شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر فاکتور سن و جنس بر مرگ نورونهای حرکتی نخاع به دنبال قطع عصب سیاتیک در موش صحرایی


تاثیر فاکتور سن و جنس بر مرگ نورونهای حرکتی نخاع به دنبال قطع عصب سیاتیک در موش صحرایی
● مقدمه:
جهت بررسی ارتباط فاکتور سن و جنس با میزان مرگ نورون های حرکتی نخاع به دنبال قطع عصب سیاتیک پنجاه سر نوزاد موش سحرایی نژاد Sprague-Dawley با سن های ۳، ۵، ۷، ۱۰ و ۱۴ روزه انتخاب شدند. برای هر گروه سنی ده سر موش که ۵ سر آن مذکر و ۵ سر دیگر مونث بودند در نظر گرفته شد. آکسوتومی یا قطع عصب سیاتیک در سطح میانی ران چپ انجام گردید.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه تجربی ابتدا موشها آکسوتومی شدند. پنج روز بعد از انجام آکسوتومی سگمان های نخاعی (L۴-L۶) در تمام گروه ها خارج و جهت مطالعات میکروسکوپ نوری پردازش بافتی شدند. برش های سریال تهیه و با تیونین که رنگ اختصاصی برای اجسام نیسل است رنگ آمیزی انجام شد. سپس نورون های حرکتی سالم در شاخ پیشین نخاع در دو سمت راست و چپ که دارای هسته بزرگتر از ۸ میکرون و حداقل یک هستک بودند شمارش گردیدند. جهت تحلیل داده ها از آزمون های آنالیز واریانس، توکی و تی استفاده گردید.
● یافته های پژوهش:
نتایج نشان داد که درصد کاهش نورونی در موش های ۳، ۵، ۷، ۱۰ و ۱۴ روزه به ترتیب در جنس مذکر ۳۵.۴، ۳۳.۱، ۳۰.۸، ۲۷.۶ و ۲۲.۶ درصدر و در جنس مونث به ترتیب ۳۸.۹، ۳۳.۵، ۳۳.۷، ۲۹.۵ و ۲۴.۹ درصد بود. به عبارتی درصد کاهش در مذکرها به طور معنی داری کمتر از مونث ها بوده است (P<۰.۰۵). همچنین در کلیه گروه ها شمار موتونورون های سمت راست (کنترل) در مونث ها در مقایسه با مذکرها کمتر بود. این اختلاف در گروه های سنی ۳، ۵ و ۷ روزه معنی دار بود (P<۰.۰۵).
● نتیجه گیری نهایی:
نوع جنس به جهت فعالیت آندروژن ها می توان بر روی مرگی موتونورون ها تاثیر داشته باشد.
فاطمه اتابکی پاسدار
مرضیه پناهی
مهین طاهری مقدم
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید