شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


امروز پنجشنبه ۲۸ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز پنجشنبه ۲۸ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛  در تاریخ
امروز پنجشنبه ۲۸ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۷ رمضان سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۱۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۸شهریور ماه سال ۱۳۷۱هجری شمسی :
« آیت الله اعرافی» ازروحانیان مبارزو خستگی ناپذیر انقلاب اسلامی بدرود حیات گفت . آبت الله اعرافی درمیبد بدنیا آمد. پدرش از فضلای باتقوی ومومن بود و اورا باپیروی ازقرآن مجید تربیت کرد. آیت الله اعرافی پس از پدرش ، ازمحضراستادان دیگر بهره برد ومدتی درمشهد به فراگیری علوم حوزوی پرداخت . وی ازدانش ادیب نیشابوری هم بهره بسیار برد و بعد از ورود آیت الله حائری یزدی به قم به این شهر مهاجرت کرد و درنهایت پس از تحصیل مدارج عالی به زادگاهش بازگشت . آیت الله اعرافی ازروحانیان مبارز و متعهدی بود که همیشه در مقابل ستمگریهای رژیم پهلوی اعتراض خودراآشکار می کرد و دراوج این مبارزات درسال ۱۳۵۶شمسی بدست عوامل ساواک دستگیر شد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی درسمت امام جمعه میبد به ادای وظیفه دینی خویش پرداخت و در سال ۱۳۷۱ شمسی بعداز عمری خدمت و مبارزه به رحمت حق پیوست.
● ۱۴۲۷ سال پیش درچنین روزی - ۱۷رمضان سال ۲ هجری قمری:
غزوه بدر نخستین جنگ میان مسلمانان و مشرکان روی داد. در ماه مبارک رمضان سال دوم هجرت پیامبر اکرم (ص) باخبر شدند کاروانی به سرپرستی ابوسفیان از شام می‏آید و در کنار آب بدر اطراق خواهد کرد. در این هنگام آیه‏هایی از سوره‏های بقره و حج بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد. حضرت محمد (ص) تعداد ۳۰۰ مرد برای رویارویی با کاروان مشرکان آماده ساخت. سرانجام سپاه اسلام با سپاه مشرکان در مقابل هم قرار گرفتند. و مسلمانان با وجود کمی نفرات بر مشرکان پیروز شدند.
● ۷۰۲ سال پیش درچنین روزی - ۱۷رمضان سال۷۲۷ هجری قمری:
ابن زمسلکانی فقیه، قاضی، محدث، ادیب و شاعر دمشقی درگذشت. ابن زمسلکانی در سال ۷۰۷ هجری نظارت بیمارستان نوری و تولیت خزانه عالی و دیوان نائب السلطنه شام را به عهده گرفت. همچنین وکالت بیت المال و کتابت دیوان انشا دمشق را به عهده دار بود. ابن زمسلکانی در دارالحدیث اشرفیه حدیث، فقه و تفسیر تدریس می‏کرد و از سال ۷۲۴ هجری که به مقام قاضی القضات حلب انتخاب شده تدریس را همچنان ادامه داد. «البرهان الکاشف عن اعجاز القرآن» از آثار مهم ابن زمسلکانی به شمار می‏رود.
● ۲۱۱ سال پیش درچنین روزی - ۱۸سپتامبرسال ۱۷۹۷میلادی :
نخستین بار جسد یکی ازجانوران غول آسای قرون گذشته بدست آمد. این جسد را« لیاخوف» قزاق روسی دریخ های سیبری کشف کرد. جسدبدست آمده متعلق به فبل های عظیم الجثه ای بود که میلیونها سال قبل برروی کره زمین می زیستند و به ماموت مشهور بودند. شایان توجه است که جسد ماموت بدست آمده در میان یخ های سیبری مدفون شده و کاملا سالم مانده بود.
● ۱۷۴ سال پیش درچنین روزی - ۱۸سپتامبرسال ۱۸۳۴میلادی:
« گوتلیپ دایملر» ازمخترعان و مهندسان برجسته آلمانی متولّد شد. دایملرازمخترعان مشهورقرن ۱۹میلادی بشمارمی رود. اوازنوجوانی به امور صنعتی علاقه فراوان داشت و به تدریج که بزرگترشد جدی ترازپیش به مطالعه و تحقیق درامورفنی و صنعتی پرداخت. دایملراختراعات متعدد کرده است اما مهمترین آنها موتورسیکلت است که درتاریخ اختراعات بنام اوثبت شده است .
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید