جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


خط فقر باعث پررنگی خط چشم می شود؟


خط فقر باعث پررنگی خط چشم می شود؟
اگر مرفه باشی و والدین به تمام خواسته هایت تن دادند آنوقت دردت، درد بی دردی می شود و از روی شکم سیری می شوی مثل مرادت. هر کاری کرد تو هم انجام می دهی. درست مثل او، همان فرمی که او سیگار را گوشه لبش می گذارد، همان طوری که او تیپ می زند و ...اگر آنقدر غم آب و نان وقت و فکر و ذکر والدین را پر کرده که از آنچه در مدارس و بین دخترانشان اتفاق می افتند غافلند، بی زحمت حین انجام کار و بدست آوردن نان و آب، چند دقیقه ای برای دیدن این بلوتوث ها فرصت بگذارند تا شاید تکانی خوردند و...
در بلوتوث موبایل‌ها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود. به راحتی خیلی از لحظات، خوب یا بد، ثبت و پخش می شوند. اصلا کاری با خوب یا بد بودن بلوتوث نداریم. اصلا در این یادداشت کاری با بلوتوث نداریم. اما گاهی وقتها تصاویری که احیانا توسط دوستان برایت ارسال می شود نشان از تاولهای پنهانی زیر پوست اجتماع است که کم کم دارد بیرون می پاشد و چهره اجتماع را زشت می کند. حتی اگر در آن لحظه ای که تصویر را می بینی چندان برایت اهمیت نداشته باشد و لحظاتی بعد آن را به فراموشی بسپاری. شاید آنقدر این صحنه را در روزمره دیده باشی که دیگر تکراری باشد. اما امان از تکرار مکررات که عادت می شوند، عادت های که رفتار می شوند، رفتارهایی که عرف می شوند، عرف هایی که بخشی از هنجار را تشکیل می دهند.
چند ماه پیش بلوتوثی را در گوشی یکی از دوستان دیدم که چند دختر مدرسه ای در ساعت تفریح پای تخته در حال رقصیدن و انجام حرکات موزون به سبک شوهای لس انجلسی بودند. شور و شادی و هیجانی که اگر خودت در کلاس حضور داشتی آنقدر جلوه بدی نداشت که حالا از بیرون به آن نگاه می کنی. چند وقت بعد هم شنیدم بلوتوث دیگری آمده که اینبار پسران مدرسه ای برای مسخره کردن آن دختران عین همان حرکات را اجرا و پخش کرده اند. چند روز پیش بلوتوث دیگری دیدم که دختران در کلاس مشغول آرایش کردن یکدیگر و ... بودند...
● چیستی و چرایی مارک های آرایشی
فرزندان بعد از گذراندن ۶ سال بین خانواده در حالی که هنوز ریشه های اخلاقی شان کاملا جان نگرفته پای به مدرسه گذاشته و میان همسالان شروع به اکتساب رفتارهای احتماعی می کنند. یکی از مقاطعی که به باور روانشناسان یکی از سرنوشت سازترین مقطع ها برای شکل گیری اکثر ابعاد وجودی فرد، از جمله عقاید و افکار وی درباره جهان پیرامونی، علل زیستن، شکل گیری اهداف و جهت گیری های اخلاقی اجتماعی است، دوران راهنمایی و در مراحل تکمیلی آن دبیرستان است. در این دوران است که پایه های اصلی شخصیت فرد تقریبا شکل گرفته و اگر به سلامت از این دوران عبور کند می توان امید داشت که دیگر دچار تزلزل شخصیت و خطا نشود. هر چند که مراحل رشد تکامل انسان تا آخر عمر ادامه دار است اما این تکامل در راستای شخصیتی است که در این سالها ساخته می شود.
در این سن و سال است که فرد با سوالات و مسائل فلسفی زیادی درگیر می شود. چیستی و چرایی که برای یافتن جوابش گاه ساعت ها در لاک خود می رود. باید مشخص کند از زندگی کردن در این دنیا چه می خواهد. فلسفه وجودیش چیست و...اگر نداند قرار است برای چه زندگی کند، بی شک دغدغه های سطحی و گذرا چیستی و چرایی فلان مارک آرایشی، تمام افکار نوجوانان را تسخیر خواهد کرد و تلاش برای رفع این دغدغه ها شروعی برای ایجاد اجتماعی است که ریشه های نه چندان محکمی خواهد داشت.
● الگوی درستی برای لباس روحت بکش
البته که در این سن ظاهر برای تمام نوجوانان مهم می شود، اصلا مقتضای این سن همین ظاهرپسندی است. نوجوان اگر شاد نباشد، نخندد، دنبال هیجان و تجربه نباشد، اگر تکه های روزنامه را برحسب علایقش نبرد و جمع نکند، اگر خود را آراسته نکند، بی شک باید برای سلامت روحی او نگران شد.
اما الگوگیری مناسب نوجوانان در سنی که دنبال مرادی هستند تا مریدش شوند و از او تقلید کنند، بسیار مهم است تا این بحران و عواطف و خواسته ها در راه درستی هدایت شوند و اثرات مخرب نداشته باشند.
وقتی الگوهای مناسبی در جامعه معرفی نشوند و الگوهای پیشین هم کم کم ارزش خود را از دست دادند، نوجوان برای پیدا کردن الگو یا دچار سردرگمی می شود یا الگوهای نادرستی را برای رفتار خود قرار می دهد.
در گذشته؛ پدر، مادر و معلم الگوهای نوجوانان بودند. پدر و مادر با وجود مشکلات مالی و داشتن ۶-۵ بچه، بدون دانستن مبانی روانشناسی همیشه در کنار بچه های خود بودند و به آنها احساس آرامش و عزت نفس می دادند. اما حالا بچه ها نمی توانند والدینی را که برای تامین رفاه مرتب در استرس و اضطراب به سر می برند و هیچگاه در کنار آنان نیستند به عنوان الگو قرار دهند. همچنین معلمانی که فقط درسشان را می دهند و می روند. بدون اینکه دقایقی را صرف صحبت با بچه ها کنند. در نتیجه الگویشان می شود فلان خواننده هالیوودی یا بازیکن فوتبال ایرانی. آنوقت است که دختران برای دیدن الگوهایشان سرو دست می شکنند و به طرق مختلف به استادیوم های ورزشی می روند و مفتخر به شنیدن انواع و اقسام فحش ها در درجه های مختلف می شوند. آنوقت است که عده ای این طرف و آنطرف گله می کنند که نوجوانان الان کم حیا شدند. وقتی الگویشان عوض شد دیگر نباید توقع چندانی از نوجوانان داشت.
● بعد از روزمرگی لطفا کمی بلوتوث
اگر مرفه باشی و والدین به تمام خواسته هایت تن دادند آنوقت دردت، درد بی دردی می شود و از روی شکم سیری می شوی مثل مرادت. هر کاری کرد تو هم انجام می دهی. درست مثل او، همان فرمی که او سیگار را گوشه لبش می گذارد، همان طوری که او تیپ می زند و ...
اگر هم از طبقه مرفه نباشی و تمام آمال و آرزوهایت به داشتن فلان تیپ و گوشی موبایل ختم شود، مشکلات اقتصادی چون غولی وحشتناک قد علم می کنند و نوجوانان برای برداشتن این غول به راههای مختلفی دست می زنند. وجود این غول اقتصادی است که گاهی آرایش ها پر رنگ تر می کند و رفتار را سبک سرانه. شاید خط فقر است که گاهی باعث پررنگ تر شدن خط چشم می شود. البته نمی توان انکار کرد که مشکلات مالی در گذشته به این شدت نبوده است. اما نوجوانان در این سن بسیار احساساتی و در عین حال تاثیر پذیر هستند. می توان با صحبت کردن و نشان دادن راه و افق درست به آنان خیلی از مسائل را کم رنگ جلوه داد و تحملش را برای نوجوان آسان کرد. چه بسا بهترین خلق و خوی های انسانی و پسندیده اگر در این سن شکل گیرند بسیار پایدار و موثر خواهند بود. چون جوانان و نوجوانان به ملکوت نزدیک ترند و دلهاشان همچنان که برای الگو می تپد برای خدا هم می تپد.
نه می شود گفت دختران نوجوان دهه پیش اهل آراستن ظاهر نبودند، نه می شود گفت به این شدتی که نوجوانان الان به این مسائل اهمیت می دهند و بخشی از دغدغه های روزمره شان شده، به این مسائل می پرداختند. اما این احساس با دیدن بعضی از صحنه ها به تو دست می دهد که دغدغه فرزندان این نسل سطحی شده است.
اگر آنقدر غم آب و نان وقت و فکر و ذکر والدین را پر کرده که از آنچه در مدارس و بین دخترانشان اتفاق می افتند غافلند، بی زحمت حین انجام کار و بدست آوردن نان و آب، چند دقیقه ای برای دیدن این بلوتوث ها فرصت بگذارند تا شاید تکانی خوردند و...
لیلا باقری
منبع : تک‌تاز ایران


همچنین مشاهده کنید