جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


پول‌هایتان را زیر بالش بگذارید!


پول‌هایتان را زیر بالش بگذارید!
● پرده اول: یک رویا
در سال یکی دوبار بیشتر به بانک مراجعه نمی‌کنم. تمام پرداخت‌ها مثل برق و آب و تلفن و.. از طریق اینترنت، تلفن، پست و یا خودپرداز به راحتی انجام می‌شود. با استفاده از اینترنت می‌توان تمام پرداخت‌ها را انجام داده و یا بین حساب‌ها پول جابه‌جا کرد. با یک کارت اعتباری یا بانکی می‌توان بی‌نیاز از پول نقد به هر کجا خواست رفت. در واقع پول نقد بیشتر برای استفاده از اتوبوس و یا بازارهای میوه کاربرد دارد. با اینکه به راحتی می‌توان دسته چک گرفت اما کاربرد آن خیلی کم است. بیشتر فواید آن را می‌توان در کارت اعتباری دید. همین عامل باعث شده تا کارمندان بانک‌ها با فراغت بیشتری به استقبال مشتریان بروند.
● پرده دوم: یک واقعیت
پس از مدت‌ها بحث و چالش در مورد پول الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی هنوز خبری از پول الکترونیکی نیست. به کارت‌های بانکی نقدی اکتفا می‌کنم. برای خرید الکترونیکی و جابه‌جایی پول چندان معتبر نیست اما ریسک می‌کنم.
در میان بانک‌های موجود بیش از همه به سرویس‌های اینترنتی و الکترونیکی بانک پارسیان که خود را پیشتاز در ارائه سرویس‌های الکترونیکی می‌کند، اعتماد می‌کنم. چندی نمی‌گذرد که این بانک پرمشتری با پیامک و ایمیل برایم پیغام می‌فرستد: <مشتری گرامی؛ لطفا جهت دریافت کارت نقدی جدید خود با همراه داشتن کارت شناسایی معتبر و شماره حساب خود به شعبه افتتاح کننده حساب مراجعه فرمایید. برای اطلا‌عات بیشتر با شماره تلفن ۸۱۱۵۱ (مرکز تماس بانک پارسیان) تماس حاصل فرمایید.>
با مرکز تماس بانک پارسیان تماس می‌گیرم. منشی تلفنی همان اطلا‌عات فراخوان بانک را برایم تکرار می‌کند: <این بانک با هدف خدمات بهتر و گسترده‌تر، کارت‌های نسل جدید با قابلیت‌های بیشتر را از ۷ خردادماه آماده تحویل کرده و با رمز جدید به دارندگان کارت ارائه می‌شود. همچنین کارت‌های نقدی از ۱۶ خرداد ماه غیرفعال می‌شوند و مشتریان می‌بایست با مراجعه به شعب افتتاح حساب کارت، بدون هزینه صدور نسبت به تعویض کارت خود اقدام کنند. شعب این بانک در روزهای تعطیل ۱۴، ۱۵ و ۱۷ خرداد ماه از ساعت ۹ تا ۱۴ باز است و دارندگان کارت‌های نقدی پارسیان می‌توانند با در دست داشتن مدرک معتبر و دفترچه حساب نسبت به دریافت کارت جدید اقدام کنند.> به شعبه افتتاح حساب می‌روم. متصدی کارت‌ها پس از جست‌وجو می‌گوید: <کارت شما هنوز صادر نشده و عجله‌ای برای تعویض آن نیست چرا که این کارت‌ها تا آخر سال فعال خواهند بود.>
دلیل تعویض کارت را که از وی جویا می‌شوم در پاسخم می‌گوید: <تغییرات نرم‌افزاری در سیستم موجب شده است نسبت به تعویض کارت‌ها اقدام شود.>
به یکی از شعبه‌ها برای نقل و انقال پول که مراجعه می‌کنم، متصدی با نگرانی برایم توضیح می‌دهد که در حال حاضر امکان پرینت نقل و انتقال مالی در دفترچه را ندارد و در یک برگه جداگانه آخرین نقل و انتقال مالی را برایم پرینت گرفته و مهر و امضا می‌کند. با تردید بانک را ترک می‌کنم. فردا، ۱۴ خرداد ماه، روز تعطیل و تعطیلا‌ت طولا‌نی در پیش است. درست به اندازه تعطیلا‌ت نوروز. برای برداشت از حساب کارت به یکی از عابربانک‌های (عابر بانک ‌سپه خودپرداز یا ‌ATM ، عضو شتاب مراجعه می‌کنم.) رمز را که وارد می‌کنم پیغام می‌دهد که ارائه خدمات با این کارت ممکن نیست. به یکی از عابربانک‌های بانک پارسیان سر می‌زنم. آنها هم خاموش‌اند. افراد دیگری را نیز در اطرافم می‌یابم که در روزهای تعطیل باتوجه به نیازشان به پول، هیچ گونه دسترسی به حساب خود ندارد. درحالی که متصدی بانک به من اطمینان داده بود که این کارت‌ها تا پایان سال فعال خواهند بود. کمی‌بیشتر که جویا می‌شوم می‌بینم ظاهرا حساب اکثر دارندگان کارت‌های نقدی مسدود شده است و امکان دسترسی آنها به سپرده‌هایشان فراهم نیست. روزهای تعطیل را با قرض پول از آنهایی که به این کارت‌ها اعتماد نکرده بودند! پشت سر می‌گذارم. نمی‌دانم تکلیف کسانی که به هر دلیلی در این روزها به بهانه هر اتفاقی نیاز فوری به پول نقد خواهند داشت، چه می‌شود. افراد زیادی را می‌بینم که هر یک سردرگم دنبال راه چاره‌اند.
روز جمعه که به بانک سر می‌زنم با غرولند فراوان نسبت به تعویض کارت اقدام می‌کنم. دلیل موجهی برای این کار ارائه نمی‌دهند. تراکنش‌های مالی چند روز گذشته‌ام را از طریق خودپرداز که مرور می‌کنم، درست در ساعتی که کارتم غیرفعال بوده ۱۸۸/ ۱۱ پنجشنبه) و هیچگونه دسترسی به سپرده خود ندارم، در لیست مشاهده می‌کنم که از حسابم برداشت شده است. ضمن اینکه تفاوت چندانی را چه در ظاهر و چه در منوهای خودپرداز در مقایسه کارت جدید با کارت قدیمی‌نمی‌یابم.
مجددا که با مرکز تماس بانک،ارتباط برقرار می‌کنم - باز جای شکرش باقی است مرکز تماسی وجود دارد - مشکلم را دوباره به اپراتور توضیح می‌دهم، خونسرد می‌گوید: <این امر طبیعی است از این موارد داریم! و در نتیجه اختلا‌ف حساب رخ می‌دهد. چنانچه تا ۴۸ ساعت دیگر مبلغ مذکور به حسابتان برنگشت به شعبه مراجعه کنید.> دوست دیگری برای تعویض کارت خود به بانک مراجعه کرده است. هراسان تماس می‌گیرد و می‌گوید: از تمام موجودی چند میلیونی که به صورت سپرده در بانک گذاشته بودم، تنها سه میلیون تومان در حسابم باقی مانده و مابقی آن بی‌هیچ اطلا‌عی از حسابم کسر شده است. متصدی بانک پس از کنترل حساب او می‌گوید که نمونه امضای وی در سیستم نرم افزاری بانک پارسیان نیز موجود نیست و از بین رفته است.>
در یکی دو روز گذشته بانک پارسیان یکی از شلوغترین روزهای کاری خود را می‌گذراند. ازدحام جمعیت برای تخلیه حساب‌ها در این بانک به وفور مشاهده می‌شود. مدام این سوال در مغزم زنگ می‌زند؛ آیا همه این اتفاقات به دلیل به روز کردن نرم‌افزاری بوده است؟ یا شاید هک شده باشد؟ چراکه در غیر این صورت الزام این بانک برای تعویض فوری کارت‌ها، غیرفعال کردن آنها، باز بودن غیرمرسوم شعب در روزهای تعطیل اینچنینی، کسر نامعمول حساب‌ها و برخی اختلا‌لا‌ت در سیستم نرم‌افزاری تا اندازه خیلی زیادی عجیب می‌نمایاند.
البته تاکنون اظهارنظر رسمی‌ در این باره از سوی مدیران بانک پارسیان صورت نگرفته است و مشترکان تنها با اطلا‌عات ناقص و دهان به دهان نسبت به حل مشکل خود مبادرت ورزیده‌اند. این درحالی است که در دنیای فناوری اطلا‌عات و ارتباطات در حوزه بانکداری الکترونیکی، ارائه خدمات بیشتر و رضایت مشتریان بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد که این امر هنوز هم در نظام بانکداری سنتی نهادینه نشده است چه برسد به نظام نوین بانکداری الکترونیکی.
با مشاهده این وضعیت بهترین راهی که در مواجهه با مشتریان بانک‌ها پیشنهاد می‌کنم این است که همچون اجداد خود، همچنان پول را در زیر بالش‌هایمان حفظ و نگهداری کنیم چون ممکن است بانکشان در یک تعطیلا‌ت طولا‌نی‌مدت، درست زمانی که به شدت به پول نیاز دارند کارت بانکی‌شان را مسدود کرده باشد و برای دریافت کارت جدید باید به شعبه صادرکننده کارت مراجعه کنند!
نوشته: فاطمه ملکی
منبع : آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایستنا


همچنین مشاهده کنید