جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

عراق آینده، متحد ایران علیه اسرائیل


عراق آینده، متحد ایران علیه اسرائیل
سرعت تحولات چندسال گذشته در خاورمیانه و چندوجهی بودن این رویدادها پیش‌بینی اوضاع این منطقه از جهان طی سالهای آینده را برای بسیاری از کارشناسان بزرگ مسائل ژئوپلیتیک غیرممکن ساخته‌است، هرچند اغلب تحلیلگران در این‌خصوص متفق‌القول هستند که ادامه شرایط بی‌ثبات کنونی به هیچ روی نمی تواند ضامن تداوم منافع آمریکا و اسرائیل طی سالهای آتی باشد.
آنچه در پی می‌آید چکیده‌ای است از تحلیل «مباشر جاوید اکبر»* نویسنده مسلمان هندی‌تبار و از بزرگترین روزنامه‌نگاران هندی از موقعیت سیاسی عراق در سال ۲۰۱۷. این تحلیل در شماره روز شنبه واشنگتن‌پست به چاپ رسیده‌است:
« طی ده سال آینده، اگر اوضاع به همین منوال کنونی پیش برود، میراث جرج بوش برای عراق چنین خواهد بود: تا سال ۲۰۰۹ برای خروج سربازان امریکایی از آن کشور، تا سال ۲۰۱۲ برای کشمکش‌های درونی قدرت و تا سال ۲۰۱۷ برای برای تثبیت قدرت حاکمه جدید و بازسازی.
عراق ۲۰۱۷ کشوری با اکثریت غالب شیعه خواهد بود. اکثر سنی‌ها به اردن، کویت و عربستان سعودی مهاجرت کرده‌اند. البته کردهای سنی همچنان در مناطق تحت نفوذ کنونی‌شان باقی می مانند ولی مطمئنا اعمال هژمونی مشترک سوریه و ایران و ترکیه بر روی آنان چنان خواهد بود که هیچ شانسی برای استقلال نداشته باشند. عراق ۲۰۱۷ بخشی از ائتلاف اقتصادی-نظامی تحت رهبری ایران خواهد بود که از افغانستان تا سوریه گسترده می‌شود.
عراق در آن شرایط می‌تواند یک شریک راهبردی برای ایران در جنگ علیه اسرائیل باشد. حتی اگر تا آن زمان توانایی تهران در دسترسی به سلاحهای اتمی از بین رفته باشد هم این شانس برای ایران وجود خواهد داشت تا با همراهی عراق به آرزویی که بقیه کشورهای عربی هیچگاه نتوانستند برای مردم فلسطین عملی کنند جامه عمل بپوشاند: آغاز یک جنگ بزرگ علیه اسرائیل که آن کشور را وادار به پذیرش عقب‌نشینی کامل تا مرزهای پیش از ۱۹۶۷ و به رسمیت شناختن موجودیت کشور مستقل فلسطینی می‌نماید.
اما تشکیل ائتلاف تهران،بغداد تنها تل‌آویو را تهدید نمی کند. این ائتلاف می تواند موج نوین اسلامگرایی را در خیابانهای قاهره و امان و ریاض نیز به حرکت درآورد. مطمئنا کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا در آن سال به بوش پسر خواهند گفت که هیچگاه نمی‌تواند به اسرائیل سفر کند، به‌خاطر جنگی که در سال ۲۰۰۳ برای سرنگونی حکومت صدام به راه‌انداخت».

*«مباشر جاوید اکبر» سردبیر روزنامه بین‌الملی «عصر آسیا» در دهلی نو و نویسنده کتاب‌های مهمی چون «نهرو،بنیانگذار هند»، «کشمیر،پشت کوه‌ها» ،«بحران در پی بحران» و ... است.
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید