامل پالا‌یش سایه و نور برای رسیدن به تفاوت های ظریف تر و نهایتاً ادغام آنها در یکدیگر بود .) در ۲۵ سالگی لیدن را به مقصد آمستردام ترک کرد . آن زمان زندگی او بسیار آشفته بود .
در سال ۱۶۴۲ همسرش، ساسکیا، درگذشت و او با پرستار پسرش ازدواج کرد . اما عاشق صاحب خانه اش شد که ۲۲ سال از او کوچک تر بود . خوشبختی ها و آرامش زندگی او به سرعت کاهش یافت و در سال ۱۶۵۶ کاملا‌ً ورشکسته شد، به گونه ای که هنگام مرگش او را در گورستان فقیران دفن کردند .
● لیدن
زادگاه رامبراند، امسال میزبان جشنواره‌های زیادی است . یکی از آنها جشنواره ۳ روزه رامبراند است که در روز تولدش ( ۱۵ ژوئیه) افتتاح شد؛ طی این مراسم تمام شهر را به شکل سالهای زندگی رامبراند تزئین کردند .بازدیدکنندگان برای دریافت اطلا‌عات از تمام فعالیت های رامبراند می توانند به نمایشگاه آثار او واقع در مجموعه شلتما مراجعه کنند. آنجا همچنین بروشورها و کارت پستال‌هایی برای علا‌قه‌مندان در نظر گرفته شده است.
● موزه مونیسیپال در لا‌کنهال، لیدن
سـالـن تـولـیـد لـبـاس قـرن هـفـدهـمـی اکـنـون مـیـزبان نـمـایشگاه‌هایی با موضوع رامبراند است. در این سالن نمایشگاه‌های رامبراند راوی، رامبراند و پیکاسو و منظره‌های رامبراند به نمایش در می‌آید. در نمایشگاه رامبراند راوی، می‌توانیم ۲۰۰ گراور از کارهای او را ببینیم؛ در رامبراند و پیکاسو شاهد چگونگی تاثیرگذاری گراورهای استاد هندی در خلق ۱۴ شمایل قرن بیستمی خواهیم بود. منظره‌های رامبراند، اجتناب او از ترسیم دنیای واقعی را نشان می‌دهد.
● آمستردام
رامبراند در ۲۵ سالگی به آمستردام - مرکز تجارت و ثروت آن زمان - نقل مکان کرد و تا هنگام مرگش در سال ۱۶۶۶ در آنجا زندگی کرد. در جشنواره <چهارصد سالگی رامبراند> این شهر گنجینه موزه‌ هایش را به نمایش می‌گذارد و به بازدید کنندگان این نمایشگاه اجازه می‌دهد آثار او را از نزدیک مشاهده کرده و آنها را با آثار کاراواجیو مقایسه کنند.
اگر از دیدن نقاشی‌های رامبراند خسته شده‌اید، می‌توانید به کنسرت‌هایی که به مناسبت این سال برگزار شده بروید و یا در نزدیکی خانه او قدم بزنید.
● موزه ریجکس
این نمایشگاه کلیدی، بزرگترین مجموعه نقاشی‌ها و طراحی‌های رامبراند را در جهان ما در خود جای داده و بازدید از آن آرزوی تمام علا‌قه‌مندان به این نقاش است. در این نمایشگاه با مقایسه آثار او با دیگر هم‌وطنانش مانند: جان استیل، فرانزهالس و ورمر می‌توانیم تفاوت جایگاه آنها را به خوبی احساس کنیم.
● موزه ون گوک، آمستردام
همزمان با موزه ریجکس، موزه ون گوک نیز نمایشگاهی از آثار رامبراند و کاراواجیو برپا کرده است. اکنون در این موزه آثار دو تن از بزرگترین نقاشان قرن هفدهم به نمایش درآمده‌اند. می‌توانیم با مشاهده ۲۰ تابلو که از دیگر موزه‌های بزرگ جهان گردآوری شده، تضادها و تشابه‌های این دو هنرمند بزرگ را شاهد باشیم. این تصاویر نشان دهنده عشق، احساس و شکیبایی هستند.
● موزه خانه رامبراند
در خانه قدیمی رامبراند، گراورهایی - که کمتر به آنها توجه شده - به نمایش درآمده‌اند، آنها احساسات درونی او را نشان می‌دهند و بسترساز خلق بسیاری از شاهکارهایش بوده‌اند.
● موزه تاریخی یهودیان، آمستردام
در دوران ما بسیار رایج شده است که رامبراند را <هنرمند یهودی> می‌خوانند. او سال‌ها در قلب منطقه یهودی نشین آمستردام زندگی و کار کرد. او در آن سال‌ها بسیاری از صحنه‌های انجیل را به تصویر درآورد. از قرن نوزدهم تعدادی از منتقدان برخی از مدل های او را نیز یهودی خواندند. البته هنوز معلوم نیست که مبنای این باور چیست؟

وبگردی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی - مدیر مسئول کیهان در حالی مدعی است که سیستم «مکینتاش» بیش از ۴۰ سال است که در کیهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم اساسا از سال ۱۹۸۴ یعنی ۵ سال پس از انقلاب تولید و نمی‌توانسته است زودتر از این تاریخ در کیهان مورد استفاده قرار گیرد.
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ...
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ... - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما - ساز و کاری که بانک مرکزی تحت عنوان نیما برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اندیشیده اند و با خوارشماری صادر کنندگان با تجربه و خوشنام و بی اعتنائی به نظرات معقول و دلسوزانۀ آنان به راهی خطرآفرین پا گذاشته، بی تردید محکوم به ناکامی است و پیامدهای ناگوار آن، که در درجۀ اول از دست دادن بازارهای صادراتی دیرینه است، به راحتی قابل جبران نخواهد بود.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.