جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دگرگونی مدارس با موج بلندفناوری


دگرگونی مدارس با موج بلندفناوری
کشورهای گوناگون طی سالهای اخیر به نقش فناوری در بهبود بازده آموزشهای علمی در مدارس نگاهی باریک بینانه داشته و با در نظر گرفتن نقش حیاتی کودکان در آینده جهان به گسترش تکنولوژیهای مورد استفاده در مدارس و تغییر مسیر روشهای قدیمی تدریس پرداخته اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مدرسه در کشورهای مختلف جهان از اصلی ترین و حیاتی ترین پایگاههای آموزشهای پایه به شمار می رود و به دلیل اینکه ذهن تازه نفس کودکان در این محیط و به واسطه دریافت آموزشهای مختلف شکلی جدید به خود می گیرد، مدارس به گونه ای زیربنای آینده یک کشور خواهند بود.
جهان در حال پیشرفت امروز به تدریج ساختمانها، اتاقهای ساده و محجوب و تخته سیاه های مدارس قدیمی را به دست فراموشی سپرده و با استفاده از معماری مدرن، فناوری و تکنولوژی سعی در چند منظوره کردن ساختمان مدارس، استفاده از جدیدترین تکنولوژی های آموزشی در تدریس و استفاده چند گانه از فضای مدرسه ها را دارد. تغییرات ایجاد شده در مدارس جدید در کشورهای مختلف جهان همه جانبه و در راستای یکدیگر خواهد بود. در چنین شرایطی وجود بحث هایی در رابطه با احداث ساختمانی چند اتاقه با عنوان مدرسه و یا حتی بحث بر سر رفتن یا نرفتن کودکان به مدرسه، بحثی آزار دهنده است که در برخی کشورها و شهرها از جمله برخی شهرهای کشور خودمان وجود دارد. معضلات اجتماعی- اقتصادی که می توان با فرهنگ سازی گسترده، اعطای تسهیلات مالی، توجه به ارزش بالای کودکان ایران زمین و استفاده از افراد دلسوز آنها را رفع کرد.
پیشرفتهای علمی کنونی در کشور به واسطه دانشمندانی صورت گرفته است که در همین مدارس قدیمی و چند کلاسه به تحصیل علم پرداخته اند اما نباید رشد سریع علم را در سطح جهان نادیده گرفت زیرا این رشد سریع تاثیری مستقیم بر ارتقا نیازهای انسانها حتی از نظر آموزشی داشته و در صورت موجود نبودن منابع تامین این نیازها در بلند مدت سطح علمی کشور را با افول مواجه خواهد شد.
سیستم محافظتی در برابر گردباد و سیستم ریلی برای حمل و نقل دانش آموزان معلول
از نمونه مدارسی که به تازگی و در راستای افزایش سطح تکنولوژی در امور تحصیلی تاسیس شده است، مدرسه ای با گنجایش ۲ هزار و ۱۰۰ دانش آموز در فلوریدای آمریکا است که به پیشرفته ترین تکنولوژی های روز مجهز است. از تجهیزات جالب توجهی که در این مدرسه به کار گرفته شده است می توان به سیستم محافظتی در برابر گردباد، تکنولوژی بهبود صوت و سیستم ریلی به منظور حمل و نقل دانش آموزان و یا کودکان معلول اشاره کرد. هر ۹۹ کلاس این مدرسه به سیستم صوتی و بلندگوهای سقفی مجهز است و معلمها در هنگام تدریس با استفاده از میکروفونهایی که بر روی یقه لباس آنها نصب می شود، نیازی به بلند صحبت کردن نخواهند داشت.
تقریبا از تمامی قسمتهای این مدرسه می توان به صورت وایرلس به اینترنت اتصال یافت و در هر یک از کلاسها ۴ رایانه و یک لپ تاپ قرار گرفته است. از دیگر تکنولوژی هایی که به منظور آموزش مورد استفاده قرار می گیرد، دوربینهای ویدیویی، نمایشگرها و صفحات نوشتاری هوشمند است که در اختیار تمامی دانش آموزان قرار داشته و آنها با نوشتن بر روی این صفحات می توانند برای دیگر دانش آموزان مشاهده نوشته خود را از طریق نمایشگر کلاس ممکن سازند.
مرکز اطلاعات، رستوران، لابراتوراهای رایانه ای و علمی، زمین های ورزشی، تنیش و ژیمناستیک از مراکز رفاهی-آموزشی این مدرسه است و دانش آموزان به خصوص دانش آموزان معلول برای رفتن از ساختمانی به ساختمان دیگر می توانند از سیستم حمل و نقل مدرسه استفاده کنند.
کشور هند نیز از کشورهایی است که به تازگی پی به اهمیت استفاده از فناوری در سیستم آموزشی مدارس خود برده و اقدام به ایجاد لابراتوارهای رایانه ای در بیش از ۴ هزار مدرسه در هندوستان کرده است. کشور هند قصد دارد بالغ بر ۶۰ هزار رایانه را با هزینه ای بالغ بر ۳۰ میلیون دلار تنها به منظور ارتقا تکنولوژی اطلاعات در میان دانش آموزان این کشور تهیه کرده و در اختیار مدارس خود قرار دهد.
آموزش در مدارس با تخته های الکترونیک
تخته های الکترونیک نیز از ابداعات جدیدی است که به منظور تسهیل فرایند آموزش در مدارس مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این تخته های هوشمند به زودی جایگزین تخته سیاه های قدیمی کلاسهای درس خواهند شد. در عین حال چهار قلم حساس الکتریکی به رنگهای سیاه، قرمز، سبز و آبی در کنار این تخته های هوشمند جای خالی گچهای رنگی را پر کرده و معلم می تواند با استفاده از تخته پاک کنی الکتریکی نوشته های خود را از سطح تخته پاک کند. این تخته هوشمند به رایانه متصل است و معلم حتی می تواند تنها با استفاده از انگشتان خود بر روی تخته بنویسد.
از دیگر توانایی های تخته هوشمند توانایی تشخیص کلمات نوشته شده و تبدیل آنها به حروف استاندارد چاپی است که در این صورت خواندن این کلمات برای دانش آموزان آسانتر خواهد شد. نمایش فیلم، صفحه کتاب، نقشه و همچنین برگزاری ویدئو کنفرانس از دیگر توانایی های تخته هوشمند عنوان شده است.
استفاده از معماری ساختمان مدارس به عنوان فضاهایی مناسب برای ذخیره انرژی، علاوه بر کمک به تامین انرژی مدارس می تواند ذهنیت کودکان را به سوی نیاز به منابع جدید و پاک انرژی و شیوه های مختلف تامین این نیاز سوق دهد. به همین دلیل در حال حاضر برخی از مدارس جهان از انواع تجهیزات انرژی پاک از قبیل صفحات خورشیدی به منظور تامین انرژی مورد نیاز قسمتهای مختلف مدرسه استفاده می کنند.
ساخت چنین مدارس مجهزی در جهان را می توان به عنوان قدمهای اولیه ارائه چنین راه حلهایی دانست و شاهد بود که کشورها با آینده نگری به سرمایه گذاری بر روی نسل جوان جوامع خود پرداخته اند. سوالی که در این میان پیش می آید این است که آیا کشور ما قصد ندارد با دیگر کشورها همگام شده و نه به منظور ارتقای سطح علمی مدارس کشور، بلکه به منظور رفع قسمتی از بحرانهای آتی جهانی با دیگر کشورها همگام شود؟
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید