جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اطلاعات؛ سلاح اصلی نظامیان


اطلاعات؛ سلاح اصلی نظامیان
با شدت گرفتن بحث امنیت در کشورهای مختلف و افزایش حملات تروریستی، دولت بریتانیا با سرمایه گذاری های فراوان قصد دارد از آخرین دستاوردهای فناوری ارتباطات و اطلاعات در ارتش خود استفاده کند. براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده در پارلمان بریتانیا تا مدتی دیگر تمامی سربازان این کشور در افغانستان و عراق از گیرنده های ماهواره ای جدید استفاده خواهند کرد تا بتوانند ارتباطات بیشتری را با یکدیگر داشته باشند و به صورت دائم از موقعیت یکدیگر مطلع شوند. این ارتباطات توسط ماهواره نظامی و امنیتی Skynet ۵A برقرار خواهد شد.
ماهواره Skynet ۵A در تاریخ ۱۱ مارس سال جاری از شهر Kourou به فضا پرتاب شد تا دولت انگلستان بتواند امنیت بیشتری را در منطقه برقرار سازد. پرتاب این ماهواره به فضا بخشی از طرح ۶/۳ میلیارد پوندی بریتانیا برای افزایش امنیت، برقراری امکان دسترسی سربازان به خطوط پهن باند و ... خواهد بود. با این اقدام جدید، سربازان بریتانیایی هم اکنون می توانند پیام های صوتی، تصویری و نوشتاری را در اختیار یکدیگر قرار دهند و با دقت بیشتری در موقعیت های اضطراری عمل کنند. سیمون شدبولت یکی از مقامات بلندپایه وزارت دفاع بریتانیا دراین باره به خبرگزاری بی بی سی می گوید: «استفاده از فناوری اطلاعات در بخش نظامی می تواند تفاوت های محسوسی را در عملکرد ما به وجود آورد و کارایی سربازان را در موقعیت های حساس بیشتر کند. بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم قرار است این فناوری در افغانستان بیش از عراق مورد استفاده قرار گیرد و توانایی های سربازان ما تا چند برابر افزایش پیدا کند.»
● از اطلاعاتی
ماهواره Skynet ۵A که مدت های زیادی مورد بررسی و آزمایش متخصصان امنیتی قرار گرفته بود، یکی از بزرگ ترین ماهواره های نظامی دنیا محسوب می شود. براساس اخبار منتشر شده از سوی مراکز بزرگ نظامی جهان، این نخستین ماهواره ای است که از ارتش، نیروی دریایی و نظامیان بریتانیایی خارج از این منطقه پشتیبانی خواهد کرد اگر چه تاکنون این ماهواره برای پشتیبانی از نیروهای نظامی انگلیسی فعالیت کرده، کارشناسان احتمال می دهند ظرفیت پشتیبانی از سربازان دیگر کشورهای جهان نیز برای آن وجود دارد. ماهواره بزرگ Skynet ۵A علاوه بر این وظیفه خطیر سیگنال های تلویزیون، تلفن و اینترنت را نیز انتقال می دهد و علاوه بر پشتیبانی از نیروهای نظامی، از این سرویس ها نیز پشتیبانی می کند. Skynet ۵A به همراه دو ماهواره کوچک دیگر با نام های B۵ و C۵، سرعت خطوط پهن باند اینترنتی بریتانیا را نسبت به سیستم های کنونی تا ۵/۲ برابر بالا می برد. براساس گفته های وزارت دفاع بریتانیا، طی چند سال آینده ماهواره Skynet ۴ که هم اکنون از خدمات اینترنتی و رادیویی این کشور پشتیبانی می کند بازنشست خواهد شد تا Skynet ۵A به طور کامل جای آن را بگیرد. کارشناسان این روزها دریافته اند اطلاعات توانمندترین سلاحی است که می تواند در اختیار نیروهای نظامی قرار گیرد. بهترین مثال برای این جریان افزایش نیروهای وزارت اطلاعات و نیروهای جاسوسی در سراسر دنیا است که امروز بسیار مورد توجه قرار می گیرد. امروزه ابزارهای مخابراتی خودکار به میزان زیاد تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها به تحلیلگران امکان می دهند تا تصاویر را از نقاط مختلف جهان دریافت کنند و آنها را مورد بررسی قرار دهند. امروزه از این تصاویر برای برنامه ریزی عملیات های نظامی و حمله به مناطق مختلف استفاده می شود. برای دولت انگلستان که برای سربازان خود در افغانستان از فناوری Predator B استفاده می کند و به صورت مستمر با آنها در ارتباط است، Skynet می تواند مزایای فراوانی را به همراه داشته باشد. شدبولت در ادامه صحبت های خود خاطرنشان می کند: «Skynet در همه زمینه ها توانایی ما را افزایش خواهد داد. ما پیش بینی می کنیم با این ماهواره ارتباطی جدید توانایی هریک از سربازان مان تا ۵/۲ برابر بیشتر خواهد شد.
گیرنده هایی که از این پس در اختیار سربازان انگلیسی قرار خواهد گرفت به گونه ای خواهد بود که آنها با فشردن یک کلید کوچک می توانند تمامی اطلاعاتی را که به دست آورده اند ظرف مدت زمان کوتاهی به افراد مشخص انتقال دهند. این سیستم های امنیتی بسیار ایمن طراحی شده اند و امکان ورود هکرها به آن وجود ندارد.» - طرح تجاری وزارت دفاع بریتانیا مدیریت و کنترل کامل ماهواره Skynet را در اختیار نخواهد داشت. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است ارتش بریتانیا با پرداخت پول سرویس ویژه ای با نام Paradigm Secure Communications از ماهواره Skynet خریداری کند. این اقدام پرهزینه ترین طرح دولت بریتانیا برای افزایش امنیت در نیروهای نظامی خود محسوب می شود. در حال حاضر مرکز MoD مدیریت و کنترل ماهواره Skynet را برعهده دارد و بر اساس مذاکرات خود با وزارت دفاع قرار است از این پس پهنای باند ویژه ای را در اختیار هر یک از سربازان بگذارد.
خدمات Paradigm هم اکنون در اختیار ناتو، فرانسه، آلمان، کانادا، پرتغال و هلند قرار می گیرد. این طرح به عنوان یک اقدام بزرگ امنیتی و همه جانبه از طرف آمریکا، استرالیا و خاورمیانه دنبال می شود تا جلوی حملات تروریستی گرفته شود.«مالکولم پتو» مدیرعامل بخش ParadigmSecure Communications گفت: «از زمان پرتاب ماهواره Skynet ۵A به فضا امید دولت انگلستان به برقراری امنیت در مناطق مختلف جهان افزایش یافته است. پرتاب این ماهواره یک ماموریت بزرگ جهانی بوده که ما آن را با موفقیت به اتمام رسانده ایم. ما هم اکنون در تلاشیم تا ماهواره B۵ را در اواخر سال جاری میلادی به فضا پرتاب کنیم. براساس پیش بینی های انجام شده تا اواسط سال آتی ماهواره C۵ به فضا پرتاب خواهد شد و تا پایان سال ۲۰۰۹ سربازان بریتانیایی خارج از این منطقه خواهند توانست از آخرین فناوری های اطلاعاتی روز دنیا بهره مند شوند.»درحال حاضر تمامی تجهیزات و سلاح های بریتانیا به گیرنده های اطلاعاتی ماهواره Skynet ۵A مجهز شده اند. هم اکنون تمامی کشتی ها، هواپیماها، تانک ها و خودروهای ارتش بریتانیا از این فناوری استفاده می کنند تا کارایی های خود را نسبت به گذشته افزایش دهند.
● خصات ماهواره Skynet ۵A
استفاده از یک آنتن بزرگ برای دریافت و ارسال اطلاعات. این آنتن به گونه ای طراحی شده که در مقابل آسیب های احتمالی بسیار ایمن است. هر یک از ماهواره های کوچک تر وابسته به Skynet ۵A از چهار آنتن هدایت گر کوچک تر استفاده می کند. سیستم کلی این ماهواره به گونه ای است که می تواند تمام جهان را تحت پوشش خود قرار دهد. این ماهواره نسبت به مدل پیشین خود ۵/۲ برابر توانمندتر است. ر ماهواره یک مکعب سه در چهار در ۵/۴ متری است که کمتر از پنج تن وزن دارد. هر یک از بال های خورشیدی این مکعب ها ۳۴ متر طول دارند. ¦ این ماهواره می تواند انرژی خورشیدی را در خود ذخیره کند و دست کم تا ۱۵ سال عمر داشته باشد. به هرحال باید توجه داشت، رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث بروز تغییرات بنیادین در سبک و روش جنگ و دفاع کشورهای مختلف شده است. اگر متناسب با عمق، گستردگی و میزان ارادی بودن، تغییرات را در چهار سطح بهبود، اصلاح، تحول و انقلاب طبقه بندی کنیم بسیاری از اندیشمندان معتقدند هم اکنون تغییراتی از نوع سطح چهارم یا سطح سوم در بخش های دفاعی کشورهای پیشرفته رخ داده است.در این راستا بسیاری از اندیشمندان به مطالعه تاریخ نظامی جهان پرداخته اند تا دریابند آیا در گذشته نیز جوامع بشری شاهد چنین رخدادهایی در حوزه مسائل نظامی بوده است یا خیر. اینگونه مطالعات به تقسیم بندی تاریخ به عصرها، دوره ها و موج هایی منجر شده که به دلیل ظهور یک ایده یا فناوری خاص، انقلابی در امور نظامی پدیدار شده است.
البته بسیاری از منتقدان نیز به این باور نرسیده اند که امروز، انقلابی در امور نظامی رخ داده است و معتقد به ظهور تغییرات شگرف و انقلابی در امور نظامی نوین نیستند بلکه صرفاً وضعیت فعلی را روند تکامل وضعیت گذشته می دانند. انقلاب در امور نظامی زیربنای جنگ های آینده است. جنگ هایی که شامل سیستم های فرماندهی و کنترل پیشرفته، حمله دقیق و دوربرد، عملیات مشترک، تمرکززدایی، سربازان دانش گر، جنگ سایبر و جنگ اطلاعاتی استراتژیک، جنگ غیرخطی، جنگ چهاربعدی، جنگ غیرکشنده، جنگ روانی و جنگ روباتیک می شود.
میثم لطفی
منبع: BBC
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید