شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اثرات مصرف رژیم غذایی حاوی پروتیین سویا بر شاخص های خونی و عملکرد کلیه ها در بیماران دیابتی نوع ۲ مبتلا به نفروپاتی


اثرات مصرف رژیم غذایی حاوی پروتیین سویا بر شاخص های خونی و عملکرد کلیه ها در بیماران دیابتی نوع ۲ مبتلا به نفروپاتی
● مقدمه:
این بررسی به منظور مقایسه اثرات پروتیین حیوانی و سویا بر شاخصهای خونی و عملکرد کلیه ها در بیماران دیابتی نوع ۲ مبتلا به نفروپاتی و بر روی مراجعه کنندگان به مطب خصوصی پزشک فوق تخصص کلیه و بیمارستان امام حسین (ع) صورت گرفت.
● مواد و روشها:
در این بررسی متقاطع ۱۴ بیمار دیابتی نوع ۲ مبتلا به نفروپاتی که شرایط کنترل نشده یا بیماریهای کلیوی با منشا دیگر نداشتند، به مدت ۷ هفته تحت تاثیر رژیم حاوی ۸/۰ گرم پروتیین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (۷۰% پروتیین حیوانی و ۳۰% پروتیین گیاهی) و ۷ هفته تحت تاثیر رژیمی مشابه با ۸/۰ گرم پروتیین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن که ۳۵% پروتیین آن از سویا تامین میشد، قرار گرفتند. مابین دو دوره مداخله، ۴ هفته دوره انتقالی (Washout) در نظر گرفته شد. در دوره انتقالی، بیماران به رژیم غذایی قبل از شروع تحقیق برگشتند. در این مدت هر دو هفته یک بار یادداشت غذایی یکروزه گرفته می شد و شاخصهای تن سنجی ارزیابی میگردید. در ابتدای تحقیق، پایان هفته های ۷، ۱۱ و ۱۸ شاخص های خونی و عملکرد کلیوی ارزیابی شدند. به منظور مقایسه تغییرات حاصل از دوره مصرف پروتیین سویا با تغییرات حاصل از دوره مصرف پروتیین حیوانی از آزمون t زوجی استفاده شد.
● یافته ها:
از ۱۴ بیمار مورد بررسی ۱۰ نفر (۵/۷۱%) زن و ۴ نفر (۵/۲۸%) مرد بودند. میانگین (± انحراف معیار) وزنی و سنی افراد شرکت کننده به ترتیب (۳/۱۰±) ۶/۷۰ کیلوگرم و (۱/۱۲±) ۱/۶۲ سال بود. مقایسه اثرات حاصل از پروتیین سویا و پروتیین حیوانی بر میزان پروتیین دفعی در ادرار مقادیر معنی داری را نشان میداد (P<۰.۰۰۱). کراتینین ادرار و سرم، نیتروژن اوره خون، میزان تصفیه گلومرولی، کلسیم، سدیم و پتاسیم سرم، HDL-C،LDL-C/HDL-C و شاخصهای قند خون پس از مقایسه اثرات دو رژیم تغییر معنی داری نداشت. کاهش معنی دار ازت اوره ادرار (P<۰.۰۰۱)، فسفر سرم (P<۰.۰۰۶)، کلسترول تام (P<۰.۰۱)، تری گلیسرید (P<۰.۰۰۲) و (P<۰.۰۴) LDL-C مشاهده شد.
● نتیجه گیری:
استفاده از پروتیین سویا در رژیم غذایی این گروه از بیماران میتواند سبب تعدیل عوامل خطرساز بیماریهای قلبی، کاهش پروتیین دفعی در ادرار ۲۴ ساعته و ازت اوره ادرار گردد.
لیلا آزادبخت
احمد اسماعیل زاده
راهبه شاکرحسینی
شهناز اتابک
مریم جمشیدیان
یداله محرابی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید