جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ساعی: اگر از خودم مطمئن نبودم داوطلب المپیک نمی شدم


ساعی: اگر از خودم مطمئن نبودم داوطلب المپیک نمی شدم
تورنمنت آذربایجان فرصتی برای آمادگی ملی پوشان در فاصله باقی مانده تا المپیک بود که تا قبل از این رویداد مهم از شرایط خود آگاه شوند. هادی ساعی یکی از ملی پوشان پر امید تکواندو ی کشورمان در پکن است که پس از مدتها در یک تورنمنت مهم رو در روی حریفانش قرار گرفت.
▪ رقابتهای آذربایجان چقدر برای ایران مفید بود؟
ـ این مسابقات برای من محک خوبی بود. در این میدان به ترتیب با تکواندوکارانی از آذربایجان، گرجستان، روسیه و کره مبارزه کردم و توانستم بر سکوی نخست قرار گیرم. تکواندوکار کره دارنده مدال طلای المپیاد دانشجویان جهان و فنی ترین تکواندوکار این مسابقات بود. وزن سوم این تیم قهرمانی جهان را داشت و نماینده وزن ششم آنها خیلی خوب بود.در این عرصه نیز مشکل داوری وجود داشت؛ ولی بیشتر از میادین دیگر، به طوری که مسؤولان برگزاری از ایران عذرخواهی کردند.
▪ تصور می شد شما و کرمی در یک وزن به مبارزه بپردازید؟
ـ در این شرایط من باید چند کیلوگرم وزن اضافه و یوسف نیز وزن کم می کرد، بنابراین مربیان تصمیم گرفتند یوسف در وزن خود و من در یک وزن بالاتر مبارزه کنم. هدف تعیین نقاط ضعف و قوت بود که به طور کامل مشخص شد.
▪ آخرین وضعیت خود را در یک وزن بالاتر چگونه ارزیابی کردید؟
ـ در این سالها در وزن ششم لیگ، بیشتر از وزن پنجم شرکت کردم و هیچ وقت نه مشکلی داشتم و نه باختی. حتی در رقابتهای ارتشهای جهان در سال ۹۵ در این وزن قهرمان شدم. تمریناتم را نیز در اردوهای تیم ملی با اوزان بالاتر انجام می دهم. اکنون نیز از حیث جسمانی و فنی کاملاً آماده ام.
▪ پس باید مبارزه با تکواندوکاران المپیکی این وزن را نیز تجربه کرده باشید؟
ـ یار آذربایجانی را تاکنون دو بار و تکواندوکاران نپال، مکزیک و قطر را هم یک بار شکست داده ام. تا به حال با بحری از ترکیه مبارزه نداشتم؛ اما در اردوهای مشترک با او تمرین کرده ام. با کوبا و ایتالیا مسابقه نداده ام. به «لوپز» آمریکایی نیز در شرایطی باختم که بیمار بودم. در مسابقات جهانی کره جنوبی بعد از اینکه دو روز در بیمارستان بستری بودم مقابل «لوپز» قرار گرفتم.
▪ بدون شک شناخت حریفان از شما به مراتب بیشتر است؟
ـ این کاملاً طبیعی است. آنها طی این همه سال به طور کامل مرا شناخته اند. این مسأله از یک سو می تواند کارم را دشوار کند و از سوی دیگر امتیازی برایم شمرده می شود. چون نام برخی تکواندوکاران برای حریفان نوعی ترس و اضطراب دارد. البته در المپیک همه تکواندوکاران در یک سطح هستند و همه چیز به شرایط روز مبارزه بستگی دارد. در آن روز اگر تکواندوکار از حیث جسمانی، روحی، روانی، تکنیک و تاکتیک آماده باشد و از اشتباه حریفان بیشتر استفاده کند موفق خواهد بود. المپیک میدان مجربهاست.
▪ چندی پیش شکست شما در اردوهای تیم ملی داغ ترین خبر محافل ورزشی بود.
ـ اصلاً دیدار انتخابی برگزار نشد که من بخواهم در آن شکست بخورم. ما مرتب در اردوها با یکدیگر دست و پنجه نرم کرده و به هیچ وجه به برد و باخت فکر نمی کنیم. نمی دانم چرا باید در آستانه المپیک که به آرامش نیاز است این مسائل مطرح و برای تیمهای ملی حاشیه ایجاد شود. هیچ گاه دلیلی برای پرداختن به این مسائل ندیدم و سعی کرده ام دوستی و همدلی در اردوهای تکواندو حاکم باشد.
▪ شاید نگرانی تکرار ناکامی در مسابقات جهانی این حساسیت را نسبت به عملکرد هادی ساعی ایجاد کرده است؟
ـ من اگر احساس کنم که توانایی حضور در المپیک را ندارم هرگز داوطلب شرکت نمی شوم حتی اگر مربیان بر این مسأله اصرار می کردند. اکنون شرایط خوبی دارم و بیشتر از قبل تمرین می کنم. همه چیز را به خدا سپرده ام، اگر او بخواهد به المپیک می روم و بهترین نتیجه را کسب می کنم.
▪ قرار است در صورت شرایط مساوی کرمی و ساعی کسب کننده سهمیه المپیک راهی پکن شود؟ البته بسیاری بر این عقیده اند که مربیان روی شما نظر مساعدتری دارند.
ـ حتی اگر مربیان بگویند انتخابی بزنم، ۱۰ بار دیگر نیز حاضرم مسابقه بدهم. همیشه در سخت ترین شرایط در مسابقات مختلف شرکت کرده ام. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ پرامتیازترین تکواندوکار جهان بودم. از المپیک قبل یا حتی یک سال پیش تاکنون بیشترین امتیاز را داشته و سهمیه را نیز کسب کرده ام. باز هم تأکید می کنم اینکه من یا یوسف به المپیک برویم اصلاً تفاوتی نمی کند، مهم این است که بهترین نتیجه به دست آید.
▪ با توجه به نتایج قبلی تکواندو در المپیک این بار هم انتظارها از این رشته بسیار بالاست و این مسؤولیت شما را دوچندان می کند.
ـ با این شرایط حاکم هر کدام از ما که راهی المپیک شویم محکوم به کسب مدال طلا هستیم. در صورتی که هر یک به این مهم دست نیابیم بیان می شود که چنانچه دیگری می رفت حتماً طلا می گرفت. با این فشار روحی و روانی که وجود دارد نمی توانیم کارایی صددرصد را داشته باشیم بنابراین باید بستر را طوری فراهم کنیم که با آرامش خاطر و فراغ بال تمرین کنیم و تنها به المپیک بیندیشیم. رسانه ها نیز در این بین باید کمک کنند تا این شرایط برای تکواندو فراهم شود.
▪ چنانچه اسامی زودتر اعلام شود شاید از این فشارها تا حدودی کاسته می شد؟
ـ به هر حال این به نظر مربیان بستگی دارد و آنها می خواهند تا آخرین لحظه بهترین نفر را انتخاب کنند.
▪ آیا این بار هادی ساعی پرچمدار المپیک پکن است؟
ـ از آنجا که تکواندو در روزهای آخر المپیک برگزار می شود من همراه کاروان نخست نیستم به همین دلیل تصور نمی کنم پرچمدار باشم. دوره پیش نیز به من پیشنهاد شد؛ ولی نپذیرفتم.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید