جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

هزینه اضافی ممنوع


هزینه اضافی ممنوع
رایانه امروز جزو لاینفک زندگی انسان است و حتی برای برخی از افراد انجام امور روزانه، تجاری و... بدون این کالا مشکل یا حتی غیرممکن است.
گستردگی استفاده از رایانه به حدی است که امروزه طیف وسیعی از افراد از پیر و جوان، خانه دار، محصل، شاغلین و... جزو کاربران این کالا به حساب می آیند.
هرکدام از این افراد از رایانه استفاده خاصی می کنند و فراخور استفاده ای که از رایانه دارند هنگام خرید این کالا دست به انتخاب می زنند.
به عبارتی رایانه ای (pc یا لپ تاپ) که یک کاربر خانگی برای استفاده های عادی روزمره مانند چک کردن ایمیل های شخصی، جست وجو در اینترنت و... انتخاب می کند با آنچه یک تدوین گر سینما یا یک گرافیست یا حتی یک گیمر استفاده می کند متفاوت است.
پس هنگام انتخاب رایانه در وهله اول باید بدانیم رایانه را برای چه استفاده ای یا بهتر بگوییم با چه هدفی تهیه می کنیم.
البته انتخاب رایانه برای گروه های مختلف کاربران به فاکتورهای دیگری نیز بستگی دارد.
● کاربران خانگی
انتخاب یک کامپیوتر مناسب برای کاربران خاص، کار چندان ساده ای نیست و با وجود تنوع زیاد در قطعات کامپیوتری، نرم افزارها و لوازم جانبی، انتخاب یک کامپیوتر مناسب مشکل به نظر می رسد یا بهتر بگوییم کار هر فردی نیست.
البته امروزه اکثر کامپیوترهای موجود در بازار قابلیت انجام کارهای روزمره اداری از قبیل واژه پردازی، حسابداری یا رفع نیازهای اولیه استفاده از اینترنت از قبیل ارسال و دریافت ایمیل و... را دارا هستند و کاربران خانگی می توانند با پرداخت هزینه ای حدود ۴۰۰هزار تا ۷۰۰هزار تومان یک کامپیوتر مناسب خریداری کنند.
اما کاربرانی که قصد ویرایش تصاویر ویدئویی یا مدیریت بانک های اطلاعاتی بزرگ را دارند به یک رایانه با مشخصاتی فراتر از یک رایانه عادی نیازمندند.
به هر حال رایانه انتخابی هر گروه کاربری مشخصات خاص خود را دارد. بکائی، مدیر فروش شرکت همراه پردازان در این زمینه می گوید: به طور کلی کاربران رایانه به سه دسته اصلی کاربران مبتدی، کاربران آماتور و کاربران حرفه ای تقسیم بندی می شوند که نیاز هریک از این گروه ها متفاوت است.
مثلا یک کاربر مبتدی که از رایانه برای انجام امور معمولی مثل چک کردن ایمیل، گشت و گذار در اینترنت و انجام چند بازی ساده و ابتدایی استفاده می کند نیازی به پردازندهای چهار هسته ای قوی مانند پردازنده های سری Quad core ندارد و یک پردازنده Celeron با فرکانس پایین در حدود ghz ا۳/۱ تا ۲ghz به خوبی پاسخگوی نیاز آنهاست.
نوری، مسوول فنی شرکت صدف پایتخت ارائه دهنده خدمات سخت افزاری نیز در این زمینه گفت: به طور کلی کاربران مبتدی یا حتی آماتور رایانه برای انجام امور روزانه نیازی به استفاده از گران ترین تکنولوژی های روز ندارند و می توانند با یک پردازنده ۳ Celeron امور مختلف را انجام دهند، اما توصیه می شود بین پردازنده های AMD و intel، از پردازنده های AMD استفاده کنند. چرا که این پردازنده ها بهتر عمل کرده اند.
وی افزود: یک کاربر مبتدی خانگی بهتر است از یک مادربورد از سری gcmx اp۵ استفاده کند که در این صورت یک پردازنده ۳ Celeron به خوبی پاسخگوی نیاز وی است.
در مورد رم نیز یک رم به ظرفیت یک گیگابایت نیز می تواند پاسخگوی نیاز یک کاربر مبتدی باشد، اما اگر کاربر قصد برنامه نویسی داشته باشد باید ظرفیت رم را تا ۲gb افزایش دهد.
به گفته وی، در مورد کارت گرافیک هم یک کارت گرافیک از سریgefoce FX با حداقل رم ۱۲۸مگابایتی می تواند نیاز کاربر را رفع کند.
البته برخی فروشندگان در این زمینه معتقدند که یک کارت گرافیکon boaryd نیز به خوبی از عهده رفع خواسته یک کاربر خانگی یا حتی اداری بر خواهد آمد.
در زمینه هارددیسک و ظرفیت آن هم نوری می گوید: یک هارد با ظرفیت ۸۰ گیگابایتی برای کارهای ساده و استفاده از اینترنت کافی است. از طرفی انتخاب هارددیسک بستگی به طرز استفاده و آرشیو کاربر دارد، اما توصیه می شود هارددیسکی انتخاب شود که ظرفیتی بیشتر از انتظار کاربر داشته باشد تا در صورت لزوم کاربر ناچار به صرف هزینه اضافی نشود.
به گفته امیری، یک فعال حوزه it امروزه هاردیسک های ۳۰۰ مگابایتی در بازار فروش بالایی دارند. ضمن اینکه هاردهای یک ترابایتی نیز مخاطبان خاص خود را دارند.
در زمینه سیستم عامل نیز نوری سیستم عامل XP را پیشنهاد کرد و گفت: ویندوز xp نسبت به vista که تبلیغات زیادی برای آن شده است، کابردی تر است و استفاده از آن برای کاربران خانگی، اداری توصیه می شود.
به گفته وی، سیستم عامل XP یک سیستم عامل عمومی است که نگارش Home آن برای استفاده خانگی و نگارش porofessinal آن برای کارهای پیشرفته خانگی، شرکت ها و سازمان های بزرگ مناسب است.
طراحی بصری (Visual) که جست وجو و پیمایش را ساده کرده است، مدیریت پیشرفته فایل ها، قابلیت رسانه ای و انتشار وب و... از جمله خصوصیات ویندوزهای خانواده xp هستند.
● کاربران تجاری رایانه
پس از کاربران خانگی نوبت به کاربران اداری می رسد.
به گفته نوری مسوول فنی شرکت صدف از آنجا که کاربران اداری نیز از رایانه برای انجام امور عادی استفاده می کنند و حتی در پاره ای موارد کمتر پیش می آید از اینترنت استفاده کنند می توانند از کامپیوترهای خانگی یا حتی ورژنی پایین تر از آن استفاده کنند. برای این افراد یک پردازنده با فرکانسghzا ۶/۱ تاghzا ۸/۱ کافی است.
● کاربران گرافیست
آن دسته از کاربرانی که از رایانه برای انجام امور گرافیکی استفاده می کنند و جزو کاربران حرفه ای قرار می گیرند باید کامپیوتری متفاوت از سایرین انتخاب کنند. این دسته از کاربران با دو انتخاب مواجه می شوند. استفاده از سیستم mac و رایانه های apple و استفاده از سیستم عامل vista و در پاره ای موارد xp.
کاربرانی که به منظور انجام امور گرافیکی به سراغ رایانه های تحت ویندوز vista یا xp می روند باید از یک کارت گرافیک قوی مانند کارت گرافیک های خانوادهFXا qoud ro استفاده کنند. پردازنده پیشنهاد ی به این کاربران نیز یک پردازنده قوی از خانواده Dual Core یا Quad core مثل q۶۶۰۰ است.
نوری افزود: یک گرافیست باید از یک رم با ظرفیتی بین ۲ تا ۴ گیگابایت استفاده کند.
اما آن دسته از کاربرانی که سیستم mac را انتخاب می کنند می توانند به سراغ لپ تاپ های MacBook Pro یا desk top های mac PRO یا i mac بروند.
بکائی، مدیر فروش شرکت همراه پردازان در این زمینه می گوید:
MacBook Pro اغلب به پردازنده ghzا ۴/۲ا تا ghzا ۸/۲ا مجهز است و رم آن ظرفیتی معادل ۲ تا ۴ گیگابایت دارد. mac PRO نیز به پردازنده ۲/ ۳ گیگاهرتزی مجهز است و رم این دستگاه حافظه ای بین ۲ تا ۴گیگابایت دارد. هارد این دستگاه نیز ظرفیتی معادل ۳۲۰ گیگابایت تا چهار گیگابایت دارد و به خوبی از عهده نیاز کاربر برخواهد آمد.
به گفته بکائی، سیستم عامل مکینتاش، انتخاب اول گرافیست های حرفه ای است و تقریبا همه عکاسان و گرافیست ها این سیستم را می شناسند.
وی سرعت بالای سیستم osx در مقایسه با xp و vista را از ویژگی های بارز این سیستم دانست و گفت: سیستم عامل osx در مقایسه با سایر سیستم عامل ها سبک تر و سریع تر است. مثلا برای اجرای روان osx یک گیگابایت رم کافی است. اما برای اجرای روان ویندوز vista حداقل دو گیگابایت رم مورد نیاز است.
وی همچنین افزود: این سیستم برای ساخت موسیقی بسیار مناسب است و بسیاری از بزرگان موسیقی از برنامه Garage Band برای ساخت موسیقی استفاده می کنند.
گیمرهای پرسروصدا
شاید یکی از پرسروصداترین کاربران رایانه گیمرها باشند که با توجه به روند رو به رشد بازارهای رایانه ای بر تعداد آنها روزبه روز افزوده می شود. تا جایی که شاهد ایجاد سیستم های مختلفی در این زمینه هستیم.
طبق اعلام عشری یکی از عرضه کنندگان خدمات رایانه ای کارت گرافیک و صفحه نمایش فاکتورهای مهمی در انتخاب رایانه مناسب برای یک گیمر هستند.
به گفته وی یک گیمر به صفحه نمایش با وضوح و نسبت کنتراست بالا نیازمند است. کارت گرافیک پیشنهادی وی نیز geforce ۹۸۰۰ با ظرفیت یک گیگابایت و رم پیشنهادی وی حداقل ۴ گیگابایت است.
فهامی،مسوول فروشگاه اهورا نیز در این زمینه گفت: یک گیمر باید کامپیوتری انتخاب کند که تمام قطعات آن قوی باشد.
وی مادربود ii ا asusstriker را از مادربوردهای پرفروش و مناسب گیمرها معرفی کرد و گفت معمولا گیمرها از پردازنده های خانواده Quad core چهار هسته ای مانند ۶۶۰۰ یا ۹۵۵۰ استفاده می کنند.
به گفته وی صفحه نمایش های صفحه عریض (wide) نیز از طرف گیمرها بسیار مورد توجه قرار می گیرد.
فهامی سیستم عامل مورد استفاده اکثر گیمرها را vista و xp معرفی کرد.
رایانه های سینمایی
به غیر از گروه های مختلف کاربران رایانه که به آنها اشاره کردیم سینماگران نیز برای تدوین و عملیات دیگر به رایانه نیازمندند.
فهام یک فعال در این زمینه می گوید: سینماگران مانند گرافیست ها به رایانه های قوی نیازمندند که پردازنده و کارت گرافیکی قوی داشته باشند.
به گفته وی به عنوان مثال مدل q۹۵۵۰ و ۱۵۰۰ FX گزینه های مناسبی برای سینماگران هستند.
رم رایانه این گروه نیز نباید ظرفیتی کمتر از چهار گیگابایت داشته باشد.
سیستم عامل مطلوب این گروه نیز xp است چرا که سرعت بیشتری دارد و هنگ نمی کند.بکائی مدیر فروش شرکت همراه پردازان عرضه کننده محصولات apple نیز mac book PRO و دسک تاپ های mac PRO را برای استفاده سینماگران مناسب دانست که برای انجام کارهای سنگین مانند dmam ۳ مناسب است و به دو CPU چهار هسته ای و حافظه دو تا چهار گیگابایتی مجهز است.
مریم عسگری
منبع : سافتستان


همچنین مشاهده کنید