جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

معرفی یک مورد آبسه پانکراس در کودک تحت دیالیز صفاقی مزمن


معرفی یک مورد آبسه پانکراس در کودک تحت دیالیز صفاقی مزمن
● مقدمه:
پانکراتیت در کودکان شایع نیست. نارسایی مزمن کلیه، همودیالیز و دیالیز صفاقی مزمن، بروز پانکراتیت را افزایش می دهند. نکروز، سودوکیست و آبسه پانکراس، از عوارض پانکراتیت می باشند.
● معرفی بیمار:
بیمار، دختر ۵ ساله مبتلا به نارسایی شدید کلیه در زمینه فوکال سگمنتال گلومرولو اسکلروزیس بود که از سن ۳ سالگی تحت درمان با دیالیز صفاقی مزمن بود و به علت درد شکم بستری شده بود. درد متناوب از ۴ ماه قبل شروع شده بود و با گذشت زمان، شدت آن افزایش یافته بود. بیمار کاشکسی شدید و افت فشار خون داشت. در بررسی آزمایشگاهی، کدورت مکرر مایع پریتوئن با کشت منفی مایع دیالیز صفاقی و افزایش مختصر آمیلاز سرم گزارش شد. سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI شکم، کیست پانکراس را مطرح کردند. در حین عمل جراحی یک سودوکیست عفونی پانکراس، مشاهده و تخلیه شد. بیمار تحت درمان حمایتی و آنتی بیوتیکی قرار گرفت، ولی پس از ۲ هفته علی رغم بهبودی حال عمومی، بیمار با تابلوی مجدد سپسیس و از کار افتادن ارگان های بدن، فوت نمود.
● نتیجه گیری:
در کودکان تحت دیالیز صفاقی مزمن با اختلال وزن گیری، دردهای شکمی و کدورت مایع دیالیز، باید به پانکراتیت و عوارض آن اندیشید، همچنین بررسی عملکرد پانکراس و سونوگرافی پانکراس توصیه می شود.
نکیسا هومن
سیدجواد نصیری
پروین علی پور
میترا مهرآزما
الهام طلاچیان
خدیجه محلوجی
حسن اتوکش
رزیتا حسینی شمس آبادی
محمدفیصل ناجی العناقره
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید