ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ / Sunday, 25 January, 2015
اخلاق سلوک درمثنوی معنوی

اخلاق سلوک درمثنوی معنوی● مقدمه
به نام خدایی که انسان را خلق نمود واستعداد رسیدن به ذات مقدسش را دراو به ودیعه گذاشت وباسلام وصلوات به نبی مکرم اسلام واهل بیت گرامی اش که سالکان و ره یافته گان حقیقی به درگاه حیّ محبوب وهادی سالکان به آستان اویند. کتاب شریف مثنوی معنوی، یک کتاب بی نظیر وسرشار ازمفاهیم بلند عرفانی است ونه تنها مفاهیم عرفانی واخلاقی درآن گنجانده شده است؛ بلکه راه کارهای عملی برای جویندگان حضرت دوست، درآن وجوددارد؛ مفاهیم والای این کتاب، حاصل تجربیات عملی یک عارف برجسته است،که قلم رایارای ترسیم آن نیست. هدف بنده ازنگارش این مقاله، آشنایی با مثنوی معنوی و نوشیدن جرعه ای از دریای اخلاق این کتاب گران قدر است.
● چکیده مقاله:
جلال‌الدین محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی معروف به جلال‌الدین رومی، جلال‌الدین بلخی، ملای روم، مولانا، و مولوی در سال ۶۰۴ قمری در بلخ زاده شد نام او محمد و لقبش در دوران حیات خود «جلال‌الدین» و گاهی «خداوندگار»و «مولانا خداوندگار» بوده است.
می توان کتاب مثنوی رامهمترین اثرمولانا خواند. این کتاب که کتابی با مضامین عرفانی می باشد حاصل پربارترین دوران عمر اوست؛مثنوی، طبق معتبرترین نسخه‌های آن،شامل ۲۵۶۳۲ بیت است، به شش دفتر منقسم شده است
اهمیت مثنوی از آن رو نیست که یکی از آثار قدیم ادبیات فارسی است؛ بلکه از آن جهت است که برای بشر سرگشته امروز پیام رهایی و وارستگی دارد. مثنوی بدون تردید، مهم‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین تجربه عرفانی بشر است
ازنظر مولوی، قلب انسان آیینه ایست که جمیع صفات الهی باید در آن جلوه گر شود، اگر چنین نمی شود به واسطه آلودگی زنگارزدگی آیینه است و باید زنگ و غباررااز آن زدود : مولانا،معتقداست که خود دنیا بد نیست بلکه تعلق ووابستگی به دنیا مذموم است سلوک و اساس آن از نظر وی خود را باختن نیست بلکه به خود آمدن و خود را یافتن است.
ازنظر سیراخلاقی مثنوی،ماهیت انسان که موضوع حرکت تعالی است ماهیت بالقوه ای است که استعداد پیمودن مراتب کمال را داردو در این سیر تعالی است که آدمی پلکان نردبان روحانی را از فروترین درجه هستی که جمادی است، آغاز می کند و با مرگ از سطح فروتر به مرتبه برتر زنده می شود.
اساس عرفان در مثنوی معنوی بر محبت و عشق استوار است.
باتوجه به این که عارف با طی مراحل کمال، درخدا فنا می شود،دعای عارف و درخواست او از حق، هم‌چو درخواست حقست از خویشتن. بنابراین پذیرفته می شود.
به نظر مولوی آدمیان کارهای زشت خودرابه خدانسبت می دهند تاخودرا بی گناه احساس کنند.
مولانا معتقداست که سالک برای درنوردیدن مراحل کمال به یک مرشد وراهنما نیازمند است؛اما کسی که متصدی تربیت مریدان است نخست باید خودش را مهذب ساخته ومدارج سلوک را باصدق وصفاپیموده باشد.
در کتاب مثنوی ،به بسیاری از فضایل اخلاقی وچگونگی بهره مندی ازآن ها جهت رسیدن به کمال وبه بسیاری از رذائل وچگونگی بازداری آن ها از مقام فنای کامل وراه رهایی از این رذایل اشاره شده است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم: -مصایب وحوادث تلخ برای محبان خدا،حکم تکمیل وترفیع را داشته واگرچه از جنبه‏ی حیات مادّی متألّم ومتضرّر می‏گردند.
- شمشیرحلم نه تنها برتراز تیغ آهنین است بلکه از صدلشکرپرتوان نیز ظفرانگیزتراست.
-مشکل عمده ی انسان، مشکل نفس است. ریاضت دادن و کشتن آن به منزله ی تسلط وغلبه برهمه ی طاغوتها و وحوش وسباع است.
ای شهان کشتیم ما خصم برون □□□ ماند خصمی زان بتر در اندرون
- بهترین دوران برای توبه واصلاح نفس ،همان دوران جوانی است
آن درخت بد جوان‏تر می‏شود □□□ وین کننده پیر و مضطر می‏شود
-دردفترپنجم مثنوی،مولانا نام چهاپرنده رابه عنوان سمبل چهارصفت انسان به کاربرده است
دراین ابیات، مرغابی مظهرحرص،خروس مظهرشهوت،طاووس مظهرحب جاه وزاغ مظهرآرزوهای دورودراز درانسان می باشد
-کسانی که ازنادانی وناتوانی مردم بهره کشی می کنند مورد تنفر وانتقاد مولانا قرار گرفته اند، وی به محاکمی که به جای عدالت ،حق کشی راترویج می کنند نیز می تازد:
داد دادِ حق شناس وبخششش □□□ عکس آن داد است اندرپنج وشش
- علت احولیت انسان برهم خوردن تعادل روحی او را مربوط به پیروی از هوی و هوس و خشم و غضب می باشد.
● سیری درزندگی مولانا
جلال‌الدین محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی معروف به جلال‌الدین رومی، جلال‌الدین بلخی، ملای روم، مولانا، و مولوی در سال ۶۰۴ قمری در بلخ زاده شد ، نام او محمد و لقبش در دوران حیات خود «جلال‌الدین» و گاهی «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» بوده و لقب «مولوی» در قرنهای بعد (ظاهراً از قرن نهم) برای وی به کار رفته است؛ وی از زبده‌ترین عارفان است.خانواده اش از خانواده‌های محترم بلخ بود و گویا نسبش به خلیفه دوم ابوبکر صدیق می‌رسد و پدرش هم از سوی مادر بقولی نوه ی سلطان محمد خوارزمشاه بود، چون محمد خوارزمشاه با مشایخ از راه کم لطفی پیش می‌رفت، پدرش بهاءالدین تاب نیاورده و در سال ۶۰۹ با خانوده‌اش خراسان را ترک نمود. مدتی در وخش و سمرقند بسر برد. آن‌گاه از راه بغداد به مکه رفت و پس از نه سال اقامت در الجزیره به دعوت کیقباد سلجوقی که صوفی‌مشرب بود به قونیه پایتخت سلجوقیان روم رفت.جلال‌الدین پس از مرگ پدرش در سال ۶۲۸ قمری ، نزد برهان‌الدین ترمذی که از شاگردان پدرش بود شاگردی کرد و مدتی همنشین شمس تبریزی شد؛دیدارمولانا باشمس افق تازه ای رابه روی مولانا گشود وازمولانا مولانای دیگر ساخت.شمس توانست صوفی باتمکین ومتبحری چون مولانا رااز اوبگیرد وبه دریای محبت اندازد. و بالاخره مولانا، پایه‌گذار طریقتی شد که مشهور به طریقت مولویه گشت. مولانا در سال ۶۷۲ دیده از جهان فرو بست ودر همان قونیه به خاک سپرده شد.آثار باارزشی از وی به یادگارمانده است.از جمله : مکاتیب، فیه مافیه، کلیات شمس و مجالس سَبعه ،مثنوی معنوی.
● معرفی مثنوی معنوی
می توان کتاب مثنوی رامهمترین اثرمولانا خواند این کتاب حاصل پربارترین دوران عمر اوست ؛که کتابی با مضامین عرفانی می باشد؛این کتاب طبق معتبرترین نسخه‌های آن،شامل ۲۵۶۳۲ بیت است، به شش دفتر منقسم شده وبه خاطر تآثیرآن درتزکیه ی جاه ها، بعضی آن را صیقل‌الارواح نیز نامیده‌اند. دفاتر شش‌گانه ی مثنوی، همه به یک سیاق و مجموعه‌ای از افکار عرفانی و اخلاقی و سیر و سلوک است که آیات و احکام و امثال و حکایت‌های بسیاری در آن آورده شده است. مولانا،این کتاب را به خواهش یکی از شاگردانش به نام حسام‌الدین چلبی، به نظم درآورده است،.شروحی براین کتاب باارزش نگاشته شده؛ که از جمله ی این شروح می توان شرح مثنوی حاج ملاهادی سبزواری، شرح مثنوی شادروان بدیع‌الزمان فروزانفر( که متأسفانه به علت مرگ نابهنگام وی ناتمام ماند و فقط سه مجلد مربوط به دفتر نخست مثنوی چاپ و منتشر شد) و همچنین شرح مثنوی محمدتقی جعفری را نام برد.
● سیرو سلوک در اصطلاح عرفا
جوینده ی راه حقیقت، سعی می کند، از عالم کثرت عبور کند و به هر ترتیب که میسر است بار سفر بربندد و از این غوغای پردغدغه و مؤلم خود را خلاص کند. این سفر را در اصطلاح عرفا سیر و سلوک می نامند. سلوک، یعنی پیمودن راه، و سَیر یعنی تماشای آثار و خصوصیّات منازل و مراحل در بین راه. زاد و توشه این سفر روحانی، مجاهده و ریاضت نفسانی است، زیرا قطع علائق عالم مادّه، بسیار دشوار است؛ بنابراین سالک، اندک اندک رشته ‏های علقه ی عالم کثرت را پاره نموده و از عالم طبع سفر می‏نماید. حقیقت‌ سلوک‌ و کلید آن‌، تسخیر بدن‌ و نفس‌ است‌ در تحت‌ رأیت‌ ایمان‌ که‌ مبیّن‌ احکام‌ آن‌ فقه‌ جوارح‌ و فقه‌ نفس‌ است‌. و بعد از این‌ إفناء، نفس‌ و روح‌ در تحت‌ رأیت‌ کبریائی‌ الهی‌، همه عقبات‌ و منازلی را‌ که در این‌ مراحل‌ مندرج‌ است‌. طی می کندولکن‌ سلوک‌ این‌ مراحل‌ و طیّ این‌ راه‌ و مسافرت‌ در این‌ عوالم‌ موقوف‌ به‌ اموری‌ چند است‌ که‌ بدون‌ آنها به‌ منزل‌ نتوان‌ رسید، بلکه‌ قدم‌ در این‌ راه‌ نتوان‌ نهاد.
● اخلاق سلوک درمثنوی معنوی
اهمیت مثنوی از آن رو نیست که یکی از آثار قدیم ادبیات فارسی است؛ بلکه از آن جهت است که برای بشر سرگشته امروز پیام رهایی و وارستگی دارد. مثنوی بدون تردید، مهم‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین تجربه عرفانی بشر است و اگر آن را "حماسه بزرگ عرفانی" بنامیم، بیهوده نگفته‌ایم. مثنوی فقط عرفان نظری نیست بلکه کتابی است جامع عرفان نظری و عملی که حاصل تجارب عرفانی خود سراینده است؛ بنابراین راه کاری عملی برای تمام کسانی است که می خواهند به درجات بالای کمال برسند. مولانا درباره ی این کتاب عظیم می گوید: "مثنوی را جهت آن نگفتم که آن را حمایل کنند، بلکه(مثنوی راگفتم) تا زیرپا نهند و بالای آسمان روند که مثنوی معراج حقایق است نه آنکه نردبان را بر دوش بگیرند و شهر به شهر بگردند." بنابراین، عرفان مولانا صرفاً عرفان تفسیر نیست بلکه عرفان تغییر است. یعنی باید انسان خودش را عوض کند نه آنکه فقط الفاظ را لقلقه لسان خود کند.مثنوی مولانا مانند پلکان، سالک راپیش برده وبه لقاءالله می رساند. مولانا در مثنوی، علم و عشق و عرفان را به هم درآمیخته و از آن معجونی ساخته است که به درد همه کس می‌خورد و هر شخصی به اندازه سطح فکر و سواد خود می‌تواند از آن استفاده کند . مثنوی کتابی تمثیلی با زبان سمبولیک است که شیوه ی آن حکایت در حکایت است.مولوی ازطریق بیان داستان واستفاده ازشخصیت های سمبلیک حتی استفاده از حیوانات، توانسته است انسان را باخوهای بد انسانی وشیوه ی رهایی از آن وخصلت های خوب او وراه های مزین شدن به آن ها، آشنا کند.
مولانا علت‌ آلام‌ و نگرانیهای‌ آدمی‌ را تحقیق‌ کرده‌ و در این‌ کار، صرفاً به‌ کتاب‌ بسنده‌ نکرده‌است‌. او برای‌ رهایی‌ انسان‌ از غم‌ ، متوسل‌ به‌ مطالعه ی‌ چند کتاب‌ نشده‌ ، بلکه‌ خود اضطراب‌ و جامعه ی ‌مضطرب‌ را عمیقاً کاویده‌ است‌ وی معتقد است که انسان‌ را نباید درکتاب‌ مطالعه‌ کرد بلکه‌ باید در خود او؛او را مطالعه‌ کنیم‌. هر سالک مؤمنی وقتی که صفحات کتابی وجود تکوینی خود را با خلوص نیت مطالعه و محتوای آنرا بخوبی درک نمود بی شک پروردگار خود را بهتر شناخته است پس مفاتح عرفان مولوی، خود شناسی است . مولوی‌ با زبان‌ خاص‌ خود مضامین‌ ارجمند ‌احادیث‌ را بصورت‌ وجدانی‌ درآورده‌ و تحویل‌ حوزة‌ وجدان‌می‌ دهد ، مفاهیمی‌ که‌ تحویل‌ وجدان‌ شد دیگر لغزش‌ و تزلزل‌ در آن‌ راه‌ ندارد.مولانا مطالب‌ ومفاهیم را چنان‌ به‌ وضوح‌ و روشنایی‌ می‌ رساند که‌ وجدان‌، مستقیماً آنرا پذیرا باشد.
مثنوی‌ مجموعه‌ ای‌ است‌ بلند وارجمند در شناسایی‌ ارزش‌ و منزلت‌ انسانی‌ وکشافی‌ است‌ بارز در اظهار گوهر درخشنده‌ آدمی‌. او ازگنج‌ گرانبهایی‌ در سریره‌ آدمی‌ گزارش‌ می‌ کند که‌ ارج‌ و قیمت‌ آن‌ چندان‌ است‌ که‌ آدمی‌ را به‌ کاوش‌ و جستجوی‌ دائم وخودکاوی‌ مستمر و ژرف‌ اندیشی‌ پیوسته‌ وا می‌ دارد. مثنوی‌ کشاف‌ دفینه‌ پرگوهر وجود انسانی‌ است‌ که‌ خود انسان‌ را به این‌ اکتشاف‌ وا می دارد ودرپیدایش‌ وظهوراین‌ دفینه‌ ی گران‌ از همت‌ وتلاش‌ و استعداد خود صاحب‌ گنج‌، مدد می‌ جوید.
در کتاب مثنوی ،به بسیاری از فضایل اخلاقی وچگونگی بهره مندی ازآن ها جهت رسیدن به کمال وبه بسیاری از رذائل وچگونگی بازداری آن ها از مقام فنای کامل وراه رهایی از این رذایل اشاره شده است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
● مثنوی وراه کسب فضایل اخلاقی
به عقیده ی عرفا ، منبع معرفت واقعی قلب پاک است و بس و معنی واقعی ( من عرف نفسه فقد عرف رَبّه )همین است. ازنظر مولوی، قلب انسان آیینه ایست که جمیع صفات الهی باید در آن جلوه گر شود، اگر چنین نمی شود به واسطه آلودگی زنگارزدگی آیینه است و باید زنگ و غباررااز آن زدود :
آیینه ات دانی چرا غمــــــــاز نیست □□□ زانکه زنگار از رخش ممتاز نیست
رو تو زنگـار از رخ خــــود پاک کن □□□ بعـــــــــد از آن آن نور را ادراک کن
هــرکسی ز اندازه ی روشــــــــــندلی □□□ غیب را بیند بقـــــــــــدر صیقــــــلی
هـر که صیقل بیش کرد او بیش دید □□□ بیشتر آمــــــــد بر او صـــورت پدید
● ازتبتل تامقام فنا
اخلاقی که مولوی آن را مبنای تربیت وسلوک یاران نمود از تواضع ادب شروع می شد.در واقع هرگونه سلوک روحانی از مجاهده با نفس آغاز می شود و غلبه بر نفس بدون اجتناب از غریزه ی تجاوز جویی حیوانی ممکن نیست ، لاجرم هرگونه سلوک درخط سیررهایی از خود، تواضع انسان را می طلبد .مولانا، تواضع راخُلق رسول خدا و نشانه ی جلوه ی عشق می دانست.خط سیرو سلوک مولانا تعبیری از تصوف بود؛ اما این تصوف با آنکه از بسیاری جهات با آنچه در بین صوفیه عصر او هم رایج بود شباهت داشت، از آنها جدا بود. سلوک روحانی مولانا،خوارکردن جسم را الزام نمی کرد.ازاشتغال به کسب وکارهم نهی نمی کرد. وی الزام کسب ودوری ازبیکاری وخانقاه نشینی رالازمه ی آماد گی سالک درپیروی ازطریقت می دید ولی درعین حال رهایی ازرذایل اخلاقی مثل حرص ،بخل وکینه را شرط رهایی ازبندگی تعلقات می دانست. تصوف مولانا درس عشق بود ،درس تبتل و فنا بود ،تجربه از خود رهایی بود.
از مقامات تبتل تا فنا □□□ پله پله تا ملاقات خدا
شرح و حد هر مقام و منزلی □□□ که به پر زو بر پرد صاحبدلی
اما تبتل که قطع پیوند با خود بود، نزد مولانا به معنی تر ک دنیا در مفهوم عامیانه آن نبود. قطع تعلق به این معنی بود که روح را از دغدغه وتشویش بیهوده می رهانید و بی تعلقی را شرط سلوک روحانی سالک نشان می دا د .رهایی، رهایی از آنچه مانع سالک از تسلیم به جاذبه اشتیاق ،به جاذبه بازگشت به مبدأ و به جاذبه اتصال با حضرت حق بود.ازنظر مولانا، خود دنیا بد نیست بلکه تعلق ووابستگی به دنیا مذموم است وی دردفتر اول مثنوی درباره ی دنیا می‌فرماید:
چیست دنیا؟ از خدا غافل بٍودن □□□ نی قماش و نقره و میزان و وزن
مال را کز بهر دین باشی حمول □□□ نعم مال صالح خواندش رسول
آب در کشتی هلاک کشتی است □□□ آب اندرزیر کشتی پشتی است
چونکه مال و ملک را از دل براند □□□ زان سلیمان ، خویش جز مسکین نخواند
کوزه سر بسته اندرآب زفت □□□ از دل پر باده ، فوق آب رفت
باد درویشی چو در باطن بود □□□ بر سر آب جهان ، ساکن بود
گرچه جمله این جهان ملک وی است □□□ ملک در چشم دل او، لاشی است
پس دهان دل ببند و مهر کن □□□ پر کنش از بادگیر من لدن .
● سلوک خودراباختن نیست .
سلوک و اساس آن از نظر مولانا خود را باختن نیست بلکه به خود آمدن و خود را یافتن است. در تعالیم وی در راه کشف حقیقت ازکارهای مخالف طبیعت انسانی ، چون تجرد، ابدأ چیزی نمی توان یافت اگر شهوتی نباشد پرهیز معنی ندارد. اگر شهوت وجودنداشته باشد،احتراز ازآن فضیلت محسوب نمی شود .
انسان استعداد نیل به کمال بی نهایت رادارد
ازنظر سیراخلاقی مثنوی،ماهیت انسان که موضوع حرکت تعالی است ماهیت بالقوه ای است که استعداد پیمودن مراتب کمال را داردو در ضمن حرکت تعالی، حقیقت وجود او محقق می گردد و از مرحله ی نفس بهیمیه تا درجه ی نفس مطمئنه بالا می آید.
دیر پاید تا که سر آدمی □□□ آشکارا گردد از بیش و کمی
زیردیواربدن گنجست یا □□□ خانه ی ماراست ومورواژدها
هر که نقص خویش را دید و شناخت □□□ اندر استکمال خود وابسته تاخت
● کمال درجاتی دارد
ازنظر مولوی ،در این سیر تعالی است که آدمی پلکان نردبان روحانی را از فروترین درجه هستی که جمادی است، آغاز می کند و با مرگ از سطح فروتر به مرتبه برتر زنده می شود و به نباتی و حیوان و آدمی و ملک و بالاخره «آنچه اندر وهم نیاید» می رسد ومقامات تبتل تا فنا را که عالی ترین مرتبه تعالی است پله پله تا ملاقات خدا می پیماید:
از جمادی مردم و نامی شدم □□□ وزنما مردم به حیوان سرزدم
حمله دیگر بمیرم از بشر □□□ تا برآرم از ملایک پر و سر
وز ملک هم بایدم جستن زجو □□□ کل شیء هالک الا وجهه
بار دیگر از ملک قربان شوم □□□ آنچه اندر وهم ناید آن شوم
پس عدم گردم عدم چون ارغنون □□□ گویدم کاناالیه راجعون
● اساس عرفان وسلوک، عشق است
اساس عرفان در مثنوی معنوی بر محبت و عشق استوار است. آغاز مثنوی با تمثیل نی که یادکردی عاشقانه از خداست. شروع می شود؛مولانا مثتوی‌ را با شکایت‌ آغاز میکند ،شکایت‌ از جدایی‌،شکایت‌ انسان‌ غریب‌ و دور افتاده‌ ازوطن‌ اصلی‌ خویش‌ومعشوق والای خویش..مولوی جان آدمی را همانند عاشقی می داند که از وصال بازمانده و در غربتی جانگداز پرو بال می زند. از این رو، هردم هوای وصل را در سر می پروراند و می خواهد که شرف وصل و فیض بارگاه الهی را حاصل کند براین اساس، عشق را پایه ترقی و کیمیای سعادت می شمرد در مثنوی، صحبت از عشق خداست و تمنای وصال او که هدف غایی سالک است و از این جهت است که اغلب اشعارش رنگ عاشقانه دارد، حتی او غزل را از عشق شهوانی به محبت روحانی رسانده است. مولانا درمثنوی، انسان را اصل جهان می داند و می گوید که انسان به صورت، عالم اصغر و به معنی، عالم اکبر است،زیرا حامل اسماء الله است:
پس به صورت آدمی، فرع جهان □□□ در صفت، اصل جهان، این را بدان
ظاهرش را پیشه ای آرد به چرخ □□□ باطنش باشد، محیط هفت چرخ
آدمی چون نورگیرد از خدا □□□ هست مسجود ملائک ز اجتباء
... پس به صورت، عالم اصغر تویی □□□ پس به معنی، عالم اکبر تویی
آدم اسطرلاب اوصاف علوست □□□ وصف آدم، مظهر آیات اوست
احسن التقویم و از فکرت برون □□□ احسن التقویم از عرشش فزون
● دروصف سالک
باتوجه به این که عارف با طی مراحل کمال، درخدا فنا می شود،دعای عارف و درخواست او از حق، هم‌چو درخواست حقست از خویشتن. بنابراین پذیرفته می شود.مولوی می گوید:
آن دعا از هفت گردون در گذشت □□□ کار آن مسکین به آخر خوب گشت
که آن دعای شیخ نه چون هر دعاست □□□ فانی است و گفت او گفت خداست
چون خدا از خود سؤال و کد کند □□□ پس دعای خویش را چون رد کند
● حرکت انسان به سوی کمال اختیاری است.
به نظر مولوی آدمیان کارهای زشت خودرابه خدانسبت می دهند تاخودرا بی گناه احساس کنند.جبر،انکارنعمت های خداست،مؤاخذه ی استاداز شاگرددلیل اختیار است ازآن جهت که به حکم فطرت ، مجبور، مستحق ملامت ومؤاخذه نیست،
این نه جبر این معنی جباریست □□□ ذکرجباری برای زاریست
زاری ماشددلیل اضطرار □□□ خجلت ماشد دلیل اختیار
گرنبودی اختیاراین شرم چیست □□□ وین درغ وخجلت وآزرم چیست
● اول اصلاح خود بعد دیگران
مولانا معتقداست که سالک برای درنوردیدن مراحل کمال به یک مرشد وراهنما نیازمند است؛اما کسی که متصدی تربیت مریدان است نخست باید خودش را مهذب ساخته ومدارج سلوک را باصدق وصفاپیموده باشدتامریدان ازتأثیرصحبت ودیدن اعمال نیک او متأثرشوندواین راه پرآفت رابه قوت ایمان سپری کنند،کسی که خوداسیرهوای نفسانی است وچشم به مال مریدان داردوازاقبال خلق مست غرورمی شود هرگز نمی تواند هوی وشهوت دیگران رادرهم شکند
بهراین گفتند دانایان بفن □□□ میهمان محسنان بایدشدن
تومرید ومیهان آن کسی □□□ کوستاندحاصلت راازخسی
نیست چیره چون ترا چیره کند □□□ نورندهدمرتراتیره کند
● سختی ها شیرین است وراه رسیدن به خدا
مصایب وحوادث تلخ برای محبان خدا،حکم تکمیل وترفیع را داشته واگرچه از جنبه‏ی حیات مادّی متألّم ومتضرّر می‏گردند، ولی از جنبه‏ی حیات اخروی به پاداش‏های بزرگی دست می یابند که هر انسان عاقلی برای نیل به آن‏ها با آغوش باز به استقبال ناملایمات دنیوی می‏رود، و اصولاً با این نگرش در ذایقه‏ی او حواث تلخ، شیرین وگوارا می‏گردد و به گفته‏ی مولوی:
هر بلاکز دوست آیدرحمت است □□□ آن بلا را بردلم صد منت است
ای بلاهای توآرام دلم □□□ حاصل از درد توشد کام دلم
نالم و ترسم که او باور کند □□□ وز ترحم جور راکمتر کند
● صبر یک فضیلت اخلاقی
به نظر مولانا درمثنوی، شمشیرحلم نه تنها برتراز تیغ آهنین است بلکه از صدلشکرپرتوان نیز ظفرانگیزتراست آیه‏ی «فان مع العسر یسرا» بیانگر این است که نعمت‏هایی که از جانب خداوند برپیامبرارزانی گردیده است، نتیجه‏ی مجاهدت‏ها و مقاومت‏های آن حضرت درراه ایفای رسالت خطیر الهی و صبر واستقامت در برابر ناملایمات است. و این «عسرها» است که «یسرها» را به بار می آورد، چون چنین است، پس نباید لحظه‏ای آرام گرفت، بلکه باید پس از فراغت از هر مجاهدت و تلاشی به مجاهدت دیگر روی آورد و با تلاش مداوم به جانب پروردگار خود گرایید. چنان که می فرماید: «فَاِذا فَرغْتَ فَانْصَب وَ اِلی رَبَّکَ فَارْغَب». مولوی دراین باره گفته است:
رنج گنج آمد که رحمت‏ها در اوست □□□ مغز تازه شد چو بخراشید پوست
ای برادر موضع تاریک و سرد □□□ صبر کردن بر غم و سستی و درد
چشمه حیوان و جام مستی است □□□ کان بلندی‏ها همه در پستی است
آن بهاران مضمر است اندر خزان □□□ در بهار است آن خزان مگریز از آن
همره غم باش و با وحشت بساز □□□ می‏طلب در مرگ خود عمر دراز
● جهادبانفس یک فضیلت اخلاقی
مشکل عمده ی انسان، مشکل نفس است. ریاضت دادن و کشتن آن به منزله ی تسلط و غلبه بر همه ی طاغوتها و وحوش و سباع است. و در این راه باید ایستادگی ومقاومت به کار بردتا آن طاغی و یاغی تسلیم شود و مسلمان گردد ، لحظه ی تسلیم نفس، لحظه ی بسیار با شکوهی است که در واقع می توان آن را تولد تازه ی انسان به معنی حقیقی آن دانست و عرفا از آن به مرگ اختیاری تعبیر می کنند و می گویند که منظور از عبارت معروف:«موتو قبل ان تموتوا» نیز همین است. مولوی در تفسیر حدیث نبوی«قدمتم من الجهاد الاصغر الی الجهادالاکبر» (ص)می گوید:
ای شهان کشتیم ما خصم برون □□□ ماند خصمی زان بتر در اندرون
کشتن این کار عقل و هوش نیست □□□ شیر باطن سخره خرگوش نیست
دوزخ است این نفس ودوزخ اژدهاست □□□ کو به دریاها نگردد کم کاست
هفت دریا را در آشامد هنوز □□□ کم نگردد سوزش آن خلق سوز
عالمی را لقمه کرد و درکشید □□□ معده اش نعره زنان، هل من مزید
چون که وا گشتم ز پیکار برون □□□ روی آوردم به پیکار درون
قد رجعنا من جهادالاصغریم □□□ یا نبی اندر جهاد اکبریم
قوتی خواهم ز حق دریا شکاف □□□ تا به سوزن برکنم این کوه قاف سهل شیری دان که صفها بشکند □□□ شیر آن است آنکه خود را بشکند
تا شود شیر خدا از عون او □□□ وا رهد ازنفس و از فرعون او
● بهارتوبه ایام جوانی است.
ازنظر مولوی بهترین دوران برای توبه واصلاح نفس ،همان دوران جوانی است چون دراین دوره هم ریشه ی گناهان محکم نشده است وهم فردتوان کافی برای ترک کردن گناهان رادارد.برعکس دردوران پیری ریشه ی گناهان محکم شده وفردتوان کمتری برای انقلاب علیه خود واصلاح نفسش دارد.مولوی این گونه می گوید:
همچو آن شخص درشت خوش سخن □□□ در میان ره نشاند او خار بن‏
ره گذریانش ملامت‏گر شدند □□□ بس بگفتندش بکن این را نکند
هردمی آن خار بن افزون شدی □□□ پای خلق از زخم آن پر خون شد
جامه‏های خلق بدریدی ز خار □□□ پای درویشان بخستی زار زار
چون به جد حاکم بدو گفت این بکن □□□ گفت آری بر کنم روزیش من‏
مدتی فردا و فردا وعده داد □□□ شد درخت خار او محکم نهاد
گفت روزی حاکمش ای وعده کژ □□□ پیش آ در کار ما واپس مغژ
تو که می‏گویی که فردا این بدان □□□ که به هر روزی که می‏آید زمان‏
آن درخت بد جوان‏تر می‏شود □□□ وین کننده پیر و مضطر می‏شود
خار بن در قوت و برخاستن □□□ خار کن در پیری و در کاستن‏
خار بن هر روز و هر دم سبز و تر □□□ خار کن هر روز زار و خشکتر
او جوانتر می‏شود تو پیرتر □□□ زود باش و روزگار خود مبر
خاربن دان هر یکی خوی بدت □□□ بارها در پای خار آخر زدت‏ بارها از خوی خود خسته شدی □□□ حس نداری سخت بی‏حس آمدی‏
غافلی باری ز زخم خود نه‏ای □□□ تو عذاب خویش و هر بیگانه‏ای‏
یا تبر برگیر و مردانه بزن □□□ تو علی‏وار این در خیبر بکن‏
یا به گلبن وصل کن این خار را □□□ وصل کن با نار نور یار را
تا که نور او کشد نار تو را □□□ وصل او گلشن کند خار تو را
● رذایل اخلاقی
دردفترپنجم مثنوی،مولانا نام چهاپرنده رابه عنوان سمبل چهارصفت انسان به کاربرده است.دراین ابیات، مرغابی مظهرحرص،خروس مظهرشهوت،طاووس مظهرحب جاه وزاغ مظهرآرزوهای دورودراز درانسان می باشد. مولوی از انسان ها می خواهدکه این چهارمرغ راسرببرند،یعنی این که چهارصفت حرص،شهوت ،حب جاه وآرزوهای دورودراز رااز خوددور سازند؛تا به این ترتیب به مقامات بالای انسانی برسند. سرببر این چهارمرغ زنده را □□□ سرمدی کن خلق ناپاینده را
بط وطاووس ست وزاغ ست وخروس □□□ این مثال چارخلق اندرنفوس
بط حرص است وخروس ،آن شهوت ست □□□ جاه چون طاووس وزاغ اُمنیت ست
● بهره کشی ازمردم یک رذیله ی اخلاقی
کسانی که ازنادانی وناتوانی مردم بهره کشی می کنند مورد تنفر وانتقاد مولانا قرار گرفته اند، وی به محاکمی که به جای عدالت ،حق کشی راترویج می کنند نیز می تازد:
داد دادِ حق شناس وبخششش □□□ عکس آن داد است اندرپنج وشش
گربود داد خسان افزون زریگ □□□ تو بمیری وآن بماند مرده ریگ
● غفلت ازنیازهای معنوی
فرض کنید انسان زمینی جهت ساختمان برای‏ خودش تهیه کرده به هر علتی روزها نمی‏ توانددر آنجا کار کند شب هنگام ، کارگروبنا و مهندس و مصالح می‏فرستدکه ساختمان را بسازند تادرآن جا سکونت کند ، پس خانه ای می‏سازند که ازهرجهت مجهزاست. روزی که می خواهد به آن جا اسباب کشی کند، می‏بیندکه خانه را در زمین‏دیگران ساخته است ، این حالت همان آدمی است که وارد قیامت می‏شود ، خودش را می‏بیند مثل یک زمین‏ لخت ، آن که برایش کار نکرده خودش است ، مثل چنین کسی درمثنوی مثل همان انسانی است که فقط به فکر ارضای خواسته های جسمی وحیوانی خوداست وبه خواسته های روحی ومعنوی اش که اصل است ،توجهی ندارد.
در زمین دیگران خانه مکن □□□ کار خود کن کار بیگانه مکن
کیست بیگانه ، تن خاکی تو □□□ کز برای اوست غمناکی تو
تا تو تن را چرب و شیرین می‏دهی □□□ گوهر جان را نیابی فربهی
گر میان مشک ، تن را جا شود □□□ وقت مردن گند آن پیدا شود
مشک را بر تن مزن بر جان بمال □□□ مشک چه بود نام پاک ذوالجلال
● اََحولیت ( دو بینی) و عوامل آن
(درمثنوی نقل شده)استاد کاری به شاگرد احولش می گوید: برو به داخل آن خانه و شیشه ای را که آنجاست بیاور. شاگرد دوبین وقتی به خانه داخل می شود می بیند که دو تا شیشه درخانه هست، برمی گردد و به استادش می گوید که کدام یک از آن دو شیشه راباید بیاورد. استاد به او می گوید که آنجا فقط یک شیشه هست، برو و احولی را کنار بگذار. شاگرد به استاد می گوید: ای استاد مرا طعنه مزن و مسخره مکن، دو تا شیشه در آنجا است نه یکی! استاد می گوید: خیلی خوب حالا که اینطور است، پس برو یکی از آن دو شیشه را بشکن. وقتی یکی از آن شیشه ها را شکست، دیگر شیشه ای وجود نداشت. زیرا در حقیقت تنها یک شیشه وجودداشت ، اما شاگرد احول و دو بین آن را دو تا می دید.
مولانا، علت احولیت انسان برهم خوردن تعادل روحی او را مربوط به پیروی از هوی و هوس و خشم و غضب می داند. خشم و شهوت و تعلقات نفسانی باعث احولیت انسانها می شود و در نتیجه دیده ی باطن را به بیراهه می کشاند. این رذایل اخلاقی، در روح اختلال به وجود می آورد، چشم حقیقت بین را کور می سازد و سبب مهجوری می گردد.
هرگاه غرض در کار باشد و انسان، اسیر اغراض نفسانی شود، هرگز هنر دیگران را نمی تواند ببیند، چون با غرض، دیده ی انسان مغرض را پرده ها و حجاب می پوشاند و او را از مشاهدهء هنر و هنرمند محروم می سازد.
گفت استاد: اَحــــــولی را، کاندرآ □□□ رَو بُرون آر از وثاق آن شـــیشــــه را
گفت احــــــول: زآن دو شیشه من کدام □□□ پیش تو آرم؟ بکن شــــــرح تمــــام
گفت اســـتاد: آن دو شیشه نیســت، رَو □□□ اَحـــــولی بگذار و افزون بین مشو
گفت: ای اُســـــتا مــرا طعنه مَزَن □□□ گفت اســـــتا: زآن دو، یک را در شکن
شیشه یک بود و به چشمش دو نمـــود □□□ چون شکست او، شــیشه را دیگر نبود
چون یکی بشکست، هــر دو شدز چشم □□□ مَرد اَحــول گــــردد از مَیلان و خشم
خشم و شهوت مرد را اَحول کند □□□ زاستقامت، روح را مُبدل کند
چون غرض آمد، هنر پوشیده شد □□□ صد حجاب از دل بسوی دیده شد
● نتیجه گیری:
ازمجموع بحث می توان نتیجه گرفت که مثنوی یک کتاب عرفانی واخلاقی است که هم شامل عرفان نظری وهم شامل عرفان عملی است. درواقع این کتاب بدیلی برای اخلاق به حساب می آید ویژگی ممتاز مثنوی این است که کتابی جامع وکامل بوده و حاصل تجربیات شخصی خودسراینده است.این کتاب به قول نویسنده اش نخست انسان را ازتعلقات مادی رها می کند سپس پله پله اوراتاملاقات خدا می برد ودراین مراحل راه وچاه به فرد نمایانده می شود که برخی از موارد آن رادرمتن مقاله ذکر کردیم.
پرگل شمسی
۱ -پله پله تاملاقات خدا،زرین کوب،ص.۲۱
۲ - پله پله تاملاقات خدا،زرین کوب،ص.۶۸
۱- پله پله تاملاقات خدا،زرین کوب،ص.۶۸
۲ -سیری دراندیشه های اخلاقی،تقی زاده،ص.۲۵۲
۱ -لب الالباب،علامه بحرالعلوم،ص ۲۶
۲ - لب الالباب،علامه بحرالعلوم،ص.۱۴۰
۱ -سایت ویکی پدیا
۲- مثنوی دفترسوم،بیت ۳۹۵۳-۳۹۴۸
۱ -پله پله تاملاقات خدا،زرین کوب،ص.۲۹۴
۲ - پله پله تاملاقات خدا،زرین کوب،ص ۲۹۷
۱ -مثنوی معنوی دفتراول،ابیات ۹۹۰-۹۸۳
۲ -شرحی براندیشه های اخلاقی،نقی زاده،ص.۲۵۶
۳ -مثنوی دفتراول،بیت ۲۲۸۱-۲۲۸۰
۴ - مثنوی دفتراول،بیت ۳۲۷۹
۱ - مثنوی معنوی،دفترپنجم،۲۲۴۴-۲۲۴۲
۲ـ شرح مثنوی ،دفتراول ،فروزانفر،ص.۲۶۶
۱-مثنوی معنوی دفتراول،ابیات ۶۱۹-۶۱۸
۲ - شرح مثنوی ،دفتراول جزءسوم ،فروزانفر،ص۹۶۸
۳ - مثنوی ،دفتراول ،فروزانفر،ابیات ۲۲۶۶-۲۲۶۴
۱ -سیری دراندیشه های اخلاقی،نقی زاده ،ص.۲۵۹
۱-مثنوی معنوی،دفتردوم،بیت ۱۲۲۷به بعد.
۲ -نقش حیوانات درداستان های مثنوی معنوی،خیریه،ص.۴۴
۳-مثنوی دفترپنجم،ابیات۴۴-۴۲
۴ - شرح مثنوی معنوی،دفترششم،شهیدی ابیات ۳۱۶۰-۳۱۵۹

همچنین مشاهده کنید


کلمات در حال جستجو
حضرت قاسم , اختلالات بینایی , فولاد شهر , الیور کان , زنده گيري , پارک وی , ناظم الشریعه , گرانی ارز , قدم , سیستان وبلچستان , استـقلال , زاها حدید , مشاهده زنده , کشف , موسیقی تلفیقی , کفایتی , اعلام نبرد , زینتی , علم مهندسی , مکان های تفریحی , ناصر شفق , عقب مانده , عباس شیرخدا , اسکیت , سوله , وفات , دستگاه گوارش , جیمز رودریگوئز , شماره‌گذاری , کالیفرنیا , سفیر سوئد , فاتحین , اسپات‌نیک , نرم افزار IDM , دانلود پستال , حل معادلات , شب تاب , چهره های با سواد , نشان طلایی , کلینیک ماگوت درمانی , دستشویی بین راهی , کیش ایر , منصوری بروجنی , جواهری گنبد , ماشین الکتریکی , رایان , افراسیابی , گوشی هوشمند , بمب هسته ای , پاک سازی و بهینه سازی ویندوز ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
اعتقادات و باورها , مشاوره , مساحت کل مزرعه , آثار سد کردن مکانیکی یک اندام , سرطان پستان , روش‌های صوتی و تصویری , جدول مقایسهٔ ویژگی‌های مختلف کولیت اولسرو با کولیت گرانولوماتو , میزان بذر ذرت , ادیان و مذاهب , گروه‌های مذاکراتی , فضای باز سیاسی , عرق کردن کودک بیمار , فهرست کنترلی که صادر کننده‌ای که یا اعتبار اسنادی سرو‌کار دارد , روند زمانی , ژن و انتقال صفات , کارشناسی تاریخ , ارزشیابی تشخیصی (disgnostic evaluation) , فرضیه‌های رفتاری و درماندگی آموخته‌شده , نوع معاملات رایج , عید روزانه , یک غمت را هزار جان گفتم , مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو , خواص داروئی , تعمیر و نگهداری مناسب از مدارس , دفع بهداشتی مدفوع و فاضلاب , عملکرد تجارت سنگاپور در فاصلهٔ زمانی ۹۵-۱۹۶۰(۲) , در مدح صدر معظم فخرالدین محمدبن ابراهیم سری , آرامگاه پیر چراغ میبد، ده‌بید، میبد , جدول مهم‌ترین اقلام وارداتی کرواسی در سال ۱۹۹۵ (به هزار دلار) , باید که مال دنیا مسمار دل نباشد , ورزش‌های دریائی , وظایف و مسؤولیت خریدار در بازرسی کالا , ۱۹۷۰ م. فرهنگ زندگی‌نامهٔ دانشوران همه اعصار و کشورها , ستره (setra) , گیاه کامل , موزهٔ‌ رضا عباسی، تهران , جدول احتیاجات غذائی جوجه‌ها و نیم‌چه‌های گوشتی طبق توصیه N.C.R آمریکا برحسب درصد میلی‌گرم یا واحد در کیلوگرم غذا , کاربرد هنجارها و بهگزینی , کسی خود جان نبرد از شیوه‌ی چشم فسون سازت , مویت رها مکن که چنین بر هم اوفتد , اپیدمیولوژی توصیفی در بیماری آلزایمر , آسمان , به شکر این که داری دست بر میخانه ای ساقی , گر سخن بر وفق عقل هر سخنور گویمی , ایثار کردن صاحب موصل آن کنیزک را بدین خلیفه تا خون‌... , سایه بردک (در سایه سنگ انداختن) (بندر گناوه - روستای سعدآباد بوشهر) , بازدارنده‌های رشد , سر آغاز , برخورد با بیمار , درمان ,

پسر فروغ فرخزاد خواننده دوره گرد پارک قیطریه! / فیلم - وقتی ۳ ساله بود، مادرش فروغ فرخزاد از پدرش پرویز شاپور جدا شد. پدرش هیچ وقت اجازه نداد مادرش را ببیند. کامیار در خانه مادربزرگش با عمو و پدرش زندگی کرد.
پاره شدن شلوار مجری جوگیر شده در یک برنامه زنده ! / فیلم - این فیلم کوتاه توضیح بیشتری ندارد. اینکه در کدام شبکه و چه برنامه‌ای است. اما رفتار مجری آن جالب توجه است.
احمدی نژاد در باره رحیمی بیانیه داد - دفتر محمود احمدی‌نژاد با انتشار اطلاعیه‌ای، خطاب به مردم ایران درباره پرونده معاون اول رئیس‌جمهور سابق ضمن ماجرا خواندن این پرونده توضیحاتی داد؛ البته در این بیانیه با بیان اینکه «ماه همیشه زیر ابر پنهان نمی‌ماند» آمده ‌که برخی اطلاع‌رسانی‌ها درباره این موضوع، فرصتی ‌در اختیار مغرضان و بددلان قرار داده است.
روحانی جلسه اخیر شورای انقلاب فرهنگی را به حالت قهر ترک کرد / تصاویر - «روحانی» به شدت برافروخته شده و اظهارات این فرد را «عوامانه» و «از روی کم اطلاعی» می خواند. واکنش رییس جمهور اما باعث تشدید این «برخورد لفظی» می شود و نهایتاً روحانی به حالت قهر جلسه را ترک می کند.
فیلم: عبای جسد پادشاه سوژه شد - شتابزدگی وزیر گارد ملی عربستان برای برداشت عبا از روی جسد پادشاه عربستان به سوژه‌ای رسانه‌ای تبدیل شد.
کشف جسد مرد تنهای دزفولی پس از گذشت یک سال در خانه‌اش / تصاویر - جسد مرد سالخورده که پس از گذشت یک سال در خانه‌اش کشف شده بود پس از معاینات پزشکی قانونی و اقدامات اولیه توسط پلیس آگاهی؛ توسط آتش نشانان به آمبولانس سازمان باغ بهشت انتقال داده و در نهایت به سردخانه منتقل شد.
واژگونی پورشه در تهران / تصاویر - یک دستگاه خودرو سواری نیمه شب گذشته پس از برخورد با نرده‌های وسط بلوار اشرفی اصفهانی واژگون و راننده آن به سختی مجروح شد.
حواشی دیدار ایران و عراق / تصاویر - دیدار روز جمعه تیم های ملی فوتبال ایران و عراق در جام ملت های آسیا که در 120 دقیقه با نتیجه تساوی 3بر3 به پایان رسیده بود در ضربات پنالتی به سود تیم ملی عراق به پایان رسید .
فیلم/ چه کسانی رحیمی را به زندان انداختند؟ - محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور سابق به جرم «ارتشا» و «تحصیل مال از طریق نامشروع» به 5 سال و 91 روز زندان و جزای نقدی محکوم شد.
Plz shoot me / تصاویر هفته - آنا نعمتی در مراسم رونمایی از پوستر فیلم در جشنواره فجر. عکس یادگاری با فریماه فرجامی، با آرزوی سلامتی برای خانم فرجامی، بازیگر کهنه کار سینما که این روز ها از بیماری آلزایمر رنج می‌برد. عکس یادگاری علی دایی در کنار آتیلا حجازی، تنها پسر ناصر خان حجازی.
اسمش جراحی «زیبایی» است: مدی به نام «گوش الاغی»! / تصاویر - خیابان‌های تجریش، جردن، فرمانیه، قیطریه، زعفرانیه، نیاوران، ولنجک، سعادت آباد، شهرک غرب و گاندی را که بالا و پایین کنی می‌توانی از میان هر ۱۰ نفر جوان دختر و پسر حداقل ۵ نفر را بیابی که یا چسبی بر دماغشان دارند و یا دماغشان را سربالا کرده‌اند تا زیبا‌تر شوند اما جراحی گوش برای زیبایی امر نسبتاً تازه‌ای محسوب می‌شود.
فیلم اهداء سلول بنیادی و پلاکت محمدرضا گلزار و مهناز افشار - ظاهرآ پیام این فیلم مربوط است به انجام یک آزمایش خون ساده و ثبت نام در بانک جهانی اهدا سلول بنیادی واقع در بیمارستان شریعتی تهران برای نجات جان بیماران وخیم خونی که عموما کودکان هستند.
فیلم نحوه شکار داعشی‌ها توسط حزب‌الله - در این فیلم به خوبی مهارت نیروهای حزب‌الله لبنان در شکار تروریست‌های داعش را خواهید دید.
آيا اقدام اسرائيلی بی‌پاسخ می‌ماند؟ / تصاویر ویژه - اولين بار وقتی مردم با چهره جهاد مغنيه آشنا شدند كه او در مراسم ختم مادر سردار سليمانی شركت كرده بود. فرزند حاج رضوان درست پشت سر سردار ايستاده بود و به ميهمان خوش‌آمد می‌گفت. گاهی شانه‌های سردار را می‌بوسيد و سردار گاه بر می‌گشت و با او نجوا می‌كرد.
افشاگری‌های جدید از دولت احمدی‌نژاد - انتقال بی‌بازگشت 22 میلیارد دلار نفتی ایران به دبی و استانبول پیش از آغاز کار دولت یازدهم. سئوال ما این است که مگر یک فرد (زنجانی) چقدر می‌تواند به عیش و نوش و خوشگذرانی بپردازد و دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول خرج کند؟
مهناز افشار در انتظار زیباترین معجزه خود / تصاویر اینستاگرامی - با شروع جشنواره فیلم فجر، فرصتی تازه برای چهره‌ها و عکاسان پیش خواهد آمد تا شبکه‌های اجتماعی را به تب و تاب بیاورند. در این مجموعه عکس هم الهه حصاری و رویا نونهالی در مراسم رونمایی از پوستر فیلمشان در جشنواره فجر دیده میشوند.
بازی "الهام چرخنده" را تمام کنید - این که الهام چرخنده به کمیسیون فرهنگی مجلس دعوت شود و در آنجا علیه همسر سابق خودش سخن بگوید و حمایت مجلس را بخواهد و بعد هم رئیس کمیسیون فرهنگی وعده حمایت دهد، نه ترویج حجاب است و نه حافظ شأن مجلسی که بعضی‌ها آن را در حد دعواهای زن و شوهری نیز تقلیل می دهند!
میهمانی ساده هنرمندان و سایر تصاویر هفته در شبکه‌های اجتماعی - همچنین هنگامه حمیدزاده و آنا نعمتی در کار جدید با هم همکار شده‌اند. سلفی تینا آخوندتبار با شاهرخ استخری. بهنوش بختیاری در حال "حمایت از پروژه بین المللی زاگرس با هدف درآمدزایی برای بانوان روستایی و جلوگیری از قطع درختان بلوط". الهام پاوه نژاد با امیرحسین رستمی و سایر دوستان در پشت صحنه یک تئاتر.
ملی‌‌پوشان والیبال چه خودرویی سوار میشوند ؟ / تصاویر - کاپیتان و پاسور چیره دست تیم ملی که هفته گذشته به زنیت کازان پیوست از زمان عضویت خود در باشگاه داماش به اتوموبیل خود وفادار است. کاپیتان معروف یک لندکروز مشکی دارد.
نامه بهزاد فراهانی به گلشیفته - در یکی از صفحات فیسبوک منتسب به بهزاد فراهانی ، نامه ای خطاب به گلشیفته فراهانی منتشر شده است. کاش مرده بودم واندام برهنه ونگاه بی رنگت ، در دستان مردم دست به دست نمیشد...
آزاده نامداری در کنار خواهران دهقان در اینستاگرام / تصاویر - هاشم بیک زاده هم بدون شک بدشانس ترین فوتبالیست دهه اخیر ایران است. باز هم قبل از یک تورنمنت مهم مصدوم شد دقیقا همانند اتفاقی که در جام جهانی برایش افتاد. نکته جالب این جاست که هاشم با تیم عازم کشور مقصد می‌شود و سپس مصدوم می‌گردد. در واقع هاشم خان نقش توریست را در تیم ملی دارد که فقط حضور دارد و از سفر لذت می‌برد!
فیلم / درگیری علی مطهری با نمایندگان در مجلس - علی مطهری گفت: آقای آقامحمدی برای تکمیل کارش متن نطق مرا هم قاپید و پاره کرد. برخی از این افراد برای خودشیرینی و علامت دادن به برخی نهاد‌ها، ‌این کار‌ها را می‌کنند، والا آدم عاقل می‌نشیند و حرف را می‌شنود و اگر مخالف است، بعدا آن را رد می‌کند.
جنجال سلفی‌های ملی‌پوشان در استرالیا / تصاویر - انتشار تصاویر منشوری تعدادی از ملی پوشان بعد از اتمام این بازی در شبکه‌های اجتماعی، نشان داد که ظاهرا بعضی‌ها نتوانستند خود را از حاشیه‌ها دور نگه دارند. کی‌روش به بازیکنان تذکر داده که از مسائل حاشیه‌ساز خودداری کنند و کاری نکنند که به ضرر تیم ملی تمام شود.
فیلم/ زمین خوردن خانم نخست وزیر - «هله تورنینگ اشمیت» نخست وزیر دانمارک که در راهپیمایی ضد خشونت پاریس شرکت کرده بود،‌ هنگام خروج از کاخ الیزه زمین خورد.
احسان و سولماز هم الکی الکی چهره شدند! / تصاویر - تصاویر سانسور شده هنرمندان زن در رسانه‌ها به سبک صدا و سیما صدای بهنوش بختیاری را درآورد. به همراه آخرین تصویر از بهداد سلیمی در کنار همسر. و پشت صحنه برنامه «خوشا شیراز» با علیرضا خمسه، رضا کیانیان و خشایار اعتمادی. احسان و سولماز هم که الکی الکی چهره شدند!
یک روحانی با لباس و ساعت مچی زرد در برنامه تلویزیونی/ عکس - روز تولد پیامبر اکرم برنامه‌ای تحت عنوان «جشن خاتم» روی آنتن شبکه تهران رفت که حضور یک روحانی با لباس متفاوت از نقاط قابل توجه آن بود. این روحانی با لباس زرد و عبا و عمامه مشکی در برنامه حاضر شده بود. این روحانی ضمن هماهنگ بودن جوراب و کفشش با لباس‌هایش، ساعت مچی زرد هم به دست بسته بود.
"سلفی‌"‌های جنجال‌برانگیز در ایران / تصاویر - یک سالی می‌شود که بازار عکس‌های "سلفی" در ایران داغ داغ است. حتی عموپورنگ با جنازه پدرش ! کافی است عبارت سلفی را در موتور جست‌وجوی مرورگرتان تایپ کنید تا با انبوهی از عکس‌های غالبا تاری مواجه شوید که برای به ثبت‌ رساندنشان دردسرهای زیادی کشیده شده است.
آزاده نامداری : بس است دیگر! الان چند ماه از این قضیه می‌گذرد؟ به نظرم دیگر بس است. - پس از انتشار اخبار جدایی آزاده نامداری، حواشی رسانه‌ای زردی حول این پرسوناژ به صورت ملتهبی شکل گرفت که چندان با فرهنگ عامه ایرانی سنخیتی نداشته و ندارد. با او به بهانه حواشی زرد رسانه‌ای تا آینده کاری هدفمندش به گفت‌وگو نشستیم.
مراسم عروسی ستاره والیبال ایران / تصاویر - در مراسم ازدواج او که چند روز پیش برگزار شد اکثر بازیکنان تیم ملی والیبال ایران حضور داشتند. تصاویری از این مراسم را در ادامه می بینید.
عکس رئیس‌جمهور در بین تصاویر «ناجور» سال ۲۰۱۴ - مجله انگلیسی "ایندیپندنت" تصاویر "ناجور" سال ۲۰۱۴ را منتشر کرده است. در این گالری به ده عکس منتخب این مجموعه و دلایل انتخاب آنها پرداخته شده است. عکسی از دکتر حسن روحانی و برخی دیگر از سران کشورها، در میان این تصاویر است.
گذری در شهری که پر از مزاحمت‌های خيابانی است / تصاوير - در ترافيک سنگين ميدان، دو دختر جوان با ظاهری خارج از عرف، در ميان خودروها حرکت می کنند و پياده از اين سوی ميدان به آن طرف میروند و در اين ميان کمتر راننده خودرو و راکب موتورسواری است که به اين دو دختر نگاه نکند يا کنايه‌ای نثارشان نکند.
بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
بدرقه تیم ملی در فرودگاه سیدنی/ هواداران با گریه از کروش حمایت کردند - بدرقه تیم ملی در فرودگاه سیدنی/ هواداران با گریه از کروش حمایت کردند طرفداران در فرودگاه خطاب به بازیکنان تیم ملی گفتند که شما برای…
غنی سازی 60 درصدی مقابله به مثل نیست و جدی خواهد بود - مجلس از قبل طرحی را آماده کرده بود تا در صورت عدم توافق و نرسیدن به یک وجه اشتراک در مذاکرات هسته ای، جمهوری اسلامی غنی سازی اتمی را تا 60 درصد برساند و راه خود را ادامه دهد. البته این طرح با توجه به…
پسر فروغ فرخزاد خواننده دوره گرد پارک قیطریه! / فیلم - وقتی ۳ ساله بود، مادرش فروغ فرخزاد از پدرش پرویز شاپور جدا شد. پدرش هیچ وقت اجازه نداد مادرش را ببیند. کامیار در خانه مادربزرگش با عمو و پدرش زندگی کرد.
نسخه خاورمیانه‌ای «گرگ وال‌استریت» به ایران آمد! - «گرگ وال استریت» از کمپانی پخش و توزیع فیلم ایگل که گروهی از کمپانی‌های اصلی را در خاورمیانه و آفریقا نمایندگی می‌کند، خریداری شده؛ اتفاقی که به نظر عجیب می‌آید، چرا که این فیلم باید برای نمایش در کشورمان…
پاره شدن شلوار مجری جوگیر شده در یک برنامه زنده ! / فیلم - این فیلم کوتاه توضیح بیشتری ندارد. اینکه در کدام شبکه و چه برنامه‌ای است. اما رفتار مجری آن جالب توجه است.
رسیدن سریع به نتیجه در مذاکرات، نیازمند اراده سیاسی طرف مقابل - رییس جمهوری در دیدار معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی با تاکید بر اینکه تهران از گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با زاگرب استقبال می‌کند، گفت: کرواسی می‌تواند نقطه اتصال ایران…
افزایش آمار قربانیان حوادث سالروز انقلاب ژانویه/تشدید بحران در مصر - منابع مصری از افزایش آمار کشته ها و زخمی شدگان سالروز انقلاب 25 ژانویه به 50 نفر خبر دادند.
رییس جمهور:برای احقاق حقوق خود محکم و پابرجا ایستاده ایم - رییس جمهور:برای احقاق حقوق خود محکم و پابرجا ایستاده ایم رییس جمهوری در دیدار معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه…
دبیری: برکناری نبی در هیات رییسه مطرح شد/ دیدگاه ما درباره ماندن کی روش مثبت است - عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال با بیان اینکه موضوع برکناری دبیرکل این فدراسیون در جلسه هیات رییسه مطرح شد، گفت: در جلسه بعدی هیات رییسه در این باره تصمیم نهایی اتخاذ خواهد…
سرباز فراری ها 30 میلیون تومان جریمه می شوند و خدمت نمی روند/ جزئیات بخشش و جریمه سالانه فراریان - سرباز فراری ها 30 میلیون تومان جریمه می شوند و خدمت نمی روند/ جزئیات بخشش و جریمه سالانه فراریان …


Copyright © 2008 - 2015 vista.ir. All Rights Reserved