دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ / Monday, 25 June, 2018

پای حرف گوگلی ها


پای حرف گوگلی ها
«امکان ندارد من این‌قدر خوش‌شانس باشم»، این چیزی است که اندی رابین در سال ۲۰۰۵ با خود می‌گفت. او بیش از یک دهه در شرکت‌های گوناگون فناوری از جمله اپل کار کرده بود و حالا گوگل به خرید اندروید - آخرین ساختة وی- تمایل نشان می‌داد.
هنگامی که او مشغول بررسی بود تا تصمیم بگیرد که آیا گوگل می‌تواند یک خریدار خوب برای شرکتش باشد یا نه، با چیزی روبرو شد که آن را روال معمول در سیلیکون‌ولی می‌پنداشت: صحبت‌های زیاد بر سر آزادی نامحدود، سود کامل، و مزایای زیاد؛ همان سنتی که بیشتر باعث ناکامی‌ است تا موفقیت.
اما اکنون رابین برای گوگل کار می‌کند و یک چیز جدید فهمیده است: گوگل با دیگران فرق دارد. هنگامی که از محوطة اداری گوگل در مانتن‌ویو واقع در ایالت کالیفرنیا دیدن می‌کنید، با یک محیط اغواکننده روبرو می‌شوید. این شرکت مثل فروشگاه‌های فناوری به‌نظر می‌رسد و تفاوت‌های آن قابل لمس نیستند. تفاوت در جو و روح این مکان است.
اگر با چندین نفر از گوگلی‌ها در سطوح و بخش‌های مختلف صحبت کنید، خیلی زود متوجه یک موضوع مشترک خواهید شد: آنها چه سرگرم طراحی تسهیلات جست‌وجو برای یک فرد نابینا باشند و چه مشغول تهیة غذا برای همکاران، احساس می‌کنند که با بقیه فرق دارند، که کارشان می‌تواند جهان را دگرگون سازد.
در بیشتر شرکت‌هایی که دچار روزمرگی‌هایی از قبیل کار با پاورپوینت، چارت‌های سازمانی، و مسایل مربوط به بودجه هستند، چنین احساسی وجود ندارد. چیزی که گوگل را از دیگران متمایز می‌کند، این است که پس از ۱۰ سال، هنوز هم می‌تواند با جاه‌طلبی به کارهای ابتکاری بپردازد؛ حتی با این که اکنون بیش از ۱۶ هزار کارمند دارد.
در هنگام مصاحبه با متقاضیان کار در گوگل، از آنها پرسیده می‌شود: «اگر برای دگرگون کردن جهان تمام منابع گوگل را در اختیار داشتید، چه کار می‌کردید؟» در گوگل، پرسش‌هایی از این دست، احمقانه یا حتی صوری نیستند: گوگل می‌خواهد بداند؛ زیرا فکر کردن و ساختن در این مقیاس کار گوگل است.
از آن گذشته، گوگل شرکتی است که می‌خواهد هر صفحه از هر کتابی که تاکنون در جهان منتشر شده است را به صورت الکترونیکی در بیاورد. چیزی که گوگل را از دیگران متمایز می‌کند، این است که هنوز هم می‌تواند با جاه‌طلبی به کارهای ابتکاری بپردازد.
شرکت گوگل با ۱۴ میلیارد دلار درآمد سالیانه، به چیزی بیش از یک «شرکت جست‌وجو و تبلیغات اینترنتی» تبدیل شده است. در دیدگاه منحصربه‌فرد گوگل، اطلاعات یک ماده خام است، ماده خامی که باید مورد کاوش، تعریف مجدد، سامان‌دهی، و توزیع جهانی قرار بگیرد. دستیابی به اطلاعات یک الزام است؛ مانند آب پاک.
ایدة اصلی گوگل چیزی نیست جز منظم کردن تمام آن چیزهایی که در ظاهر ناهم‌خوان و نامتجانس به نظر می‌رسند: نقشه‌برداری از تمام جهان، جست‌وجوی وب روی صفحات تلفن همراه، فراهم کردن یک سیستم برای این که به اپیدمی‌ها و فاجعه‌های طبیعی پاسخ بدهد، فراهم کردن انرژی ارزان و تجدیدپذیر، و ...
برای نمونه، اندروید تنها یک پلتفرم جهانی برای برنامه‌های تلفن همراه نیست؛ این سیستم‌عامل یک کانال آب جدید است برای زمینی که آب زیادی به خود ندیده. منابعی که گوگل به کارمندان خود اختصاص می‌دهد، حسی از امکان‌پذیری- و تعهد- را به آنها منتقل می‌کنند؛ آنها می‌پرسند: «آیا ما از تمام مزایای آنچه که در اینجا داریم، استفاده می‌کنیم؟» «آیا به‌اندازة کافی کار انجام می‌دهیم؟» و «آیا هر کاری که می‌توانیم، انجام می‌دهیم؟» این‌ها پرسش‌هایی مهم هستند؛ پرسش‌هایی که هر یک از ما بهتر است اغلب از خودمان داشته باشیم.
● از زبان داگلاس مریل (مدیر ارشد اطلاعات و معاون مهندسی)
من از کودکی ناشنوا بودم و به بیماری اختلال در یادگیری یا dyslexic نیز مبتلا هستم. زمان زیادی از دوران کودکی من صرف سر و کله زدن با چیزهایی می‌شد که برای دیگران بسیار ساده می‌نمودند. عادت کرده بودم برای انجام کارها، ابزارهایی پیدا کنم. هنوز هم از پیدا کردن ابزارهایی برای کاوش بهتر جهان توسط مردم، لذت می‌برم.
امروز صبح که با همکارم سر کار می‌آمدم، رادیو یک آهنگ گذاشته بود و راننده پرسید: «این آهنگ کی عرضه شده؟» من آی‌فون‌ام را درآوردم و با گوگل یک جست‌وجو انجام دادم. این همان چیزی است که باعث شد در گوگل کار کنم؛ این ایده که ما می‌توانیم اطلاعات موجود در جهان را بیابیم و آن را به‌گونه‌ای مفید، در دسترس دیگران قرار دهیم.»
سازمان‌هایی که مدت زمان زیادی از حضور آنها می‌گذرد، فرهنگ‌های توانمندی دارند. اما تمام جامعه‌شناسان به شما می‌گویند خیلی کم پیش می‌آید که افراد در مورد عناصر فرهنگ‌شان، به صحبت با یکدیگر بپردازند. گوگل صدای بلندی دارد. ما به بحث در مورد راهبرد و این که آیا محصولات‌مان خوب یا بد هستند، می‌پردازیم. ما در مورد هر چیزی با هم صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم مباحثه‌های ما به‌گونه‌ای مؤثر تکامل پیدا کنند.
من شخصاً یک آدم گوشه‌گیر هستم، اما در اینجا یاد گرفته‌ام مشارکت کنم و به رد و بدل کردن ایده‌ها بپردازم. ما برای محافظت از افرادی که به مباحثه می‌پردازند، سخت کوشش می‌کنیم. فرایند استخدام ما اسطوره‌ای است. ما کمیته‌های استخدامی داریم که کار خود را با دیگر کمیته‌ها هماهنگ می‌کنند.
یک متقاضی مهندسی به‌طور میانگین با هشت مهندس صحبت می‌کند. پیش از این که استخدام شوم، ۲۰ نفر با من مصاحبه کردند. من از متقاضیانی که مهندس نیستند، می‌پرسم که چگونه می‌توان یک خزندة وب ساخت. پاسخ صحیح اصلاً اهمیتی ندارد. من بیشتر دوست دارم ببینم که فرد به‌خوبی روی مسئله فکر می‌کند؛ زیرا از آنجا که ما یک شرکت نوآور هستیم، لازم نیست افراد بدانند کاری که از آنها خواسته شده، چگونه انجام می‌شود؛ فرد تنها باید از آن سر دربیاورد.»
● از زبان مات گولتزباخ (مدیر محصول در گوگل‌اِنترپرایز)
«هنگامی که در آستانه آغاز یک پروژه جدید هستید، معمولاً چه کاری انجام می‌دهید؟ حتماً زمان را با پر کردن کاغذها هدر می‌دهید. اولین صبحی که من در گوگل مشغول به کار شدم، نام و نشانی‌ام را روی یک فرم آنلاین نوشتم و سپس به‌طور الکترونیکی آن را به هر جا که لازم بود فرستادم. طرز کار این شرکت این‌گونه است. آن روز بعد از ظهر به یک جلسه رفتم و از من خواستند سر دربیاورم که چگونه گوگل می‌تواند اِنترپرایز (برنامه‌هایی برای سازمان‌ها) در اروپا را راه‌اندازی کند. به من گفته شد آخر هفته، با یک پاسخ برگردم.
انگار به من گفته بودند: «هی تازه‌وارد، تو هنوز چیزی در مورد تجارت ما نمی‌دانی و هیچ تجربة بین‌المللی‌ای هم نداری، اما اینجا کسانی هستند که می‌توانند به تو کمک کنند، برو و ببین چطور می‌توانی این کار را انجام دهی.» سپس در چند ماه بعد، گوگل اِنترپرایز اروپا را راه‌اندازی کردیم.»
● از زبان ماریسا مه‌یر (معاون محصولات جست‌وجو و تجربة کاربری)
پس از ۱۱ سپتامبر، یکی از پژوهشگران ما با نام کریشنا بارات، در هر روز به ۱۰ یا ۱۵ سایت خبری سرمی‌زد و به‌دنبال اطلاعاتی در مورد این فاجعه می‌گشت. او با خودش فکر کرد که چرا برای این کار یک برنامه نمی‌نویسد. بنابراین، کریشنا- که یک متخصص هوش مصنوعی است- برای دسته‌بندی مقالات خبری، از یک خزندة وب استفاده کرد. او سپس این مقالات را به سرتاسر شرکت ایمیل می‌کرد. من و هم‌اتاقی‌ام نیز این مقالات را دریافت کردیم و به نظرمان رسید که ابزار نوشته شده توسط کریشنا خوب است ولی جا برای بهتر شدن دارد. ما احساس کردیم که می‌توانیم ویژگی‌های بیشتری به آن بیفزاییم و آن را به محصول خوبی تبدیل کنیم.
این‌گونه بود که گوگل‌نیوز زاده شد. کریشنا نمی‌خواست یک محصول بسازد؛ او به‌طور اتفاقی این ایده را به ما داد. ما از مهندسان‌مان می‌خواهیم ۲۰ درصد از زمان کاری‌شان را روی هر چیزی که دوست دارند، صرف کنند. ما ایمان داریم که آنها به این ترتیب می‌توانند چیزهای جالبی درست کنند.
دو نوع مختلف از برنامه‌نویسان وجود دارند. برخی از آنها دوست دارند ماه‌ها و حتی سال‌ها کدنویسی کنند و امیدوارند که روزی بتوانند یک محصول کامل درست کنند. این کار مانند بنای یک قصر است. اپل در این کار استاد است. دیگران ترجیح می‌دهند کار خود را به‌صورت مرحله‌ای انجام دهند و در مراحل بعد، به بهبود و تکمیل آن بپردازند. این کاری است که انجام می‌دهیم.
دشوارترین بخش در سازگار کردن افراد جدید با فرهنگ‌مان، هنگامی است که یک مهندس نمونه‌ای از کارش را به من نشان می‌دهد و من می‌گویم: «عالی است؛ بزن بریم!» آنها می‌گویند: «اوه، نه، هنوز آماده نیست.» من به آنها می‌گویم: «کار‍ِ گوگلی، یعنی این که محصول را در همان ابتدا در گوگل‌لَبز قرار دهیم و سپس به بهبود آن بپردازیم و رفته رفته متوجه شویم که بازار چه چیزی می‌خواهد و سپس آن را تکمیل کنیم.»
برخی از شرکت‌ها فکر می‌کنند طراحی، نوعی هنر است. ما فکر می‌کنیم طراحی، یک دانش است.
● تی‌وی رامان (پژوهشگر شیوه‌های بهبود دستیابی به اطلاعات)
مهندسان زیادی در گوگل هستند که در شرکت‌های دیگر نیز به‌عنوان پژوهشگر کار می‌کنند. این باعث می‌شود پژوهشگران نتوانند یک ایده را به‌طور کامل از فرایند پیشرفت آن عبور دهند و به این ترتیب انتقال فناوری به یک مشکل عمده تبدیل می‌شود. اما پژوهش تنها در گوگل انجام نمی‌گیرد. گوگل به‌تعبیری یک انستیتوی آموزش عالی است. نوآوری در کجای گوگل رخ می‌دهد؟ در همه جا؛ زیرا در اینجا همه پژوهش می‌کنند.»
● ایرنی آیو (مدیر تجربة کاربری)
«ظرف چند سال، بیشتر کاربران اینترنتی در سرتاسر جهان به وسایلی غیر از رایانه شخصی روی خواهند آورد. به همین علت، ما به پژوهش‌ در این زمینه پرداختیم؛ مدتی به مردم نگاه کردیم و تلاش کردیم سر در آوریم که آنها چگونه از فناوری استفاده می‌کنند.
سپس به ایدة یادداشت‌های Post-it نگاه کردیم. اگر به هند و چین نگاه کنید، می‌بینید که استفاده از اینترنت در این مناطق کاملاً با ایالات متحده تفاوت دارد. مردم کشورهای آسیایی [هند و چین] تمایل زیادی به جست‌وجو ندارند؛ زیرا نوشتن واژگان برای آنها دشوار است. بنابراین، ما روی برنامه‌ای با نام گوگل‌ساجست (Google Suggest) کار کردیم. این برنامه پیش‌بینی می‌کند که شما به‌دنبال چه چیزی هستید و بنابراین لازم نیست تمام واژه را تایپ کنید. ما تمام اطلاعات لازم را در یک پایگاه داده‌ها قرار دادیم و آن را در اختیار دیگر تیم‌ها نیز گذاشتیم. ما به این طریق با دیگر تیم‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم.»
● جسیکا اوینگ (مدیر ارشد محصول iGoogle)
گوگل به‌خوبی می‌دانست که دو گروه از افراد وجود دارند: افرادی که دوست داشتند سایت زیاد شلوغ نباشد، ظاهری کلاسیک داشته باشد، و افرادی که می‌خواستند انبوهی از اطلاعات روی آن ببینند: ایمیل، اخبار، آب و هوای محلی، و ... . من و سه مهندس دیگر روی آی‌گوگل (یک صفحة خانگی سفارشی برای گوگل) کار کردیم. من در آن زمان ۲۲ سال داشتم و فکر می‌کردم کار سنگینی است. شش هفته بعد، ما نخستین ویرایش آن را در ماه مه (اردیبهشت) عرضه کردیم. افراد بسیاری راضی بودند و به بهبود آن ادامه دادیم و تا ماه سپتامبر (شهریور)، روی Google.com یک لینک گذاشتیم.
هنگامی که تیم مربوط به گوگل‌مپس، Street View (عکس‌های ۳۶۰ درجه‌ای) را عرضه کرد، فکر می‌کردیم این باید جالب‌ترین چیزی باشد که تا به‌حال دیده‌ایم. ما که کوشش می‌کنیم از لحاظ نوآوری از یکدیگر پیشی بگیریم، از خودمان پرسیدیم: «چگونه می‌توانیم آی‌گوگل را بهتر کنیم؟» ما به‌جای این که همه چیز را خودمان بنا کنیم، ابزارها و زیرساخت‌هایی می‌سازیم تا بتوانیم جامعة برنامه‌نویسان خارجی را در کار دخیل کنیم.
ما نمی‌توانستیم ابتکارهای همکاران‌مان را باور کنیم. یک پسر دبیرستانی بود که در یک گجت (ویرایش گوگل از یک ویجت) یک جدول تناوبی گذاشته بود. ما هرگز به چنین چیزی فکر نکرده بودیم.
بعد از خودمان پرسیدیم که چگونه می‌توانیم صفحة خانگی را بهتر شخصی‌سازی کنیم؟ برادر من به‌تازگی صاحب فرزند شده بود. من یک گجت درست کردم که عکس پسر برادرم را روزآمد می‌کرد و بنابراین برادرم می‌توانست ضمن رشد پسرش، عکس او را هم ببیند.
به خودمان گفتیم هیچ دلیلی وجود ندارد که تنها برنامه‌نویسان بتوانند محتوا ایجاد کنند. محصول بعدی ما، Gadget Maker نام داشت. اکنون همه می‌توانند یک گجت مانند آن چیزی که من ساختم را درست کنند و آن را برای دوستان‌شان بفرستند.»


منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

مطالب مرتبط

طبابت در بیمارستان گوگل!

طبابت در بیمارستان گوگل!
چند سال است که موتور جستجوی گوگل حرف اول را در زمینه جستجو در اینترنت می‌زند و سایر موتورهای جستجو مانند یاهو، MSN و آلتاویستا فاصله زیادی با گوگل گرفته‌اند. حتما بارها از همکارانی که به دنبال یافتن مطلبی در زمینه پزشکی یا موضوعات دیگر در اینترنت بوده‌اند، شنیده‌اید که : «نه، در اینترنت چنین مقاله‌ای نیست»، «هر کار کردم، چیزی پیدا نکردم.» گوگل بیش از ۸ میلیارد صفحه اینترنتی را تحت پوشش خود قرار داده و یا به‌اصطلاح ایندکس کرده است، بنابراین گرچه ممکن است حقیقتا در اینترنت موضوع خاصی وجود نداشته باشد اما در بیشتر موارد مشکل، مربوط به تکنیک جستجوی ما است.
● چه کنیم تا جستجوی پزشکی بهتری در اینترنت داشته باشیم؟
▪ انتخاب کلمات کلیدی مناسب:
بی‌شک کلیدی‌‌ترین فن یک جستجوی موفق، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌هایی که به گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر می‌دهید، باید بسیار سنجیده و متناسب با سوالی که در ذهن دارید، انتخاب شوند. هیچ‌گاه از اضافه کردن تعداد واژه‌های جستجو شده نهراسید. برای مثال، اگر به دنبال جستجوی «راهکارهای درمان زنان حامله مبتلا به بروسلوز» هستید و اگر تنها «بروسلوز» یا «درمان بروسلوز» را جستجو کنید، به نتیجه مطلوب نمی‌رسید. هیچ‌گاه جستجوی محاوره‌ای نداشته باشید. لازم نیست کلمات کلیدی به‌صورت یک جمله مرتب شده باشند. برای مثال، لازم نیست این‌گونه جستجو کنید:‏
What is the differential diagnosis and treatment of hypochromic anemia?‎‏ ‏
کافی است جستجو کنید:‏
differential diagnosis treatment hypochromic anemia
این کار علاوه بر اینکه کار شما را آسان می‌کند، موجب می‌شود به نتایج بهتری دست پیدا کنید. حتما شرح مختصر هر نتیجه جستجو را مرور کنید: هر وقت جستجویی در گوگل انجام می‌دهید، گوگل مجموعه‌ای از نتایج را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما واقعا کدام یک از این صفحات اینترنتی به کار شما می‌آید؟ آیا شما باید حتما تک‌تک صفحات را باز کنید؟ گرچه گوگل می‌کوشد با هوشمند‌تر کردن الگوریتم‌‌های جستجوی خود، متناسب‌ترین نتایج جستجو را ارایه دهد و بر حسب این تناسب، نتایج جستجو را مرتب کند اما شما با خواندن خلاصه‌ای از هر یک از نتایج جستجو که به دنبال هر کدام از آنها می‌آید، ‌می‌توانید به آسانی پی ببرید که صفحه مفروض حاوی اطلاعات مفید برای شما هست یا نه
▪ از google scholar استفاده کنید‌:
این سرویس گوگل، جستجویش را به سایت‌ها و اسناد معتبر علمی محدود می‌کند. در نتیجه کمتر هنگام جستجوی آن به سایت‌های تجاری، بی‌‌اعتبار یا غیرتخصصی هدایت می‌‌شوید. نشانی
http:// www.scholar.google.com
▪ ازگوگل coop استفاده کنید:
گوگل همواره از پیشنهادها و فکرهای نو استقبال می‌کند، به همین دلیل مقامات این شرکت وقتی در یکی از شماره‌های مجله پزشکی بریتانیا BMJ، به مقاله‌ای با عنوان «چگونه گوگل، پزشکی را تغییر می‌دهد؟»، برخوردند که در آن پیشنهاد ایجاد یک سرویس مستقل پزشکی شده بود، نتوانستند از کنار این پیشنهاد جالب بی‌تفاوت عبور کنند و تنها در عرض چند ماه، شالوده چنین سرویسی را بنا نهادند.
چیزی که موجب توانمندی گوگل در «صنعت» موتورهای جستجو شده است، الگوریتم‌های بی‌نظیر آن است که به آنها در‌اصطلاح «عنکبوت‌های وب‌خز»، گفته می‌شود. همین الگوریتم‌‌ها هستند که در هنگام جستجوی یک کلید واژه، متناسب‌ترین صفحات وب را به شما معرفی می‌کنند و آن صفحات را در صدر نتایج جستجو قرار می‌دهند. با این همه، در تعیین سودمندی و درستی یک سایت و صفحه، به خصوص اگر آن صفحه مربوط به موضوع مهمی‌ مانند پزشکی باشد، هیچ‌چیز به پای قدرت پردازش ذهن آدمی‌ نمی‌رسد. گوگل در ابتکاری جالب در سرویس تازه خود، سعی کرده است از توانمندی الگوریتم‌های جستجوی خود و قدرت تفکیک انسانی به صورت یکجا استفاده کند. به این منظور از دانشگاه‌ها و موسسات معتبر پزشکی خواسته است، سایت‌های پزشکی مفید را به صورت موضوعی، طبقه‌بندی و یا در‌اصطلاح برچسب‌گذاری کنند. تعدادی از این دانشگاه‌ها و موسسات به شرح زیر هستند:
ـ کتابخانه ملی پزشکی آمریکا
ـ مرکز کنترل و مبارزه با بیماری‌های آمریکا یا به صورت مخفف CDC
ـ مایوکلینیک
ـ دانشکده پزشکی هاروارد
ـ دانشگاه کالیفرنیا
ـ Health On the Net Foundation
ـ Kaiser Premanente
● تفاوت یک جستجوی معمولی با جستجو در بخش سلامت گوگل
هنگامی‌که در بخش سلامت گوگل جستجو می‌کنید، نخستین تفاوت را در بالای صفحه جستجو مشاهده می‌کنید. گوگل با ایجاد لینک‌هایی، جستجوی کاربر را محدودتر و دقیق‌تر می‌کند، برای مثال وقتی «آسم» را جستجو می‌کنید، لینک‌هایی معرفی می‌شوند که کاربر را به سایت‌هایی حاوی اطلاعات درمان، علایم بالینی، تشخیص، پژوهش‌های کلینیکی و اطلاعات مخصوص بیماران درباره آسم، راهنمایی می‌کند.
تفاوت دوم، بی‌شک در دقت جستجوست. با «گوگل سلامت» باز هم دقت جستجوی گوگل در موضوعات پزشکی بیشتر می‌شود. «گوگل سلامت» در حال حاضر در مراحل اولیه خود به سر می‌برد و به تدریج کامل‌تر خواهد شد.
آدرس بخش سلامت گوگل‌:
http://www. google.com.coop/topics/healthسرویس جستجوی عکس گوگل: یکی از بهترین منابع برای پیدا کردن تصاویر پزشکی، سرویس جستجوی عکس گوگل است. تفاوتی ندارد که در ‏کدام رده و در کدام رشته‌ پزشکی به فعالیت می‌پردازید، هر زمان که خواستید عکسی برای کنفرانس، ارایه درس یا ‏آموزش مطلبی پیدا کنید، به این سرویس مراجعه کنید. ‏
نشانی:
‏http:// www.images.google.comجستجوی پیشرفته در گوگل: برای دست یافتن به نتایج بهتر از جستجوی پیشرفته گوگل هم می‌توانید استفاده کنید، به قسمت سمت راست کادر جستجوی گوگل دقت کنید و روی Advanced Search کلیک کنید تا وارد این قسمت شوید.
حتما برایتان پیش آمده که یک عبارت چند کلمه‌ای مانندamnesia in CVA را جستجو کرده‌اید و به صفحاتی راهنمایی شده‌اید که این سه کلمه به صورت پراکنده در آنها وجود داشته است و به جواب خود نرسیده‌اید. برای پیدا کردن صفحاتی که عبارت مورد جستجوی شما به‌طور دقیق به همان صورت و ترتیب آمده باشد، کافی است آنها را در قسمت جستجوی پیشرفته در کادر خالی روبروی
with the exact phrase قرار دهید.
اگر قصدتان از جستجو، پیدا کردن یک فایل خاص مرتبط با موضوع جستجویتان است، برای مثال یک فایل با فرمت PDF یا یک فایل پاورپوینت، کافی است در همین قسمت جستجوی پیشرفته، در جلوی عبارت File Format، نوع فایل را انتخاب کنید.
اگر می‌خواهید مطلب خاصی را در «یک سایت» پیدا کنید و سایت مورد نظر موتور جستجوی داخلی ندارد، آدرس سایت را در جلوی عبارت Domain بنویسید و بعد جستجو کنید.
گوگل در مواردی که شما مرتکب اشتباه تایپی در نوشتن کلیدواژه شده‌اید و یا املای درست یک کلمه را نمی‌دانید به شما کمک می‌کند، در این موارد گوگل پس از انجام جستجو در بالای نتایج جستجو املای درست کلمه را به شما یادآوری می‌کند.
● از موتورهای جستجوی دیگر هم استفاده کنید
الف) سایت ‏cluster med:
بیشتر دانشجویان پزشکی و پزشکان با سرویس ‏pubmed‏ آشنایی دارند، اما سایت ‏cluster med‏ ضمن اینکه بیشتر ‏ویژگی‌های ‏pubmed‏ را دارد، ویژگی جالبی به نام ‏cluster‏ یا خوشه هم دارد. در این سایت هر وقت چیزی را جستجو ‏می‌کنید، در کنار صفحه‌ نتایج فهرستی از کلیدواژه‌های مناسب نیز برای دقیق‌تر کردن جستجو به شما پیشنهاد ‏می‌شود. برای مثال، وقتی در این سایت ‏avian flu‏ را جستجو می‌کنید، کلمات کلیدی مانند پاندمی، اپیدمی، واکسن، تشخیص ‏و درمان به شما پیشنهاد می‌شود که با کلیک برروی هر یک، می‌توانید نتایج مرتبط را ببینید. ‏نشانی:
‏http://www.clustermed.info
ب) سایت ‏biometacluster‏:
به کمک این سایت می‌توانید در تعداد قابل توجهی از سایت‌های پزشکی جستجو کنید. سایت‌هایی که این سایت در ‏آنها جستجو می‌کند، طیف گسترده‌ای دارند؛ از ‏pubmed‏ گرفته تا ‏FDA‏ و از ویکی‌پدیا گرفته تا بخش اخبار ‏سایت‌های خبری مهم. ‏نشانی
http://www.biometacluster.com
ج) سایت ‏health line: این سایت همه جستجوی خود را به سایت‌های معتبر پزشکی منحصر می‌کند. ‏نشانی:http://www.healthline.com/index.jspت) سایت ‏kosmix: این سایت هم موتور جستجوی خوبی است که به‌وسیله‌ پزشکان هندی راه‌اندازی شده است. ‏نشانی: http://www.kosmix.com/index_health.html

وبگردی
تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو
تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو - تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو در اعتراض به وضعیت ارز
قیمتهای روانی  / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم
قیمتهای روانی / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم - افاضات امروز معاون اول رییس جمهور، البته قبلتر نیز از زبان دیگر مقامات اقتصادی دولت از جمله نهاوندیان و نوبخت شنیده شده بود. یک اظهارنظر کلی و تاکید بر «عدم نگرانی مردم درباره وضعیت معیشتی» ! عجیب است این جملات شگفت انگیز از زبان جهانگیری که خود از منتقدان وضعیت مشابه در دوران احمدی نژاد بود. او حالا همان جملات را با همان ادبیات تکرار می کند! اما آقای جهانگیری! حقیقتاً این دلار و آن سکه و و قیمت های…
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم - لادن طباطبایی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران که برای درمان بیماری فرزندش مدتی است در خارج از ایران به سر می برد امروز مهمان شبکه «من و تو» بود و بدون حجاب مقابل دوربین این شبکه حاضر شد.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!