شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

موافقت امام (ره)با انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی


موافقت امام (ره)با انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
● تلاش حزب جمهوری اسلامی برای ترویج اسلام
شما مقایسه بکنید این جمهوری اسلامی را در زمان ما، مقایسه بکنید این سران جمهوری اسلامی در کشور ما و این حزب جمهوری اسلامی در کشور ما ]را[ مقایسه بکنید با هر کشوری که می خواهید انتخاب کنید. شما هر کشوری را که انتخاب کنید، من گمان نمی کنم که روی هم رفته، مثل این کشور ایران، این طور که ملت به حسب نوع و حکومت و مجلس و رؤسائی که هستند و در کارها دخالت می کنند و اداره می کنند کشور را، شما گمان ندارم که نظیری برایش پیدا بکنید.
من نمی خواهم بگویم که ما نقیصه نداریم، الی ماشاءاللّه نقیصه داریم و الی ماشاءاللّه ما هواهای نفسانی داریم، لکن به مقایسه ما می خواهیم حساب کنیم. نه اینکه صددرصد جمهوری اسلامی الآن آن خطی را که انبیا می خواستند، طی می کند، یا حزب جمهوری اسلامی یا سایر نهادهائی که در کشور هست؛ ما هیچ یکمان مدعی نیستیم که تمام اینها صددرصد تمام است، لکن مدعی این هستیم که یک نسیم روحانی از جانب خدای تبارک و تعالی به این کشور وزیده است، یک بارقه الهی به این کشور تابیده است و به واسطه همین نسیم روح بخشی که با عنایت حق تعالی در این کشور وزیده است، این کشور را رو به اسلام و آمال انبیا دارد سوق می دهد، ولو اینکه در بسیاری از جاهایش اشتباهات هست و بسیاری از اشخاص ناباب هم در گروهها وارد شده اند، لکن ما روی هم رفته، مطلب را در هر جامعه ای باید حساب بکنیم. در یک جامعه، ما نمی توانیم بگوییم که افراد همه شان سالمند. در تمام دوره دنیا، زمان انبیا و بالاترین زمانی که بشر یک رأسی داشته است مثل انبیا، و در اسلام مثل رسول اکرم، مع ذلک، وقتی که حساب می کنند، حساب جامعه را باید بکنند، نه حساب افراد را؛ ببینیم جامعه رو به اصلاح و صلاح است یا جامعه رو به انحطاط است.
من نمی خواهم بگویم که جوامع بشری و افرادی که در سایر جوامع زندگی می کنند، آنها منحطاند، لکن می خواهم عرض کنم تشکیلات را، که بهتر می توانیم به آن اطلاع پیدا بکنیم، وقتی حساب بکنیم تشکیلاتی که در ایران هست، بدون اینکه در نظر یک عصبیتی در کار باشد، این تشکیلات از تشکیلاتی که در سایر کشورها هست، بهتر است. این تشکیلات رو به اسلام دارد می رود و این تشکیلات می خواهد که آمال انبیا را متحقق کند و در سایر تشکیلات لااقل، ما سراغ نداریم که این طور باشد. آنهائی را که اطلاع داریم، ولو فردی، افرادی در آن پیدا بشود که صالح باشد، لکن تشکیلات روی هم رفته وقتی حساب می کنیم، تشکیلات رو به انحطاط است.(۶۱۴)
□□□
● تأیید سران حزب جمهوری اسلامی
کدام حزب را سراغ دارید که سران آن حزب مثل سران حزب جمهوری اسلامی باشد؟ البته من افراد را نمی شناسم، لکن سران را می شناسم و چیزی ]را[ که آنها تصدیق بکنند، ما هم تصدیق می کنیم. من نمی خواهم بگویم که در حزب جمهوری اسلامی، افرادی خودشان را وارد نکرده اند یا افرادی هم نیستند که اشتباهاتی داشته باشند یا تعمداتی، لکن - روی هم رفته را ما باید حساب بکنیم که - روی هم رفته، وقتی که حساب بکنیم، این حزب را با حزبهای دیگری، مثلاً با حزب توده یا احزابی که در زمان محمد رضا بود، سران آنها ]را[ با سران اینها، افراد آنها ]را [با افراد اینها، طرز عمل آنها ]را[ با طرز عمل اینها مقایسه بکنیم و انصاف داشته باشیم، می بینیم که این وجهه، وجهه انسانی و اسلامی است و آنها به حسب نوع، این طور نیستند.(۶۱۵)
□□□
● موافقت با تعطیلی حزب جمهوری اسلامی
]بسم اللّه الرحمن الرحیم. محضر مبارک مرجع عالیقدر و رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی - مدظله العالی
همان طور که آن رهبر عزیز اطلاع دارند، تأسیس «حزب جمهوری اسلامی» از طرف هیأت مؤسس با مشورت آن مقام معظم و در شرایطی انجام شد که نیاز به یک تشکل در برابر انبوه مسائل در آغاز انقلاب و لزوم انسجام و انتظام نیروهای آگاه و مؤمن و گسترش آگاهیهای انقلابی و تربیت کادرهای فعال و کارآمد برای اداره کشور و خنثی کردن توطئه گروهکها و عوامل دشمن خارجی و ضدانقلاب داخلی بشدت احساس می شد. این حزب در طول سالهای گذشته در حد توان خود به منظور تثبیت نظام جمهوری اسلامی و انجام تکالیف بزرگی که بر دوش خود حس می کرد، از هیچ کوششی فروگذار نکرد؛ و در کوران توطئه های چپ و راست با فداکاری و تقدیم شهدایی که بعضی از آنان چهره های برجسته و فراموش نشدنی انقلابند، از جمله شهدای هفتم تیر، نقاب از روی نفاق برانداخت و مظلومیت و حقانیت خط امام را به نمایش گذارد.
در طول جنگ تحمیلی، حزب جمهوری اسلامی در سراسر کشور به وظیفه اسلامی خود برای بسیج مردم و شرکت فعال در جبهه های نور عمل کرد، و جمعی از کادرها و اعضای آن در این جهاد مقدس به افتخار شهادت نایل آمدند. تعبد افراد این حزب به اسلام و اعتقاد راسخ آنان به ولایت فقیه، که خود عامل مهمی در کینه توزی ضدانقلاب بود، ایجاب می کرد که در مراحل و مقاطع مختلف انقلاب، با کسب رهنمودهایی از آن مقام معظم، حرکت حزب را تنظیم و سیاستهای آن را پی ریزی نمایند.
اکنون به فضل الهی نهادهای جمهوری اسلامی تثبیت شده و سطح آگاهی و درک سیاسی آحاد ملت انقلاب را از جهات عدیده آسیب ناپذیر ساخته و روشن بینی و توکل و قوّت اراده آن رهبر عالیقدر و فداکاری و آمادگی مردم حزب اللّه توطئه های ضدانقلاب داخلی و استکبار جهانی را بی اثر و کم خطر نموده است. لذا احساس می شود که وجود حزب، دیگر آن منافع و فواید آغاز کار را نداشته، و بعکس، ممکن است تحزّب در شرایط کنونی بهانه ای برای ایجاد اختلاف و دودستگی و موجب خدشه در وحدت و انسجام ملت گردد، و حتی نیروها را صرف مقابله با یکدیگر و خنثی سازی یکدیگر کند. لذا، همان طور که قبلاً نیز کراراً عرض شد، شورای مرکزی پس از بحث و بررسی مبسوط و مستوفا با اکثریت قاطع به این نتیجه رسید که مصلحت کنونی انقلاب در آن است که »حزب جمهوری اسلامی« تعطیل و فعالیتهای آن بکلی متوقف گردد.
مراتب برای استحضار و کسب رهنمود عالی معروض می گردد. والامر الیکم، و ادام اللّه بقائکم الشریف. سید علی خامنه ای - اکبر هاشمی رفسنجانی [
بسمه تعالی
جنابان حجت الاسلام آقای خامنه ای و آقای هاشمی - دام توفیقهما
موافقت می شود. لازم است تذکر دهم که حضرات آقایان مؤسسین محترم حزب، مورد علاقه اینجانب می باشند. امیدوارم همگی در این موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پیشبرد مقاصد عالیه اسلام و جمهوری اسلامی کوشا باشید. ضمناً تذکر می دهم که اهانت به هر مسلمانی چه عضو حزب باشد یا نه بر خلاف اسلام و تفرقه اندازی در این موقع از بزرگترین گناهان است. السلام علیکم و رحمه اللّه.
۱۱ خرداد ۶۶
روح اللّه الموسوی الخمینی(۶۱۶)
□□□
● سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
دقت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در عضوگیری
اگر گروهها مختلف باشند، ولی در امور عقیدتی و در اصول عقاید اسلامی تفاهم داشته باشند، آسیب نمی بینند. درگیری در اختلاف آرا و عقیده است. شما باید کوشش کنید با گروههای دیگری که مسلمان هستند و استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی را می خواهند، تفاهم داشته باشید. شما با حزب، سپاه، قوای مسلّح، بسیج نزدیک باشید. گرچه گروه علی حده هستید، ولی به نفع هم عمل کنید. همه شما استقلال و آزادی و جمهوری را می خواهید؛ چون فیضیه و دانشگاه. شما هم همگی افرادی را انتخاب کنید تا برای تفاهم، شورایی تشکیل دهند. مهم این است که مقصد، مقصد واحد باشد، هرچند از راههای مختلف به آن مقصد می رسیم. و این اساس امور است. و اگر اینطور نشود، منجر به درگیری می شود.
مسئله مهم دیگر قضیه عضوگیری است. شما باید سوابق افراد را قبل و بعد از انقلاب بررسی کنید. اینکه خانواده اش کیست، بعد از انقلاب چه جوری بوده است؛ این را باید حتی الامکان، دقت کنید تا افرادی نیایند و مثل حزب و نخست وزیری، آنچه شد بشود. این امری است که باید دقت کنید و نباید در آن مسامحه شود. البته رعایت چنین امری در سراسر مملکت مشکل است، اما اگر مسامحه شود کار مشکلتر می شود. باید از افرادی صحیح که می دانید ریشه فاسدی ندارند، عضوگیری کنید. اگر گروهی بدین وضع عمل کند و با گروههایی که مقصدشان یکی است هم جهت شود، هم کارش تا آخر ادامه پیدا می کند و هم نظر مردم را که مهم است، جلب می کند. امیدوارم شما با این شکل عمل کنید و کارتان برای خدا باشد. وقتی کار برای خدا باشد، همه چیز به دنبالش هست.
من برای همه گروههایی که برای اسلام و کشورشان خدمت می کنند، دعا می کنم. ان شاءاللّه خدا، به همه ما توفیق عنایت فرماید. ان شاءاللّه، پیروزمند باشید.(۶۱۷)
□□□
● موافقت با انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
]بسمه تعالی. محضر مقدس رهبر کبیر انقلاب، بزرگ مرجع اسلام حضرت آیت اللّه العظمی امام خمینی - ادام اللّه ظله علی رئوس المسلمین
با کمال احترام معروض می دارد، با اینکه در اطاعت از امر مکرر حضرت امام نسبت به نمایندگی در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بحمداللّه تاکنون انجام وظیفه شده است و به لطف خداوند با توجه به نقطه نظرهای مبارک خطر ضعفهایی که ممکن بود از جانب منحرفین ایجاد شود برطرف شده است، ولی با اشتغالات درسی در حوزه و اطاعت از دیگر اوامر حضرت مستطاب عالی فرصت لازم برای ادامه نمایندگی آن حضرت در سازمان مذکور نیست. استدعای استعفا دارم. ضمناً چون در پیروی از فرمایشات حضرتعالی عده ای از اعضای محترم سازمان به جبهه رفته اند و عده ای عازم هستند، استدعای انحلال دارند. از خداوند منان صحت و طول عمر آن امام بزرگوار را مسئلت دارم.
بیست و چهارم محرّم الحرام ۱۴۰۷ - حسین راستی کاشانی [
بسمه تعالی
با خصوصیات علمی و عملی و اخلاقی خوبی که در جنابعالی است، امید است چون گذشته به تربیت افراد صالحی برای اسلام و جمهوری اسلامی اشتغال داشته و موفق باشید. با استعفای جنابعالی و درخواست انحلال سازمان موافقت می نمایم. از خداوند تعالی توفیق همگان را برای خدمت به اسلام و مسلمین خواهانم. و رحمه اللّه.
۲۹ محرّم الحرام ۱۴۰۷
روح اللّه الموسوی الخمینی(۶۱۸)
□□□
● جوابیه امام به بهزاد نبوی
]بسم اللّه الرحمن الرحیم. محضر مقدس حضرت امام خمینی - مدظله العالی
بعد از سلام و آرزوی طول عمر و سلامتی آن رهبر بزرگوار، عطف به استعفانامه اخیر حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای راستی کاشانی از نمایندگی جنابعالی در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و پاسخ آن حضرت که در جراید منتشر گردید، به استحضار می رساند؛ از آنجا که متن استعفانامه همراه با پاسخ حضرتعالی که در واقع موافقت با استعفا بوده، منتشر گردیده است، و نامبرده در متن مزبور علاوه بر طرح استعفا، مسائل دیگری نیز مطرح کرده بودند، که مغرضین پاسخ آن حضرت را تأیید تمامی مطالب استعفانامه مزبور تلقی می نمایند، از حضور مبارک استدعا دارد برای جلوگیری از هر نوع القای شبهه و سوءاستفاده در صورتی که مصلحت بدانید به نحو مقتضی و یا حتی در ذیل همین عریضه اعلام نظر فرمایید. ملتمس دعا. بهزاد نبوی- ۱۶.۷.۱۳۶۵
بسمه تعالی
جناب آقای بهزاد نبوی
اینجانب فقط با استعفای آقای راستی و انحلال سازمان مذکور موافقت نمودم و با مطالب دیگری که در استعفانامه بود، به هیچ وجه موافقت نکردم.
روح اللّه الموسوی الخمینی(۶۱۹)
پانوشت ها:
۴۱۶- سخنرانی در جمع مسئولان حزب جمهوری اسلامی
۵۱۶- سخنرانی در جمع مسئولان حزب جمهوری اسلامی
۶۱۶- نامه به آقایان خامنه ای و رفسنجانی
۷۱۶- بیانات در جمع نمایندگان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
۸۱۶- نامه به آقای حسین راستی کاشانی
۹۱۶- نامه به آقای بهزاد نبوی در مورد استعفای آقای راستی کاشانی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید