جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برنامه های حفاظتی جهت جلوگیری از ورود آنفلوآنزا به مزارع پرورش طیور


برنامه های حفاظتی جهت جلوگیری از ورود آنفلوآنزا به مزارع پرورش طیور
در حال حاضر خطر بروز آنفلوآنزای طیور تمامی کشورهای منطقه را تهدید میکند . این بیماری سبب زیانهای اقتصادی زیادی در صنعت طیور کشورها میشود . جلوگیری از ورود این بیماری به کشور و جلوگیری از شیوع آن در کشور امری بسیار مهم است .بایستی توجه داشت که این بیماری ، براحتی از طریق لباس آلوده و یا رفت و آمد افراد به درون مزرعه انتشار میابد .
۱) همیشه درب سالنهای مرغداری را قفل نمائید . همچنین ، هنگامی که وارد سالن میشوید نیز درب سالن را از داخل قفل نمائید .
۲) مدیران و کارکنان مزارع پرورش طیور ، بایستی لباس کامل داشته باشند . این لباس شامل : کفش ، چکمه ، کلاه و دستکش میباشد .
۳) مدیران گله های طیور و سایر کارکنان یک مزرعه ، نبایستی سایر مزارع پرورش طیور را مورد بازدید قرار دهند .
۴) به افراد متفرقه اجازه نزدیک شدن بیش از اندازه به مزرعه و همچنین بازدید بی مورد از مزرعه را ندهید .
۵) پس از کار در مزرعه ، لباسهای خود را بطور کامل تعویض نموده و دستهای خود را تا بازو ، کاملا شسته و سپس محوطه ساختمان را ترک نمائید .
۶) بازدید از مزرعه و رفت و آمد در آن برای برخی از افراد ، اجتناب ناپذیر است . این افراد شامل : مزرعه داران ، رانندگان بارهای سوخت و یا تغذیه ، افرادی که کنتورها را در مزارع قرائت میکنند ، کسانی که وظیفه حمل و نقل طیور در مزارع را بر عهده دارند و ... میباشند . این افراد در خارج از سالنها نیز بایستی برخی از لباسهای حفاظتی را بر تن کنند . این لباسها شامل : چکمه ، کلاه و دستکش میباشد .
۷) رفت و آمد وسائل نقلیه در مزرعه بایستی شدیدا کنترل شود . در مواردیکه ورود وسائل نقلیه به داخل مزارع اجتناب ناپذیر است ( تحویل غذا و سوخت ) ، وسایل نقلیه بایستی بطور کامل ضدعفونی شده و سپس وارد مزرعه شوند .
۸) مکانهای ذخیره جیره های غذایی ، شانه های تخم مرغ ، جعبه ها و سایر تجهیزات حمل و نقل و بسته بندی بایستی تمیز و ضدعفونی شوند . این پاکسازی بایستی قبل و بعد از استفاده از این تجهیزات صورت بگیرد .
۹) با توجه به خطرهای احتمالی لاشه های پرندگان و یا پرندگان بیمار را برای آزمایشات تشخیصی ، بایستی به نزدیکترین آزمایشگاه تشخیصی ارسال نمود .
۱۰) لاشه های پرندگان بایستی بطور کامل منهدم شوند . خاک کردن لاشه ها و همچنین ، سوزاندن آنها روشهای بسیار مناسبی میباشند .
۱۱) افرادی که با پرندگان تفریحی ( بخصوص پرندگان آبزی ) ارتباط دارند ، حتی الامکان از ورود به مزارع پرورش طیور اجتناب کنند . در صورتی که ورود آنها اجتناب ناپذیر است ، با تعویض کامل لباس و استحمام کامل وارد مزارع شوند .
۱۲) از نشانه ها و علامتهای اخطار دهنده در ورودی مزرعه استفاده شود .
● نتیجه گیری :
امید است که بکارگیری روشهای ذکر شده ، از شیوع این ویروس در کشور عزیزمان جلوگیری نماید .
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید