جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چگونه از به روز شدن وبلاگ ها باخبر شویم


چگونه از به روز شدن وبلاگ ها باخبر شویم
اگر شما هم از خوانندگان پروپاقرص وبلاگ ها هستید و به طور مثال، روزانه به تعداد زیادی وبلاگ سر می زنید، همواره با وبلاگ هایی روبه رو خواهید شد که به اصطلاح آپدیت (به روز) نشده اند. در صورتی که شما می توانید فقط به وبلاگ هایی که به روز شده اند، سر بزنید و از این طریق در وقت خود صرفه جویی کنید. در این ستون ما با معرفی دو سرویس معروف وبلاگی Blogarithm و BlogRolling چگونگی مطلع شدن از به روز بودن وبلاگ ها را بدون مراجعه به تک تک آنها آموزش خواهیم داد. (البته باید متذکر شویم که کار اصلی سرویس BlogRolling مطلع شدن از به روز شدن وبلاگ ها نیست، بلکه کار اصلی این سرویس مدیریت لینک به دوستان، در وبلاگ است.) در ابتدا به معرفی سرویس ساده Blogarithm می پردازیم.
این سرویس وبلاگی در آدرس http://www.blogarithm.com قابل دسترسی است. با کمک این سایت شما هر روز، به راحتی از وبلاگ های به روز شده مورد علاقه خود باخبر خواهید شد. Blogarithm هر روز با ارسال ای میلی، لیستی از وبلاگ های آپ دیت شده که قبلاً توسط شما وارد سیستم شده اند را، به شما نشان خواهد داد. خب برای شروع، به سایت Blogarithm وارد شوید تا لیستی از وبلاگ های مورد علاقه خود را بسازید. همان طور که مشاهده می کنید، در صفحه اول این سایت دو باکس با عنوان های Blog URL و Your email address وجود دارد. بدین معنی که شما به سرعت می توانید یک وبلاگ را به لیست خود اضافه کنید، برای این کار آدرس وبلاگ را در باکس بالایی و آدرس ای میل خود را در باکس پایینی وارد کرده و بر روی دکمه Watch this blog کلیک کنید.
به همین سادگی این وبلاگ هم به لیست وبلاگ های مورد علاقه شما در Blogarithm، اضافه شد. (البته برای جلوگیری استفاده نا بجا از این سیستم، یک ای میل تاییده هم برای شما ارسال می شود که با کلیک بر روی آدرس موجود در آن نامه، آن وبلاگ به لیست شما اضافه خواهد شد.) همچنین شما با کلیک بر روی My Account در بالای صفحه، می توانید برای مدیریت بیشتر، وارد اکانت خود شوید.

شما در اکانت خود علاوه بر اینکه می توانید یک باره یک وبلاگ را به لیست خود اضافه کنید (یعنی دیگر ای میل تاییده برای شما ارسال نخواهد شد) می توانید مدیریت بیشتری نیز بر روی لیست وبلاگ ها داشته باشید.
در قسمت Delete Subscriptions با تیک زدن وبلاگ، می توانید آن را از لیست حذف کنید. Add Subscription نیز برای اضافه کردن یک وبلاگ جدید به لیست است. Change Password هم برای عوض کردن پسورد شما در سایت، و Update Email Address نیز برای عوض کردن آدرس ای میل است. پس از این که شما لیست وبلاگ های خود را وارد سیستم کردید، Blogarithm هر روز برای شما ای میلی را ارسال می کند که در آن وبلاگ هایی که نسبت به روز قبل تغییر کرده اند و یا به اصطلاح آپدیت شده اند را برای شما مشخص می کند. طبیعی است که اگر در این مدت هیچ وبلاگی آپدیت نشود، ای میلی هم از طرف این سایت برای شما ارسال نخواهد شد. در پایان هم متذکر شویم که این سرویس به صورت رایگان ارائه می شود.
و اما سرویس دیگر، سرویس مدیریت لینک BlogRolling است که در این ستون فرصت توضیح کامل در خصوص آن نیست و بحث کامل پیرامون این سرویس را به زمانی دیگر موکول می کنیم. فقط توضیحی مختصر درباره این سایت خواهیم داد. سایت بلاگ رولینگ در آدرس
http://www.blogrolling.com قابل دسترسی است. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، کار اصلی این سرویس اطلاع از آپدیت شدن وبلاگ ها نیست، بلکه شما می توانید با استفاده از این سرویس برای مدیریت لینک های خود به دوستان، از وبلاگ های آپدیت شده نیز باخبر شوید.
به این صورت که اگر شما وبلاگ داشته باشید و بخواهید در گوشه ای از آن، به سایر دوستان و وبلاگ نویسان لینک بدهید، با استفاده از این سرویس رایگان می توانید این کار را انجام دهید. این کار مزایای بسیاری دارد، به عنوان مثال شما برای اضافه یا کم کردن یک لینک به لیست دوستان خود در وبلاگ، لازم نیست که هر دفعه وارد قالب شوید و به طور دستی این تغییر را اعمال کنید. بلکه شما با وارد شدن به سایت بلاگ رولینگ و اکانت خود، می توانید یک لینک اضافه کنید، عنوان یا آدرس یک لینک را تغییر دهید و یا به سادگی آن را حذف کنید.
همچنین بلاگ رولینگ این امکان را نیز به شما می دهد که بتوانید در لیست خود، وبلاگ هایی که به روز شده اند را از بقیه متمایز کنید. بدین ترتیب بدون مراجعه به وبلاگ، می توانید از طریق این سرویس، از به روز شدن آن مطلع شوید. برای اینکه از سرویس متمایز شدن وبلاگ های آپدیت شده، استفاده کنید، به شرح زیر عمل کنید. ابتدا وارد سایت بلاگ رولینگ و سپس اکانت خود شوید. در آن قسمت با کلیک بر روی Preferences به بخش تنظیمات وارد شوید، حال در این صفحه به قسمت Recently Updated بروید و از منوی کشویی آن، به عنوان مثال hour۲۴ را انتخاب کنید. (یعنی پس از آپدیت وبلاگ تا ۲۴ ساعت، آن وبلاگ را به صورت متمایز شده، نشان خواهد داد.) شما می توانید از منوی کشویی موارد دیگری نیز انتخاب کنید.
سپس در دو باکس پایینی، چگونگی متمایز شدن را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید که وبلاگ های به روز شده پررنگ تریا Bold) ) شوند، در باکس اول و در باکس دوم > b/< را قرار دهید. سپس بر روی دکمه Update my Blogroll Preferences این بخش کلیک کنید. توضیح دیگر قسمت های بلاگ رولینگ در این ستون نمی گنجد و معرفی کامل این سرویس را به شماره دیگر موکول می کنیم.
نویسنده : امیر عظمتی
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید