شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

پیدا کنید تعداد کاربران اینترنتی را!


پیدا کنید تعداد کاربران اینترنتی را!
آیا فکر نمی‌کنیم که دادن اطلاعات و آمار ناصحیح آن هم از رسانه ملی، نه تنها وجهه وزارتخانه را خدشه‌دار می‌کند، بلکه می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها و محاسبات بلندمدت اشکال به وجود آورد؟ درست است که مدت زمانی را به عنوان مسئول و مدیر هستیم و باید بعد از ترک صندلی سابقه درخشانی از خود به جا گذاریم!، آما آیا این دلیل می‌شود که به قول استاد دانشگاهی آمارهای کوچه بازاری بدهیم؟
دیشب حول و حوش ۳۰/۹ شب در حالی که داشتم با کنترل تلویزیون کانال‌ها را جابجا می‌کردم، دیدم مسابقه ۱۰۱ نفر در حال پخش است. مسابقه تازه شروع شده بود و مجری برنامه که از دوبلورهای قدیمی و حرفه‌ای تلویزیون است و من صدایش را به شدت دوست دارم اعلام کرد که شرکت‌کنندگان امشب مسابقه از کارکنان شرکت مخابرات هستند. خوب کمی مشتاق شدم تا مسابقه را ببینم.
اگر این مسابقه را تاکنون ندیده‌اید، به طور خلاصه باید بگویم که در هر دوره ۱۰۱ نفر که معمولا از کارکنان نهاد و یا وزارتخانه‌ای هستند (که به نحوی اسپانسر آن برنامه هم می‌شوند) در مسابقه شرکت می‌کنند به این ترتیب که یک نفر به سئوالات جواب می‌دهد و بعد از وی جواب ۱۰۰ نفر مابقی نیز اعلام می‌شود بر اساس جواب‌های درست و غلط جایزه نهایی که میزانی پول است بین آن یک نفر و مابقی تقسیم می‌شود. البته چون هرگز مسابقه را تا آخر ندیده‌ام نمی‌دانم که نحوه توزیع پول چگونه است.
بگذریم. نکته جالبی در مسابقه دیشب بود که باعث شد این یادداشت را بنویسم. سئوال و جواب‌ها آغاز شد تا اینکه مجری برنامه این سئوال را مطرح کرد:
تعداد کاربران اینترنت در ایران چقدر است؟
الف) هجده میلیون نفر
ب) بیست و یک میلیون نفر
ج) هفده و نیم میلون نفر
با توجه به حوزه‌ای که در آن کار می‌کنم و در چند و چون تعداد کاربران دقیق اینترنت در ایران که تا این لحظه به طور دقیق هنوز مشخص نیست، قرار دارم طرح این سئوال کمی برایم عجیب بود. کنجکاو بودم تا جواب پاسخگو را ببینم. وی که یکی از مدیران ارشد مخابرات بود با لبخندی که بر لب داشت و با اطمینان کامل گفت: «من گزینه ۲ را انتخاب می‌کنم. تعداد کاربران اینترنت در ایران ۲۱ میلیون نفر است که البته من و همکارانم در مخابرات به این رقم قانع نیستیم و باید آن را افزایش دهیم!»
از اطمینان او در پاسخ به سئوالی چنین کمی خنده‌ام گرفت و متعجب شدم. به یاد اخباری افتادم که در آن بارها و بارها شرکت فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که آمار دقیقی از تعداد کاربران اینترنت در ایران نداریم. آخرین اخبار حاکی از آن بود که این شرکت با مرکز آمار ایران برای محاسبه به روز تعداد کاربران قرارداد بسته است.
طی آخرین اخبار که در اواخر دی ماه گذشته منتشر شد، سعید مهدیون، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با سیتنا، اعلام کرد که بر اساس قراردادی که با مرکز آمار ایران بسته شد کار محاسبه تعداد کاربران اینترنت بر اساس فرمول جدید آغاز شده است.
وی با بیان این که مرکز آمار ایران کار اطلاع‌رسانی را در این زمینه آغاز کرده است، گفته بود آمارگیری از تعداد کاربران اینترنت حداقل دو ماه زمان می‌برد. زمانی که آمارها از سوی مرکز آمار ایران اعلام شود باید جمع بندی نهایی بر روی آنها انجام گرفته و بعد نتیجه نهایی اعلام شود.
مهدیون این را هم گفت که انتظار می‌رود تا دو ماه ابتدایی سال آینده آمار دقیق تعداد کاربران اینترنت اعلام شود. معمولا محاسبه آمار در پایان سال صورت می‌گیرد تا تحولات با سال‌های گذشته دقیق‌تر ارزیابی شود. نیاز به محاسبه دقیق کاربران اینترنت در کشور به شدت احساس می‌شود.
خوب با این اوصاف و در این بازار آشفته اعداد و ارقام که نه تنها سامانی در حوزه IT که در دیگر حوزه‌ها هم ندارد، این سئوال مطرح است که این شرکت‌کننده محترم بر مبنای چه مستنداتی با این قاطعیت اعلام می‌کند که تعداد کاربران ۲۱ میلیون نفر است آن هم در حالی که مسئولین شرکت فناوری اطلاعات کرارا گفته‌اند که آمار دقیق و مستندی از تعداد کاربران نداریم و تازه به این هم قانع نیستند و باید آن را افزایش دهند!؟ البته باید این سئوال را از مسئولین مخابراتی پرسید نه از این شرکت‌کننده که جواب‌ها به وی ارائه شده است.
آیا به این فکر نمی‌کنیم که دادن اطلاعات و آمار ناصحیح آن هم از رسانه ملی، نه تنها وجهه وزارتخانه را خدشه‌دار می‌کند، بلکه می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها و محاسبات بلندمدت اشکال به وجود آورد؟ درست است که مدت زمانی را به عنوان مسئول و مدیر هستیم و باید بعد از ترک صندلی سابقه درخشانی از خود به جا گذاریم!، آما آیا این دلیل می‌شود که به قول استاد دانشگاهی آمارهای کوچه بازاری بدهیم؟
در طی دوره‌ای که در این حوزه کار کرده‌ام آمار و ارقام متفاوتی را از تعداد کاربران اینترنت در رسانه‌ها و از زبان مسئولین و کارشناسان مختلف دیده و شنیده‌ام، از ۷ میلیون و ۱۱ میلیون و ۴ میلیون تا ۱۸ میلیون و امروز هم ۲۱ میلیون. حالا خودتان پیدا کنید پرتقال فروش را!!!
اهدا سلطانعلی‌زاده
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید