شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اینترنت و دنیای امروز


اینترنت و دنیای امروز
سریع، باهوش، بدون سیم (وایرلس) و همیشه روشن، اینترنت در سال های آینده چنان ما را به هم متصل خواهد کرد که هیچ دستگاهی تا به حال نکرده است.
از زمان پیدایش اینترنت در اوائل دهه ۹۰، این پدیده پیشرفت های بسیاری کرده است. ولی کارشناسان می گویند که وب تازه در دوران طفولیت خویش به سر می برد، و اینکه فن آوری ها، نرم افزارها و کاربردهای آتی، به صورت تصاعدی، سرعت ارتباط و سهولت استفاده را بهبود خواهند بخشید، و تداوم کاربری آن در تجارت، آموزش و به عنوان منبعی برای سرگرمی و دستیابی به اطلاعات را نیز افزایش خواهند داد.
چگونه می توان آینده اینترنت را پیش بینی کرد؟ مسلما یک قوه تخیل خارق العاده لازم نیست: هم اکنون هم، روند و رویدادهای بسیار نویدبخش و فن آوری ها و کاربردهای جدید واقعیتی هستند که محدودیت زیادی شامل قلمروشان نمی شود، و محبوبیت شان نیز بطور پیوسته رشد و گسترش یافته است.
استیون تیچ (۱)، فرد ارشد دپارتمان خط مشی فن آوری اطلاعات و تله کام موسسه هارتلند (۲)، شرکتی از متفکران در شهر شیکاگو که از دیدگاه رفع نظارت دولت بر ارتباطات راه دور حمایت می کند، می گوید، " می توانید کاربردهای بیشماری برای اینترنت در نظر بگیرید، زیرا در واقع اینترنت امکان ارتباط با هر دستگاهی که یک میکروپروسسور دارد را میسر می سازد. قدرت اینترنت در این است که می توان کاربردها را جدا کرده و بر جنبه فیزیکی اینترنت پیاده کرد ... قدرت اینترنت بستگی به این دارد که چقدر خوب بتوانیم دستگاه ها و ماشین هایی که قادر به ارتباط با یکدیگر هستند را به اینترنت وصل کنیم ... ترکیب کردن صدا با داده ها و اطلاعات، و مهار کردن هوش مصنوعی و قابلیت انتقال.
● سریع تر
هر چقدر هم که اینترنت سریع شود، باز هم توقع مردم بیشتر است. این نسخه جدیدی از همان مثل قدیمی است که می گوید، " هیچوقت نمی توان زیادی پولدار بود، زیادی لاغر بود، یا پهنای باند زیاده از حد داشت." با اینکه گزینه های مختلف دسترسی به اینترنت با باند پهن مانند اینترنت کابلی، دی. اس. ال. (DSL)، و اینترنت بدون سیم (وایرلس) زیاد شده اند، اندازه فایل ها و کاربردهای بزرگتر امروزی مانند تلفن اینترنتی، تصاویر ویدئویی با وضوح بالا و بازی های چند نفره در اینترنت همگی نیاز به سرعت اتصال (bit-rate) بیشتر و بیشتر برای کار یا بازی بدون تاخیر دارند. پس، آیا زمانی فرا خواهد رسید که پهنای باند اینترنت به اندازه ای برسد تا بتوانیم ویدئوهایی با کیفیت DVD را روی اینترنت تماشا کنیم؟ پاسخ این است که احتمالا خیلی هم نباید برای این مسئله صبر کنیم – و شاید هم اکنون نیز در دسترس ما است.
جوزف تاچ، مدیر مرکز پوستل دانشگاه جنوب کالیفرنیا (۳) – تخصص این مرکز تحقیق درباره گذشته، حال و آینده اینتر نت است – می گوید، " دو استاندارد اصلی برای پهنای باند اینترنت وجود دارند: سرعت های شبکه های اصلی (backbone)، و سرعت هایی که اکثر کاربران به اینترنت وصل می شوند." وی اضافه می کند، " سرعت اتصال برای کاربران تقریبا ۵۰ درصد در سال رشد کرده است، ولیکن دوره های طولانی بدون رشد با جهش های بلند هم وجود داشته اند. سرعت مودم ها از ۱۲۰ بیت در ثانیه تا ۳۰۰، تا ۱۲۰۰، تا ۴۸۰۰، تا ۹۶۰۰، تا ۵۶ کیلو بیت در ثانیه رشد کرد، که به دلائل فنی در این رقم ثابت ماند. مودم های تلفنی جایشان را به ISDN (۱۱۲ کیلو بیت در ثانیه) و سپس به DSL (نزدیک به ۵/۱ مگا بیت در ثانیه) و کابل (۱ تا ۳ مگا بیت در ثانیه) دادند." امروزه، روش اتصال اینترنتی، که بیشترین پیشرفت را شاهد بوده، اینترنت وایرلس است. تاچ اظهار می دارد، " بزرگترین مانع در راه عرضه پهنای باند به منازل &#۰۳۹; یک مایل آخر&#۰۳۹; است. این پر هزینه ترین بخش زیربنای ارتباطات از راه دور است – ارتباط با هر منزل از طریق یک جفت سیم (تلفن)، کابل هم محور (کابل تلویزیون)، و فیبر نوری." وی می گوید، "وایرلس، این مانع را از طریق تقریبا هیچ هزینه اضافی ای پشت سر می گذارد."
چندین شهر، منجمله هرموسا بیچ (۴) در کالیفرنیا و فیلادلفیا، در حال نصب شبکه های وایرلس رایگان در سرتاسر شهر هستند. تاچ می گوید، " پهنای باند به منازل با پیشرفت فن آوری وایرلس افزایش خواهد یافت – از ۵/۱ مگا بیت در ثانیه در حدود هشت سال پیش ( ۸۰۲.۱۱ اولیه)، به ۱۰ مگا بیت در ثانیه در حدود دو سال پیش (۸۰۲.۱۱g)، به ۵۴ مگا بیت در ثانیه در حال حاضر – و به ۲۰۰ مگا بیت در ثانیه (WiMax) در سال آینده خواهد رسید."
● اینترنت فردا
هم اینک هم کلاس های ویدئویی آن لاین موجودند، اما در مورد کیفیت صدا و تصاویر و عمل همزمان سازی آنها که برای تدریس مطالبی چون موسیقی و تئاتر ضروری هستند، چه؟ به برکت ایجاد شبکه اینترنت۲، معلم های معروف می توانند آموزش های فردی با صدایی با کیفیت سی دی و تصاویر کیفیت DVD به دانشجویان در آن سر دنیا بدهند. اینترنت۲ ائتلافی از چند شرکت، با همکاری ۲۰۷ دانشگاه در مشارکت با بخش صنعت و بخش دولتی، جهت ایجاد و توسعه کاربردهای شبکه ای و فن آوری پیشرفته است. این امر سبب تسریع تکوین اینترنت فردا خواهد شد. لورن کالنز، مدیر ارتباط رسانه ای اینترنت۲ (۵)، می گوید، " اهداف اصلی اینترنت۲ ایجاد امکانات شبکه ای پیشتاز برای گروه های تحقیقاتی کشور، میسر ساختن کاربردهای اینترنتی نوین و بنیادی، و تضمین انتقال سریع خدمات و کاربردهای شبکه های جدید به بخش تجاری است." وی اضافه می کند، " امروزه، نزدیک به ۴ میلیون کاربر از سازمان های عضو امکان اتصال به شبکه های اصلی (backbone) با کارآیی بالای اینترنت۲، به نام آبیلن (۶)، را دارند. دسترسی به شبکه آبیلن امکاناتی را فراهم می سازد که در اینترنت تجاری امروز موجود نمی باشد."
با شبکه اینترنت۲، دانشجویان در اکتشافات زنده و بلادرنگ (real-time) در اعماق اقیانوس، با استفاده از ویدئو کنفرانس بر پایه IP با کیفیت DVD، شرکت می کنند؛ موسیقی دان های معروف دنیا کلاس های موسیقی را از طریق ویدئو کنفرانس با پهنای باند زیاد آموزش می دهند؛ دانشجویان پزشکی روش های جراحی را با استفاده از مدل های آناتومی مجازی و تصویرسازی از راه دور، توسط متخصصینی که هزاران مایل دورتر هستند، آموزش دیده و فرا می گیرند؛ و اخترشناسان می توانند از راه دور از تلسکوپ هایی که دور از دسترس شان هستند استفاده کنند. گذشته از این، آزمایشگاه های مجازی به دانشمندان در محل های مختلف دنیا این امکان را می دهند تا به طور موثرتری در محیط های جداگانه با یکدیگر همکاری کنند.
شاید یکی از چشمگیرترین کاربردهای اینترنت۲، تله امرسیون (۷) است؛ تله امرسیون به کاربرانی که از لحاظ جغرافیایی در محل های مختلفی هستند این امکان را می دهد تا به صورت بلادرنگ در یک محیط مشترک شبیه سازی شده، درست مثل اینکه در یک اتاق نشسته اند، با یکدیگر همکاری کنند. تله امرسیون واقعیت مجازی و همکاری های فن آوری را با محیط های سه بعدی و تعداد زیادی از دوربین های real time، جهت حذف موانع فاصله ای و افزایش تجربه ای به نام تعامل &#۰۳۹;شخص اول&#۰۳۹;، ترکیب می کند. کاربردهای بالقوه تله امرسیون دامنه وسیعی دارد که از هنر، آموزش و بازی تا پزشکی و تولید را شامل می شود.
ولی تمام این امکانات محدود شده به استفاده دانشگاه ها و موسساتی که دسترسی به شبکه اینترنت۲ را دارند. پس چه زمانی این امکانات در اختیار کاربران معمولی در منازل قرار خواهد گرفت؟ کالنز می گوید، " حدود پنج تا ده سال دیگر. ولی همان گونه که در بخش های دیگر صنعت مشاهده کرده ایم، این امر بستگی به تقاضا دارد."
● زندگی مجازی و واقعیت موازی
هر روز، بیشتر و بیشتر، اینترنت بخش ضروری ای از زندگی مردم می گردد. میکالیس فالوتسوس، استادیار علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید، پیش بینی می کند که این روند در آینده ادامه و گسترش خواهد یافت. تصویر وی از آینده اینترنت این است که "اینترنت تبدیل به یک واقعیت موازی خواهد شد، که البته روندی است که اینک نیز شاهد آن هستیم: مردم شخصیت های مجازی دارند، مردم با مردم دیگر از طریق اینترنت ارتباط برقرار می کنند (گروه ها با علائق و سلیقه های مشترک) و زندگی اجتماعی ای که بر محور اینترنت می چرخد."
به احتمال زیاد، کار با اینترنت برای کاربران بسیار آسان تر خواهد شد، و مطابقت بیشتری با نیازهای کاربران عام و خاص پیدا خواهد کرد. اینترنت قادر خواهد بود که علاقه و اولویت های شخصی کاربران را فرا گیرد، و توانایی بیشتری در تشخیص مقاصد کاربر برای استفاده از اینترنت خواهد داشت، و مطابق آن عمل خواهد نمود. اینترنت فردا، راه های جدیدی برای به تصویر کشیدن و به دست آوردن اطلاعات ارائه خواهد کرد. تجربه تعامل اینترنتی نه تنها بر اساس متن ها، بلکه بر اساس تصاویر، اصوات و ویدئوها نیز خواهد بود.
فالوتسوس می گوید، " جان کلام اینکه، مردم بیشتر و بیشتر در دنیای دوگانه ای زندگی خواهند کرد. به همین دلیل، دنیای اینترنت وارث عادات بد دنیای واقعی هم خواهد برد: جرم، تبه کاری، کلاه برداری، و انحصارطلبی برای دسترسی به وب."
محمد حسین نجفی شعاع
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید