سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

یوگا


یوگا
هدف یوگا هماهنگ کردن سیستمهای مختلف بدن است تا در پرتو آن شادابی و تندرستی کلی بدست آید.
ورزش در سلامت روحی و روانی تأثیر به سزایی دارد. انجام بعضی از حرکات ورزشی باعث کم شدن فشارهای روانی و اضطراب میشود. یکی از این ورزشها یوگا میباشد، یوگا قدیمیترین روشهای تمرین فیزیکی و روحی در دنیا میباشد.
یوگا هنر زندگی کردن است، دانشی است که باید با زندگی روزانه هر فرد عجین شود زیرا که بر تمام جنبههای حیاتی، اعم از جسمی، روانی و روحی تأثیر بهسزایی دارد.
یوگا ترکیبی است از واژه یوگ به معنی (اتحاد، بههم پیوستن). این اتحاد در اصطلاح معنوی عبارتست از پیوند آگاهی خالص فردی با روح کیهانی، یوگا ایجادکننده هماهنگی و توازن بین جسم، روان و روح است. سیستم علمی - عملی یوگا این توازن را از طریق تمرینات جسمی، تنفسی و... تأمین میکند. ای
ن تمرینات فرد را قادر میسازد تا به حقیقت واقعی بدن دست یابد. علم یوگا با عمل کردن روی عوامل خارجی شخصیت و فیزیک بدن که برای بیشتر مردم قابل لمس است، آغاز میشود. عدم توازن در این سطوح سبب ایجاد اختلال در ارگانها، ماهیچهها و اعصاب میگردد. به طور مثال وقتی سیستم غدد داخلی دچار اختلال میگردد، کارآیی این سیستم کاهش مییابد و علایم بیماری آشکار میگردد.
هدف یوگا هماهنگ کردن سیستمهای مختلف بدن است تا در پرتو آن شادابی و تندرستی کلی بدست آید. اکثر مردم از ترس، اضطراب و بیماریهای عصبی که نتیجه استرسها و فعل و انفعالات روزمره زندگی است، رنج میبرند.
بدیهی است یوگا نمیتواند و چنین ادعایی هم ندارد که بر همه این ناملایمات فردی مسلط شود و بهبودی تمام سطوح بدن را برای افراد تضمین کند اما با عبور از سطح ذهن و احساس، روش ثابت شدهای ارائه میدهد تا تندرستی در بدن تحقیق یابد. یکی از مهمترین دست آوردهای یوگا درمان جسم و روان است. امروزه برای درمان قطعی بعضی بیماریها چون آسم و دیابت، فشار خون، آرتریت، بیماریهای گوارشی و بعضی از بیماریهای روان تنی که طب مدرن از درمان آنها عاجز است از روشها و تمرینات اختصاصی یوگا استفاده میشود.
طبق گزارشهای پزشکی، یکی از موفقترین شیوههای درمان، یوگا درمانی بوده است. علت آن است که یوگا هماهنگی و هارمونی لازم را بین سیستم اعصاب و غدد مترشحه داخلی ایجاد میکند و این هماهنگی به طور مستقیم روی سیستمهای داخلی و اندام تأثیر میگذارد.
در دنیای پر تنش امروزی، برای اکثر مردم یوگا سادهترین روش برای دستیابی به تندرستی و شادابی است. آساناها (وضعیتها) بسیاری از خستگیهای روزانه ناشی از فعالیتهای شغلی مثل نشستن پشت میز کار اداری را مرتفع میکنند.
علاوه بر آن روشهای یوگا غالباً آرام بخش روح و روان است. در عصر تسلط تلفن همراه، تمرینات یوگا میتواند سازنده یک شخصیت برتر و افزایش هوش اقتصادی افراد به عنوان وسیلهای برای بالا بردن تواناییهای فردی و افزایش بازدهی کار شود.
- یوگا شکلهای زیادی دارد که میتواند برای کاهش اضطراب ایدهال باشد. یوگا میتواند اغلب یکی از جانشینهای داروئی با ارزش باشد.
سازگاری با آن میتواند تغییری در روند مشکلات بسیار بزرگ شما داشته باشد یعنی از طریق کنترل دستگاه فکری و بدنی، سلامتی شما را تضمین کند به طوری که تمرین مداوم این ورزش منجر به سلامت و تناسب کامل جسم و شادی و نشاط و سلامت روح گردد و استمرار تمرینات آن، نیروهای بالقوه و استعدادهای خفته انسان را بیدار نموده و باعث دستیابی به گردابهای انرژی و نیروهای درونی گردد. نرمشهای کششی یکی از بهترین انواع تمرینهای بدن میباشد که باعث تقویت عضلات بدن، افزایش انعطافپذیری، جلوگیری از خستگیهای عضلانی و از بین بردن تنشهای جسمانی و روانی میشود ودر کل باعث افزایش آمادگی جسمانی، ایجاد شادابی و نشاط در بدن میشود.
● بهترین زمان برای انجام تمرینات کششی
زمان خاصی برای این گونه تمرینات وجود ندارد ولی بهتر است هنگام صبح پس از برخاستن از خواب، در بین زنگهای تفریح، درزمانی که احساس خستگی در عضلات دارید بعد از کارهای یکنواخت مثل مطالعه و تماشای تلویزیون، قبل و بعد از حمام گرفتن و یا شب، قبل از خواب انجام پذیرد (بهتر است در زمان این تمرینات ،حداقل یک ساعت از غذاخوردن گذشته باشد .
منبع : شرکت ملی گاز ایران


همچنین مشاهده کنید