سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

پوست آینه بدن


پوست آینه بدن
چه کنیم که پوستمان که آینه بدن است، همیشه سالم و شاداب باشد؟ سئوالی است که پاسخش انجام چند کار ساده و به نظر پیش پا افتاده است. (صرف نظر از برخی بیماری های پوستی که علائم خاص داشته و باید تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد.)
فقط صبح ها از صابون استفاده کنید. برای پاک کردن صورتتان به خصوص اگر چرب و آکنه ای است از پاک کننده هایی مثل انواع ژل، تونیک یا شیرپاک کن استفاده کنید. شست وشوی صورت با آب میوه های طبیعی در بسیاری موارد باعث از بین رفتن لک های پوستی و براق شدن پوست می شود. انگور را له کنید و آب آن را به صورتتان بمالید. پس از ۲۰ دقیقه با آب نیمه گرم بشویید. پس از مدتی کوتاه تغییرات در پوستتان را به روشنی خواهید فهمید.
برای پاک کردن صورت از جوش های سرسیاه و زیرپوستی هفته ای یک بار بخور دهید. اگر پوستتان چرب است بخور لیمو و نعناع بدهید. اگر پوستتان معمولی است سراغ اسطوخودوس بروید و از بابونه برای پوست خشک استفاده کنید. ترجیحاً بعد از انجام بخور از هیچ نوع کرم آرایشی استفاده نکنید، اگر صورتتان خشک است با یک لایه کرم مرطوب کننده بپوشانید
صورتتان را ورزش دهید. ابتدا صورت را با یک لایه کرم مرطوب کننده بپوشانید، سپس به آرامی صورتتان را ماساژ دهید. انگشتان دست را روی گونه گذاشته و به آرامی با نرمش دایره وار به سمت گوش ها ببرید. انگشتتان را روی صورت قرار داده و برخلاف جاذبه زمین به طرف بالا بکشید.
انگشتان را بالای پلک گذاشته و به آرامی به گوشه خارجی بکشید. حرکت ژاکه انجام دهید. ژاکه حالتی است مثل نیشگون که از دور چانه شروع شده و سپس دو طرف صورت انجام می شود. ژاکه باعث می شود، چربی های زیر پوست به سطح پوست آمده و در یک محل جمع نشود.
دهان خود را به حالت O در آورده و به طرف چپ و راست حرکت دهید. لب ها را نیز به طرف بالا و پایین برده و سپس جمع کنید. لب ها را مثل O باز کرده و پس از ده ثانیه به حالت اول برگردانید. حرکات دایره وار دهان و لب ها به تقویت ماهیچه های این ناحیه کمک کرده و از افتادگی آن جلوگیری می کند.
هرگاه بیکار شدید به گذاشتن ماسک بپردازید. یکی از مناسب ترین راه ها برای سالم و زیبا ساختن پوست استفاده از ماسک میوه است. در این فصل که هر نوع میوه ای را می توان یافت گذاشتن ماسک بسیار توصیه می شود.
● ماسک آناناس
آب آناناس را گرفته و روی صورتتان بمالید و ده دقیقه ماساژ دهید. پس از ۵ دقیقه صورتتان را بشویید. آب آناناس تقویت کننده ماهیچه های صورت است. خاصیت آرام سازی داشته و از خستگی پوست جلوگیری می کند.
برای صاف و براق شدن پوست ۶۰ گرم آناناس را آب گرفته و با ۶۰ گرم مغز بادام شیرین پودر شده مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان به خصوص نواحی تیره بزنید.
● ماسک سیب
نصف سیب را رنده نموده و با یک قاشق چای خوری ماست، یک قاشق چای خوری آرد جو دو سر و دو قاشق آبلیموی تازه مخلوط کنید و نیم ساعت روی پوستتان بمالید. این ماسک همانند پیلینگ عمل کرده و به پاکسازی پوست کمک می کند. برای نتیجه مطلوب این ماسک را هفته ای یک بار روی پوستتان بمالید.
● ماسک هلو
یک عدد هلو را رنده کرده و با ۵۰ گرم ماست همانند یک کرم روی صورتتان بمالید تا ۱۵ دقیقه بماند. مالیدن هر روزه این ماسک باعث می شود تا پوست هیچ گاه خشک نشود. ضمن اینکه تقویت کننده است و به ماهیچه ها استحکام می بخشد.
برای مقابله با تاثیرات نامطلوب گرمای روی پوست از ماسک نعناع استفاده کنید. یک عدد خیار را رنده کرده و با نعناع تازه کوبیده شده و یک قاشق چای خوری آبلیموی تازه و یک عدد سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان بمالید.
این ماسک به دلیل دارا بودن خیار و نعناع نقش مفیدی در کاهش التهابات پوستی ایفا می کند.
● ماسک موز
دو عدد موز را رنده کرده با دو قاشق عسل و دو قاشق ماست به مدت نیم ساعت روی پوستتان ماساژ دهید.
این ماسک شفاف کننده بوده و در درازمدت لکه های پوستی را برطرف می کند.
● ماسک شیر و سیب
یک عدد سیب را رنده کرده و با شیر مخلوط کنید و به مدت ۲۰ دقیقه هر روز پوستتان را با آن پاکسازی کنید. این ماسک لایه بردار بوده و پوست را جلا می بخشد.
پس از انتخاب ماسک مناسب نوبت به رعایت رژیم غذایی می رسد. روزانه حداقل هشت لیوان آب بخورید.
حداقل هفته ای یک وعده به ماهی اختصاص دهید. امگا سه موجود در روغن زیتون، ماهی و گردو در حفظ سلامت پوست بسیار موثر است.
از ویتامین A و C غافل نشوید. ویتامین A به ضدچروک معروف است. این ویتامین را در سیب زمینی، سبزی های دارای برگ سبز تیره، جگر، روغن ماهی و هویج، هندوانه و هلو می توانید پیدا کنید.
ویتامین C هم کمک بزرگی به تولید کلاژن در سلول های پوست می کند. مرکبات، فلفل قرمز، حبوبات و کلم برای افرادی که به دلیل استعمال سیگار و بالارفتن سن دچار کمبود کلاژن اند، بسیار مفید است.
روی نیز به تولید کلاژن بسیار کمک می کند. آرد جو دوسر، گوشت قرمز و کدو منبع غنی از روی به شمار می روند.
ویتامین E که در حبوبات، سویا و جوانه گندم یافت می شود به خشکی پوست و کاهش تاثیرات ناشی از تماس مستقیم با نور خورشید و جلوگیری از تخریب ساخت پوست کمک کرده و پیری سلول های پوست را به تعویق می اندازد.
منبع : کلوب


همچنین مشاهده کنید