جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ / Friday, 19 January, 2018

نقش گروههای فشار در شکل دهی خط مشی عمومی


نقش گروههای فشار در شکل دهی خط مشی عمومی
امروزه شناخت گروههای فشار از مباحث مهم در شکل‌دهی خط‌مشی عمومی است. این گروهها به شکل‌های مختلف سعی دارند تا سیاست‌گذاریها و تصمیم‌گیریها را برای رسیدن به منافع خود تحت تاثیر قرار دهند. این مقاله در پی آن است تا نقش گروههای فشار را در شکل‌دهی خط‌مشی عمومی مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، مقاله را می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش نخست شامل اهمیت مطالعه گروههای فشار، تعریف گروههای فشار، و طبقه بندیهای آن است. در این بخش سعی شده است بطور مختصر اهمیت مطالعه گروههای فشار مورد بررسی قرار گیرد و سپس مفهوم گروههای فشار و طبقه بندیهای آن از دیدگاه نظریه پردازان ارائه گردد. بخش بعدی مقاله در ارتباط با نحوة اثرگذاری گروههای فشار در شکل‌دهی خط‌مشی عمومی است که در آن استراتژیها و روشهای اعمال فشار این گروهها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد

نویسنده
اسدالله کرد‌نائیج

منبع : نشريه الکترونيکی فرهنگ مديريت

مطالب مرتبط

روابط عمومی، هنر هشتم


روابط عمومی، هنر هشتم
برای ایجاد و گسترش تفاهم و اعتماد سازی بین سازمان متبوعه و مخاطبان درون و برون آن فعالیت می کند. روابط عمومی آمیخته ای است از علم، فن و هنر و برای توفیق در آن می بایست از تلاش ها و اقدامات آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده همراه با توجه ویژه به امر تحقیق و پژوهش برای استقرار و کسب تفاهم متقابل غافل نبودبرای ایجاد و گسترش تفاهم و اعتماد سازی بین سازمان متبوعه و مخاطبان درون و برونآن فعالیت می کند. روابط عمومی آمیخته ای است از علم، فن و هنر و برای توفیق در آنمی بایست از تلاش ها و اقدامات آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده همراه با توجهویژه به امر تحقیق و پژوهش برای استقرار و کسب تفاهم متقابل غافل نبود. از این رولازم است هر روابط عمومی در حوزه فعالیت خود با تحلیل وضعیت موجود، نقاط قوت و ضعف،فرصت ها و محدودیت ها را بررسی و ترسیم کرده و برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی شدهخود تلاش کند.
روابط عمومی فعالیتی است ممتد ، مداوم و طرح‌ریزی شده که از طریقآن ، افراد و سازمانها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکاردارند به دست آورند و در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد نقش مغز متفکر ،قلب تپنده ، دست اجراء ، پای پیشرفت ، گوش شنوا ، چشم بینا و زبان گویای سازمانمدیریت آن را ایفا می‌کند. فعالیتی که روابط عمومی انجام می‌دهد در یک کلمه«ارتباط» از دیدگاه نظری «علم» از جنبه عملی و اجرایی خود «فن» و از جنبه خلاقانه وزیبایی شناختی «هنر» است و آیینه تمام نمای سازمان و جایگاه دریافت و انتقالاطلاعات است. روابط عمومی در حقیقت شبکه هوشیار ، بانک اطلاعات ، مغز متفکر سازمانو پل ارتباطی آن با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمایلات وعادات و سلایق متفاوت است و باید خصلتهایی چون قانون مداری ، نظم ، شجاعت ، ابرازعقیده ، تحمل شنیدن آرای مخالفان ، احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران و صداقترشد و توسعه نماید.و روابط عمومی یک رفتار مدیریتی است برای کسب تفاهم با گروههایمخاطب برای ایجاد نگرش مشترک، اعتماد سازی وتحقق روابط حسنه که عالی ترین تجلیزندگی اجتماعی هم هست.
در روابط عمومی ما دست به یک کار ارتباطی می زنیم و سعیمی کنیم با استفاده از این ارتباط پیامی را منتقل کنیم، یا ایده ای را گسترش دهیم واین کار را با استفاده از فنون و تکنیک های روابط عمومی انجام می دهیم که از جملهاین تکنیک ها می توان به فعالیت های انتشاراتی و یا ارتباطات رسانه ای با جراید وصداو سیما، تولید خبر و اطلاع رسانی و یا انجام تبلیغات محیطی مثل استفاده از تابلوهای تبلیغاتی داخل شهر، نمایشگاه و غیره اشاره کرد.
● مهمترین وظایف روابط عمومی
مهم ترین وظیفه و رسالت هر روابط عمومی آن است که با مدیریت نظام ارتباطیسازمان متبوعه اش، امر اطلاع رسانی و اطلاع یابی را تحقق بخشد به این معنا که بابرقراری ارتباط دو سویه و تعاملی هدفمند و مستمر، در حوزه فعالیت خویش، اقدام بهانجام تازه ترین پژوهش ها در خصوص مخاطب شناسی، نیازسنجی و نظرسنجی کرده و بابرنامه ریزی های سنجیده در جهت نفوذ و اقناع افکار عمومی و نهادینه کردن مشتریمداری در آن سازمان حرکت کند.
روابط عمومی می بایست با مشتری صادقانه تبادلاطلاعات کرده و به او بگوید توانایی سازمان متبوعه اش در این حد است و نه بیشتر ودر عین حال تمام توان خود را در جهت بهبود ارایه خدمات به کار گرفته است و اینموضوع را با توجه به گذشت زمان در آینده اثبات کند تا جریان اعتماد سازی اتفاقبیفتد.
روابط عمومی ها با افکار عمومی، یعنی نماینده بخش بزرگی از جامعه روبهرو هستند که باید تلاش کنند تا از طریق کاربرد روش های علمی و رعایت اصول اخلاقی درآن نفوذ کنند. پس لازم است گرایش ها، نگرش ها، فرهنگ، سطح تحصیلات، مشاغل، روحیات،هنجارها و ارزش های محلی و منطقه ای را بررسی و شناسایی کرده و برای چگونگی ارتباطو تعامل دوسویه برای رسیدن به نفع طرفین برنامه ریزی و اقدام کنند.
▪ و مهمترینوظایف هر روابط عمومی عبارت است از جمع‌آوری و تمرکز اطلاعات و اخبار مربوط بهفعالیتها ، اقدامات ، طرحها و برنامه‌های سازمان به‌منظور تنظیم گزارش ، خبر وسیاستهای خبری و تبلیغاتی و اجرای طرحهای ارتباطی و انتشاراتی و آماده نمودن اذهانعمومی با توجه به خط مشی کلی سازمان از طریق :
▪ شرکت در جلسات مهم هیأت امنا
▪ شورای معاونان و جلسات سیاستگذاری در سطح مدیران و معاونان رده اول سازمان
▪ ارتباط مستقیم و مستمر با مسؤلان
▪ شرکت در گردهمایی ها
▪ حضور درسفرهای داخلی و خارجی
▪ دریافت گزارش فعالیتها ، طرحها و برنامه‌های واحدهایمختلف سازمان ، صورتجلسات شوراها و مکاتباتی که ارزش اطلاع‌رسانی دارند.
▪ جمع‌آوری هر گونه اخبار اطلاعات مورد نیاز به روشهای تلفنی ، شفاهی ، مکاتبه‌اییارانه‌ای
▪ ارتباط مستقیم با مردم ، جراید ، خبرگزاریها ، رسانه‌های گروهیداخلی و خارجی .
▪ بررسی مطالب مطروح در رسانه‌های گروهی و مجامع عمومی درارتباط با فعالیتهای مستقیم و غیرمستقیم سازمان به‌منظور اطلاع‌رسانی ، انعکاس وپاسخگویی در صورت لزوم
▪ برقراری ارتباط با روابط عمومی سازمانهای دیگر ونهادهای دولتی برحسب ضرورت از طریق به‌کارگیری ابزار ارتباطی مناسب
▪ حضور درمراکز قانون گذاری و سیاست گذاری در سطوح ملی و ارتباط با نمایندگان مردم وسیاستگذاران پیرامون وظایف و عملکرد سازمان
▪ بررسی دیدگاهها و سنجش افکارعمومی مردم ، مخاطبان و خدمات گیرندگان در چهارچوب وظایف و در قالب طرحهای تحقیقاتیو ارائه نتایج حاصل به مسئولان سازمان به‌منظور اتخاذ روشهای اجرایی مطلوب و تدوینطرحها و برنامه‌های اجرایی و ارتباطی مناسب
▪ دریافت یا خرید کتب نشریات ،نوارهای صوتی و تصویری و اطلاعات و لوح ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و دیگر اطلاعات، اسناد و مدارک مورد نیاز ایجاد و اداره کتابخانه و آرشیو اطلاعاتی ، مطبوعاتی ،سمعی و بصری و رایانه‌ای مرجع در ارتباط با فعالیتهای سازمان و روابط عمومی باروشهای پیشرفته به‌منظور کاربردهای ارتباطی و استفاده همکاران سازمان
▪ پیگیریانجام به موقع وعده های مسؤولان سازمان به‌منظور انعکاس نتایج حاصل
▪ فراهمآوردن حسن ارتباط متقابل میان مردم و مسئولان سازمان از طریق برگزاری ملاقات عمومی، مصاحبه با رسانه‌های گروهی ، برپایی سخنرانیها - ترتیب سفرها ، بازدیدها وملاقاتها
▪ پشتیبانی ، تحلیل و توجیه ارتباطی طرحها و برنامه‌های اجرایی سازمانبه‌منظور روشن شدن اذهان عمومی.
▪ انعکاس فعالیتها ، برنامه‌ها و طرحهای سازمانبه مردم ، دولت و نهادها و سازمانهای داخل و خارج کشور از طریق :
۱) سخنگویسازمان
۲) تهیه و تدوین اخبار بیانیه‌ها اطلاعیه‌ها آگهی‌ها و پیامهای سازمان
۳) ترتیب نشر و انعکاس آن در رسانه‌های گروهی
۴)انتشار نشریه ادواری داخلیو چهارچوب قوانین مصوب
۵)انتشار نشریات ادواری و غیر ادواری برای عموم مخاطبان
۶) تهیه عکس اسلاید فیلم تیزر گزارش ، گزارش آگهی نوارهای صوتی و دیگرفعالیتهای سمعی و بصری و نوشتاری و رایانه‌ای از فعالیتهای سازمان آرشیو آنها وانعکاس و پخش آنها از طریق رسانه‌های گروهی .
۷) انتشار عملکرد سازمان وواحدهای مختلف آن در چارچوب قوانین مصوب
۸) برپایی نمایشگاههای گوناگون و شرکتدر نمایشگاههای مرتبط
۹) طراحی و اجرای فعالیتهای ارتباطی و تبلیغی کلان سازمان
▪ ایجاد حسن رابطه و جلب مشارکت بین کارکنان و مسئولان سازمان در ستاد ،واحدهای تحت پوشش و مراکز استانها از طریق :
۱)برقراری جلسات داخلی و ایجادنظام پیشنهادها و انتقادها و انعکاس پیشنهادها و انتقادهای کارکنان به مسئولان
۲) ایجاد وحدت رویه و نظارت بر حسن اجرای امور انتشاراتی ، تبلیغاتی و ارتباطیسازمان
۳) طراحی سازمان و شرح وظایف روابط عمومی برای بخشها و مؤسسات و واحدهایمختلف تحت پوشش سازمان و اصلاح و ارتقای سطح روابط عمومی های موجود
۴) اجرایامور نگارشی و هنری در زمینه‌های تبلیغاتی و انتشاراتی ستاد و سازمان مرکزی
۵) اجرا و ارائه خدمات و برنامه‌های فرهنگی تبلیغی و هنری در قالبهای گوناگون بههمکاران
۶) مطالعه ، بررسی - ارزیابی برنامه‌ریزی و تجهیز مستمر روابط عمومی وفعالیتهای آن به‌منظور ارتقای کیفیت و بهینه سازی فعالیتهای تبلیغاتی ، انتشاراتی وارتباطی براساس روشهای پیشرفته و به روز آموزش مستمر همکاران روابط عمومی و نیزتشکیل دوره‌هایا نشستهای توجیهی کوتاه مدت برای مدیران و کارکنان سازمان در زمینهروابط عمومی و ارتباطات و ارائه مشاوره و ارشاد واحدهای سازمان در این زمینه‌ها.
۷) مشارکت و برنامه‌ریزی جهت برگزاری سمینارها ، کنفرانسها، نمایشگاهها وکمیته‌های بازرگانی ، صنعتی ، تبلیغاتی ، فرهنگی ، هنری و فنی سازمان
۸)عقدقرارداد ، مجریان طرحهای روابط عمومی که به بیرون از سازمان سفارش داده می‌شوند.
۹) تهیه ، تنظیم و پیشنهادهای برنامه و بودجه سالانه روابط عمومی
۱۰) اجرایسایر امور مربوط که برحسب ضرورت از طریق بالاترین مقام سازمان برای اقدام ابلاغمی‌گردد.

وبگردی
کشتی قرآن مطلا سازگار با سیره نبوی یا سنت جاهلی
کشتی قرآن مطلا سازگار با سیره نبوی یا سنت جاهلی - خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر احساسات بسیاری را جریحه­ دار کرده است. اگربه جامعه و واقعیت ­های آن سری بزنیم چه می توانیم بگوییم؟ گیریم که قران مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط 100 خانوادۀ زیر فقر در جامعه، باز هم باید برخلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان(علیهما السلام) آنان را نادیده گرفت و به کاری ازین دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها