جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


امروز چهارشنبه ۲۴ مهر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز چهارشنبه ۲۴ مهر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز چهارشنبه ۲۴ مهر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۵ شوال سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱۵ اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۶۵ سال پیش درچنین روزی - ۲۴مهرماه سال ۱۳۲۲هجری شمسی:
حاج آخوند ملا عباس تربتی ازروحانیان برجسته کشورمان بدرود حیات گفت. وی روحانی متدیّن و مؤمنی بود که درکناراموردینی و تحقیقات خود همواره به مسائل مردم رسیدگی می کرد و به حامی و خدمتگزار مردم شهرت داشت.
● ۳۰ سال پیش درچنین روزی - ۲۴مهرماه سال۱۳۵۷هجری شمسی:
فاجعه مسجد کرمان رخ داد. مدرم کرمان که برای بزرگداشت چهلم شهدای میدان ژاله تهران درمسجد جامع گردآمده بودند؛ مورد حمله عده ای ازاوباش واقع شدند. دراین حادثه نیروهای امنیتیو انتظامی رژیم شاه آشکارازمهاجمان حمایت می کردند. مقامات مسؤول درکرمان شمارکشته شدگان را فقط یک تن اعلام کردند اما شاهدان عینی جان باختگان این حادثه را بیش ازاین ذکرکرده اند. حادثه مسجد کرمان موج تازه و گسترده ای دراعتراض به دولت وقت ورژیم پهلوی بوجود آورد و درپی این حادثه جانگداز مغازه ها و بازارهای تهران تعطیل شد و متعاقب آن مردم بیشتر شهرهای کشور نیز اعتصاب کردند.
● ۱۴۲۶ سال پیش درچنین روزی - ۱۵ شوال سال ۳ هجری قمری :
غزوه اُحُد به وقوع پیوست . این غزوه در نزدیکی کوه احد مقابل شهر مدینه میان سپاه حضرت محمّد (ص) و کفّار قریش روی داد. اهل قریش که از شکست در غزوه بدر کینه مسلمانان را در دل داشتند با سه هزار مرد جنگی به طرف مدینه حرکت کردند . حضرت محمد (ص) با ۷۰۰ تن از یارانش به مقابله با کفار قریش برخواستند. در غزوه احد حمزه عموی پیامبر اسلام به دست وحشی غلام قریشیان شهید شد. این حادثه تلخ و شایعه مجروح شدن حضرت محمد (ص) روحیه مسلمانان را تضعیف کرد و سستی بر آنان حاکم شد. بدین ترتیب مسلمانان در جنگ غزوه احد که طی دو مرحله انجام گرفت با شکست روبه رو شدند و هفتاد و چهارتن از آنان نیز به شهادت رسیدند.
● ۱۴۲۶ سال پیش درچنین روزی - ۱۵ شوال سال ۳ هجری قمری :
«اَبُوالطُّفیل عامِر کِنانی» از امیران ، شاعران و خطیبان پرآوازه صدراسلام به دنیا آمد. بیشتر اشعار خود را در مدح و حماسه می سرود و در جنگهای جمل، صِفّین و نهروان در رکاب مولاعلی (ع) با دشمنان اسلام جنگ کرد. عامر کنانی در لشکر مختار ثقفی در جنگ با بنی‎امیه و خونخواهی قاتلان سیّد الشّهداء شرکت داشت. ابوالطّفیل عاِمر کَنانی آخرین صحابه حضرت محّمد (ص) بود که جهان را بدرود گفت.
● ۱۱۷۶ سال پیش درچنین روزی - ۱۵ شوال سال ۲۵۳هجری قمری :
«حضرت عبد العظیم حَسَنی» به شهادت رسیدند. آن حضرت از اعقاب امام حسن مجتبی (ع) و معاصر با امام محمد تقی (ع) و امام علی النقی (ع) بودند. حضرت عبد العظیم در زمان مُعْتَزخلیفه عباسی اثر ظلم و جور خلیفه به شهر ری هجرت کردندو در محله‎ای به نام« سکَّةُ المَوالی» در سردابی مأوا گزیدند و از آن محل با شیعیان ارتباط داشتند شایان توجه است که حضرت عبد العظیم به تصمیم شخص خود اقدام به این سفر نکردند بلکه به امر امام هادی(ع) به ایران و به شهر ری مهاجرت کردند.
● ۱۸۱ سال پیش درچنین روزی - ۱۵ شوال سال ۱۲۴۸ هجری قمری :
آیت الله شیخ محمد تقی اصفهانی مشهور با صاحب حاشیه از بزرگترین علمای شهر اصفهان در گذشت. آرامگاه آیت الله اصفهانی در تخت پولاد اصفهان است . شیخ محمد تقی اصفهانی پس از کسب مقام اجتهاد به اصفهان باز گشت و به تدریس پرداخت. کتابهای شَرحُ الاَسماءُ الحُسنی و هِدایَةُ المُستًرشِدین از آثار بزرگ آیت الله اصفهانی اخیرکه معرف دانش بسیار ایشان است در اصول فقه می باشد.|
● ۱۰۳ سال پیش درچنین روزی - ۱۵اکتبرسال۱۹۰۵میلادی:
نروژ پس ازجدایی ازسوئد، مستقل شد و حکومت سلطنتی دراین کشوربرقرارشد. نروژ ازسال۱۸۱۴میلادی بنا به تصمیم کنگره وین و به پاس خدمات سوئد درشکست دادن ناپلئون ضمیمه خاک سوئد شده بود. اما ازهمان زمان مردم نروژ برای کسب استقلال کشورشان مبارزه را آغازکردند و سرانجام شاهزاده ای ازکشوردانمارک را به پادشاهی برگزیدند. گفتنی است که درسال۱۹۰۵میلادی سلطنت دوگانه د رکشورنروژ برچیده شد و نروژ به استقلال کامل رسید.
● ۷۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۵اکتبرسال۱۹۳۸میلادی:
قانون عصای سفید را دکترناول پری ریاضیدان افریقایی و همکارش دکتر بروک اعلام کردند. ازآن پس۱۵اکتبرروزجهانی عصای سفید یا روزجهانی نابینایان نامیده شد. قانون عصای سفید با دردسترس گذاشتن امکانات بیشتر، تصویری جدید ازنابینایان درجامعه ترسیم می کند و ازافراد نابینا می خواهد که به منظورحمایت ازمنافع خود علاوه برآگاهی ازمُفاد این قانون، آن را به تأیید دولت خود برساند و سپس اجرا کنند. عصای سفید درواقع نمادی است برای حفظ حقوق نابینایان که باید درهمه جوامع مورد توجه قرارگیرد. شورای جهانی رفاه نابینایان که درسال۱۹۴۹میلادی تأسیس شد ازجمله سازمانهایی است که درجهت احقاق حق نابینایان درجوامع گوناگون فعالیت می کند و قعرآن به پاس خدمات لویی بریل مخترع الفبای خط نابینایان درشهرپاریس است.
● ۶۲ سال پیش درچنین روزی - ۱۵اکتبرسال۱۹۴۶میلادی:
مراسم مجازات ده تن از متهمان و مجرمان جنگی آلمان نازی درزندان نورنبرگ برگزارشد. این ده تن به موجب حکم دادگاه نورنبرگ درمراسمی بدارآویخته شدند. دراین محاکمه نمایندگان ۴کشورفرانسه، شوروی، امریکا و انگلستان،۲۲تن ازسران نظامی، سیاسی و اقتصادی آلمان نازی را محاکمه کردند. درپایان این محاکمه ده تن به اعدام و نه نفربه حبس باد و سه نفردیگرهم آزاد شدند.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید