جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

عملکرد پروتز توتال هیپ بدون سیمان


عملکرد پروتز توتال هیپ بدون سیمان
● مقدمه:
تعویض کامل مفصل بدون سیمان هیپ یک روش جدید در تثبیت پروتز توتال هیپ است که در آن به جای سیمان از تثبیت بیولوژیک رشد استخوان به داخل حفرات استفاده می شود و بعضی مشکلاتی که سیمان ایجاد می کند را ندارد. هدف از این مطالعه ارزیابی نتیجه میان مدت این نوع پروتز ها در بیماران است که فعالیت فیزیکی بالایی داشته و به دلیل طول عمر کوتاه سیمان اکریلیک استفاده از این نوع پروتز می تواند جایگزینی مناسب با طول عمر کافی باشد.
● روش کار:
این مطالعه توصیفی در فاصله سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۳ در سه بیمارستان دانشگاهی و خصوصی مشهد انجام گردیده است. تعداد ۴۵ هیپ در ۴۱ بیمار که تحت عمل توتال آرتروپلاستی بدون سیمان هیپ قرار گرفتند. مدت متوسط پیگیری بیماران ۴.۲ سال است. اطلاعات بالینی و معاینات فیزیکی و یافته های رادیولوژیک بیماران قبل و بعد از عمل و مدت پیگیری آنها در پرسشنامه ای جمع آوری گردید. برای ارزیابی نتایج درمان از سیستم نمره دهی هاریس استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده توسط آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش گردید.
● نتایج:
از ۴۱ بیمار ی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند جوانترین آنهادر موقع عمل جراحی ۲۹ ساله و مسن ترین آن ها ۶۰ ساله بود و متوسط سن بیماران ۴۸ سال است. متوسط نمره بیماران بر اساس سیستم هاریس قبل از عمل و در آخرین معاینه به ترتیب ۴۷ و ۹۰ بود. ۹۰% بیماران بدون درد بودند و ۸۳% بیماران راه رفتن بدون لنگش داشتند.۱۰% بیماران از درد ران شکایت داشتند که با یا بدون مسکن بیمار زندگی راحتی داشتند. استئولیز در اطراف استم ۱۷% و در اطراف کاپ ۴.۴% بود. یک مورد به دلیل دررفتگی مکرر منجر به رویژن شد. یک مورد عفونت سطحی وجود داشت که با شستشو و درناژ معالجه شد. دو مورد نروپراکسی پرونئال وجود داشت که در عرض ۶ هفته کاملا بهبود یافتند. لوزنینگ اسپتیک اتفاق نیافتاد. حادثه ترومبوآمبولی و شکستگی اطراف پروتز حین عمل یا در مدت پیگیری وجود نداشت.
علل تخریب مفصل هیپ، استوارتریت اولیه ۱۱.۱%، استو ارتریت ثانویه ۷۱.۱%، ارتریت روماتویــید ۸.۸%، اســـپوندیلیت انکیلوزانت ۲.۲%، عفونت هیپ در طفولیت۲.۲%، توبرکلوز۴.۴% بود. پیگیری و معاینه بالینی و بررسی رادیولوژیک در بیماران قبل عمل، ۶ هفته بعد عمل، ۳ ماه، ۶ ماه و ۱۲ ماه و سپس هر یک سال انجام ثبت شد.
● نتیجه گیری:
پروتز توتال بدون سیمان هیپ یک روش مناسب برای بیماران با فعالیت فیزیکی بالا و جوانتر که استفاده از پروتز سیمان دار منجر به شل شدگی سریع در آنان می گردد یک روش مناسب با طول عمر کافی و عوارض کم است و در صورت نیاز به تعویض مجدد مشکلات خارج کردن سیمان را ندارد.
محمد حلاج مقدم
محمدحسین ابراهیم زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید