شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

انواع برخورد با شکستگی بینی : برخورد بسته، برخورد باز


انواع برخورد با شکستگی بینی : برخورد بسته، برخورد باز
شكستگی بینی، از جمله شكستگی‌هایی است كه برای افراد بسیار گران تمام می‌شود چرا كه موجب بد شكل شدن چهره فرد شده و می‌تواند عواقب سنگین روحی برای او ایجاد كند. به همین دلیل بسیاری از بیمارانی كه دچار شكستگی بینی می‌شوند به سرعت با مراجعه به جراحان پلاستیك یا گوش و حلق و بینی در صدد ترمیم ضایعه خود برمی‌آیند. در گذشته بارها این خبر را شنیده بودیم كه درصد قابل توجهی از افرادی كه عمل جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند، در نهایت از نتیجه عمل جراحی خود راضی نیستند. اما این بار گزارش‌ها حاكی از آن است كه این نارضایتی درباره بینی شكسته‌ها هم وجود دارد.
در بسیاری از موارد در افرادی كه دچار شكستگی بینی شده‌اند، شكستگی بینی تنها با بی‌حسی موضعی جا انداخته می‌شود. پزشك در این روش هیچ‌گونه برش وسیعی روی بینی ایجاد نمی‌كند بلكه تنها پس از بی‌حسی موضعی با ابزار خاصی، استخوان‌های جابه‌جا شده و شكسته را به جای اولیه خود می‌فرستد. این كار به این منظور انجام می‌شود كه بیمار راحت‌تر تنفس بكند و وضعیت چهره او هم تا حدودی بهتر شود. این اقدام درمانی كه به طور سرپایی در مطب پزشك هم قابل انجام است؛ در بچه‌ها معمولا ظرف هفت روز پس از وقوع شكستگی و در بزرگسالان ظرف ۱۰ روز اول صورت می‌گیرد و در اصطلاح پزشكی جا اندازی بسته (در مقابل جااندازی باز از طریق انجام برش و جراحی باز) نامیده می‌شود.
اما به تازگی پژوهشگران دانشگاه هنگ‌كنگ اعلام كردند با وجود اینكه این روش در بین پزشكان مقبولیت بسیار زیادی پیدا كرده و بسیاری از بیمارانی كه دچار شكستگی بینی می‌‌شوند با این روش تحت درمان قرار می‌گیرند اما معمولا میزان رضایت بیماران از این عمل چندان بالا نیست. این مطالعه كه روی ۶۲ بیمار مبتلا به شكستگی اخیر بینی انجام شد، نشان داد ۲۹ درصد از بیماران از نتیجه عمل خود راضی نیستند و احساس می‌كنند نمای ظاهری بینی آنها نمای مطلوب و قابل قبولی نیست.
همین تعداد از بیماران ابراز تمایل كرده بودند كه برای بهبود قیافه و وضعیت ظاهری بینی‌شان، دوباره تحت عمل جراحی قرار گیرند. جالب اینجا بود كه در برخی از بیماران نارضایتی به حدی نبود كه آنها را به انجام جراحی‌ ترغیب كند، برعكس در برخی از بیمارانی كه اظهار می‌كردند از نتیجه جااندازی بسته شكستگی راضی هستند، باز هم میزان رضایت چندان بالا نبود، به حدی كه بیمار اظهار علاقه می‌كرد كه تمایل دارد، دوباره عمل جراحی روی بینی او به منظور بهتر شدن نمای خارجی آن انجام شود.
به عقیده پژوهشگران، نتیجه عمل جراحی و حتی جاانداختن شكستگی بینی همیشه به وسیله بیماران زیر سوال می‌رود و پزشكان باید در انتخاب بیمار برای انجام این اقدامات درمانی دقت كنند. باید قبل از عمل جراحی یا هر اقدامی روی بیمار، انتظارات بیمار سنجیده شود و واقعیت‌ها را برای او توضیح داده شود تا انتظار غیرواقعی از درمان نداشته باشد. در ضمن اگر بیمار این طور فرض می‌كند كه از جااندازی بسته شكستگی ناراضی خواهد بود، باید از همان ابتدا سعی كرد كه با جراحی باز درمان را انجام داد.‌

دكتر علی حسینی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید