جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سمبوسه


سمبوسه
این روزها هوا خیلی سرد شده و وقتی ساعت‌ها برای انجام كاری به بیرون می‌رویم، خوردن غذاهای گرم در هوای سرد به قول معروف <خیلی می‌چسبد.> غذاهایی نظیر پیراشكی، مینی پیتزا و حتی سمبوسه داغ هر كسی را به اشتها می‌آورد و معمولاً اغذیه فروشی‌هایی كه این نوع غذاها را طبخ می‌كنند، مملو از مشتری هستند. این بار می‌خواهیم درباره سمبوسه البته اگر بخواهید آن را در خانه تهیه كنید، با شما صحبت كنیم. این غذا در دسته غذاهایی جای می‌گیرد كه اغلب در میان وعده‌ها و شام سرو می‌شوند. اغلب جوان‌ترها و بچه‌ها از خوردن آن لذت می‌برند و با كمك آن می‌توان هر بچه بدغذایی را به غذا خوردن تشویق كرد.
داخل سمبوسه را می‌توان از هر ماده غذایی پر كرد و به این ترتیب تنوع زیادی را در تهیه آن به خرج داد اما نكاتی كه می‌توان با رعایت آنها، سمبوسه‌های مغذی‌تری را تهیه كرد، عبارتند از:
● همان طور كه گفتیم، برای داخل سمبوسه می‌توان از هر ماده غذایی استفاده كرد. به طور مثال، مرغ، سیب زمینی، قارچ و انواع سبزی‌ها. اما توصیه ما به شما این است كه به جای گوشت قرمز، از مرغ استفاده كنید و با انواع سبزی‌ها نظیر قارچ، فلفل دلمه‌ای، هویج و جعفری ارزش غذایی آن را چند برابر كنید.
● همان‌طور كه می‌دانید، مایه این غذا را در داخل نان گذاشته و نان‌ها را در روغن سرخ می‌كنند. نكته مهم در تهیه این غذا آن است كه در صورت تمایل به سرخ‌كردن، از روغن‌های مخصوص سرخ كردن استفاده كنید زیرا در غیر این صورت به دلیل طولانی بودن سرخ كردن، روغن در حین حرارت دیدن تخریب می‌شود و در آن تركیبات سرطان‌زا تجمع پیدا می‌كند. از این رو، توصیه ما به شما این است از روغن‌هایی استفاده كنید كه روی بسته‌بندی‌شان نقطه دود بالایی ثبت شده باشد، مثل روغن كلزا، گلرنگ و یا هر روغن مایعی كه عنوان مخصوص سرخ كردن روی بسته‌بندی آن درج شده باشد.
● برای آنكه مصرف روغن را در تهیه این غذا كاهش دهید، توصیه ما این است كه تمامی‌سمبوسه‌ها را پیچیده و در یك ظرف نشكن بچینید البته ظرفی كه از قبل با كمی‌روغن (باز هم از نوع سرخ كردنی) چرب شده باشد، سپس ظرفتان را در فر بگذارید تا محتوایات آن كاملاً سرخ شود. این كار میزان مصرف روغن را به حداقل خود می‌رساند.
● همان طور كه گفته شد، در تهیه این غذا می‌توانید از انواع و اقسام مواد غذایی استفاده كنید. به طور مثال، می‌توانید مخلوط سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و انواع سبزی‌های تازه را به كار ببرید. این غذا برای بچه‌هایی كه در سن رشد هستند و یا كسانی كه به دلیل شرایط خاصی كه دارند (نظیر بارداری، شیردهی و یا بیماری) به انرژی روزانه فراوانی نیاز دارند، بسیار مناسب است.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید