جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


از موفقیت‌هایت نترس


از موفقیت‌هایت نترس
گاهی وقت ها در زندگی ما جوان ها مواردی پیش می آید که احساس می کنیم تنها یک قدم تا موفقیت فاصله داریم ولی در این هنگام احساس عجیبی ما را فرا می گیرد، ترس از آینده ای که قرار است بعد از موفقیت رخ دهد؛ پاهایمان سست می شود و با خودمان می گوییم: چه چیزی آرامش من را بعد از رسیدن به موفقیت تضمین می کند...در صورت دستیابی به موفقیت، از دست دادن آن چیزهایی که در گذشته داشتم، من را نگران می کند...گاهی وقت ها می ترسم از این که نکند در کارم موفق نشوم و یا آن طور که فکر می کردم نباشد و ... این مسئله بیشتر فکر من را درگیر خود می کند...وقتی می خواهم برای کنکور درس بخوانم، این فکر به ذهنم می رسد، اگر قبول نشوم، چه اتفاقی خواهد افتاد....گاهی می ترسم از این که به بن بست بخورم و دیگران مسخره ام کنند به همین علت، تمایلی برای انجام دادن کاری ندارم...همیشه با خود می گویم اگر قبول نشوم... اگر موفق نشوم... اگر ....این موارد می تواند عواملی برای ترس ما از موفقیت باشد که امکان دارد این موضوع برای شما هم رخ بدهد.
ترس از شکست وقتی به سراغ شما می آید که واقعا در حال پیشرفت در زندگی و حرکت به جلو هستید. ترس از موفقیت به اندازه آینده ای که ما به سمت آن حرکت می کنیم، واقعیت دارد! این قانون زندگی است که هر آن چه را تصور کنید، روزی تحقق می یابد. از این رو از تاثیر افکار خود روی زندگی تان غافل نشوید...
رسیدن به موفقیت برای همه جوان ها خوشایند و لذت بخش است اما به هر حال افرادی هم هستند که با قرار گرفتن در موقعیت های جدید برای رسیدن به موفقیت دچار اضطراب می شوند و از آن چه در آینده به سراغشان می آید می ترسند و فکر می کنند که سدی در مقابل پیشرفت هایشان به وجود می آید و ...رسیدن به تغییری ماندگارو به دست آوردن آن چه به صورت واقعی از زندگی می خواهید، نیاز به این دارد که دیدگاه خود را نسبت به آینده عوض کنید، این دیدگاه می تواند منبعی از انگیزه برای امیدوار شدن شما باشد و به شما کمک می کند که موانع و مشکلاتی را که تا به امروز شما را عقب نگه داشته است، تشخیص دهید....
● اما موفقیت چیست؟
موفقیت یعنی دستیابی به هدف موردنظر که امکان دارد قدرت، شهرت، کسب علم و ... باشد. موفقیت، امری مطلوب است اما چرا بسیاری از ما به طور آگاهانه یا ناآگاهانه از آن می ترسیم؟ ریشه یابی ترس و برطرف کردن آن لازمه ایجاد موفقیت خواهد بود. دلیل ایجاد این ترس متفاوت است، شاید یکی از دلایل آن، ترس از تنهایی است که ناخواسته ممکن است بعد از به دست آوردن موفقیت به سراغ ما بیاید. دانشمندان معتقدند معمولا خانم ها بیشتر با این نوع ترس ها مواجه می شوند. آن ها می ترسند بعد از رسیدن به موفقیت مثل گذشته مورد توجه نباشند... و این موضوع باعث نگرانی آن ها می شود، ترس از موفقیت ریشه در نگرانی های پنهانی دارد که می تواند نگران کننده یا حتی ترسناک باشد!یک متخصص هیپنوتیزم درمانی عقیده دارد: ترس از موفقیت مسئله ای کاملا خاص است که وقتی می خواهید تغییری در خود و شرایط ایجاد کنید به وجود می آید. ترس از موفقیت کاملا واقعی است چون آینده واقعی است، همه ما رو به آینده در حرکت هستیم و آن چه برای آینده مان تصور می کنیم، تاثیر عجیبی روی عملکرد ما دارد.افرادی که از موفقیت می ترسند به طور دقیق می دانند که برای موفق شدن به چه چیزی نیاز دارند اما به دلیل ترس از موفقیت نمی توانند به هدف های بزرگ خودشان دست پیدا کنند!
فرصت ترقی در محل کار و حتی هنگام تحصیل پیش می آید اما فردی که از موفقیت وحشت داشته باشد نمی تواند از این مزایا بهره ای ببرد و مدام بهانه می آورد که مسئولیت های شغل جدید زیاد و خارج از توانایی هایش است یا حجم درس هایش سنگین است و قابل یادگیری نیست، این افراد میل به بالا رفتن از پله های ترقی را ندارند...
برای این که بدانیم چرا وجودمان را ترس فراگرفته است، درباره جمله های زیر کمی فکر کنیم.
● چرا از موفقیت می ترسیم؟
چون گمان می کنیم موفقیت، موقعیت گذشته ما را از بین می برد!
ما از موفقیت می ترسیم، چون گمان می کنیم موفقیت ما بی انصافی در حق کسانی است که نزد ما محترم اند و پس از موفقیت ناگزیریم از آن ها پیشی بگیریم...
ما از موفقیت می ترسیم، چون موفقیت مسئولیت هایمان را افزایش می دهد و از آزادی ما کم می کند!
ما از موفقیت می ترسیم، چون فکر می کنیم با این موفقیت نمی توانیم انتظارات کسانی را که دوست شان داریم برآورده کنیم.
دلیل دیگر این موضوع به این برمی گردد که هرچه قدر کارهای انجام نشده و عقب افتاده را بیشتر روی هم تلمبار کنیم، نگرانی از نرسیدن به موفقیت بیشتر و بیشتر در وجودمان رخنه می کند.
دلیل دیگر ترس از موفقیت ترس از مخالفان و دشمنان احتمالی است.
اصلی ترین دلیل ترس از موفقیت، نگرانی از ناتوانی خود برای تغییر مسائلی است که نمی توانیم آن ها را تغییر بدهیم. باید فهمیده باشید که عوامل زیادی در افزایش ترس از موفقیت می تواند نقش داشته باشند، اما ما باید یاد بگیریم از موفقیت هایمان چگونه لذت ببریم و بی دلیل آن ها را از دست ندهیم.
باید در ذهنمان آینده بعد از موفقیت را با تمام جزئیات تصور کنیم و در کنار آن نگرانی هایمان را به صورت واقعی شبیه سازی کنیم.
بعد می توانیم نقاط قوت و موفقیت خود را پررنگ و ترسمان را کم رنگ کنیم، با این روش می توانیم فقط به موفقیت فکر کنیم و ترسی هم به دل راه ندهیم!روشی دیگر این است که هر آن چه ذهنمان را به خود مشغول کرده است، با نوشتن خالی کنیم بعد کاغذ را پاره کنیم تا کاملا محو شود...راه دیگر مثبت نگری است، مثبت نگری تلاش آگاهانه و ارادی برای تشخیص استعدادها و توانایی های ماست.
یادتان باشد طبق قانون شکار باید از مخفی گاه بیرون بیاید و خودتان به دنبال طعمه بروید.... در مسائل کاری و زندگی هم همین طور است... باید در خودتان انگیزه ایجاد کنید و از هیچ چیزی نترسید.
همه چیز به همان شکلی است که در اطراف شما وجود دارد پس می توانید به راحتی و بدون هیچ ترسی به راه خودتان ادامه دهید و از رسیدن به موفقیت لذت ببرید!
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید