جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


فیلم عاشقانه/یک داستان عاشقانه دیگر Kærlighed på film


فیلم عاشقانه/یک داستان عاشقانه دیگر  Kærlighed på film
▪ نویسنده و کارگردان: اوله بورندال.
▪ موسیقی: یواخیم هولبک.
مدیر فیلمبرداری: دان لائوستسن.
▪ تدوین: آندرس ویلادسن.
▪ طراح صحنه: آندرس انگلبرخت.
▪ بازیگران: آندرس دبلیو. برتلسن[یوناس]، ربکا همسه[یولیا]، نیکلای لیه کاس[سباستین]، شارلوت فیش[مته]، دژان چوکیچ[فرانک]، کارستن یانسفورت[پل]، فلمینگ انوولد[دیکمان]، بنت میدینگ[آقای کاستلوند]، اوا فرولینگ[خانم کاستلوند]، یوزفین راهائوگ[مونیکا کاستلوند]، تیم ولادیمیر[ماینوس کاستلوند].
▪ ١٠٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ دانمارک.
▪ نام دیگر: Just Another Love Story.
▪ برنده جایزه بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر نقش مکمل زن/شارلوت فیش از مراسم بودیل، برنده جایزه بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین و نامزد ٨ جایزه دیگر از جشنواره رابرت، نامزد جایزه بزرگ داوران جشنواره سندنس.
▪ ژانر: جنایی، درام، مهیج.
زندگی یکنواخت یوناس عکاس اداره پلیس بعد از یک سانحه رانندگی مسیر تازه و غریب به خود می گیرد. او که به همراه همسر و دو فرزندش زندگی آرامی را می گذراند، وقتی به بیمارستان مراجعه می کند تا از حال راننده مصدوم خبر بگیرد، با دوست پسر وی سباستین اشتباه گرفته می شود. راننده مصدوم دختری به نام یولیا و فرزند خانواده ای مرفه است که به تازگی از مسافرت بازگشته است. او با سباستین در سفر آشنا شده، اما اینک پس از خارج شدن از کما، هیچ چیز به یاد نمی آورد.
بعد از مدتی یوناس که شیفته یولیا شده، هویت واقعی خود را به پدر وی می گوید. پدر یولیا از وی می خواهد تا زمانی که دخترش بهبود نیافته، نقش سباستین را بازی کند. اما مصدوم دیگری با چهره باندیچی شده در بیمارستان حضور دارد که مراقب یولیا است و این امر باعث پریشانی یولیا می شود.
یولیا کم کم به خاطر می آورد که قبل از بازگشت به خانه به سوی سباستین شلیک کرده است. از طرف دیگر دلبستگی یوناس به یولیا نیز زندگی خانوادگی او را مختل می کند، اما به زودی اشخاص تازه ای وارد رابطه آن دو می شوند که پایانی خونین برای یوناس رقم خواهند زد...
● چرا باید دید؟
اوله براندل متولد ١٩٥٩ نورسندبی، دانمارک از اواخر دهه ١٩٨٠ با نوشتن فیلمنامه وارد سینما شد. از ١٩٩٣ با ساختن فیلم های تلویزیونی کارگردانی را شروع کرد و با ساختن تریلر نگهبان شب در ١٩٩٤ ورودی خیره کننده به سینما را تجربه نمود.
نسخه انگلیسی زبان فیلم که سه سال بعد توسط براندل ساخته شد او را به غیر دانمارکی ها نیز شناساند. فیلم های بعدی او آب های عمیق، من دینا هستم و جانشین جوایزی از جشنواره های مختلف بین المللی دریافت کردند و براندل را به عنوان استعدادی تازه از سینمای اسکاندیناوی به جهانیان شناساندند.
یک قصه عاشقانه دیگر به عنوان آخرین کار او که پخش جهانی نیز یافته، یک فیلم نوآر مدرن از نواحی قطبی است که قصه خود را به شکلی بدیع روایت می کند.
شروع قوی فیلم نوید بخش داستانی تازه است، مخصوصاً با راوی تیر خورده اش که یادآور سانست بلوار وایلدر نیز هست.
اما با نزدیک شدن به نیمه دوم و فاش شدن هویت مردی که صورتش باندپیچی شده، فیلم به سوی یک اثر متعارف و قابل حدس از نوع تریلرهای آمریکایی پیش می رود.
تنها مزیت فیلم که باعث می شود آن را تا پایان دنبال کنیم تفاوت در نوع پرداخت براندل است که از شخصیت های اصلی داستان خود موجوداتی پیچیده خلق می کند.
فیلم در واقع بیشتر حال و هوای یک رومانس پر تعلیق را دارد که جنایت مضمون فرعی آن را تشکیل می دهد. فیلم عاشقانه را می توانید به نوعی مطالعه در شیفتگی هم تماشا کنید که فیلمبرداری اش از نقاط قوت آن است.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید