جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بهترین زمان برای انجام پرتو درمانی کمکی در سرطان موضعی- ناحیه‌ای پستان


بهترین زمان برای انجام پرتو درمانی کمکی در سرطان موضعی- ناحیه‌ای پستان
● مقدمه:
بهترین زمان و ترتیب پرتو درمانی و شیمی درمانی کمکی (Adjuvant) پس از جراحی در بیماران مبتلا به سرطان پستان، مورد بحث می‌ باشد. در حالی که، پرتو درمانی موثرترین روش درمانی برای جلوگیری از عود موضعی- ناحیه‌ای، به دنبال جراحی اولیه‌ سرطان مهاجم پستان است و تاخیر در آغاز آن، همراه با افزایش احتمال عود موضعی خواهد بود، شیمی درمانی نیز اثری چشمگیر در مهار فراگیری بیماری داشته و تاخیر در انجام آن، احتمال عود دور دست بیماری را افزایش می‌ دهد. هدف از انجام پژوهش کنونی، یافتن بهترین زمان و ترتیب پرتو درمانی و شیمی درمانی کمکی در بیماران مبتلا به سرطان موضعی- ناحیه‌ای پستان و بررسی چگونگی اثر زمان انجام پرتو درمانی بر مهار موضعی و سیستمیک در بیمارانی است که به دلیل سرطان موضعی- ناحیه‌ای پستان با شیمی درمانی و پرتودرمانی، درمان می‌ شوند.
● روش کار:
از مهر ماه ۱۳۷۹ تا اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ یک صد بیمار مبتلا به سرطان پستان در مرحله‌ (Stage) دو و سه، به دنبال عمل جراحی برداشتن سینه (Modified Radical Mastectomy) بر پایه‌ زمان انجام پرتودرمانی، به دو گروه ۵۰ نفری بخش شدند. در گروه نخست، پرتو درمانی به طور میانگین، ۲۱ هفته پس از عمل جراحی و پس از پایان ششمین دوره شیمی درمانی آغاز شد و در گروه دوم، پرتو درمانی همزمان با نخستین دوره‌ شیمی درمانی و به طور میانگین سه هفته پس از عمل جراحی آغاز گردید. دو گروه بیمار، از لحاظ جنس، سن، مرحله‌ بیماری، وضعیت غدد لنفاوی، گونه عمل جراحی، شیمی درمانی و هورمون درمانی کمکی با یک دیگر جور شدند. بیماران، به مدت دست کم ۲.۵ سال، از نظر عود موضعی و دور دست و میزان بقای عمر، پیگیری و با هم مقایسه شدند.
● یافته‌ها:
میزان‌های عود موضعی و دور دست و میزان بقای عمر کلی در دو گروه بیمار، از نظر آماری با هم اختلافی چشمگیر نداشتند. هر چند عوارض حاد ناشی از پرتو درمانی در گروه دوم بیشتر مشاهده شد، اما این تفاوت از نظر آماری معنی‌ دار نبود.
● نتیجه:
در بیماران مبتلا به سرطان موضعی- ناحیه‌ای پستان که به شیمی درمانی و پرتو درمانی کمکی نیازمند هستند، یک تاخیر کوتاه مدت (۲۱ هفته ای) در آغاز پرتو درمانی و تا پایان شیمی درمانی کمکی به نظر امن و بی‌ زیان می‌رسد.
محمد محمدیان پناه
محمدجواد ثعلبیان
احمد مصلایی
شاپور امیدواری
نیلوفر احمدلو
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید