شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

برای کاهش خطرات غذای سرخ کرده


برای کاهش خطرات غذای سرخ کرده
بسیاری از آمریكایی ها هنوز نمی دانند كه سرخ كردن غذا اصلاً كار مناسب و خوبی نیست. خطر ابتلا به سرطان در اثر مصرف غذای سرخ كرده واقعاً جدی است. البته بستگی به این دارد كه چگونه غذا سرخ شود و چه غذایی سرخ شود.
مشكل اصلی كه از قدیم الایام برای سرخ كردن وجود داشته، سرخ كردن گوشت قرمز با حرارت زیاد است. پروتئین های ماهیچه گوشت قرمز، مرغ و غذاهای دریایی در اثر حرارت زیاد تركیبی به نام «هیدروسایكلیك آمینز» (HCAs) تولید می كنند كه سرطان زا است. (HCAs) باعث تخریب DNA ژن های بدن می شود كه این عمل ابتدای پروسه رشد سرطان در بدن است كه این تركیب بیشتر باعث ایجاد سرطان معده و روده می شود.
تحقیقات نشان می دهد كسانی كه از گوشت قرمز (بره، گوسفند و...) كبابی به مقدار زیاد استفاده می كنند، دو برابر افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به پولیپ های روده بزرگ قرار دارند كه پولیپ روده بزرگ می تواند رشد كند و به سرطان تبدیل شود. این تركیب سرطان زا حتی از طریق جریان خون می تواند به نقاط دیگر بدن رفته و باعث سرطان های دیگر و سرطان سینه نیز بشود.
غذا را در حرارت كم و پایین بپزید
ساده ترین راه برای كاهش تركیب (HCAs)، پختن گوشت در درجه حرارت و دمای كم است، مثل پختن در داخل فر یا آب پز كردن.
اگر همچنان علاقه مند هستید كه غذا را سرخ كنید، شعله گاز را خیلی كم كنید و منتظر شوید تا غذا كم كم سرخ شود و رنگ گوشت تغییر كند. اگر شعله را زیاد كنید و غذا را سرخ كنید، از گوشت یك زغالی متشعشع می شود كه این زغال دارای تركیب سرطان زا است. سرخ كردن غذا در ماهی تابه یكی دیگر از روش های پختن است كه باید در حرارت كم صورت گیرد. تحقیقات نشان می دهد سرخ كردن گوشت در ماهی تابه با حرارت زیاد، تنها دو دقیقه طول می كشد، در صورتی كه پروسه تولید تركیب (HCAs) با این مدت حتی در دمای متوسط نیز صورت می گیرد.
یك راه دیگر برای سرخ كردن و كاهش تولید تركیب (HCAs) وجود دارد؛ خواباندن گوشت در ماست یا آبلیمو و ترد كردن آن قبل از سرخ كردن تولید تركیب (HCAs) را تا ۹۶ درصد كاهش می دهد.
از سبزیجات، مرغ و ماهی استفاده كنید
مؤسسه مبارزه با سرطان در آمریكا توصیه می كند كه نباید در هفته بیش از ۸۵ گرم گوشت قرمز مصرف كنیم. یكی دیگر از روش های مؤثر در كاهش سرطان، وقتی كه غذا را سرخ می كنیم، این است كه نوع غذایی را كه می خواهیم سرخ كنیم تغییر دهیم. مثلاً از ماهی و یا مرغ پوست كنده استفاده كنید و چنانچه قصد مصرف گوشت قرمز را دارید، آن را كبابی كنید و سعی كنید از سرخ كردن آن بپرهیزید. می توانید برای كبابی كردن گوشت از سبزیجات نیز استفاده كنید.
اما بهتر است بدانید بهترین انتخاب برای سرخ كردن، سبزیجات و میوه ها هستند، برای اینكه تركیب (HCAs) تولید نمی كنند. این غذاها شامل مواد غذایی ضدسرطان نیز هستند.
در حقیقت مواد غذایی موجود در سبزیجات آنزیمی دارد كه باعث عدم فعالیت (HCAs) می شود. شما می توانید به جای استفاده از گوشت قرمز با استفاده از غلات و حبوبات، پروتئین لازم را به بدن خود برسانید.
منبع : روزنامه ایران