جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اتصال اینترنت به برق شهر


اتصال اینترنت به برق شهر
«اتصال به شبکه جهانی اینترنت تا مدتی دیگر تنها از طریق اتصال به خروجی های برق ممکن خواهد شد.»
این وعده ای است که دست اندرکاران برق در کشورهای اروپایی و آمریکایی به مشتریان جدید خود می دهند و خود نیز به دنبال راه اندازی این سرویس در تمامی کشورهای طرف قرارداد هستند.
با توجه به افزایش استفاده از اینترنت در سراسر جهان و هزینه های بالای این اتصال برای کاربران از قبیل خرید Modem، خرید کارت های اینترنت و در حقیقت بستن قرارداد با شرکت های ارائه دهنده اینترنت (ISP) در سراسر جهان و از طرفی مشکلات به وجود آمده در این اتصال مانند قطع و وصل شدن های مداوم، سرعت های پائین در بعضی از ساعات شبانه روز، محدودیت های تعریف شده برای کاربران و غیره، تمایل شرکت ها به راه اندازی این سرویس افزایش پیدا کرده است.
در این نوع اتصال برای دریافت و ارسال اطلاعات بر روی شبکه جهانی اینترنت شما تنها نیاز دارید که به برق شهری دسترسی داشته باشید. هم اکنون شرکت های بزرگی چون گوگل و آی بی ام مشغول آماده سازی تجهیزات و سخت افزارهای خود در جهت استفاده از این سرویس جدید هستند، به نظر کارشناسان این دو شرکت با راه اندازی این سرویس و در اختیار گذاشتن آن برای کاربران به سرعت به شمار استفاده کنندگان از اینترنت افزوده خواهد شد و حتی در کشورهای فقیر نیز مردم به سوی استفاده از اینترنت روی خواهند آورد.
به علاوه با توجه به درآمد هنگفتی که از این راه نصیب شرکت های برق و مخابرات می شود، این دسته از شرکت ها نیز کارشناسان خود را برای راه اندازی سریع تر این تکنولوژی تشویق می کنند. طبق پیش بینی های انجام گرفته درآمد حاصل از خطوط اینترنت پرسرعت از طریق کابل های برق به ۱۴‎/۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ خواهد رسید که رقم قابل توجهی برای کشورها و شرکت های درگیر در این حوزه از فناوری خواهد بود و همین خود سبب شده که بسیاری از شرکت های اروپایی و آمریکایی سرمایه گذاری عظیمی را در این حوزه انجام دهند.
این سرویس هم اکنون به صورت آزمایشی در چند کشور اروپایی آغاز شده است و بزودی با فراهم آمدن زیرساخت های لازم در سایر کشورها خصوصاً کشورهای آمریکایی نیز قابل دستیابی خواهد بود. از مهمترین مزیت های این سرویس سرعت بالای ارسال و دریافت اطلاعات (Send & Recive) است به گونه ای که نسبت به سرویس های dialup معمولی سرعتی تقریباً سه برابر دارد که تقریباً هم سرعت سرویس های DSL رایج است اما با هزینه ای به مراتب کمتر از سرویس های DSL رایج.
گروهی از کارشناسان معتقدند که این سرویس جدید بر روی بسترهای مخابراتی سبب ایجاد اختلال در امواج رادیویی خواهد شد و مشکلاتی را برای دریافت کننده های تلویزیونی و رادیویی فراهم خواهد آورد اما شرکت های ارائه دهنده برق و مخابرات این قضیه را منتفی دانسته و اعلام کرده اند که هیچ گونه مشکلی در فرایند خدمات رسانی سرویس های جاری برای مشترکان به وجود نخواهد آمد و این نگرانی کاملاً بی مورد است.
از دیگر نکات مهم هزینه های اشتراک این سرویس خواهد بود که با توجه به پیش بینی های صورت گرفته ۲۰ دلار در هر ماه خواهد بود و شما با پرداخت این ۲۰ دلار امکان استفاده از اینترنت را در منزل و یا دفتر کار خود تنها با داشتن برق شهری خواهید داشت. به علاوه شما محدودیتی در تعداد اتصال نخواهیدداشت به بیانی دیگر مانند اینترنت فعلی که شما به ازای هر اتصال باید هزینه ای جداگانه به شرکت ISP پرداخت نمایید، در این نوع از اتصال تنها با پرداخت هزینه شارژ ماهیانه شما به صورت نامحدود (از نظر تعداد و از نظر زمان) امکان استفاده از اینترنت را دارید و تنها باید هزینه قطعات سخت افزاری مورد نیاز را جهت اتصال هر کامپیوتر به شبکه بپردازید در صورت ارائه این سرویس به صورت وسیع تر تولید الکتریسته باید گسترده تر شده و به وسیله سرویس های Valueadded خاص مانند قرائت خود کار اندازه از راه دور، طرح شناسایی تعرفه و غیره در اختیار کاربران بیشتری قرار گیرد.
این تکنولوژی قادر است به عنوان جایگزینی حقیقی و تمام عیار برای شبکه های مخابرات بین المللی از جمله سرویس های صوتی، سرویس های دیتا و فاکس مورد استفاده قرار گیرد.
این موضوع به دلیل جذابیت و سودآوری فراوانی که دارد در کشور آمریکا از سوی گروهی با نام Home Plug Alliance پیگیری می شود و در اتحادیه اروپا نیز در طرح تکنولوژی های جامعه اطلاعاتی (ISI) گروهی مشغول فعالیت بر روی آن است و در این میان نیز شرکت های مخابراتی کشورهای اتحادیه اروپا در حال راه اندازی پروتکل های مورد قبول کشورهای عضو برای راه اندازی سریع تر این سرویس هستند، برای اختصاص فرکانس و تعیین سطح محدودیت ها، راه حل هایی در حال پیاده سازی است و با توجه به این که مخابرات روی شبکه های قدرت به طور اساسی Wire borne می باشد، مقایس های مناسبی برای جلوگیری از تشعشع سیگنال های غیرمجاز به دست آمده است و این شرکت ها هم اکنون در تلاش هستند تا راه حل هایی که نتیجه آن سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) باشد، بیابند.
نویسنده: وحید نقشینه
منبع: روزنامه ایران
منبع : راسخون


همچنین مشاهده کنید