شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تو را من چشم در راهم


تو را من چشم در راهم
انزوای سالمندان، به طور حتم موجب انزوا و افسردگی آنها می‌شود. بهترین راه پیشگیری از افسردگی سالمندان تشكیل انجمن های غیر دولتی و انجام فعالیت های مربوط به این گروه سنی است.
امروزه سن ثمر بخشی در جوامع صنعتی یا در حال توسعه به سرعت كاهش می یابد به گونه ای هم اكنون برای بكارگیری افراد در مشاغل، علاوه بر داشتن علم و تخصص ، ویژگی جوان بودن را نیز مد نظر قرار داده اند . بنابراین این امر موجب كمرنگ شدن تدریجی نقش تجربه های زندگی كه به طور حتم در سالمندان وجود دارد ، می شود.
از یك سو جامعه برای تجربه های سالمندان در مقایسه با سالهای قبل ارزش قائل نیست چرا كه دنیا بیشتربه نیروهای جوان نیازمند است و از سوی دیگر با افزایش بهداشت میزان امید به زندگی در كشور بیشتر شده بنابراین با بازنشستگی یا كناره گیری از جریان اجتماعی و به ویژه عدم اشتغال ، سالمندان احساس خلاء و در نتیجه افسردگی بیشتری می كنند.
عدم بهره گیری از تجارب سالمندان موجب ایجاد احساس انزوا و ناخشنودی در آنها می شود. وی افزود: <در جوامعی نظیر ایران كه شكل خانواده از گسترده به هسته ای به ویژه در شهرهای بزرگ در حال تغییر است، تنها راه عدم افسردگی در میان این گروه سنی تشكیل انجمن های غیر دولتی است تا از این طریق سالمندان به لحاظ عاطفی حمایت شوند.
سالمندانی وجود دارند كه دچار بیماری بوده یا نیازمند كمك بیشتری هستند. وی افزود: نیازهای سالمندان همچون ارائه خدمات اجتماعی ، مددكاری ، بهداشتی و پرستاری باید از سوی دولت برآورده و تامین شود.
اعضای خانواده سالمندان می توانند با ارتباط بیشتر با آنها به گونه ای كه میزان حمایت عاطفی این افراد را افزایش دهند، آنها را به عنوان انسانهای شایسته فراموش نكنند.‌

‌ شیوا دولت آبادی/ روانشناس
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید