چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

نقش اینترنت و فناوری های مدرن در رشد و پیشرفت نوجوانان


نقش اینترنت و فناوری های مدرن در رشد و پیشرفت نوجوانان
● میعادگاه سالم جوانان قرن بیست و یکم
با وجود اینکه والدین و مربیان معتقدند نوجوانان در اینترنت وقت خود را به بطالت می گذرانند، تحقیقات نشان می دهد که وبگردی، بازی های ویدئویی آنلاین و شبکه های اجتماعی، در رشد و پیشرفت نوجوانان تاثیر بسزایی دارد. این تحقیق که توسط انجمن Mac Arthur انجام گرفته، در قالب یک پروژه سه ساله از سال ۲۰۰۵ تا تابستان گذشته، روی ۸۰۰ نوجوان امریکایی و والدین شان در مورد آثار مثبت اینترنت به عنوان رسانه مدرن مطالعه شده است. «میزوکو ایتو» مدیر این پروژه می گوید؛ «نوجوانان در دنیای مجازی، مهارت های فنی و دانش لازم برای دنیای معاصر شان را یاد می گیرند.»وی در ادامه می افزاید؛ «نوجوانان در فضای اینترنت، نحوه ارتباط و تعامل، خلق هویت عمومی، ایجاد یک صفحه شخصی و ارسال لینک را می آموزند. این مسائل ۱۰ سال پیش جزء مهارت های دست نیافتنی یا دشوار بود، اما جوانان امروزی به راحتی آنها را در فضای اینترنت یاد می گیرند.»
● «ویکی راید اوت» مدیر ارشد انجمن
Kaiser Family و مدیر این پروژه در قسمت مطالعات رسانه و سلامت می گوید؛ «این تحقیق نشان داد که رسانه مدرن، جزء لاینفک زندگی جوانان امروزی به شمار می آید.»وی در ادامه می افزاید؛ «مطالعات آماری بیانگر نقش موثر وب سایت های اجتماعی در تعاملات اجتماعی جوانان است. البته این مطالعات شاخص است و ارزیابی خاصی را برای سنجیدن تاثیرات وب سایت های اجتماعی یا به طور کلی اینترنت روی جوانان ارائه نمی دهد.»
«ایتو» در این رابطه می گوید؛ «نگرانی و دغدغه بزرگ بسیاری از والدین در مورد فرزندان شان، اوغاتی است که آنها در اینترنت سپری می کنند اما به جرات می توانم بگویم که ترس والدین از فعالیت اجتماعی اینترنتی فرزندان، ناشی از بی اطلاعی و ناآگاهی آنها در مورد فضای اینترنت است.»
وی می افزاید؛ «در بسیاری از موارد، ترس و نگرانی از شکارچیان و افراد غریبه در اینترنت برطرف شده، اما هنوز ذهن والدین در مورد اینکه فرزندان شان در اینترنت چه می کنند، مغشوش و پریشان است. در حالی که افراد جوان معمولاً با دوستان و افرادی که در محیط مدرسه یا ورزش آشنا می شوند، به صورت آنلاین به بحث و گفت وگو می نشینند.»
● مشتاقان اینترنت
این تحقیق تنها بخشی از پروژه ۵۰ میلیون دلاری آموزش دیجیتال و رسانه یی است که در آن چندین گروه تحقیقاتی از ۸۰۰ نوجوان و والدین شان نظر سنجی کرده و بیش از پنج هزار ساعت، فعالیت های آنلاین آنها را مورد بررسی قرار داده اند.برخلاف اینکه والدین و همچنین مربیان معتقدند فعالیت های اجتماعی در اینترنت در حقیقت وقت تلف کردن است، اما این تحقیق نشان می دهد نوجوانان در میعاد گاه های الکترونیکی، نظیر وب سایت های اجتماعی، قوانین و محدودیت های زیادی دارند. اما بیشتر آنها روش خاص خود را برای برطرف کردن این موانع دارند تا به طور مداوم در اینترنت در دسترس دوستان شان باشند.«ایتو» می گوید؛ «جوانان امروزی به جای رفتن به مکان های عمومی نظیر فروشگاه ها، خیابان ها و پارک ها، ترجیح می دهند از طریق اینترنت و وب سایت های اجتماعی نظیر MySpace و Facebook با دوستان خود ارتباط برقرار کنند و این وب سایت ها به میعادگاه جدید جوانان تبدیل شده است.»
وی در ادامه می افزاید؛ «اینترنت در حقیقت فرصتی در اختیار نوجوانان قرار داده تا بتوانند خلاقیت خود را کشف کرده و به هرگونه اطلاعات و دانش در هر سطحی که نیازمندند، دسترسی پیدا کنند. به همین خاطر در این گزارش از جوانان و نوجوانان عصر حاضر به مشتاقان اینترنت یاد شده است.»«ایتو» عنوان می کند؛ «در یکی از تحقیقات مربوط به طرفداران انیمیشن ژاپنی به کودکانی برخوردم که در گروه های ساخت تصاویر ویدئویی خاص یا گروه های مباحثه آنلاین به فعالیت می پرداختند. آنها قسمت هایی از این انیمیشن ها را برمی داشتند و آنها را کد گذاری یا ویرایش می کردند. شاید برای خیلی از خانواده ها این موارد بسیار آشنا به نظر می رسد که فرزند شان زمانی که از خواب بیدار می شود، اول از همه کامپیوترش را روشن می کند و حین آماده شدن برای رفتن به مدرسه با آن کار می کند و در طول روز و در مدرسه نیز برای دوستانش پیامک می فرستد.»این تحقیق نشان می دهد در حالی که فعالیت های اجتماعی آنلاین در بین جوانان بسیار شایع و فراگیر شده، بسیاری از آنان حین اینکه در وب سایت های اجتماعی هستند، اطلاعات مورد نیاز شان را در اینترنت جست وجو می کنند، بازی هایشان را سفارشی می کنند یا کارکردن با محصولات رسانه یی دیجیتال را یاد می گیرند.
این تحقیق همچنین حاکی است جوانان به خاطر هویت آزاد و ویژگی بارز آن یعنی ناشناس ماندن کاربران، بیشتر ترجیح می دهند زمان شان را به صورت آنلاین بگذرانند تا سر کلاس های درس حاضر شوند زیرا بیشتر از آنکه از بزرگ تر ها و مربیان خود بیاموزند، از هم سن وسال هایشان حرف شنوی دارند و یاد می گیرند.
● شکاف دیجیتال
محققان همچنین در این تحقیق شکاف دیجیتال میان برخورداران و نابرخورداران از اینترنت را مورد تاکید قرار داده اند. «ایتو» می گوید؛ «کیفیت دسترسی نوجوانان به اینترنت بستگی به نحوه استفاده آنها از اطلاعات کتابخانه یی و همچنین مدرسه دارد که اغلب نیز با محدودیت هایی همراه است زیرا یا دسترسی به برخی سایت ها برایشان مقدور نیست یا اینکه اطلاعات مربوط به آموزشگاه و مدارس تنها در زمان فعالیت مدارس ممکن است.
ایتو به والدین و مربیان نیز توصیه می کند همگام با فرزندان شان در اینترنت پیش بروند و به طور نامحسوس بفهمند فرزندان شان در اینترنت چه می کنند.»وی در ادامه می گوید؛ «از آنجا که والدین معمولاً در مورد فعالیت های آنلاین فرزندان شان اطلاعاتی ندارند، بیشتر درگیرودار این هستند که آنها را راهنمایی کنند.»وی می افزاید؛ «افراد جوانی که بیشتر زمان خود را آنلاین می گذرانند، اصلاً دوست ندارند والدین یا مربیان صفحات شخصی شان در MySpace یا Facebook را ببینند.»«کانی یوول» مدیر آموزش انجمن Mac Arthur نیز می گوید؛ «امروزه یادگیری بیشتر از طریق تبادل اطلاعات میان هم سن و سالان و همچنین اینترنت انجام می شود و این امر مستلزم تعریف جدیدی از آموزش در قرن بیست ویکم است.»
ترجمه؛ نسترن صائبی
NewYorkTimes.com
www.bbc.co.uk
منبع : بازیاب


همچنین مشاهده کنید