یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

عنوان مرد سال هم به کریس رونالدو رسید


عنوان مرد سال هم به کریس رونالدو رسید
همان طور که پیش بینی می شد کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی منچستر یونایتد در اولین ساعات صبح دیروز در مراسم سالانه فیفا که در شهر زوریخ سوئیس برپا شد، از سوی این نهاد و به واقع با آرای مربیان و کاپیتان های تیم های ملی فوتبال جهان، به عنوان مرد سال (۲۰۰۸) این رشته انتخاب شد. او که پیشتر جایزه معتبرتر «توپ طلا» را هم به نشانه انتخاب به عنوان مرد برتر سال اروپا برده بود، در این نظرسنجی، مسی، تورس ، کاکا و ژاوی را که ۴کاندیدای اصلی دیگر این عنوان بودند، به رده های دوم تا پنجم تنزل داد.
وی دراین مراسم که نامداران فوتبال جهان شامل علی دایی سرمربی تیم ملی ایران هم حضور داشتند و جایزه خود را از سپ بلاتر رئیس سوئیسی فیفا و په له سلطان بازنشسته و برزیلی این ورزش دریافت داشت، با تشکر از همبازیانش این عنوان را به خانواده و دوستانش هدیه کرد و فتح جام قهرمانان باشگاه های اروپا در سال پایان یافته را بهترین خاطره خود خواند. او از الکس فرگوسن مربی منچستر یونایتد هم تقدیر کرد و گفت از او چیزهای زیادی یاد گرفته و وجود وی را یک غنیمت برای خود و یارانش در اولدترافورد شمرد. با این حال، مهاجم سابق اسپورتینگ لیسبون نقش اول را در توفیق های یونایتد در فصل گذشته ایفا کرد و برپایه ۴۲ گل او بود که این تیم لیگ برتر انگلیس را هم برای دومین سال متوالی فتح نمود و خود او با بازی های فنی فوق العاده اش تماشاگران و حریفان را مسحور کرد.
● غیرممکن
در عین حال باید اذعان داشت که رونالدو در این فصل درخشش گذشته را نداشته است و حتی یکشنبه شب این هفته که منچستر به دلیل ضعف بیش از حد چلسی یک بازی مهم لیگ برتر انگلیس را ۰-۳ از این حریف «نزول کرده» برد، او کار بزرگی را صورت نداد. با این وجود روحیه عالی برخاسته از این برد رونالدو را وادار و تشویق به پایه ریزی ایامی بهتر برای خود در ادامه فصل جاری و تکرار دستاوردهای فصل گذشته خود کرده است. او در فردای ارج گذاری فیفا بر دستاوردهای کلان سال گذشته خود می گوید:«یک بازیکن را در این ورزش به من نشان بدهید که توانسته باشد سه چهار سال متوالی کارهای مهم صورت دهد و این همه مدت در اوج بماند. این کار تقریباً غیرممکن است. من فصل پیش فوق العاده ظاهر شدم و این فصل هم بد نبوده ام، اما طبعاً تکرار کارهای آن فصل برایم امکان پذیر نشده است. با این که ۲‎/۵ ماه مصدوم و دور از صحنه بودم، بازگشته ام و ۱۰ گل هم زده ام. مشکل این است که مردم انتظار دارند دائماً بهتر شوم و بالاتر از گذشته ظاهر شوم و این اصلاً آسان نیست، بخصوص اگر در گذشته کارنامه ای همچون من را به جا گذاشته باشید. در مورد تعداد گل های زیادم در فصل گذشته و این که امسال به همان میزان گل نزده ام، بحث های زیادی شده، اما مطمئنم که توان انجام این کار ذاتاً در من هست و در یکی دو سال آینده دوباره به همان میزان گل خواهم زد.»
● زیر ذره بین
اما به اعتقاد ستاره پرتکنیک و ماهر یونایتد بزرگترین دشواری کار او این است که مردم توقعاتی کمرشکن از وی دارند و یک لحظه هم او را رها نمی کنند و به همین خاطر است که «کریس رونالدو بودن» بسیار سخت می نماید. «معضل من در این نکته نهفته است که بیش از حد زیر ذره بین قرار دارم و کافی است یکی دو اشتباه مرتکب شوم و چنان مهم قلمداد می گردد که غیرقابل وصف است. حملات و انتقادات آنها بابت همان اشتباه سهوی چنان زیاد و بیرحمانه می شود که به وصف نمی آید. البته وقتی به یک ستاره در حرفه تان بدل می شوید، باید انتظار این طرز برخوردها با خود را داشته باشید. زندگی همین است و باید با آن وفق یافت. عجیب است که مردم در نگاه شان به سمت من ، ابتدا جست وجو می کنند تا عیب هایی را بیابند و به واقع خواسته شان ایراد گرفتن است و نه دیدن نقاط قوت کار من. با این اوصاف من محکوم به خوب بازی کردن در تمام لحظات هستم و اگر جز این باشم دمار از روزگارم درخواهند آورد. شاید عده ای فکر کنند که بسیاری از موفقیت هایم در فصل گذشته تصادفی بوده است، اما این طور نیست و من قادر به تکرار بسیاری از آن کارها هستم. اینکه هر روز در بالاترین سطح خود باشید، تقریباً غیرممکن است اما این را می دانم که به لحاظ پیشرفت در بازی، هر روز کامل تر و تبدیل به بازیکن بهتری می شوم.
به این خاطر است که مدعی ام رونالدوی کنونی کامل تر از رونالدوی فصل پیش است، هرچند روند تکاملی من بسیار دشوار و پرزحمت و لمس آن برای سایرین سخت است. برای من افتخاری بزرگ است که امسال هم عنوان مرد سال فیفا را برده ام و هم به توپ طلا رسیده ام ولی این پایان کار من نیست و باید به خاطر خواست و علاقه مردم از این پس به اندازه فصل گذشته موفق باشم و حتی بالاتر از آن زمان ظاهر شوم.»
● دایی و باقری به مسی رأی دادند
سرمربی و کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورمان در مراسم انتخاب برترین بازیکن سال ۲۰۰۸ جهان به مسی مهاجم آرژانتینی بارسلونا رأی دادند. در مراسم زوریخ همان طور که پیشتر آمد، دایی سرمربی تیم ملی ایران و عضو کمیته فنی فیفا هم حضور داشت و به ترتیب مسی، رونالدو و کاکا را به عنوان بهترین بازیکنان سال ۲۰۰۸ فوتبال جهان انتخاب کرد.همچنین کریم باقری به عنوان کاپیتان تیم ملی کشورمان در این رأی گیری همانند دایی عمل کرد و به ترتیب به مسی، رونالدو و کاکا را در رده های اول تا سوم قرار داد.نکته جالب توجه در این رأی گیری این است که سرمربیان تیم های برزیل، آرژانتین، اسپانیا و پرتغال به ستارگان کشور خود رأی نداده اند.در زیر آرای مربیان و کاپیتان های برخی تیم های مطرح جهان در انتخاب برترین بازیکنان سال ۲۰۰۸ فوتبال دنیا را می خوانید:
● سر مربیان
▪ دونگا (برزیل): رونالدو، تورس و آرشاوین
▪ مارادونا (آرژانتین): رونالدو، ابراهیموویچ و آدبایور
▪ کاپه لو ( انگلستان): رونالدو، مسی و تورس
▪ لیپی ( ایتالیا): مسی، رونالدو و تورس
▪ دل بوسکه (اسپانیا): رونالدو، مسی و جرارد
▪ یوآخیم لو (آلمان): مسی، ژاوی، تورس
▪ کارلوس کرش (پرتغال): ژاوی، کاکا و ابراهیموویچ
● کاپیتان ها
▪ لوسیو (برزیل): رونالدو، جرارد و تورس
▪ ماسکرانو (آرژانتین): رونالدو، تورس و جرارد
▪ جان تری ( انگلستان): ژاوی، تورس و رونالدو
▪ کاناوارو (ایتالیا): رونالدو، کاسیاس و ابراهیموویچ
▪ کاسیاس (اسپانیا): اتوئو، جرارد و مسی
▪ بالاک (آلمان): تورس، رونالدو و جان تری
▪ نونو گومژ (پرتغال): فان نیستلروی، دروگبا و اتوئو
● رده بندی مردان سال (۲۰۰۸) فوتبال جهان از دیدگاه فیفا
۱) کریستیانو رونالدو از پرتغال ۹۳۵ امتیاز،
۲) لیونل مسی از آرژانتین ۶۷۸ امتیاز،
۳) فرناندو تورس از اسپانیا ۲۰۳ پوئن،
۴) کاکا از برزیل ۱۸۳ امتیاز،
۵) ژاوی از اسپانیا ۱۵۵ امتیاز،
۶) استیون جرارد از انگلیس ۹۸ پوئن،
۷) ساموئل اتوئو از کامرون ۵۸ امتیاز،
۸) ایکر کاسیاس از اسپانیا ۴۹ پوئن،
۹) آندرس اینی یسنا از اسپانیا ۳۷ امتیاز،
۱۰) داوید ویا از اسپانیا ۳۷ پوئن.
● فاتحان عنوان مرد سال فیفا از آغاز تا امروز
▪ ۱۹۹۱- لوتار ماتیوس(ملیت: آلمان - باشگاه: اینترمیلان)
▪ ۱۹۹۲- مارکو فان باستن (هلند - آث میلان)
▪ ۱۹۹۳- روبرتو باجو (ایتالیا - یوونتوس)
▪ ۱۹۹۴- روماریو(برزیل - بارسلونا)
▪ ۱۹۹۵- ژرژ وه آ (لیبریا - پاری سن ژرمن و آث میلان)
▪ ۱۹۹۶- رونالدو(برزیل - آیندهوون و بارسلونا)
▪ ۱۹۹۷- رونالدو (برزیل - بارسلونا و اینترمیلان)
▪ ۱۹۹۸- زین الدین زیدان (فرانسه - یوونتوس)
▪ ۱۹۹۹- ریوالدو (برزیل - بارسلونا)
▪ ۲۰۰۰- زین الدین زیدان (فرانسه - یوونتوس)
▪ ۲۰۰۱- لوئیس فیگو(پرتغال - رئال مادرید)
▪ ۲۰۰۲- رونالدو (برزیل - اینتر میلان و رئال مادرید)
▪ ۲۰۰۳- زین الدین زیدان (فرانسه - رئال مادرید)
▪ ۲۰۰۴- رونالدینیو (برزیل - بارسلونا)
▪ ۲۰۰۵- رونالدینیو (برزیل - بارسلونا)
▪ ۲۰۰۶- فابیو کاناوارو (ایتالیا - یوونتوس ورئال مادرید)
▪ ۲۰۰۷- کاکا(برزیل - آث میلان)
▪ ۲۰۰۸- کریستیانو رونالدو (پرتغال - منچستریونایتد)
● عنوان برترین فوتبالیست زن سال به برزیل رسید
در مراسم دوشنبه شب فیفا عنوان برترین فوتبالیست زن سال جهان نیز برای سومین بار متوالی به مارتا از برزیل رسید. او که ۲۴ سال دارد و در سال ۲۰۰۷ برزیل را به فینال جام جهانی زنان رساند و در المپیک های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ نیز همراه با تیم ملی کشورش به مقام دوم فوتبال زنان دست یافت، در عضویت باشگاه «اومیا»ی سوئد است، اما بزودی به تیم «سول» امریکا خواهد پیوست.
● جایزه ویژه فیفا به فلسطین
کشور فلسطین جایزه توسعه فیفا در سال ۲۰۰۸ را طی مراسم سالانه این نهاد از آن خود کرد. کشور فلسطین که چندی پیش ورزشگاه جدید خود به نام الرام را افتتاح کرده و نخستین دیدار بین المللی خود را در این ورزشگاه برگزار کرده بود توانست جایزه پیشرفت و توسعه را از آن خود کند. سپ بلاتر پس از اعطای جایزه فیفا به فلسطین گفت: «این جایزه برای تقدیر از وظیفه دشواری است که فلسطینی ها در راستای زنده نگه داشتن فوتبال خود بر دوش داشتند و این وظیفه به درستی به انجام رسید. ما همچنین از همکاری فوتبال فلسطین با فیفا جهت ساخت نخستین ورزشگاه بین المللی و استاندارد در کرانه باختری تقدیر می کنیم.»
● جایزه بازی جوانمردانه به ترکیه و ارمنستان رسید
همچنین فدراسیون های فوتبال کشورهای ارمنستان و ترکیه جایزه بازی جوانمردانه فیفا در سال ۲۰۰۸ را طی مراسم فوق از آن خود کردند. این جایزه به سبب تلاش های این دو فدراسیون در راستای ایجاد روابط حسنه میان دو کشور ارمنستان و ترکیه که هیچگونه روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند، اهدا شد. میشل پلاتینی رئیس یوفا و رئیس اجرایی فیفا به همراه سنس ارزیک یکی دیگر از مدیران اجرایی فیفا این جایزه را به فدراسیون های فوتبال دو کشور اعطا کرد.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی