یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


مدیریت ریسک فعالیت های بانکداری الکترونیکی


مدیریت ریسک فعالیت های بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی ویژگی های منحصر به فردی دارد که ممکن است خطرهایی را که شامل شکل این نوع بانکداری و سطحی از خطر هایی را که مرتبط با خدمات سنتی مالی، راهبردهای ویژه، عملیاتی، قانونی، و خطرهای اعتباری می باشد را افزایش دهد.
این ویژگیهای منحصر به فرد بانکداری الکترونیکی شامل موارد زیر می باشد:
▪ سرعت تغییرات تکنولوژیکی
▪ تغییر انتظارات مشتریان
▪ افزایش پدیداری شبکه های اینترنتی در دسترس عموم
▪ کاهش تعامل رو در رو با مشتریان موسسات مالی
▪ لزوم یکپارچه سازی بانکداری الکترونیکی با سیستم های کامپیوتری موسسات
▪ وابستگی به اشخاص ثالث برای مهارت های تکنیکی ضروری
▪ افزایش تهدیدات و قابلیت های شبکه های در دسترس عمومی.
مدیریت بایستی هریک از فرآیندهای ذکر شده را به منظور تطابق و توسعه دادن شیوه های مدیریت خطرهای موسسه که مورد نیاز در رابطه با فعالیت های بانکداری مطرح شده می باشد، مورد بررسی قرار دهد.
مدیریت موسسات مالی بایستی سطحی از خدمات بانکداری الکترونیکی را انتخاب کند که برای بخش های مختلف مشتریان مناسب بوده و مبتنی بر نیازهای آنان و با در نظر گرفتن خطر های ارزیابی شده موسسه باشد. موسسات بایستی به این تصمیم از طریق استراتژی های بانکداری که عواملی مثل تقاضای مشتری، رقبا، مهارت ها، کاربرد کالاهای مصرفی، هزینه های تعمیر و نگهداری و حمایت های سرمایه ای را در نظر می گیرند، دست یابند. در این بین برخی از موسسات برای مواجه نشدن با این خطرها ممکن است خدمات بانکداری الکترونیکی را ارائه ندهند و یا خدمات محدودی را از طریق سایت های اطلاع رسانی ارائه دهند که بی تردید این روش موجب عقب ماندن از رقبا و از دست دادن مشتریان در دنیای کنونی است که به شدت تحت تاثیر فناوری های نوین است. موسسات مالی بایستی به صورت دوره ای تصمیمات خود را دوباره ارزیابی کنند تا مطمئن شوند که این تصمیمات برای تمامی استراتژی های تجارت موسسه در طول زمان مناسب می باشد. موسسات ممکن است موفقیت را در شیوه های مختلفی که شامل رشد سهم بازار، توسعه روابط با مشتریان، کاهش مصرف، یا ایجاد درآمدهای جدید است، تعریف کنند. اگر موسسات مالی تشخیص دهند که وب سایت های تجاری برای آنان مناسب می باشد ، تصمیم بعدی آنان بایستی در رابطه با تعیین محدوده محصولات و خدماتی باشد که مایلند به صورت الکترونیکی در اختیار مشتریان قرار دهند. برای ارائه این خدمات و محصولات به صورت الکترونیکی موسسات مالی می توانند از بیشتر از یک وب سایت یا از وب سایت هایی با صفحات چندگانه در داخل آنها برای خطوط تجاری متنوع استفاده کنند.
موسسات مالی بایستی هر تصمیمی را که به منظور اجرای خدمات بانکداری الکترونیکی می گیرند بر پایه تجزیه و تحلیل های سود و زیان مرتبط با این فعالیت ها در نظر گیرند. برخی از دلایلی که موسسات مالی ترجیح می دهند تا خدمات بانکداری الکترونیکی را ارئه دهند شامل موارد زیر می باشد:
▪ هزینه های عملیاتی کمتر
▪ تنوع جغرافیایی بزرگتر
▪ بهبود و تقویت موقعیت رقابتی
▪ افزایش تقاضای مشتریان برای خدمات
▪ فرصت های درآمدی جدید
تمامی تجزیه و تحلیل های سود و زیان بایستی به طور شفاف خطرهای مرتبط با بانکداری الکترونیکی را نشان دهد که در این صورت ملاحظات هزینه ای به طور کامل کنترل های کاهش خطر مناسب را در بر خواهد گرفت. بدون چنین مهارت هایی، تجزیه و تحلیل سود و زیان احتمالا زمان و منابع مورد نیاز برای سرپرستی مناسب فعالیت های بانکداری الکترونیکی، بخصوص سطح مهارت های تکنیکی موردنیاز را به درستی تخمین نخواهد زد. این تجزیه و تحلیل ها علاوه بر آشکار کردن هزینه های مرتبط با کارکنان، سخت افزار ، نرم افزار، و ارتباطات بایستی موارد زیر را نیز در نظر گیرند:
▪ تغییرات شیوه ها و سیاست های موسسه
▪ معماری شبکه سازی مناسب، تخصص های امنیتی، ابزارهای نرم افزاری برای در دسترس نگه داشتن سیستم و به منظور حفاظت و واکنش نشان دادن در برابر تلاش هایی که به منظور دستیابی به سیستم بدون اجازه صورت می گیرد
▪ کارکنان متخصص برای حمایت و بازاریابی خدمات بانکداری الکترونیکی
▪ مهارت های اضافی و سیستم اطلاعات مدیریتی مورد نیاز برای سرپرستی تهیه کنندگان و فروشندگان تکنولوژی های مورد نیاز بانکداری الکترونیکی
▪ سطح بالایی از قانونمندی و مقبولیت و مهارت های رسیدگی مورد نیاز برای حمایت از خدمات وابسته به تکنولوژی
▪ توسعه سیستم اطلاعات مدیریتی به منظور آگاهی از امنیت بانکداری الکترونیکی ، کاربرد ، سودآوری و سنجش موفقیت استراتژی بانکداری الکترونیکی موسسات
▪ هزینه بیمه کردن فعالیت های بانکداری الکترونیکی
▪ پتانسیل های درآمد زایی تحت طرح های قیمت گذاری متفاوت
▪ پتانسیل های از دست رفته به علت سوء استفاده و کلاهبرداری
▪ فرصت های هزینه ای در ارتباط با اختصاص سرمایه به امور بانکداری الکترونیکی.
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید