چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ / Wednesday, 21 November, 2018

توصیه‌های طلائی «تغذیه»


توصیه‌های طلائی «تغذیه»
۱ – مهمترین نكته‌ی حفظ سلامتی، نوع غذای مصرفی روزانه است. به دو مورد زیر دقت كنید:
الف) در رژیم غذایی روزانه باید حتی المقدور از مواد غذائی گیاهی به جای مواد غذایی حیوانی استفاده شود.
ب) چون تأمین كننده انرژی بدن از سه منبع هیدرات كربن ، چربی و پروتئین است، لذا باید سعی شود روزانه ۵۰ درصد مواد غذایی به هیدرات كربن (منابع گیاهی) و ۲۵ درصد مواد غذایی به پروتئین و ۲۵ درصد دیگر به چربی‌ها اختصاص یابد.
۲ – از مصرف بی رویه چربی‌ها (جامد و مایع) جدا" باید خودداری كرد. چربی در مقایسه با سایر مواد غذایی، حامل بیشترین انرژی است (هر گرم چربی حاوی ۹ كیلو كالری انرژی است ولی پروتئین یا هیدرات كربن به ازای هر گرم، معادل ۴ كیلو كالری انرژی دارد). در نتیجه هر گرم چربی كه بیشتر از نیاز بدن مصرف شود، در بدن ذخیره شده و علاوه بر افزایش وزن، باعث تولید امراض و ناراحتی‌های مختلف می‌شود.
۳ – هم اكنون تصمیم بگیرید. از مصرف بی رویه غذا پرهیز كنید. دقت داشته باشید كه هنگام مصرف غذای روزانه، این كیفیت غذا است كه مطرح است، نه كمّیت آن. خداوند كریم می فرماید: « بخورید و بیاشامید ولی اسراف نكنید». غذاها به پیشگیری و درمان بیماری كمك می كنند. غذاها و میوه ها از شاهكارهای طبیعت هستند، مانند بسیاری از گیاهان دارویی كه اثرات معجزه آسایی در درمان بیماری ها دارند. مادران عزیز باردار باید توجه داشته باشند كه به طور كلی نباید برای دو نفر غذا بخورند بلكه باید به فكر دو نفر باشند.
۴ – تا آنجا كه ممكن است از مصرف گوشت قرمز كه خاصیت جذبی دارد بپرهیزید؛ زیرا در تولید مواد مضری مانند رادیكال های آزاد نقش به سزایی دارد. توجه داشته باشید كه بیشتر گوشت ها چربی دارند و هر چربی كه منشأ حیوانی داشته باشد، محتوی كلسترول است. افزایش میزان كلسترول در خون، سبب رسوب آن در دیواره رگ‌ها و به خطر انداختن سلامتی می‌شود.
۵ – باید به خاطر سپرد كه خانم‌ها بعد از دوران یائسگی، و آقایان، هیچگاه نباید مواد حاوی ویتامین C را همراه با غذا مصرف كنند. بهترین زمان مصرف ویتامین C قبل از غذا است. ویتامینC به خاطر داشتن خاصیت احیاء (ردوكسیون)، آهن موجود در مواد غذایی گیاهی را كه به حالت سه ظرفیتی است، به حالت دو ظرفیتی تبدیل می‌كند كه در این صورت، آهن اجازه ورود به جریان خون را می‌گیرد. افزایش آهن در خون سبب افزایش تولید رادیكال‌های آزاد و در آخر باعث پایداری هیدروكسیل رادیكال می‌شود. پس از آن وارد غشای دو جداره ای هسته سلول شده و با ایجاد جهش (موتاسیون) موجب تغییرات ژنتیكی در ساختار سلول می‌شود كه به این وضعیت«استرس اكسیداتیو» می‌گویند، در این حالت است كه احتمال بروز سرطان بالا می‌رود. بهترین راه مبارزه و جلوگیری از سرطان‌، مصرف ویتامین‌هایی از دسته آنتی اكسیدان است كه نقش بسیار مهمی در جذب رادیكال‌های آزاد دارند. این دسته عبارتند از: بتا كاروتن (ویتامین A)، توكوفرول (ویتامین E) و اسید اسكوربیك (ویتامین C). این سه آنتی اكسیدان قوی در هویج وجود دارند. مصرف آب هویج كه چند قطره شیر در آن ریخته باشیم، همراه ناهار بسیار مناسب است، البته بتاكاروتن در تفاله هویج موجود است. كلاً بتاكاروتن در میوه‌هایی كه نارنجی رنگ هستند وجود دارد.
۶ – به خاطر داشته باشید كه در طول روز، حداقل یك بطری آب را حتماً بنوشید و هیچ گاه برای رفع تشنگی از نوشابه‌های شیرین و مضّر استفاده نكنید. چای به خاطر وجود ماده‌ای به نام پلی فنول، نوشیدنی مفیدی است. پلی فنول ها با فعل و انفعالاتی كه در بدن تشكیل می‌دهند، مانع از جذب آهن های آزاد در جریان خون می‌شوند. اگر بیش از اندازه آب بنوشیم املاح مهم توسط ادرار شسته شده، از بدن دفع می‌شوند. روزانه ۲ لیتر آب برای مصرف شخص كافی است.
۷ – مصرف سبزیجات تازه، به ویژه پیاز و سیر را ، هرگز فراموش نكنید. مواد محلول در آب، مانند دی سولفید كه در پیاز وجود دارد و به راحتی از طریق سیستم جذبی روده وارد جریان خون می‌شود، با تبدیل به سولفید و تیول، با آهن‌های آزاد در خون، تشكیل گروه می‌دهد و مانع از زیاد شدن رادیكال های اكسیژنی می شود. مصرف میوه به صورت ناشتا باعث جذب تمام ویتامین های میوه در بدن می شود؛ چون معده خالی است. این كه قبل یا بعد ازغذا میوه مصرف كنیم، كار اشتباهی است و باعث به هدر رفتن ۷۰ در صد ویتامین‌های آن می‌شود. البته ممكن است ۱۰ در صد از افراد هم نتوانند با معده خالی میوه را تحمل كنند كه باید برایشان راه حلی پیدا كرد.
۸ - از غذاهایی استفاده كنید كه نیاز بدنتان را تأمین كند نه از غذاهایی كه به آنها علاقه‌مند هستید. «سقراط» پدر علم پزشكی گفته است: «تغذیه سالم، شفای همه دردها است».
۹ – تغذیه سالم زمانی مفید است كه همراه با سلامت روانی باشد. امروزه ثابت شده است كه خندیدن، بخشیدن و فراموش كردن سه دلیل مهم برای سلامت روح و روان انسان، و پایه اساسی برای تغذیه سالم است.
۱۰ – تغذیه سالم هیچ وقت به یك بدن مضطرب كمك نخواهد كرد.
ـ مشكلات تغذیه‌ای ایرانی‌ها:
۱- مشكل اصلی، مصرف چربی در حد بالا است. باید چربی‌های حیوانی را كنار گذاشت و از چربی‌های گیاهی استفاده ی بیشتری كرد . البته در گروه چربی‌های گیاهی كه شامل اسیدهای چرب اشباع شده و اشباع نشده است، نباید اسیدهای چرب اشباع شده (جامد) را استفاده كرد. باید از روغن مایع آفتابگردان یا روغن زیتون استفاده نمود.
۲- مصرف زیاد شیرینی نیز یكی از مشكلات بزرگ است كه هنوز هم وجود دارد ؛ تهیه و پخت نامناسب نان در كشور، مصرف بی اندازه نوشابه، افراط در مصرف گوشت قرمز در برخی خانواد ه های مرفه، استفاده نامناسب از روغن جهت سرخ كردنی‌ها و بالاخره نامطلوب بودن الگوی پخت غذا در كشور از دیگر مشكلات تغذیه‌ای ایرانی‌هاست.
برای اینكه روغن‌ها دچار اكسیداسیون و سوختگی نشوند، باید هنگام سرخ كردن، كمی آب در روغن اضافه كرد كه حالت بخار پز پیدا كند.خود را دوست داشته باشید و سلامتی خود را با عمری طولانی بیمه كنید.

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

نقش آهن در ریزش مو

نقش آهن در ریزش مو
ریزش مو یكی از شایع‌ترین دلایل مراجعه افراد به كلینیك‌های پوست و مو است كه به علت‌های مختلفی بروز می‌كند كه از آن جمله می‌توان به موارد ژنتیك، هورمونی، تغذیه‌ای، بیماری‌های داخلی نظیر كم كاری تیروئید، مصرف دارو ها، شیمی درمانی، حاملگی، گرفتن رژیم‌های سخت، استرس و خستگی زیاد و استفاده مداوم از رنگ مو اشاره كرد.
گرفتن رژیم های سخت كاهش وزن، كمبود پروتئین و اسید‌های چرب ضروری كه بدن قادر به تولید آن نیست و حتماً باید از طریق غذا به بدن برسند و استفاده از قرص‌های لاغری از دیگر علل ریزش مو هستند كه قابل پیشگیری و درمان است. شایع‌ترین علت ریزش مو در خانم‌ها از سنین نوجوانی تا میانسالی كمبود آهن است كه با مصرف غذا‌های حاوی آهن یا قرص آهن برطرف می‌شود. كم خونی ناشی از فقر آهن بر روی تمام سلول‌های بدن از جمله فولیكول‌های مو تأثیر می‌گذارد و باعث وقفه در رشد مو‌ها و ریزش آنها می شود.استفاده از قرص‌های آهن راه خوبی برای رفع این عارضه است، اما مصرف غذاهای آهن دار در پیشگیری و درمان این مشكل نقش عمده‌ای ایفا می كند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، تخم مرغ، حبوبات به‌ویژه عدس و لوبیا و سبزی‌های برگ سبز نظیر اسفناج منبع خوبی از آهن هستند و مصرف متعادل آنها طی روز تاثیر مثبتی در جلوگیری از ریزش مو می‌گذارد. نیاز روزانه بدن بزرگسال به آهن ۱۰ میلی گرم است كه در دوران بارداری و شیردهی افزایش می‌یابد، لذا مصرف قرص‌های آهن طی این دوران ضرورت می‌یابد.عامل مهم دیگر در افزایش جذب آهن ترك عادات غذایی ناپسند نظیر خوردن چای بلافاصله پس از غذا است كه نقش مهمی در ایجاد فقر آهن دارد و نهایتاً مهم‌ترین و بهترین روش برای جذب آهن خوردن منابع غنی از ویتامین ث نظیر مركبات به ویژه لیمو و سبزی های تازه به همراه غذا است. در هر حال این نكته را فراموش نكنید كه تنها درصد كمی از ریزش مو به عوامل تغذیه‌ای برمی‌گردد و مهم ترین عامل آن بیماری‌های داخلی است كه باید سریعاً شناسایی و درمان شوند.

وبگردی
تهدید امنیتی جدید به نام پرایدساز
تهدید امنیتی جدید به نام پرایدساز - هشدار می‌دهم اگر تا دو هفته آینده با افزایش قیمت خودرو موافقت نشود تولید خودرو در جاده مخصوص کرج را متوقف می‌کنیم و سیل بیکاران روانه جامعه خواهند شد!
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی - با اینکه عوامل اطلاعاتی عربستان، پیش از آغاز عملیات بازداشت و قتل خاشقجی، دوربین‌های امنیتی را از کار انداختند، اما روز گذشته تصاویر زیر در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی سایت‌های عربی مخالف رژیم سعودی منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که این تصاویر، واقعاً مربوط به این جنایت است، یا اینکه آن را شبیه‌سازی و صحنه‌سازی کرده‌اند. و همینطور هیچ مرجع رسمی این تصاویر را تایید نکرده است.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.