جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ آبان ـ ۹ نوامبر ـ چرا نیمی از آمریکاییان در رای دادن مشارکت نمی کنند؟


از آمار و ارقام انتشار یافته درباره انتخابات پنجم نوامبرسال ۲۰۰۲ امریكا چنین بر می آید كه باز حدود نیمی از واجدین شرایط رای دادن در ان شركت نكرده بودند و با وجود شركت ۳۳ حزب در این انتخابات توجه به دو حزب معطوف بوده است.
ماحصل گفته های اصحاب نظر این است كه حزب دمكرات آمریكا برای جلب مشاركت رای دهندگان راهی ندارد جز رفتن به «چپ» كه در آمریكا چرخش به لیبرالیزاسیون بیشتر است. سنتریست ماندن طولانی این حزب سبب شده است كه نیمی از رای دهندگان میان آن حزب و حزب جمهوریخواه تفاوت نیابند و در رای گیری مشاركت نكنند. طبقه متوسط به پایین آمریكا از حزب دمكرات این كشور انتظار بیشتری در زمینه رفاه عمومی داشته اند.
ملاحظه كاری حزب دمكرات در امور (داخلی و خارجی) اخیرا چشمگیر شده است كه پاره ای از مردم نمی پسندند و با این كه اكثریت آمریكاییان خود را هوادار این حزب معرفی می كنند از رفتن به حوزه های رای گیری اكراه دارند و می گویند که یك حزب نباید در برابر حزب رقیب ملاحظه كاری كند. این دسته از آمریکاییان انتظار انتقاد شدید و ایستادگی بیشتری را از حزب دمکرات در برابر حزب رقیب دارند.
بسیاری از اصحاب نظر عدم توجه آمریكاییان به احزاب دیگر این كشور را به حساب كوتاهی رسانه های همگانی می دانند كه تنها آن دو حزب را پوشش می دهند و برنامه ها و حرفهای احزاب دیگر را كه فاقد توان مالی كافی برای دادن آگهی هستند منعكس نمی كنند و حتی خبری كوتاه هم از تشكیل اجتماعات انها نمی دهند به گونه ای كه مردم، مخصوصا در سایر كشورها گمان می كنند كه آمریكا تنها دارای دو حزب است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید