جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
ابوعبدالله ، شمس الدین محمد مغربی تبریزی
جنسیت: مرد
نام پدر: عزالدین
تخلص: مغربی
تولد و وفات: (۷۴۹ -۸۰۹) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: عارف و شاعر
معروف به شیرین یا ملامحمد شیرین و مشهور به شمس مغربی. علت اشتهار و تخلص وی به مغربی را عدهای سفر او به مغرب و خرقهپوشیدن از دست یکی از منسوبین ابن عربی میدانند. به روایت تذکرهها او در قریهٔ نائین اصفهان یا در یکی از قرای تبریز به دنیا امد. از آنجائی که وی به گویش آذربایجانی شعر و ترانه میسروده ، تبریزی بودنش مسلم است. وی مرید شیخ اسماعیل سیسی سمنانی ، از اصحاب شیخ نورالدین عبدالرحمان اسفراینی ، و با کمال خجندی معاصر و معاشر بود. میرزا میرانشاه ، پسر تیمور گورکان ، والی آذربایجان ، مدتی مرید مغربی بود. مؤلف "روضاتالجنان" او را به چندین سلسله منتسب میداند: از یک طریق به سعدالدین حموی و از او به شیخ نجمالدین کبری ، از طریق دیگر به صدرالدین قونوی و از طریق او به شیخ محییالدین ابی عربی ، و از طریق اوحدالدین کرمانی به ابوالنجیب سهروردی ، و نیز از طریق شیخ اسماعیل سیسی به شیخ نجمالدین کبری او را از پیروان طریقهٔ سهروردیه میدانند که به احتمال زیاد خرقهٔ ارادت خود را از مشایخ این فرقه گرفته و آنچه از کبرویه و قونویه گرفته ، خرقهٔ تبرک بوده است. از شاگردان وی احمد ابن موسی رشتی را میتوان نام برد. مغربیی از شعرای پیشین به دو عارف بزرگ یعنی سنایی و عطار نظر داشته و غالباً شعرش به نام آنان اشاره کرده است. او با حافظ نیز معاصر بوده است و احتمال دارد که از او تأثیر پذیرفته باشد. او همچنین از همام تبریزی نیز بیتأثیر نبوده است. برخی تذکرهها شیخ عبدالله شطاری ، موسس شطاریه ، را از شاگردان و جانشینان او میدانند که محمد شیرین وی را به هند فرستاد. مغربی داری اشعار فارسی و عربی است که قسمت فاسی اشعارش چند بار به چاپ رسیده است. اشعارش در ذکر معانی عرفانی خاصه بیان وحدت وجود است. در محل دفن وی نیز اختلاف وجود دارد. بعضی مرقد او را د رمحلهٔ سرخاب تبریز و برخی در اصطهبانات فارس میدانند. به تشخیص ریحانهٔ الادب" ، ملا محمد شریف مغربی مذکور در "سفینهٔالشعراء" همان ملامحمد شیرین مغربی است. از آثار وی: "مرآهٔالعارفین" یا "اسار فاتحه" ، در تفسیر سورهٔ فاتحهٔالکتاب"؛ "دررالفرید فی معرفهٔ التوحید"؛ در سه فصل توحید ، افعال و صفات خداوند" ، "جام جهاننما"؛ در علم توحید و مراتب وجود ، که احند بن موسی رشتی بر آن شرح نوشته است؛ نزههٔالساسانیهٔ"؛ "دیوان" شعر؛ شامل اشعار فارسی ، عربی و ترکی ، که نسخههای کهن آن شامل "فهلویات مغربی" نیز بوده است.
نام پدر: عزالدین
تخلص: مغربی
تولد و وفات: (۷۴۹ -۸۰۹) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: عارف و شاعر
معروف به شیرین یا ملامحمد شیرین و مشهور به شمس مغربی. علت اشتهار و تخلص وی به مغربی را عدهای سفر او به مغرب و خرقهپوشیدن از دست یکی از منسوبین ابن عربی میدانند. به روایت تذکرهها او در قریهٔ نائین اصفهان یا در یکی از قرای تبریز به دنیا امد. از آنجائی که وی به گویش آذربایجانی شعر و ترانه میسروده ، تبریزی بودنش مسلم است. وی مرید شیخ اسماعیل سیسی سمنانی ، از اصحاب شیخ نورالدین عبدالرحمان اسفراینی ، و با کمال خجندی معاصر و معاشر بود. میرزا میرانشاه ، پسر تیمور گورکان ، والی آذربایجان ، مدتی مرید مغربی بود. مؤلف "روضاتالجنان" او را به چندین سلسله منتسب میداند: از یک طریق به سعدالدین حموی و از او به شیخ نجمالدین کبری ، از طریق دیگر به صدرالدین قونوی و از طریق او به شیخ محییالدین ابی عربی ، و از طریق اوحدالدین کرمانی به ابوالنجیب سهروردی ، و نیز از طریق شیخ اسماعیل سیسی به شیخ نجمالدین کبری او را از پیروان طریقهٔ سهروردیه میدانند که به احتمال زیاد خرقهٔ ارادت خود را از مشایخ این فرقه گرفته و آنچه از کبرویه و قونویه گرفته ، خرقهٔ تبرک بوده است. از شاگردان وی احمد ابن موسی رشتی را میتوان نام برد. مغربیی از شعرای پیشین به دو عارف بزرگ یعنی سنایی و عطار نظر داشته و غالباً شعرش به نام آنان اشاره کرده است. او با حافظ نیز معاصر بوده است و احتمال دارد که از او تأثیر پذیرفته باشد. او همچنین از همام تبریزی نیز بیتأثیر نبوده است. برخی تذکرهها شیخ عبدالله شطاری ، موسس شطاریه ، را از شاگردان و جانشینان او میدانند که محمد شیرین وی را به هند فرستاد. مغربی داری اشعار فارسی و عربی است که قسمت فاسی اشعارش چند بار به چاپ رسیده است. اشعارش در ذکر معانی عرفانی خاصه بیان وحدت وجود است. در محل دفن وی نیز اختلاف وجود دارد. بعضی مرقد او را د رمحلهٔ سرخاب تبریز و برخی در اصطهبانات فارس میدانند. به تشخیص ریحانهٔ الادب" ، ملا محمد شریف مغربی مذکور در "سفینهٔالشعراء" همان ملامحمد شیرین مغربی است. از آثار وی: "مرآهٔالعارفین" یا "اسار فاتحه" ، در تفسیر سورهٔ فاتحهٔالکتاب"؛ "دررالفرید فی معرفهٔ التوحید"؛ در سه فصل توحید ، افعال و صفات خداوند" ، "جام جهاننما"؛ در علم توحید و مراتب وجود ، که احند بن موسی رشتی بر آن شرح نوشته است؛ نزههٔالساسانیهٔ"؛ "دیوان" شعر؛ شامل اشعار فارسی ، عربی و ترکی ، که نسخههای کهن آن شامل "فهلویات مغربی" نیز بوده است.
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور رئیسی دولت دولت سیزدهم توماج صالحی سریلانکا مجلس شورای اسلامی پاکستان رهبر انقلاب کارگران
کنکور تهران سیل هواشناسی سازمان سنجش آتش سوزی فضای مجازی سلامت شهرداری تهران پلیس اصفهان فراجا
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو دلار بازار خودرو بازنشستگان قیمت دلار ارز بانک مرکزی مسکن ایران خودرو قیمت سکه
موسیقی ترانه علیدوستی تلویزیون مهران مدیری سینمای ایران سحر دولتشاهی سینما کتاب بازیگر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین روسیه چین حماس طوفان الاقصی اوکراین ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال بارسلونا بازی جام حذفی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال تراکتور باشگاه پرسپولیس
تیک تاک ناسا رونمایی مریخ اپل تسلا فیلترینگ
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه