ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳ / Friday, 11 July, 2014
ایدهای جدید تبلیغاتی

ایدهای جدید تبلیغاتیبحث الکترونیکی کردن امور به خصوص تجارت، یکی از مقولات بسیار مهم و اساسی است که باید از زوایای گوناگون مورد توجه و تامل قرار گیرد.
بحث الکترونیکی کردن امور به خصوص تجارت، یکی از مقولات بسیار مهم و اساسی است که باید از زوایای گوناگون مورد توجه و تامل قرار گیرد. وقتی که موقعیت خودمان را در اقتصاد بین الملل مرور می کنیم و عدم تحقق اهداف را تحلیل می کنیم، یکی از گلوگاه های اساسی، توانایی اندک در استفاده از فرصت هایی است که می تواند در کشور تحولات مثبت ایجاد کند.وقتی که در عرصه جهانی دو انقلاب بزرگ، یعنی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات و انقلاب جهانی شدن را مرور می کنیم، به این می اندیشیم که برای بیشینه کردن یا حتی برای دستیابی به حد قابل قبول در زمینه حضور در اقتصاد بین الملل، باید از همه فرصت ها استفاده کنیم. به عبارتی همت خودمان را معطوف کنیم که باید با بهره گیری از این فرصت ها، تبعات منفی را به حداقل ممکن کاهش دهیم و نیز از تبدیل فرصت ها به تهدیدها نیز جلوگیری کنیم و بتوانیم جایگاه شایسته خودمان را پیدا کنیم. وقتی شاخص ها را مقایسه می کنیم، می بینیم که در برخی از شاخص ها سهم کوچکی داریم. مثلاً سهم ما در جمعیت جهان حدود یک درصد است. یا مثلاً از نظر مساحت یک درصد است به همین تناسب هم از نظر حضورمان در اقتصاد جهانی دوست داریم حداقل این سهم را داشته باشیم. نکته دوم که نگرانی ما را بیشتر می کند، این است که سهم ما در یک روند نزولی طی دو دهه کاهش پیدا کرده است. این که سهم ما اکنون در حداقل هم نیست یک دغدغه و نگرانی است، اما این که با گذشت دو دهه کاهش پیدا کرده، نگرانی جدی تری ایجاد می کند. اکنون زمان آن است که از خود بپرسیم چرا؟ ما در پیدایی علل وقوع این موقعیت ممکن است دلایل زیادی را برشماریم و فهرست کنیم. اما از آنجا که قرار است راجع به حضورمان در بازار بین المللی بحث کنیم، نیازمند این هستیم که عوامل موثر در ایجاد این تعامل را نگاه کنیم. ما با مجموعه ای مواجه هستیم که دارای سلایق مختلف و با سرعت بسیار بالا در حال تحول است. با مجموعه ای که از فناوری ای بهره مند هستند که با روند نمایی در حال رشد است. با جوامعی روبه رو هستیم که به واسطه تحولات و نوآوری های خودشان، به شدت دارند هزینه های تولید کالا و خدمت را کاهش می دهند و هم به خاطر بهره مندی از بازار مصرف و منابع کشورهایی مانند ما، چه منابع طبیعی و فیزیکی و چه منابع انسانی، دارند استفاده می کنند و از این منابع مزیت نسبی خودشان را تبدیل به مزیت رقابتی می کنند. با گذشت زمان نیز فاصله را کاهش و حضور خودشان را افزایش می دهند. در مواجهه با این شرایط اگر ما هوشیاری لازم را به خرج ندهیم، همان طور که طی دو دهه قبل، سهم ما از ۴۹ صدم درصد به کمتر از ۴۳ صدم درصد کاهش یافته، باز هم این روند ادامه خواهد یافت. بدین روی باید به شدت به دنبال استفاده حداکثری از فرصت های خلق شده در عرصه دانش و فناوری دنیای پیرامون باشیم.
ما اگر بخواهیم در عرصه اقتصاد و تجارت از مزیت رقابتی بهره مند شویم و در اقتصاد بین الملل حضور یابیم و سهم مان را افزایش بدهیم، باید هزینه تمام شده تولید کالا و خدمت را کاهش بدهیم. باید ضریب انتشار اطلاعات مربوط به کالا و خدمت و مزایای تولیداتمان اعم از کالا و خدمت را افزایش دهیم. باید فرصت هایی که امکان عرضه تولیداتمان در دنیای بیرون را افزایش می دهد، مورد استفاده قرار دهیم. برای این که به بهترین وجه در بازار بین الملل خودمان را نشان بدهیم، باید از چند مقوله ای که امروز در عرصه اقتصاد تجاری بین الملل به شدت مورد استفاده است و با روند نمایی در حال افزایش است، استفاده کنیم. باید روی پدیده تجارت الکترونیکی تمرکز کنیم. منظور از تجارت الکترونیکی کلیه امور مربوط به تجارت، اعم از جست وجو، مذاکره، انعقاد قرارداد و پرداخت در محیط الکترونیکی اعم از شبکه های اینترنتی و رایانه ای است. در این تعریف، از یک زاویه تجارت الکترونیکی یک مکعبی است که از تجارت سنتی تا تجارت خالص الکترونیکی در دو ضلع این مکعب باید حرکت کنند. از کالاها و خدمات فیزیکی گرفته تا دیجیتال. این یک زاویه تفکیک و تعمق است. یک زاویه دیگر درون بنگاه ها است که باید کسب و کار را نیز الکترونیکی کنیم. اینجا دادوستد الکترونیکی یکی از اجزای این کسب و کار است، اما وقتی محیط را ما می بینیم از کسب و کار الکترونیکی فراتر می رویم. چرا که تجارت الکترونیکی می تواند در سطح بین بنگاه های اقتصادی با مشتری، بین بنگاه های اقتصادی با هم، بین بنگاه های اقتصادی با دولت و بین دولت ها با یکدیگر باشد. یک سری الزامات دیگری نیز داریم که اساساً در قالب کسب و کار قابل محدود کردن نیست. لذا باید مجموعه ای از الزامات مترتب بر تجارت الکترونیکی را سازمان بدهیم.
وقتی که امروز بدبینانه ترین برآورد به ما می گوید که تجارت الکترونیکی به طور متوسط در دوره زمانی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ سالانه ۵۴ درصد رشد دارد، وقتی که آمارها برای برخی از کشورها بالای ۱۰۰ درصد رشد قائل می شوند، وقتی که می بینیم خیلی از خرید و فروش ها در محیط الکترونیکی دارد صورت می گیرد و اگر ما نتوانیم خودمان را در این عرصه وارد و از این محیط استفاده کنیم، فرصت های زیادی را از دست می دهیم، پس بدین معناست که باید لوازم این حلقه بزرگ تجارت الکترونیکی را سازمان بدهیم. لوازم تجارت الکترونیکی در چند بخش تفکیک می شود. بخشی برمی گردد به زیرساخت ها اعم از فنی، نیروی انسانی، حقوقی و قضایی. بخشی برمی گردد به لجستیک که در این بحث گمرک، حمل ونقل و بانکداری را می بینیم. اما در این میان بانکداری الکترونیکی دارای نقش خاصی است. چرا که اساساً خلق پول برای تجارت بوده است. کافی است ما مروری سریع داشته باشیم به سیر تحول تجارت. می بینیم منهای دوره اول زندگی بشری که آن دوره اساساً مالکیت عمومی بوده، هنوز تفکیک حریم ها صورت نگرفته و مالکیت ها تفکیک نشده که داد و ستد موضوعیت پیدا کند، از آن پس می بینیم تامین نیازها با مبادلات صورت می گیرد.
در مراحل آغازین داد و ستد و معامله به صورت پایاپای صورت می گیرد، اما مشکلات فراوانی مبادلات پایاپای بشر را به سمت ایجاد یک معیار واحد ارزش هدایت می کند. به این ترتیب بشر به پول کالایی می رسد. اما در گام بعدی بشر متوجه می شود که این کالا به عنوان وسیله مبادله عیوب زیادی دارد. با سرعت پول کالایی تبدیل به پول فلزی می شود. البته همه این کارها برای تسهیل تجارت است. بعد تبدیل به پول کاغذی می شود تا به امروز که تبدیل به پول الکترونیکی می گردد.
حالا در ایران اگر ما خواستار توسعه تجارت الکترونیکی هستیم، باید روی بانکداری الکترونیکی بیشتر تمرکز کنیم و آن را مورد توجه قرار بدهیم. به دو دلیل روی بانکداری الکترونیکی تاکید داریم. یکی این که می خواهیم در این محیط در امور بانک ها گام های سریع تر و بلندتری برداریم. دوم این که این نظام بانکی ما متاسفانه گاه گاهی به خاطر غیررقابتی بودن کل سیستم، نیازمند دستورات مرجع بالاتر است. البته خوشبختانه در شورای عالی بانک ها و مجمع عمومی بانک ها و حتی در دولت هم به شدت روی این مقوله تاکید می شود. اما در ایران ما بیشتر نیاز داریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم. پس ما باید این امر را با سرعت بیشتر انجام دهیم تا کار را به یک جای مناسب برسانیم. چون پول الکترونیکی یک حلقه ای است در یک زنجیره بزرگ که اگر به این مهم دست پیدا کنیم، به تدریج به بقیه حلقه های مرتبط با آن نیز دست پیدا می کنیم. اما اگر چنین نباشد، نمی توانیم از این الزامات استفاده بکنیم.در سال ۲۰۰۴ برآورد می شود که هر کاربر اینترنت به طور متوسط ۵۸۵ دلار پرداخت خود را به صورت برخط انجام بدهد. پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۰۸ به ۷۸۰ دلار، یعنی ۵/۱ برابر برسد. وقتی که ما پول را وسیله مبادله، وسیله ارزش گذاری و وسیله ذخیره می دانیم، این تعریف برای انواع پول ها صادق است. از جمله کارت اعتباری، کارت بدهی، کیف پول الکترونیکی و سایر کارت ها. انتشار پول الکترونیکی یکی از مقولات جدی است. وقتی پول غیرالکترونیکی مطرح می شود، ناشر این پول یک مرجع است.
به همین دلیل در تئوری های عرضه و تقاضای پول، بحث عرضه را که مطرح می کنند، یک خط عمودی برایش متصور می شوند، چون معتقدند بانک مرکزی سیاستگزار اصلی میزان عرضه پول است، اما وقتی که همین را در محیط پول الکترونیکی بررسی می کنند، به واسطه این که ناشر پول الکترونیکی دیگر فقط مراجع دولتی نیستند، یک تاثیر اساسی در مباحث مربوط به عرضه پول برای آن قائل می شوند. انتشار پول الکترونیکی را نهادهای جدیدی انجام می دهند. علاوه بر بانک ها، موسساتی مثل ویزا و مسترکارت شرکت های ارتباطات راه دور، شرکت های فناوری اطلاعات مثل کیف دیجیتال یاهو و مایکروسافت این وظیفه و کارکرد را به عهده می گیرند. بنابراین یک سری مشکلاتی به وجود می آید که در تجارت مورد توجه قرار می گیرد. مثل این که آیا این نوع پول های منتشر شده در عملیاتی مثل اخذ و وصول مالیات، همان اعتبار را دارد.آیا امنیت و اطمینان لازم را در مقوله مبادلات همان طور که ما برای پول منتشر شده توسط بانک مرکزی داشتیم، اینجا نیز داریم و اگر نه تجارت در مقیاس بزرگ را چگونه باید انجام دهیم؟ کاملاً درست است. آن اطمینان و امنیت را ندارد. اما چون فواید بی شمار دیگری دارد، سعی می کنیم با تعبیه سیستم های امنیتی حاشیه ای نگرانی ها را به حداقل کاهش دهیم تا بتوانیم از فواید آن بیشترین استفاده را بکنیم.پرسش دیگر این است که با این کار آیا نقش بانک مرکزی کاهش پیدا می کند؟ پاسخ منفی است. از یک سو اساساً در کشورهایی مثل ما که موسسات خصوصی انتشار پول الکترونیکی از قوام لازم برخوردار نیستند، اتفاقاً بانک مرکزی با ورود سریع تر به این عرصه و با تجهیز خودش به واسطه اطمینانی که ایجاد می کند و به واسطه امنیتی که پول منتشر شده توسط بانک مرکزی دارد، آن اقتدار خودش را حفظ می کند.
البته مفاهیمی مثل ذخیره قانونی که امروز بانک مرکزی روی آن مانور جدی می کند، دیگر در این عرصه کارکرد خودش را از دست می دهد. لذا همچنان بانک مرکزی به عنوان تولیت شورای عالی بانک ها باید کارکرد خودش را داشته باشد که بتواند این کار را بکند. چون هنوز بحث نرخ بهره در این سیستم باید با حدود و دامنه ای که توسط بانک مرکزی تعیین می شود کارش را انجام بدهد.پرسش دیگر اینجاست که بانک مرکزی در ارتباط با تاثیری که تغییر شکل پول به حالت الکترونیکی روی تقاضای پول دارد، چه کار باید بکند؟ بانک مرکزی به واسطه ویژگی هایی که پول متعارف دارد، مثل امنیت، سهولت، مقبولیت و مسائل قانونی اش، باید تلاش بکند بخش خصوصی متولی نشر این پول باشد. بانک مرکزی نمی تواند این نقش خودش را ایفا کند و حضورش را در عرصه بازار پول حفظ کند. البته بحث هایی مثل کاهش حق ضرب، کاهش هزینه های مترتب بر این کار و کاهش ذخایر قانونی مواردی است که در ترازنامه بانک مرکزی تاثیرش را می گذارد. یک نگرانی که وجود دارد و برخی از مقالات انتقادی که در زمینه مخاطرات پول الکترونیکی ارائه می شود نیز روی آن تاکید دارند، روند الکترونیکی کردن بانک و تولید و تهیه پول الکترونیکی است. این نگرانی هایی که ممکن است نظام پولی ما را به هم بریزد، اساساً نگرانی بی اساسی است. به اعتقاد من یکی از بحث های جدی که ما در بانکداری الکترونیکی باید داشته باشیم، بحث اتاق پایاپای چک است که ما این را به شدت باید دنبال کنیم و این کار را انجام بدهیم. مرکز تسویه چک در بانک مرکزی امروز در ۱۵۰ شعبه کشور وجود دارد. اما یک نگرانی جدی و محوری این است که هیچ کدام مکانیزه و برخط نیستند.

منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
تغذیه    خواص گیاهان    هویج (Carrot)   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    شهرهای باستانی   
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    بیماری های غدد داخلی و متابولیسم    اختلالات مربوط به هیپرکلسمی و هیپوکلسمی    هیپرکلسمی    تشخیص   
اطلاعات ضروری    تقویم   
بازار و بازاریابی   
ارتباطات    رسانه    رسانه های گروهی    رسانه های الکترونیکی ـ شنیداری    رادیو    مفاهیم اولیه در برنامه سازی رادیویی    عناوین موضوعی   
ارتباطات    گاهشماری چند در اطلاع رسانی وارتباطات    بعد از میلادمسیح    از سال ۱۹۴۶ تا سال ۱۹۶۵ میلادی   
روانشناسی    مبانی و مفاهیم روانشناسی    نفوذ اجتماعی    قانع سازی   
سبک شناسی   
جامعه شناسی    مبانی و مفاهیم پایه در جامعه شناسی    موضوعات اصلی جامعه شناسی    مسائل اساسی جامعه شناسی خرد    آموزش اجتماعی    اصول بنیادی آموزش   


کلمات در حال جستجو
روحانی    خودرو    شورای رقابت    ایران    روسیه    وین    هسته ای    عراق    خلافت    بغدادی    سوریه    داعش    ظریف    سازمان ملل    دبیرکل    بان کی مون    نامه    غزه    جان کری    وزرای خارجه    مذاکرات وین    ویلیام هیگ    توافق هسته ای    انگلیس    قیمت    سکه    ارز    بازار    حمایت غذایی    توزیع بسته    دولت    آلمان    غرب   



گزارش عجیب Avast از بازیابی داده های 20 گوشی هوشمند
گزارش عجیب Avast از بازیابی داده های 20 گوشی هوشمند
در حالی که این روزها خرید و فروش گوشی های هوشمند در حال افزایش است و بازار گوشی های دست دوم نیز چندان کم از رونق بازار گوشی های هوشمند نو ندارد، گزارش هشدار دهنده و عجب شرکت Avast از بازیابی اطلاعات 20 هزار گوشی فروخته شده در بازار، تنها یک نکته باقی می گذارد: قبل از فروش گوشی خود، همه نکات امنیتی را رعایت کنید...

کشف حقایق نیمه آشکار چهار سال به طول انجامید؛
کلاهبرداری 230 میلیارد تومانی از 8 هزار نفر در بوشهر!
کلاهبرداری 230 میلیارد تومانی از 8 هزار نفر در بوشهر!
فاجعه بزرگ از آنجا شروع شد که حدود چهار سال قبل، فردی مشهور –و البته تا حدودی خوش نام،- با دریافت پول از مردم و دادن سودی قابل توجه تر از سود بهترین سپرده ها نزد بانک ها، مسیری آغاز کرد که بعدها برخی دیگر هم در آن مسیر گام نهادند تا به این نقطه برسیم که اکنون می‌شنویم پرونده ایشان حدود هشت هزار مال باخته دارد و عدد بدهی در مقابل اموال ضبط شده بسیار اندک است!

دوازدهمین ‌‌افطار‌‌ با «تابناک»؛
فیلم: مومن واقعی، عاقل واقعی است
فیلم: مومن واقعی، عاقل واقعی است
خنان حجت‌الاسلام و المسلمین زائری را که برای روزهای مبارک رمضان و اختصاصی برای مخاطبان «تابناک» در نظر گرفته شده، خواهید شنید. گفتار روز دوازدهم این خطیب برجسته درباره رازداری است و روایتی که تاکید دارد، عاقل کسی که رازداری باشد و همچنین روایت داریم که مومن واقعی، عاقل واقعی است.

لحظه به لحظه با نهمین روز «وین ۶»؛ 22:51
تایید رسمی ورود وزرای خارجه 5+1 به وین در یکشنبه
تایید رسمی ورود وزرای خارجه 5+1 به وین در یکشنبه
هنوز معلوم نیست جان کری و سایر وزرای خارجه قدرت های جهانی قصد دارند تا چه زمانی در وین حضور داشته باشند. این مساله نیز هنوز معلوم نیست که چه تعدادی از وزرای خارجه قدرت های جهانی به جان کری خواهند پیوست. بعید به نظر می رسد که وزرای خارجه برای امضای توافقنامه بین ایران و 6 قدرت جهانی به وین بیایند چرا که هنوز شکاف عمیقی بین دو طرف برای پذیرش ابعاد مختلف برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

دیپلماسی - بعد از آنکه وزیر خارجه فرانسه از رفتار متفاوت روسیه در مذاکرات گفت،رئیس هیات روسی در مذاکرات 1+5 دلیل این مخالفت را «درخواست خارج از چارچوب آژانس از ایران» دانست.
جهان - قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد.
تئاتر - نمایش «مصاحبه» این روزها در تماشاخانه استاد مشایخی به روی صحنه رفته است.
سلامت - وزیر بهداشت گفت: طرح تحول سلامت مقدمه ای برای افزایش مشارکت مردم در مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی است.
ذوب آهن در دیداری تدارکاتی با تیم امید بازی می‎کند
تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان در دیداری تدارکاتی با تیم امید رو به رو می‌شود.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۱۸:۲۱
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
یادداشت‎های دروازه‎بان آرژانتین به هنگام ضربات پنالتی هلندی‌ها
"سرخیو رومه‌رو" بین هر ضربه پنالتی به یادداشت‎هایی رجوع می‌‎کرد که از قبل برای ضربات پنالتی آماده کرده بود.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۱۸:۱۱
ساعت دیدار استقلال و بورسا اسپور مشخص شد
تیم فوتبال استقلال که در ترکیه اردوی آماده‌سازی خود را تشکیل داده است نخستین دیدار خود را ساعت 20:30 روز جمعه مقابل بورسا اسپور برگزار می‌کند.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۱۷:۲۲
هافبک 19 ساله هایدوک اشپلیت به چلسی پیوست
باشگاه فوتبال چلسی با انعقاد قراردادی " ماریو پاسالیچ" را از هایدوک اشپلیت کرواسی به خدمت گرفت.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۱۷:۱۷


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved