جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۶ دی ـ ۲۷ دسامبر ـ بازسازی صحنه جنگ تاریخساز «استرلیتز»


دكتر «هانسنHansen» تاریخدان دانماركی صحنه سازی جنگ معروف «استرلیتز» را دوم دسامبر ۲۰۰۵ تكمیل كرد و محل صحنه را برای بازدید عموم گشود.
هانسن ۶۳ ساله كه بیشتر مطالعاتش در زمینه تاریخ قرون جدید است دو سال تلاش كرد تا صحنه جنگ «استرلیتز» را بسازد تا مردم با دیدن آن متوجه این تجربه، و علاقه مند به تعقیب علل و نتایج آن شوند.
این استاد تاریخ برای مجسم كردن این نبرد شش ساعته كه دوم دسامبر سال ۱۸۰۵ در ۲۰ كیلومتری شهر «برنو» درخاك امروز جمهوری چك روی داد مجسمه های كوچك شش هزار سرباز فرانسوی، روس و اتریشی با همان لباس و تجهیزات، یك هزار اسب و ۳۴ توپ را با سرب ساخته و در صحنه قرار داده است. وی به مناسبت افتتاح این صحنه در بروشوری نوشته است: نبرد استرلیتز را «روحیه سرباز» برد، نه اسلحه و شمار نفرات. در این نبرد، ناپلئون كه خود را وارث انقلاب فرانسه می دانست تنها ۶۸ هزار نظامی داشت كه تا رسیدن به میدان نبرد مسافتی طولانی را طی كرده بودند و جمع نیروهای روسیه و اتریش (طرف مقابل او) ۸۹ هزار تن بود و جنگ در زمین امپراتوری اتریش روی داد.
جنگ را قدرت های اروپایی با تشكیل اتحادیه سوم با هدف جلوگیری از انتشار افكار انقلاب فرانسه به سایر نقاط اروپا به راه انداخته بودند كه در نبرد استرلیتز شكست خوردند و بزرگترین نتیجه این جنگ، انحلال امپراتوری دیرپای مقدس (كاتولیك) در اروپا بود. انقلاب فرانسه را اتحادیه های نظامی اروپاییان بر ضد فرانسه كمرنگ نكردند، بلكه از درون خود با رخنه عوامل آزمند و جاه طلب كه انقلاب را دستاویز و پلكان قدرت خود قرار داده بودند رو به افول گذارد.
دكتر هانسن این صحنه جالب را در منطقه «زیلند» دانمارك در یك مزرعه در ساختمان متعلق به خودش ترتیب داده است.
باید بدانید كه در این دنیای مادی، شمار كسانی كه مهارت، معلومات و هنر خود را برای روشن ساختن بشریت از فعالیت های حال و تجربه گذشته بكار می گیرند كم نیستند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید