جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دایی: نمی خواهم از همبازیان سابقم انتقام بگیرم


دایی: نمی خواهم از همبازیان سابقم انتقام بگیرم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: بر خلاف مطالب منتشره در برخی رسانه ها من به فکر گرفتن انتقام و تسویه حساب با همبازی های سابقم نیستم. علی دایی پیرامون مسایل مختلف تیم ملی فوتبال گفت و گویی انجام داده که در زیر می آید:
▪ از زمانی که سرمربی تیم ملی ایران شده اید چه دستاوردهایی برای این تیم داشته اید و اکنون در چه موقعیتی قرار دارید؟
ـ به نظرم ما سیر صعودی خوبی در تیم ملی داشته ایم. با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال به تازگی کار را آغاز کرده بود و همچنین در آن موقعیت برنامه ای برای هدایت تیم ملی آماده نشده بود، در آن شرایط دشوار اوضاع را کنترل کردیم و خدا را شکر می کنم که تیم ملی سرانجام از دور سوم مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کرد.
▪ گفته می شود که دایی همواره پس از شکست یا تساوی تیمش به رسانه ها انتقاد می کند و این روش باعت تنفر خبرنگاران شده است. آیا از این موضوع می توان چنین استباط کرد که دایی فرد متکبری است؟
ـ هیچ یک از این ادعاهایی را که بیان کردید نمی پذیرم. من فقط کار خودم را انجام می دهم، اما معتقدم که همه چیز باید دوطرفه باشد.
اگر شما به من احترام بگذارید بدون شک احترام خواهید دید. برخی از همکاران رسانه ای شما در ایران و در خارج از کشور خواسته های غیرمعمولی دارند.
در ایران خبرنگاران محترم و پاکی حضور دارند، اما تعداد اندکی وجود دارند که شیطنت می کنند و در روزنامه هایشان خبرهای کذب منتشر می کنند و ما با چنین گروهی ارتباط خوبی نداریم.
▪ بسیاری معتقدند که با مربیگری دایی در تیم ملی زمان تسویه حساب و گرفتن انتقام از بازیکنانی از جمله علی کریمی و غلامرضا عنایتی و چند بازیکن دیگر که در زمان کاپیتانی هم بازی آنها بود فرا رسیده و دایی به عنوان سرمربی تیم ملی می خواهد با کنار گذاشتن آنها و دعوت کردن از بازیکنان جوان و بی تجربه جو تیم ملی را کنترل کند. تا چه حد این استدلال ها صحیح است؟
ـ به طور کلی من چنین دیدگاهی را قبول ندارم. به عنوان مثال عنایتی در مرحله قبلی به تیم ملی دعوت شد و برای ما نیز در ۲ مسابقه بازی کرد، اما وی خواسته هایمان را برآورده نکرد. علی کریمی نیز مدت طولانی است که در بند مصدومیت بوده و بازی نکرده است.
▪ علی کریمی و مهدی مهدوی کیا از جمله بازیکنان با تجربه ای هستند که در این مرحله از دور مقدماتی جام جهانی می توانند به تیم ملی کمک کنند. بنابراین فقط به این دلایلی که می گویید نمی توان چنین ستاره هایی را به تیم ملی دعوت نکرد؟
ـ در شغل ما هیچ بایدی وجود ندارد و ملاک اصلی ام برای دعوت بازیکنان تیم ملی آمادگی و انگیزه بازیکنان است. مطمئنا اگر مهدوی کیا و کریمی به لحاظ بدنی آماده باشند و با برنامه های تاکتیکی ما تطبیق داشته باشند ما آنها را در ترکیب تیم ملی ایران خواهیم دید. در فوتبال دنیا هیچ مربی ای وجود ندارد که بخواهد ستاره هایش را بی دلیل کنار بگذارد. من برای کسب موفقیت مسئولیت مربیگری تیم ملی ایران را پذیرفته ام، بنابراین شرایطی را برنامه ریزی می کنم تا بتوانم به هدفم برسم.
▪ بازیکنانی مانند ایمان مبعلی و مهرزاد معدنچی از جمله بهترین بازیکنان مسابقات باشگاهی امارات بودند و عنوان آقای گلی را نیز به دست آوردند. چرا آنها به تیم ملی ایران دعوت نشدند؟
ـ شاید حق با شما باشد، اما ما بازیکنان ملی پوش را انتخاب کردیم و بنیان اصلی تیم را بر حسب آماده ترین نفرات شکل دادیم و بر این مبنا که کدام بازیکنان می توانند با حضور در تیم ملی مشکلات را حل کنند، نفرات ملی پوش را برگزیدیم. من هرگز ادعا نمی کنم که همیشه تصمیماتم درست بوده است. امکان اشتباه از سوی هر کسی وجود دارد، اما من تا کنون هرگز تعمدی برای عدم دعوت از بازیکنی خاص را در نظر نداشته ام.
▪ شما به خوبی آگاه هستید که در مرحله مقدماتی جام جهانی هم تیم ملی برای نمایش مطلوب به بازیکنان باتجربه نیاز دارد. آیا با بازیکنان جوان در جایی که حریفان با نفرات بسیار حرفه ای حضور دارند می توانید به مرحله پایانی صعود کنید؟
ـ من به این بازیکنان جوان اعتقاد دارم، البته این بدان معنا نیست که آنها هیچ کمبودی ندارند، اما همین نفرات می توانند به چیزهای بزرگی دست یابند. من به اعتقادی به ستاره ها ندارم، زیرا معتقدم در فوتبال حرف اول و آخر را کار گروهی می زند نه بازی تک ستاره ها.
▪ گفته شده که علی دایی، سرمربی سابق سایپا بازیکنان زیادی را از این تیم به تیم ملی ایران دعوت کرده است. آیا در مرحله مقدماتی این نفرات می توانند به تیم ملی ایران کمک کنند؟
ـ این قضاوت درستی نیست. من اطلاعات زیادی از تیم و بازیکنان سایپا دارم و معتقدم که نفرات بسیار بزرگی در این تیم بازی می کنند، اما بر خلاف این ادعا بازیکنان متعددی از سایر تیم ها در تیم ملی حضور دارند. من فقط از تیم سایپا ابراهیم صادقی و سید جلال حسینی را به تیم ملی دعوت کرده ام. بالاخره به عنوان سرمربی باید این حق را به من بدهید نفرات تیم ملی را خودم انتخاب کنم.
▪ شما با قاطعیت بازیکنان جوان خود را باور دارید. این امکان وجود دارد که اعتماد به نفس بالا به لحاظ روانی دچار استرس و فشار شوند؟
ـ در تیم ملی ما بسیار متحد هستیم و از بروز فشار روانی روی بازیکنان مان جلوگیری کرده ایم. من همواره در شکست ها و تساوی ها مسئولیت را بر عهده گرفته ام، اما پیروزی به آنها تعلق داشته است. آنها تلاش می کنند که بهترین بازی هایشان را در میدان ارائه کنند و تلاش کرده ایم با رفع مشکلات آنها را بدون استرس و فشار روانی به میدان بفرستیم که این روند کار آنها نیز تاثیر گذار است.
▪ در مرحله چهارم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ برابر تیم های ملی عربستان، کره جنوبی، کره شمالی و امارات چه نتایجی را کسب خواهید کرد، آیا می توانید راهی مرحله پایانی شوید؟
ـ در گروه ما تیم های بزرگی حضور دارند و همه مسابقات برای ما بسیار مشکل خواهند بود بنابراین باید خودمان را برای مسابقه های حساس و حریفان بزرگ آماده کنیم. با وجود احترامی که برای همه حریفان خود قائلم، اما ما به مرحله پایانی صعود خواهیم کرد چون توانایی بازیکنان ایران بالاتر از حریفان است.
▪ علی دایی در زمینه فوتبال حرفه ای مرحله به مرحله پیشرفت های زیادی داشته و اکنون سرمربی تیم ملی فوتبال ایران است. بعد از فوتبال چه فعالیتی را انجام خواهید داد آیا شما قصد دارید که در حوزه های مدیریتی و اداری فعالیت کنید؟
ـ من دوست دارم که در زمینه فوتبال کار کنم همچنین مربیگری را بیش از پشت میز نشینی دوست دارم. شاید روزی به مدیریت فکر کنم، اما این نوع کار اداری در زمینه فوتبال خواهد بود. اکنون فقط به مربیگری در تیم ملی ایران فکر می کنم تا بر دانش فنی خود افزوده و در کلاس های مربیگری نیز شرکت کنم.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید