سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


چند می‌گیری خانه‌تکانی کنی؟


چند می‌گیری خانه‌تکانی کنی؟
هر سال، همین موقع‌ها، نزدیکی‌های عید که می‌شود، خانواده‌ها سخت به تکاپو می‌افتند و خرید لباس، خوراکی‌های مخصوص عید، نظافت منزل، شستن فرش‌ها، سر و سامان دادن به گل و گیاهان باغچه، تعمیر خرابی‌های خانه و خیلی کارهای دیگر را انجام می‌دهند. اما این همه کار برای خیلی‌ها سخت و وقت‌گیر است؛ مثلا زوج جوانی که شاغلند و فرزند کوچکی هم دارند یا پدربزرگ و مادربزرگ پیری که از پس کارهای روزانه‌شان هم به زحمت برمی‌آیند چگونه می‌توانند ظرف مدت یک ماه یا کمتر به تمام این امور بپردازند؟ ...
اینجاست که سر و کله شرکت‌های خدماتی پیدا می‌شود؛ شرکت‌هایی که کارهای زیادی از نظافت منزل و شستشوی فرش و مبل تا‌ باغبانی و تعمیرات را انجام می‌دهند و دسترسی به آنها هم بسیار آسان است. اما مساله این است که باید چه توقعی از این شرکت‌ها و کارگران‌شان داشته باشیم؟ و از آن مهم‌تر: برای انتخاب یک شرکت خدماتی مناسب چه معیارها و ملاک‌هایی را در نظر بگیریم؟ نکته‌های زیر می‌تواند کمک‌تان کند.
۱) فقط با موسساتی که مجوزکار دارند و در آگهی‌شان برخورداری از این مجوز قید شده، تماس بگیرید و تقاضای کارگر کنید.
۲) از کارگر یا کارگرانی که به منزل‌تان می‌آیند بخواهید کارت بهداشت‌شان را به شما نشان دهند.
۳) خدماتی که آنها می‌توانند به شما ارایه دهند این موارد است: شستن درها و دیوارها، حمام وسرویس‌ بهداشتی، تمیز و مرتب کردن وسایل داخل بوفه، کمدها و کابینت‌ها و شستن و تمیز کردن راه‌پله، لوسترها و کارهایی از این قبیل.
۴) اگر آنها در هنگام کار به صورت اتفاقی یا عمدی خسارتی به وسایل منزل شما وارد کنند، شما می‌توانید سریعا با شرکت مورد نظر تماس گرفته و از آنها ادعای خسارت کنید و آن شرکت موظف به پرداخت کامل خسارت است.
۵) بعضی‌ها بیشتر از ۸ ساعت کار دارند و با کارگر به توافق می‌رسند که به کارش ادامه دهد بدون اینکه شرکت را در جریان بگذارند تا از این طریق پول اضافه کار به طور کامل نصیب خود کارگر شود اما این افراد باید بدانند که اگر بعد از ۸ ساعت اتفاق یا حادثه‌ای برای وسایل منزل یا خود کارگر یا حتی درگیری بین کارگر و مشتری پیش بیاید، شرکت به هیچ عنوان مسوولیتش را قبول نمی‌کند.
۶) کارگری که به منزل شما می‌آید باید نیم ساعت وقت برای صرف ناهار داشته باشد.
۷) اگر در ساعات اولیه حس کردید که از کارگرتان راضی نیستید، می‌توانید با شرکت تماس گرفته و تقاضای کارگر دیگری نمایید و شرکت موظف است بدون دریافت هیچ‌گونه وجهی از آن کارگر بخواهد که خانه را ترک کند و فرد جدیدی را برای ادامه کار به منزل‌تان بفرستد.
۸) کارگران وظیفه دارند وسایل مورد نیاز برای کار شما را با خودشان همراه بیاورند؛ شما هم بهتر است قبل از آمدن آنها تمام وسایل لازم از جمله چند دستمال نخی، ظرفی برای خیساندن دستمال‌ها، چارپایه، تی و دیگر چیزهای لازم را آماده کنید و اگر درخانه این وسایل را ندارید، در تماس‌تان به موسسات خدماتی بگویید تا همراه با کارگر، این وسایل مورد نیاز را هم بفرستند.
۹) حتما قبل از آمدن کارگر به منزل‌تان سر دستمزد و هزینه کار مخصوصا در کارهایی مثل باغبانی و شستن مبلمان و تابلوفرش به توافق برسید.
۱۰) اگر می‌خواهید یک هفته یا ده روز قبل از عید برای کارهای نظافتی خانه‌تان کارگر خبر کنید، خیلی مطمئن نباشید که این کار را به راحتی انجام دهید. برای اینکه نزدیک عید دچار دردسر و استرس نشوید، بهتر است از حداقل یک ماه قبل برای روز مورد نظرتان از موسسه‌ای که می‌خواهید، کارگر رزرو کنید.
۱۱) سعی کنید حتی‌الامکان وقتی که کارگر به منزل‌تان می‌آید ۲ نفر در خانه باشید تا اگر کاری برایتان پیش آمد خانه بدون صاحب‌خانه نماند.
۱۲) برای انجام امور نظافتی منزل بهتر است ۲ کارگر خانم و آقا خبر کنید تا هم کارهایتان سریع‌تر پیش رود و هم بتوانید کارهای سنگین‌تر مثل شستن در و دیوار کف را به آقا و کارهایی مثل تمیز و مرتب کردن کابینت، بوفه و کمدها را به خانم بسپارید.
۱۳) قبل از آمدن کارگر به منزل، اشیای قیمتی‌تان را از جلوی دست بردارید.
۱۴) حواس‌تان باشد که گول نام شرکت‌هایی را که با شرکت‌های معتبر تشابه اسمی دارند نخورید.
۱۵) اگر قصد دارید فرش، موکت یا مبلمان‌تان را بشویید و خودتان هم نمی‌توانید این کار را بکنید، ۲ گزینه پیش‌رو دارید: یا آنها را به موسسات قالی‌شویی بسپارید یا برای شستن‌شان از موسسات خدمات منزل درخواست کارگر نمایید. اگر موسسات قالی‌شویی را انتخاب کردید، خوب است این نکات را رعایت کنید:
۱-۱۵) یادتان باشد کارگرانی که آنها می‌فرستند خودشان وظیفه تا کردن، بردن و دوباره آوردن و پهن کردن فرش‌ها را به عهده دارند.
۲-۱۵) اگر فرش شما سالم و بی‌عیب است، باید هنگامی که رسید دریافت فرش توسط کارگر را دریافت می‌کنید از او بخواهید تا در رسید عنوان کند که فرش هیچ‌گونه پوسیدگی یا پارگی ندارد؛ تا در صورتی که هنگام مراحل مختلف شستشو آسیبی به فرش شما رسید بتوانید ادعای خسارت کنید.
۳-۱۵) حتما موقع تحویل گرفتن فرش، آن را جلوی کارگران، باز و به دقت بررسی کنید تا آسیبی ندیده باشند.
۴-۱۵) اگر فرش شما پاره یا پوسیده شده است، می‌توانید ضمن درخواست شستشو از آنها بخواهید کار تعمیر و رفع پارگی و پوسیدگی فرش را هم انجام دهند.
۱۶) در مورد تابلو فرش هم شرکت باید یک کارشناس بفرستد تا بسته به جنس و اندازه تابلوفرش‌تان قیمت شستشوی آن را تعیین کند.
۱۷) اگر کف‌پوش منزل یا اتاق‌خواب‌تان موکت است، بهتر است چسب آنها را باز و روانه قالی‌شویی‌شان نکنید؛ زیرا بیشتر موکت‌ها پس از شستشو آب می‌روند و در این صورت شب عید متحمل یک هزینه اضافه دیگر هم می‌شوید.
۱۸) برای شستن موکت‌ها بهتر است از مراکز قالی‌شویی بخواهید آنها را در منزل‌تان بشویند. دستگاه‌های مکانیزه‌ای برای شستن موکت‌ها بدون جدا کردن‌شان از زمین وجود دارد که به راحتی موکت‌ها را می‌شویند و آب‌شان را می‌گیرند و فقط برای خشک شدن کامل‌شان باید حدود ۲۴ ساعت چیزی روی‌شان پهن نکنید. هزینه این کار برای هر متر مربع موکت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان است.
۱۹) اگر بخواهید از مراکز خدماتی منزل برای شستن فرش‌ها و موکت‌هایتان کارگر درخواست کنید، دستمزد کارگران برای شستن هر فرش بدون احتساب متراژ آن حدود ۴۰۰۰ تومان است و چون موکت‌ها را هم با شامپو فرش و بدون دستگاه می‌شویند هزینه‌اش حدودا ساعتی ۱۰۰۰ تومان است اما باز هم تاکید بر انتخاب قالی‌شویی است چون با انتخاب این روش، دیگر دردسر جمع کردن و پهن کردن فرش و دردسرهای زیر باران ماندن آن به دوش شما نمی‌افتد؛ هر چند که هزینه آن بیشتر از آوردن کارگر به منزل باشد.
۲۰) برای شستن مبل‌ها، مراکز خدماتی و قالی‌شویی‌ها هزینه یکسانی به شما ارایه می‌دهند؛ چون شستشوی مبلمان و صندلی‌های ناهارخوری و جلا دادن به میزهای آنها همه به وسیله دستگاه‌های مکانیزه انجام می‌شود که فقط کار تمیز کردن آنها را انجام می‌دهند.
۲۱) اگر مبلمان‌تان به تعمیرات نیاز داشته باشد باید نجار یا رویه‌کوب خبر کنید تا قبل از شستشو آنها را تعمیر کند.
۲۲) برخی موسسات، کارهای تعمیراتی و تاسیساتی مانند رنگ‌کاری، گچ‌بری، کاشی‌کاری، لوله‌کشی و کف‌سابی را در عرض چند ساعت یا چند روز برایتان انجام می‌دهند. کار این موسسات و ساعت کاری کارگرانشان برحسب نیاز شما متفاوت است اما باید بدانید کارگرانی که این امور را برای شما انجام می‌دهند، روزمرد هستند و دستمزد آنها بسته به نوع کار شما و مدت زمانی که برای انجامش وقت صرف می‌شود، محاسبه می‌شود.
ندا احمدلو
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید