یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

مسافربری هواپیمای ایران ۱۴۰


مسافربری هواپیمای ایران ۱۴۰
شگفتی بشر برای رسیدن به جایگاه‌های رفیع و شناخت ناشناخته‌ها و به‌دلل ارزشی که انسان برای بالابردن کیفیت زندگی خود قائل است روز به روز سرعت‌ها زیادتر و فاصله‌ها کوتاه‌تر می‌گردد.
در این مرحله جهت رسیدن به علوم هوانوردی باید از جائی شروع کرد. هسا با انتقال تکنولوژی و ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ گامی دیگر در راه صنعت هوانوردی برداشت.
هواپیمای ایران ۱۴۰ با شرایط اقلیمی و جغرافیائی ایران سازگار می‌باشد و از لحاظ مصرف سوخت اقتصادی و مقرون به صرفه است البته در مقایسه با هواپیماهای همکلاس خودش مانند ATR.
هواپیمای مذکور محصول دو کشور ایران و اکراین بوده و دو سال ۱۹۹۳ طراحی و در سال ۱۹۹۵ اولین هواپیما ساخته شد و آزمایشات پروازی خود را با موفقیت به پایان رساند.
تاکنون هواپیمای ایران ۱۴۰ ساخت داخل، پروازهائی را به مقصدهای سنندج، شیراز، شهرکرد، خرم‌آباد، مشهد، آبادان، همدان (برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده استان زنجان/ بم (مأموریت‌هائی برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده)، زاهدان، کیش و تهران انجام داده و تست‌های مربوطه را با موفقیت به پایان رسانیده است.
این هواپیما دارای سیستم‌های ناوبری جدید از قبیل هدایت ماهواره‌ای GPS۱ و سیستم جلوگیری از سانحه TCAS۲ و رادار و نشان‌دهنده‌های دیجیتالی مجهز می‌باشد.
یکی از مزیت‌های اصلی و مهم هواپیمای مذکور یک موتور کمکی APU۳ به‌دلیل تأمین برق هواپیما و سیستم تهویه مطبوع و هوای موردنیاز جهت استارت موتور هواپیما می‌باشد و از مخزن سوخت خود هواپیما تغذیه می‌شود و در انتهاء هواپیما نصب شده است به همین دلیل کمترین نیاز را به تجهیزات مجموعه فرودگاهی دارد.
▪ در این قسمت به خلاصه‌ای از مشخصات هواپیمای ایران ۱۴۰ اشاره می‌کنیم.
۱) دارای دو موتور توربوپراپ جت ملخ‌دار TV۳ و ۱۱۷BMA.
۲) گنجایش مسافر و بار (این هواپیما دارای حالت مسافری و هم باری می‌باشد)
الف) ۵۲ نفر - ۱۴۵۰ کیلوگرم
ب ) ۳۶ نفر - ۱۶۵۰ کیلوگرم + ۱۸۴۰ کیلوگرم (در قسمت بار هواپیما)
ج ) ۲۸ نفر - ۲۶۵۰ کیلوگرم + ۱۸۴۰ کیلوگرم
د ) ۲۰ نفر - ۳۶۵۰ کیلگرم + ۱۸۴۰ کیلوگرم
۳) اندازه ابعاد هواپیما:
در حال حاضر ۲ فروند هواپیمای ایران ۱۴۰ آماده می‌باشد که مراحل قانونی دریافت صلاحیت پروازی را طی می‌نمایند. امیدواریم هر چه سریع‌تر مراحل فوق طی شود و به ناوگان هوائی بپیوندند.
در انتهاء از کلیه متخصصین و کارشناسان هوانوردی و شرکت مسافربری و سروران گرامی و مسئولین محترم تقاضا داریم دست به دست یکدیگر داده و متحد شویم که انشاءا... این پروژه را به مقصد نهائی برسانیم و برای کوتاه نمودن دست کشورهای بیگانه از تلاش خود دست برنداریم.



پی‌نویس: ۱. (GPS (Global Positioning System
۲. (TCAS (Traffic Alert And Collision Avoidance System
۳. (APU (Auxiliary Power Unit
منبع : مجله پرواز