جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کارت‌های گرافیک بدون صدا


کارت‌های گرافیک بدون صدا
سه چیز وجود دارد که یک کاربر حرفه‌ای کامپیوتر حاضر است برای آن پول پرداخت کند: کارایی، مشخصات و سکوت! برای افرادی که دارای بودجه محدودی هستند دستیابی همزمان به این سه چیز غیر ممکن است. معمولا تمامی‌کاربران قطعاتی را خریداری می‌کنند که قادر به ارایه دو عدد از مشخصات بالا باشند و تقریبا همیشه نیز کارایی و مشخصات در رتبه اول اهمیت قرار می‌گیرند.کاربرانی که علاقه‌مند به اورکلاک کردن قطعات خود هستند معمولا مجبور به خرید تجهیزاتی می‌باشند که دارای فن‌های قدتمند و پر سروصدایی است. با ۴ فن استاندارد که معمولا بر روی کیس‌ها قرار می‌گیرند بعلاوه فن‌های منبع تغذیه و کارت گرافیک، سیستم‌ها صدایی مانند صدای موتورهای جت ایجاد می‌کنند! اما در سال‌های گذشته ، دنیای PC همواره در جستجوی ارایه محصولاتی بوده است که صدای کمتری هنگام کار تولید کنند.از زمانی که کامپیوترها به عنوان مراکز سرگرمی‌ به اتاق‌های نشیمن خانه‌ها راه پیدا کرده قطعات کم سروصدا تر هر روزه اهمیت بیشتری یافته‌اند. هر چند ابزارهای جدیدتر و قدرتمندتر معمولا گزینه‌های ساکت و بی‌صدایی نیستند اما تحقیقات برای طراحی و تولید محصولاتی که کارایی و عملکرد خنک و در نتیجه بی‌صدا را در بالاترین حد ممکن در دسترس قرار دهند با جدیت بیشتری در حال پی‌گیری است.
به طور معمول یکی از پر سروصدا ترین قطعات هر کامپیوتر قدرتمندی کارت گرافیک است. در حال که به طور کلی تمامی ‌قطعات کامپیوتر در طول سال‌ها پیشرفت ساکت‌تر شده‌اند، کارت‌های گرافیکی درست در مسیری بر عکس جهت این جریان حرکت کرده‌اند.برای خنک کردن کارت‌های گرافیکی قدرتمند و پیشرفته امروزی که برق بسیار زیادی مصرف کرده و حرارت بالایی تولید می‌کنند، نیاز به فن‌های قدرتمندی وجود دارد که جریان هوای بیشتری را برای دفع حرارت ایجاد شده بر روی کارت بدمند. به همین دلیل کارت‌های گرافیکی هر روز پر سرو صدا تر وغیر قابل تحمل تر می‌شوند.
اما چند گروه از کاربران حاضر هستند تا برای بدست آوردن کارایی قابل قبول صدای بسیار زیادی را که توسط کارت های گرافیک تولید می‌شود تحمل کنند؟ آیا هیچ سازنده‌ای قادر نیست تا محصولی را تولید و به بازار عرضه نماید که علاوه بر داشتن کارایی قابل قبول بی صدا عمل کرده و یا حداقل سرو صدای کمی ‌را تولید کند؟
برای یافتن چنین کارت گرافیکی ما محصولات سازندگان مختلی را بررسی کردیم تا بتوانیم محصولی را بیابیم که علاوه بر کارایی مناسب بی صدا نیز عمل کند. شرکت Gigabyte و سری محصولات جدید NX۷۶T یکی از بهترین مثال‌هایی است که توانستیم در این زمینه بیابیم.
این محصولات که بر پایه پردازنده گرافیکی NVIDIA Geforce ۷۶۰۰ GT ساخته شده اند از تکنولوژی Silent-Pipe II برای خنک کردن بی صدای پردازنده گرافیکی استفاده می‌کنند.
● تکنولوژی Silent Pipe II چیست؟
یکی از بزرگترین مشکلات در خنک سازی هر کارت گرافیک ( به صورت بی صدا و یا از طرق دیگر) این است که کیس‌های ایستاده (یا Tower) به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا هوا را از قسمت بالا و پشت کیس خارج کنند. در حالی که این روش برای خنک سازی بسیاری از قطعات مناسب است اما برای کارت‌های گرافیک مناسب نمی‌باشد. تمامی‌کارت‌های گرافیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پردازنده گرافیکی و دیگر اجزاء اصلی آنها (مانند حافظه و مدارهای تغذیه) به سمت پایین کیس قرار می‌گیرند.به دلیل این که این قطعات گرمای زیادی را تولید می‌کنند حرارت تولیدی در پایین کیس جمع شده و نمی‌تواند به صورت موثری به قسمت بالایی کیس منتقل شود. راه حل‌های خنک‌سازی بدون فنی که تا کنون مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند به دلیل چنین خصوصیتی با محدودیت‌های بسیاری مواجه بودند.
تعدادی از خنک کننده‌ها که امروزه بیشتر در انواع قدرتمندتر کارت‌های گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند دو شکاف را در پشت کیس اشغال کرده و هوا را مستقیما از قسمت پشتی سیستم خارج می‌کنند. این راه حل بسیار کار آمد است و از جمع شدن حرارت در قسمت پایینی کیس جلوگیری می‌کند اما در مقابل بسیار پر سرو صدا نیز هست.
تکنولوژی خنک سازی Silent-Pipe II از شرکت Gigabyte یک راه حل منحصر بفرد را برای این مساله ارایه می‌کند. مانند خنک کننده‌های دو اسلاتی، تکنولـــــــوژی Silent-Pipe II نیز اسلات دوم را برای ایجاد جریان هوا در قسمت پایینی کیس مورد استفاده قرار می‌دهد.
با وجود اینکه دیگر از فن استفاده نمی‌شود، اما فن نصب شده در قسمت جلوی کیس که هوا را به سمت داخل هدایت می‌کند سبب عبور جریان هوا از قسمت پایینی کارت گرافیک می‌شود. جریان هوا پس از خنک کردن قسمت پایین کارت گرافیک و انتقال هوای گرم به جایی که می‌تواند از پشت کیس خارج شود به شکل کاملا موثری سبب خنک شدن کارت گرافیک خواهد شد.
با استفاده از تکنولوژی Silent-Pipe II می‌توان هر دو سمت کارت گرافیک را خنک کرد. این تکنولوژی بر خلاف بسیاری از روش‌های دیگری که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد قسمت بالایی کارت گرافیک را نیز خنک می‌کند. اما Silent-Pipe II هیچگونه خنک سازی را برای حافظه ارایه نمی‌کند. همان طور که در ادامه نیز توضیح خواهیم داد این مساله ممکن است باعث ایجاد محدودیت‌هایی در هنگام اورکلاک کردن حافظه شود.
به طور کلی این طراحی در حالت تئوری به خوبی کار می‌کند، اما Silent-Pipe II در مقایسه با دیگر روش‌های معمول خنک سازی چگونه می‌تواند کارت‌های گرافیکی را در دنیای واقعی و تحت فشارهای مختلف به نحو موثری خنک کند؟
● کارت‌های گرافیکی سری NX۷۶T و تکنولوژی Silent-Pipe II
کارت‌های گرافیکی Gigabyte سری NX۷۶T از تمامی‌ مشخصات منحصر بفرد پردازنده‌های گرافیکیNVIDIA Geforce ۷۶۰۰ GT پشتیبانی می‌کنند.
این کارت با تکنولــــوژی SLI سازگار می‌باشد. در حقیقت استفاده از تکنولوژی Silent-Pipe II سبب نشده است تا مجبور به از دست دادن هیچ یک از مشخصات پردازنده‌های گرافیکی Geforce ۷۶۰۰ GT باشیم. کارت به دو نوع از خروجی‌های تلوزیون نیز مجهز شده است. خروجی S-Video و خروجی ویدویی مرکب برای اتصل به تلوزیون‌های با وضوح بالا (HDTV).
کارت گرافیکی که توسط ما مورد آزمایش قرار گرفت از ۲۵۶ مگابایت حافظه ساخت Samsung استفاده می‌کرد. Samsung اعلام کرده است که این حافظه‌ها حداکثر در فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز عمل می‌کنند . اما با وجود اینکه شکل خنک کننده آن با بسیاری از کارت‌های گرافیک دیگر متفاوت است نصب آن داخل کیس به هیچ وجه مشکل نیست. در حقیقت به دلیل اینکه طول کارت به هیچ وجه از کارت‌های مشابه بلندتر نیست نصب آن نیز به همان اندازه ساده است و در نهایت این کارت گرافیک به هیچ اتصال اضافه‌ای برای تامین توان بالاتر نیاز ندارد.
صحبت در باره مسایل تئوری کافی است. بیاید تا نگاهی به عملکرد کارت در دنیای واقعی بیاندازیم.
● نکاتی به آزمایش‌های انجام شده
از آنجایی که عملکرد تکنولوژی Silent-Pipe II مستقیما به جریان هوای موجود در کیس بستگی دارد، مهمترین عامل در استفاده از کارت‌های گرافیکی ساخته شد بر پایه این تکنولوژی انتخاب یک کیس مناسب است. برای آگاهی از محدوده بهره‌وری تکنولوژی Silent-Pipe II ما نیاز داشتیم تا بفهمیم کارت‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند در کیس‌های مختلف که دارای جریان‌های هوای داخلی متفاوتی هستند چگونه عمل می‌کنند.
به همین دلیل ما آزمایش‌های مربوط به درجه حرارت را در سه وضعیت زیر به انجام رساندیم:
▪ در یک کیس مخصوص بازی استاندارد با یک فن کناری برای تامین جریان هوای اضافی.
▪ در همان کیس و با غیر فعال کردن فن کناری.
▪ و در نهایت، در یک کیس Gigabyte Premium Aurora بدون فن و یا سوراخ‌های تهویه کناری.
به عنوان کیس استاندارد ما از کیس Sunbeam Samurai که مخصوص بازی است استفاده کردیم.این کیس از یک فن کناری که برای خنک کردن کارت گرافیک در نظر گرفته شده است پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این کیسی که ما مورد استفاده قرار دادیم شامل یک فن در قسمت جلو و پایین، دو فن در قسمت پشت و بالا و سوراخ‌های تهویه هوا در قسمت پشت و پایین بود. ما درجه حرارت کارت‌های گرافیک را در دو وضعیت در داخل کیس این بررسی کردیم.
یکبار هنگامی‌که فن کناری روشن بود و بار دوم هنگامی‌که فن کناری خاموش شده بود. این کار برای آگاهی از اثر فن‌های کناری بر روی عملکرد Silent-Pipe II انجام گرفت.
به عنوان کیس اصلی ، ما کیس جدید Gigabyte ۳D Aurora را انتخاب کردیم. این کیس فاقد فن‌های کناری است اما از سه فن بزرگ، بی‌صدا و موثر برای حرکت دادن هوای داخل کیس استفاده می‌کند. یکی از این فن‌ها در قسمت جلو و پایین کیس قرار گرفته و هوا را به داخل می‌دمد و دو تای دیگر در قسمت پشت بالای کیس تعبیه شده و برای خارج کردن هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
● سرو صدا
استفاده از Silent-Pipe II در آزمایش‌ها و هنگامی‌که کارت‌های گرافیکی استفاده کننده از آن هیچ سرو صدایی را تولید نمی‌کنند بسیار لذت بخش است. نگاه کردن به نمودارهایی که میزان صدای تولید شده توسط کارت‌های مختلف را در هنگام آزمایش نشان می‌دهند در برابر کارت‌های استفاده کننده از Silent-Pipe II که کاملا ساکت هستند برای بسیاری از کاربران جالب خواهد بود. جدا از مسایل مربوط به صدای تولیدی بهتر است نظر خود را در رابطه با کارت‌های گرافیک ساکت Gigabyte برای شما بازگو کنیم.
اولین چیزی که دررابطه با کارت‌های گرافیکی بدون صدا باید بدانید این است که اگر قبل از این با مشکل سرو صدا مواجه بوده اید، استفاده از این کارت‌ها به تنهایی مشکل شما را حل نخواهد کرد. اما به سادگی این تنها چیزی نیست که باید نگران آن باشید. کامپیوتر شما احتمالا از قبل فن‌هایی برای تهویه هوا داشته است اما کاهش میزان سر و صدای تولیدی توسط سیستم شما یکی از مهمترین چیزهایی است که باید به خاطر آن از کارت‌های گرافیکی Gigabyte Silent-Pipe II قدردانی کنید.
همانطور که در ابتدا مقاله نیز اشاره کردیم ما به تازگی متوجه سروصدای تولید شده توسط سیستم‌های خود شده‌ایم. جایگزین کردن یک کارت مرجع ۷۶۰۰GT با یک کارت گرافیکی Silent-Pipe II در سیستم مورد آزمایش ما سبب کاهش اندکی در میزان صدای تولید شده توسط آن گردید. البته با این کار یکی از پرصدا ترین بخش‌های کامپیوتر حذف شد اما صدای تولیدی توسط دیگر فن‌های سیستم باعث شد تا این تغییر چندان محسوس نباشد.
در سمت دیگر، هنگامی‌که ما این کارت گرافیک را در کیس Gigabyte ۳D Aurora مورد آزمایش قرار دادیم، تفاوت میــان کارت مرجع ۷۶۰۰ GT و کارت استفاده کننده از Silent-PipeII کاملا محسوس بود. هنگام استفاده از کیس‌های بسیار کم صدا،مخصوصا در زیر بار و هنگام اجرای بازی‌ها و نرم افزارهای سه بعدی که سرعت فن به صورت خودکار افزایش می‌یابد، کارت‌های ۷۶۰۰ GT معمولی می‌توانند باعث ایجاد صدای کاملا محسوسی شوند. اما زمانی ‌که آنها را با کارت‌های Silent-Pipe II جایگزین می‌کنید، سیستم تقریبا به طور کلی ساکت می‌شود. تفاوت کاملا مشخص و نتیجه واقعا جالب توجه است.
● نتیجه گیری
کارت‌های گرافیکی Silent-Pipe II ۷۶۰۰ GT از Gigabyte چیزهای زیادی را در رابطه با کارت‌های گرافیکی با خنک کننده‌های غیر فعال به ما نشان می‌دهند. مهمترین نکته که از بررسی این کارت‌های می‌توان فهمید این است که عملکرد بی‌صدا همیشه به معنی کارایی پایین نیست. کارت‌های گرافیکی Gigabyte Silent-Pipe II حقیقتا خنک کنندگی بهتری را در تمامی‌ شرایط و در مقایسه با خنک کننده‌های استاندارد فعال که از فن‌ها استفاده می‌کنند، فراهم می‌کنند. باید برای طراحی چنین سیستم کارآمدی به Gigabyte تبریک گفت.
علاوه بر این ما متوجه شدیم که نوع کیس مورد استفاده تاثیر زیادی بر کارایی کارت‌های گرافیکی با خنک کننده غیر فعال که از تکنولوژی Silent-Pipe II استفاده می‌کنند خواهد گذاشت. مخصوصا هنگام استفاده از این کارت‌ها درست بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد، بهتر است از کیس‌هایی استفاده کنید که فاقد منافذ هوای اضافی در پشت و کناره‌های کیس هستند.
Silent-PipeII هنگامی‌که هوا از پشت کیس به داخل مکیده شد و به صورت مستقیم و بدون اینکه تحت تاثیر هیچ جریان هوای ثانویه ای قرار بگیرد از روی کارت عبور می‌کند بهترین کارایی را به نمایش می‌گذارد.
مهمترین برتری این کارت‌ها در عملکرد بدون صدای آنها است اما هنگام خرید باید دقت کنید که دارای چه سیستمی‌هستید. اگر از یک کامپیوتر Media Center که دارای کارت گرافیکی با خنک کننده فعال است استفاده کرده و قصد دارید تا صدای آن را کم کنید، Silent-Pipe II خیلی خوب می‌تواند سیستم شما را ساکت‌تر از قبل کند. اما اگر از یک سیستم قدرتمند پر سر و صدا استفاده می‌کنید که شاملی چندین فن برای هر یک از قطعات است، Silent-Pipe II تاثیر بسیار کمتری بر ساکت تر شدن کامپیوتر شما خواهد داشت.
اگر از آن دسته کاربرانی هستید که کامپیوترهای خود را با طلوع آفتاب روشن کرده و آن را مثلا برای دانلود کردن فایل‌های حجیم ساعت‌ها روشن می‌گذارند،آیا این خیلی عالی نیست که صدای سیستم خود را تقریبا از بین ببرید؟حتی اگر کیس فعلی شما سر و صدا زیادی تولید می‌کند، استفاده از یک کارت گرافیک بی‌صدا شروع خوبی برای ساکت کردن آن است. پس از آن می‌توانید با استفاده از فن‌های بی‌صداتر برای کیس و پردازنده، نه تنها کارایی بالای سیستم خود را حفظ کنید، بلکه حتی هنگامی‌که در حال انجام سنگین‌ترین وظایف است در کنار آن به خواب بروید!
کارت گرافیکی Gigabyte ۷۶۰۰ GT با Silent-Pipe II با قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ دلار به فروش می‌رسد. یک بررسی ساده نشان خواهد داد که قیمت آن خیلی بیشتر از کارت‌های گرافیکی مشابه ۷۶۰۰ GT با خنک کننده‌های فعال نیست. پس از استفاده از کارت‌های گرافیک بدون صدای Gigabyte نمی‌توانیم بفهمیم که چرا شخصی باید بخواهد از یک کارت پر سر و صدا به جای یک کارت بی صدا استفاده کند!
منبع : رایانه خبر


همچنین مشاهده کنید