جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ۱۴۵ مورد آسپیراسیون سوزنی گره های تیروئید در اردبیل، ۸۱-۱۳۷۹


بررسی ۱۴۵ مورد آسپیراسیون سوزنی گره های تیروئید در اردبیل، ۸۱-۱۳۷۹
● زمینه و هدف:
گره های قابل لمس تیروئید تقریبا در ۵% بالغین یافت می شوند. با توجه به شیوع بالای این حالت، تشخیـص و نحــوه ارزیـابی آنـها برای پــزشکان اهمیــت دارد. بـرای تشخیـص ماهیــت پاتــولـوژی گـره ها، انجام ( FNA (Fine Needle Aspiration، به عنوان اولین روش تشخیصی آسان و مقرون به صرفه است. هدف از مطالعه حاضر بررسی اپیدمیولوژی و ارزیابی یافته های پاتولوژیک بیماران از طریق FNA بوده است.
● روش کار:
این مطالعه از نوع توصیفی بوده که بر روی کل ۱۴۵ بیماری (۱۱۳ نفر زن و ۳۲ نفر مرد) که از اول مهرماه ۱۳۷۹ تا اول مهرماه ۱۳۸۱ به کلینیک خصوصی مراجعه نموده بودند به انجام رسیده است. اطلاعات مربوط به بیماران طی پرسش نامه از قبل طراحی شده همراه با انجام معاینه فیزیکی و درج یافته های بالینی و انجام FNA و گزارش نتایج آسپیراسیون سوزنی توسط یک پاتولوژیست جمع آوری گردید. نتایج با استفاده از آمار توصیفی در قالب جداول فراوانی و فراوانی نسبی در نرم افزار آماریSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
● یافته ها:
بیشتر بیماران (۵/۳۶ %) در محدوده سنی ۴۰ -۳۰ سال بـودند . ???FNA بیمار (۴/۷۹ %) خوش خیم، ۶ مورد (۱/۴ %) بدخـیم، ۱۶ مورد (۱۱%) مشکوک و در ۸ بیمار (۵/۵%) FNA ناکافـی بوده است. از میان مـوارد خوش خیـم، ۱۰۲ نفر (۶/۷۰%) گواتر ندولر، ۸ نفر (۵/۵%) کیست کلوئیدال، ۳ نفر (۲%) آدنوم فولیکولر و دو مورد (۳/۱%) تیروئیدیت داشتند. موارد بدخیم شامل یک مورد (۷/۰%) کارسینوم فولیکولری و ۵ مورد (۴/۳ %) کارسینوم پاپیلری بوده است.
● نتیجه گیری:
در مطالعه حاضر کارسینوم پاپیلری تیروئید شایع ترین نوع بدخیمی بود که نسبت به مطالعات کشوری از شیوع پایین تری برخوردار است. با توجه به فراوانی قابل توجه سرطان تیروئید در میانسالی ضروری است که گره های تیروئید در این گروه سنی به دقت بررسی و ارزیابی شود.
منوچهر ایران ‌پرور علمداری
عباس یزدان بد
فیروز امانی
شبنم سهرابی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید